אלעד הומינר

להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

אלעד הומינר

עורך גילוי דעת

אלעד הומינר

עורך גילוי דעת

עורך גילוי דעת

01
רצח שני האחים לבית משפחת יניב, הלל מנחם ויגל יעקב הי"ד, לא הגיע משום מקום, הטרור הערבי חוגג כבר תקופה ארוכה. ההתפרעות והשחתת הרכוש בחווארה על ידי כמה מאות מתיישבים לאחר הרצח הבלתי נתפס, הגיעו גם הם לא במפתיע, הרפיסות של מערכת הביטחון ביו"ש מורגשת היטב בימים האחרונים.
מאז ההתפרעות, ובניגוד לעבר, אני מתחבט עם עצמי מה דעתי על 'פעולת התגמול' בחווארה. לגנות אותה ודאי שלא, הרי שני צעירים יהודים נרצחו וטבעי שאם המדינה לא פועלת לנקמה, יהיה מי שיקח את החוק לידיים. אבל האם הרתעה יהודית תגיע בזכות השחתת רכוש ערבי?

02
התקשרתי לאלוף במיל' גרשון הכהן, לטעמי אחד האסטרטגים הגדולים שידע צה"ל. שאלתי אותו על פעולות התגמול בשני העשורים הראשונים למדינת ישראל, והאם נוכל לחדש את התפיסה שלהם. "מה זה פעולת תגמול היום? אין לך בסיסים לתקוף. מאיזה בסיס יוצא הילד מסילוואן להרוג? אין מדינה ריבונית לפעול מולה, התהליך הזה לא קיים יותר".
הוא המשיך ואמר לי: "צריך לתת קרדיט לצה"ל ולפעילות המבצעית מאז מרץ 2021, בעיקר בג'נין ובשכם. פעילות ממוקדת עם כוחות מיוחדים שמצליחים להרוג הרבה כאלו שמגיע להם למות". כמו גרשון הכהן, גם אני חושב שפעילות צה"ל אינה מספיקה נגד הטרור. "הפעולות לא מספיקות אבל מדובר בהישג גדול שאי אפשר לבטל", הוא הבהיר לי. "הן לא מספיקות כי יש פה מציאות חדשה עם גורמי הנעה חדשים לטרור, עם נשק רב, עם מוטיבציה של צעירים שלא זוכרים את המפלה של חומת מגן, עם חלום פלשתיני-לאומי-דתי שמתעורר מחדש. גם המלחמה באוקראינה מרימה אותו מחדש. במידה רבה הטרור נובע מזיהוי הזדמנויות בינלאומיות. הם מריחים חולשה אסטרטגית".

03
שאלתי מה הוא חושב על מעשי היהודים בחווארה בראשון בלילה, והאם זאת הדרך לנסות להחזיר הרתעה שאבדה. תשובתו הפתיעה אותי: "אני בוחן את זה אסטרטגית, בכלל לא דרך המוסר. קח למשל את בן גוריון בשנת 1936 – יש מאורעות נגדו, הוא מצפה להגיע עם המנהיגים הערבים לשיח וזה קורס לו. לכן הוא מאמץ את קיר הברזל של ז'בוטינסקי, זאת אומרת, זה לא ילך בטוב עד שלא תהיה לערבים ברירה אלא להכיר בעובדה שאנחנו כאן. לכן בן גוריון פונה לבריטים".
"הוויכוח הגדול שלי עם השרים סטרוק, סמוטריץ' וכל אלה, הוא על המשמעות של 'אל תעלו בחומה'. זה לא ציווי רבני ולא ציווי הלכתי – זו עצה איך מובילים מאבק. אף פעם אל תלך חזיתית. תמצא מעקפים, תחלחל בסדקים. בשנים 1939-1936 בן גוריון מזהה שהוא זקוק לבריטים, ואז את הכוח שהוא בונה בדמות פלוגות השדה, הבריטים מאמצים לצרכיהם. לשני הצדדים היה אינטרס".

04
בסיום שיחתנו שאלתי את גרשון איך יכולה מדינת ישראל להשיב את ההרתעה, כי היו שנים בהן היה שקט יחסי. "מושג ההרתעה הוא מאוד חמקמק, מדברים עליו בצורה מאוד מטעה, באמת-באמת אין דבר כזה. שקט? יש באסלאם מושג שנקרא 'שלב חולשה', המוסלמים יגיעו לשקט רק בהבנה שהמציאות לא מאירה להם פנים".
בהקשר לפעולות התגמול הוא הזכיר לי שאחרי מבצע סיני מדינת ישראל הכריעה את הצבא המצרי ובמדבר השומם בסיני היה כוח או"ם. "לקח כמה שנים ואז בשנת 1964 הערבים הרימו את עצמם מחדש והקימו את אש"ף. ההרתעה לא לעולם עומדת".
בסופו של דבר, אני מודה שנובטת בי ההבנה שההתיישבות היא העיקר, אבל התיישבות אמיתית ולא אישור מאחזים בדיעבד. כי השטח בוער, כי השטח נאכל על ידי הערבים. "הדבר הכי חזק הוא להראות שאנחנו כאן כדי להישאר", סיכם לי גרשון. "אני יודע להסביר מה פוגע בהרתעה – הנסיגה מגוש קטיף פגעה בהרתעה, היא נתנה רוח גבית לטרור. צריך לחזק את ההתיישבות. בן גוריון הבין את זה ב-1936 – הדבר הכי חשוב בכל אירוע כזה הוא שפעולת הנקם שלנו היא עוד נקודת אחיזה. מה יותר חשוב לנו? 50 מכוניות שרופות בחווארה או גבעה מיושבת נוספת? לי ברור מה חשוב יותר". ■

עוד במדור זה

שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

״הוא היה עושהכל שביכולתו להרבות אהבה ואיחוד״ בנר שמיני של…
שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

סליחה ראשונה.״מה כותבים בטור סוגר שנה? על סליחה, זה ברור.…
המהפחחחה המשפטית

המהפחחחה המשפטית

01רבות נכתב ונאמר על הרפורמה במערכת המשפט, כאן ובכלל. נדמה…
כמו במגילת רות

כמו במגילת רות

שלמה (סולומון) מולוגטה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-23. הוא…
דבר כזה עוד לא קרה לי

דבר כזה עוד לא קרה לי

01לא בטוח שאני עושה את הדבר הנכון, ולמרות זאת אכתוב…
יש לנו פה הכול

יש לנו פה הכול

כילד וכנער, וגם כחייל, יצא לי לראות פעמים רבות את…
חובת מצוות כיבוד הורים

חובת מצוות כיבוד הורים

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
הטובים למשטרה

הטובים למשטרה

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
לא מתנצל על הסרטון<br>של בנות האולפנה

לא מתנצל על הסרטון
של בנות האולפנה

זה קרה בסוף שבוע שעבר, וזה עדיין מרגיז אותי. כמה…
אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

זה קורה פעם בשנה ולמשך מספר שבועות בודדים בלבד: פריחת…
"פורום קהלת אוכלים נזלת"

"פורום קהלת אוכלים נזלת"

01מעולם לא כתבת על אופנה. מצד שני תמיד יש פעם…
קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

01אין טעם להתחמק מזה. הורות. לכתוב על הורות. אז כמו…
הדיקטטורה הישראלית

הדיקטטורה הישראלית

01שלא ישקרו לכם. מה שקורה היום במדינת ישראל זה דיקטטורה.…
תגיד לי מה אתה רוצה

תגיד לי מה אתה רוצה

01כשקמה עלינו ממשלת בנט-לפיד לא התחברתי בכלל לקריאות "המדינה היהודית…
כך נוטעים היח״צנים

כך נוטעים היח״צנים

01איזה חג יפה הוא ט״ו בשבט. לרוב הוא מספק לנו…
תקשורת גוזמאית

תקשורת גוזמאית

01במוצאי השבת האחרונה נערכה הפגנה גדולה מאוד בתל אביב. להפגנה…
Scroll to Top
גלילה למעלה