אלישע בן קימון

להיות ליד ההגה

מאז שנכנס לתפקידו כראש מועצה הקים גם ישראל גנץ שלוחה בבנימין שאמונה על קשרי חוץ עם האמריקאים. אנשיו מספרים כי סיים שבוע וחצי של פגישות מוצלחות עם חברי קונגרס דמוקרטים שיפעלו מול הנשיא ביידן. "זה מדהים. אתה יושב עם חברי קונגרס מסביר להם על הבעייתיות מול הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון, מציג מפות, והם מתקשרים לאנשי הסגל של הנשיא ודורשים תשובות",

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
בחודש יולי האחרון נכתב בטור זה על חשיבות הקשר בין המתנחלים לחברי קונגרס אמריקאים. בין היתר צוין כי בעקבות הרכב המשלה הסבוך בישראל והעובדה כי בארה"ב ישנו ממשל דמוקרטי, על ראשי המועצות ביש"ע לפעול לחיזוק הקשר. בחודש האחרון אנו רואים את התופעה הזו הולכת וצוברת תאוצה. יוחאי דמרי מהר חברון, יוסי דגן מהשומרון, וישראל גנץ מבנימין ביקרו בשבועות האחרונים בארה"ב, כל אחד בנפרד, פגשו מובילי דעת קהל וחברי קונגרס ודילגו ממדינה למדינה עם שי מיהודה ושומרון.
הממשלה בישראל זקוקה ליציבות. בגלל מרכביה הלא טבעיים נראה כי כל מכשול עלול להוות גורם לפירוקה. את המסר הזה שומעים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואנשיו מימיה הראשונים של הממשלה. בשיחות שמקיימים נציגי הממשלה עם מקבליהם האמריקאים הם דואגים להסביר את המורכבות הפוליטית וטוענים כי כל מהלך עלול לגרום לקריסה. אחד המוקשים המשמעותיים היא פתיחת השגרירות הפלסטינית בירושלים, מהלך שאם יקרה בסבירות גבוהה הממשלה לא תשרוד. המהלך אולי מתרחש בירושלים, אבל הוא משפיע על כל הימין וכמובן על ההתנחלויות וההסדר המדיני עם הפלסטינים. פתיחת קונסוליה פלסטינית בבירת ישראל אחרי המעבר של השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים במאי 2018 הוא דרמטי בכל קנה מידה.
02
שר החוץ יאיר לפיד נזהר מאוד בכבודם של האמריקאים. הוא מדבר איתם ומבקש מהם אישור כמעט לכל מהלך. כך גם גנץ וראש הממשלה בנט. עדיין לא ברמה של עוד כוכב על דגל ארה"ב, אבל מאוד קרובים לשם. על בסיס ההנחה הזו, יציאתם של ראשי מועצות ביש"ע לסיבובים בארה"ב ויצירת הקשר עם חברי קונגרס הופכת משמעותית שבעתיים. יוסי דגן ראש מועצת שומרון כבר מקיים קשרים כאלה שנים רבות. הוא יודע לפגוש את האנשים הנכונים, מעניק להם את המפה המובלטת של השומרון, סוחט מהם הצהרות וצילומים, מגייס תרומות וכמובן מזמין אותם לבקר אצלו. גם החודש ביקר בארה"ב שם התייחס לבנייה הפלסטינית ביהודה ושומרון. תרומתו לקידום מהלכים מדיניים משמעותית.
מאז שנכנס לתפקידו כראש מועצה הקים גם ישראל גנץ שלוחה בבנימין שאמונה על קשרי חוץ עם האמריקאים. אנשיו מספרים כי סיים שבוע וחצי של פגישות מוצלחות עם חברי קונגרס דמוקרטים שיפעלו מול הנשיא ביידן. "זה מדהים. אתה יושב עם חברי קונגרס מסביר להם על הבעייתיות מול הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון, מציג מפות, והם מתקשרים לאנשי הסגל של הנשיא ודורשים תשובות", מסביר גורם המעורב בפרטים. גנץ נאם מול חברי קונגרס וחילק להם כד חרס משילה הקדומה. הקשר, כך מספרים המתנחלים, נרקם בימים שבין הפגישות. למשל אחרי נפילת המגדלים בפלורידה יצרו אנשי בנימין קשר עם המקומיים שילחו את שמותיהם לתפילה לרפואתם באתר שילה הקדומה.
03
מלבד גיוס התרומות הבהירו ראשי המועצות לנציגים האמריקאים את המשמעות של ההתנחלויות ואת הסיכון הטמון בפתרון שתי המדינות. גנץ אף הראה להם תמונות של ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C וגם סיפר על שיפור התשתיות. לדבריו, הסביר לדמוקרטים כי התשתיות משרתות את הישראלים ואת הפלסטינים ולכן יש להשקיע בהן, גם אם תומכים בפתרון שתי המדינות. גם יוחאי דמרי ראש מועצת הר חברון ביקר בתחילת אוקטובר בניו יורק, יחד עם משלחת של ההסתדרות הציונית. מטרת המשלחת הייתה חיזוק הקשר בין ישראל והתפוצות, ובין קהילות יהודיות בארץ ובחו"ל, כך לפי הגדרת אנשי הר חברון.
הקשר עם האמריקאים הוא קריטי לביטחון ישראל, אבל עבור המתנחלים הוא קריטי עוד אפילו יותר. בסופו של יום הנציגים האמריקאים שיושבים בוושינגטון הם שמגבשים את המדיניות מעבר לקו הירוק, ויודעים להגיד מה יאושר ומה לא. ואם הם על ההגה למה שלא לעבור קדימה.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה