טור אורח

לא לפחד כלל

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

הרב דב ליאור

הרב דב ליאור

פרשת עקב היא השנייה מתוך 'שבע דנחמתא'. בפרשה זו משה רבנו מזהיר, מדריך, מוכיח ומלמד את הדור הנכנס לארץ את אשר עליהם לעשות. תחילה הוא מדבר בשבחה של ארץ ישראל, על המלחמה בכנענים ועל ביעור העבודה הזרה. משה רבנו יודע שהדור הנכנס לארץ יאלץ לעמוד במערכה מול שבעה העמים. משום כך הוא מצווה את ישראל לא לפחד כלל מיושבי הארץ, על אף שהם רבים, חזקים, גדולים ועצומים. הוא מזכיר להם שנמצא עמם הקב"ה, שכבר נלחם להם במצרים. זו אינה הבטחה שבני ישראל לא יפחדו מיושבי הארץ בזמן המלחמה אם ילכו בדרך התורה, אלא זו מצווה – אדם מישראל חייב להתגבר על הפחד ולא לתת לרגש זה לקנן בליבו, כפי שפוסק הרמב"ם.

אולם כאן נשאלת השאלה: הרי לכאורה פחד הוא עניין של רגש, אז איך אם כן יכולה התורה לצוות על אדם שלא יפחד כאשר הוא מפחד? מה עליו לעשות כדי להתגבר על הפחד?

שאלה מעין זו נשאל ה'אבן עזרא' על הנאמר בעשרת הדברות: איך מצווה התורה על 'לא תחמוד' ועל 'לא תתאוה', והרי לכאורה לאדם אין שליטה על רגשותיו? מסביר ה'אבן עזרא' יסוד פסיכולוגי גדול מאוד בנפש האדם: כאשר מחנכים ילד קטן שלא להכניס את היד לתוך האח הבוער כדי לא להיכוות – הילד מבין זאת, וממילא אין לו שום תאווה לגעת באש שהרי הוא יודע שהדבר הזה יזיק לו. כך, אם אדם מישראל מקבל חינוך נכון שרכוש של הזולת הוא מן הנמנעות לגביו, והוא חדור במודעות שהוא יכול לעמוד במה שהקב"ה מצווה אותו – ממילא הוא לא יחמוד ולא יתאווה לרכוש הזולת.

כך גם בענייננו. מי שיש בו יראת שמים אמיתית –  כשם שבענייני ממון הוא יודע שלא יגע במה ששייך לזולת ושזה בדיוק כמו להכניס את היד לתוך האש, כך גם כשנמצאים בזמן מלחמה, כאשר האדם יודע את הציווי שאין לתת לרגש הפחד לקנן בלב, ודאי שיש בכוחו לדכא את הרגש הזה.

למרבה הצער, יש היום אנשים שמדקדקים מאד במצוות, אך חוששים לבקר את קרוביהם המתגוררים ביהודה ובשומרון. ישנם אף רבנים שאומרים שזו סכנה. לעניות דעתי, זו גישה המנוגדת להשקפת התורה. ודאי שאסור לאדם לילך בתוך שדה מוקשים ולומר שהוא בוטח בה' ולא מפחד, זה מעשה של הוללות וחוסר אחריות, אך אם אדם נוקט אמצעי זהירות סבירים אל לו לתת לרגש הפחד לקנן בליבו. לכן, מי שיש בו יראת שמים אמיתית עליו הנביא אומר: 'החרדים על דברו' ואינם חרדים מדברים אחרים.

הציבור שמתגורר ביש"ע הוא בעל יראת שמים אמיתית והוא יודע להתגבר על הפחד. הדבר אמור במיוחד על אלה הדרים בעיר האבות, וכל מי שבא להתפלל על קברי האבות מתוך עומק הכוונה – יש בו עניין סגולי המסיר את הפחד. עובדות שאנשים מספרים הן שלפני שהתפללו במערת המכפלה קינן בהם הפחד, אך לאחר שבאו והתפללו שם בכוונה מעומק הלב, סר מהם הפחד באופן מופתי ללא הסבר הגיוני. זוהי סגולתה של העיר חברון, מקום מנוחתם של אבותינו הקדושים, עירו של כלב בן יפונה שבה קיבל את הכוח להתחזק ולא להיכשל בחטא המרגלים. כל מי שבא ומבקר בעיר האבות ומתפלל שם בכוונה, מובטח לו שיסור ממנו הפחד.

יהי רצון שנזכה שכל מנהיגי ישראל יתגברו ויתעלו על עצמם ולא יפחדו מאיומי הגויים, וידעו שארץ ישראל שייכת אך ורק לעם ישראל. מתוך כך יזכו להחיל את ריבונות עם ישראל על כל מרחבי ארצנו, ובחודש הזה שבו אנחנו אבלים על החורבן, נזכה גם לראות את הגאולה השלמה

עוד במדור זה

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬יצאה‭ ‬חברת‭-‬המכוניות‭ ‬היפנית‭ ‬‮'‬ניסאן‮'‬‭ ‬במסע‭-‬פרסום‭ ‬מבריק‭ ‬ויצירתי‭,…
התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

01‭ ‬טבעו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬לאהוב‭ ‬את‭ ‬ממונו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭…
נגישות לאחר המלחמה

נגישות לאחר המלחמה

את הטור הזה אני כותב לאחר ניסיונות מרובים של שמואל…
לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

הרב פרופסור זכריה דור-שב זצ״ל נלקח לבית עולמו בז׳ שבט…
היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודקשבע שמות היו לו ליתרו ואחד משמותיו…
אין כמו נוסטלגיה

אין כמו נוסטלגיה

השבוע באופן ספונטני יצא לי לדבר עם כמה נשים ולהעלות…
גאולה‭ ‬שלימה

גאולה‭ ‬שלימה

ארבע‭ ‬פעמים‭ ‬אנו‭ ‬מוסיפים‭ ‬בתפילה‭ ‬את‭ ‬הביטוי‭ ‬‮"‬שלימה‮"‬‭. ‬בסיום‭ ‬התפילה‭…
אפרים ומנשה

אפרים ומנשה

הבכור והנבחר לא תמיד הולכים שלובים כאחד במקרא, ופעמים רבות…
יעקב ויוסף

יעקב ויוסף

כשבקש יצחק אבינו לירד למצרים התגלה אליו הקב״ה ואמר לו:…
נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

הראי״ה בספרו ״עין איה״ (שם) מסביר את ההבדל בין נר…
להגיד להם תודה

להגיד להם תודה

השבוע כולנו ב״ה זכינו לשמוח בפעימות הראשונות של החזרת החטופים…
גאון קדוש ונורמלי

גאון קדוש ונורמלי

איך קטן כמוני יכול לכתוב על הגדול בענקיםקשה להקיף דמות…
געגועים

געגועים

עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב…
מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מדוע נזף הגנרל האמריקאי בקצין הישראלי על מוסר המלחמה של…
חובתנו לנצח

חובתנו לנצח

הקב"ה הכניס אותנו לאירוע היסטורי וחשוב לנו לנסות להבין את…
שבוע מילוט זוגי

שבוע מילוט זוגי

בקורס טיס, הלוא הוא אחד הקורסים היוקרתיים של צה"ל יש…
Scroll to Top
גלילה למעלה