אלישע בן קימון

להשיב את הבייס

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות המבחן המשמעותיות מאז הקמתה. אחרי חודשי מחאה, צלילה בסקרים וחוסר איזון, פועל נתניהו לייצב את ממשלתו ומשלם על כך מחירים, בין היתר נטישת הרפורמה המשפטית. על פי כל הסימנים נראה כי במושב הנוכחי הרפורמה לא תקודם. תומכיה כבר קיבלו שיחות ורמזים, חלקם אף 'הוזזו' מהשטח בדרכים שונות. אנשי נתניהו מסבירים בימים אלה בשיחות סגורות כי הצלילה נעצרה. "בלמנו את הנפילה, עכשיו צריך לראות איך ממריאים חזרה", לחש השבוע אחד מאנשי נתניהו לבן שיחו.
העובדה שהממשלה הנוכחית היא מבין הפחות מגוונות שראינו, גורמת לה, בקלות יחסית, להביא הישגים לבייס האלקטורלי. בקואליציה פנימה אין ויכוח מהותי על עתיד יהודה ושומרון, גם לא על חוק הגיוס, ולא על הטיפול בטרור או ביוקר המחייה. לכולם תפיסות דומות מאוד.
אם כן, נעמוד על כמה נקודות טקטיות שלטעמי הממשלה תתמקד בהן על מנת 'להשיב את הבייס'. מלבד הדברים החשובים והברורים מאליהם שמפילים כל ממשלה כמו יוקר המחייה, חינוך וביטחון, ישנן סוגיות שנוגעות ישירות בבייס הימני.
02
הביטחון ביו"ש. נכון לכתיבת שורות אלה ולאחר חודשים אלימים, ישנה מעין 'רגיעה' או 'הפחתה' בכמות הטרור ביו"ש. זה עולה גם במספרים ובדוחות המודיעין. השינויים, אסטרטגיים כמובן (הפסגות מול הפלשתינים, שינויים בפעילות צה"ל, הקשר עם המנגנונים, והמדיניות בהר הבית), אבל גם טקטיים, למשל בחווארה. עד לא מזמן כפר שהפך שם נרדף לזירת מלחמה, והיום עושה קולות של חזרה לשגרה. "יש לנו היום 180 חיילים על ציר חווארה, כ-50 מעצרים בכפרים שמסביב, וכבר חמישה שבועות מחזיקים מחסומים סביב שכם", הסביר לי השבוע גורם ביטחוני. זו מדיניות טקטית, אבל קשה לנתק אותה מדרישות המתיישבים בשומרון שביקשו יד קשה יותר מול הטרור.
סעיף שני בביטחון הוא הביטחון האישי. קיימת תחושת חוסר ביטחון וחוסר משילות. זה כמובן החל ברצף הפיגועים בלב הערים בישראל, ממשיך בנתוני האלימות בחברה הערבית ועוד. בן גביר יצטרך לעשות פעולות משנות מציאות. זה בעיקר ייגע בענייני תקציב, אבל גם מדובר בניהול שוטף של צמרת המשטרה שנראית כמו כאוס אחד גדול.
תשובות המדינה לבג"ץ בענייני התיישבות. האתגר הבא בסוגייה הזו נמצא ממש מעבר לפינה. בעוד מספר שבועות צריכה המדינה לתת את תגובתה לבג"ץ חומש. ברור לכולם שאם בג"ץ יורה לפנות את מבני הישיבה הדבר ייצור משבר קואליציוני. אם מישהו חשב שבגלל שביטול חוק ההתנתקות עבר אז הישיבה בחומש הוסדרה, הוא טועה. ממש בימים אלה יושבים צוותים של סמוטריץ' ושל גלנט שמנסים לגבש תגובת מדינה לבג"ץ חומש. כרגע אין הסכמות, אבל הצדדים מנסים לגבש פתרון שבג"ץ יוכל לחיות איתו וגם גורמי הביטחון. זה עוד בעשייה.
חומש הוא טיפה בים, מערכת היחסים של חוסר ההסכמות שבין סמוטריץ' לבין גלנט בנוגע להתיישבות, תבוא לידי ניסיון בכל כמה זמן משום שהיא נוגעת לכל סוגייה ביו"ש.
הבנייה והסדרת מאחזים. בכנס הקודם יצאה הממשלה להסדרת תשעה מאחזים. לכאורה מדובר רק בתשעה, אבל מנהלת ההסדרה שהוקמה עוסקת בהסדרת כל המאחזים, ובהם גם סוגיית אביתר שעדיין תקועה. המטרה היא לבנות מנגנון הסדרתי שבו יעבור כל מאחז\יישוב בדרכו להסדרה. אלא שכאן יש קשיים – על פי דיווחים של גורמי ביטחון אחת מההבטחות של ישראל לפלשתינים בסבבי הפגישות ביניהם (עקבה ושארם) היא לעצור כל הסדרה התיישבותית. עד כה זה קורה, משום שההחלטה על כך נפלה רגע אחרי הסדרת מאחזים ואישורי הבנייה, אלא שכעת הזמן חלף והמתיישבים יבקשו לראות בנייה והסדרה נוספת. סמוטריץ' שגם לא רוצה למרוח את הבייס, לא יוכל לעשות זאת לאורך זמן.
תשתיות. בסעיף הזה אני מכניס את קידום הכבישים העוקפים והסדרת המעברים ושיפורם. תושבי יו"ש צמאים לשיפור במחסומים ובכבישים העוקפים גם מטעמי ביטחון אבל גם מטעמי תחבורה. הנסיעות ביציאות מבנימין לירושלים ולמודיעין הפכו לסיוט גם מאזור השומרון בנקודות מסוימות.
שבת שלום ושקטה. ■

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
עוד מוקדם להגיד

עוד מוקדם להגיד

01הכלים של המנהל יחד עם כוחות מג"ב ואנשי משרד הביטחון…
Scroll to Top
גלילה למעלה