בקול רב

להתפלל שימות?

הרב יוני לביא

״אני חוזרת עכשיו מביקור בבית הדוד שלי שחולה בלוקמיה ונמצא במצב סופני״, אמרה לי נירה והעצב ניבט מעיניה, ״הרופאים עשו הכול למענו, אבל הגענו לשלב שאין כבר מה לעשות יותר. הדוד נמצא כרגע בהוספיס בית כדי להעביר את הזמן שעוד נותר לו בחיק המשפחה. באנו אליו היום למפגש, אולי אחרון. מה אני אגיד לך, הרב, נשבר לי הלב לראות אותו. אדם שהכרתי כגבר חסון שעבד במשך שנים בְּסַבָּלוּת, שוכב על המיטה רזה, חלש וחיוור, בקושי מסוגל לדבר מרוב כאבים״. נירה נאנחה ולקחה נשימה עמוקה. ״כשנפרדנו איחלנו לו ׳רפואה שלמה, עזרא׳ אבל בראש חלפה לי מחשבה: ׳על מי את עובדת, נירה?! הדוד שלך עם רגל וחצי בעולם האמת. רפואה שלמה כבר לא תהיה לו׳.
השאלה שלי, הרב, היא אולי צריך להפסיק לשקר לעצמנו. במקום להתחנן בכל יום בתפילה שה׳ ישלח לו רפואה, בוא נהיה ריאליים ונבקש מה׳ שיגאל אותו מייסוריו ושייקח אותו אליו. האם חייבים להתפלל שהאדם יבריא גם כשהמציאות טופחת בפנינו ואומרת שזה לא עומד לקרות? האם מותר להתפלל על אדם שימות או לפחות שיפסיק לסבול יותר?״.
״העיקר שיפסיק לסבול״
השאלה של נירה עוררה אותי למחשבות. כיהודים אנו מאמינים בכוח הגדול של התפילה, וחז״ל אמרו ״אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם – אל יימנע עצמו מן הרחמים״ (ברכות י, א). גם במצבים הקשים ביותר – הישועה יכולה לבוא.
עם זאת בתנ״ך ובחז״ל מתוארים כמה אנשים שהתפללו על עצמם שהקב״ה ימית אותם כדי לגאול אותם מייסוריהם, וביניהם אליהו, יונה וחוני המעגל.
בגמרא (כתובות קד, א) מסופר על ימיו האחרונים של רבי יהודה הנשיא שסבל ממחלה קשה והתייסר מאוד. חכמי ישראל גזרו תענית על הציבור והתאספו לתפילה לרפואתו. כאשר אמתו של רבי ראתה כמה הוא סובל אמרה: ״עליונים מבקשים את רבי ותחתונים מבקשים את רבי (כלומר, גם בשמיים וגם בארץ רוצים שנשמתו הגדולה של רבי יהודה תהיה במחיצתם), יהי רצון שיכופו עליונים את התחתונים״. אך היות שהציבור לא הפסיק מלהתפלל עבורו, רבי המשיך לחיות. מה עשתה? עלתה לגג והשליכה כד חרס אל הארץ. קול ניפוץ הכד הבהיל את המתפללים וגרם שיפסיקו לרגע להתפלל. באותה שנייה נפטר רבי ונגאל מייסוריו.
להיפרד בטוב
רבינו ניסים, אחד מגדולי הראשונים ומפרשי התלמוד, למד מכאן שעל חולה כזה הסובל מייסורים צריך להתפלל שימות (נדרים מ,א ד״ה אין מבקש). בגמרא מסופר על רבי יוחנן, גדול אמוראי ארץ ישראל, שלעת זקנותו נטרפה דעתו, וביקשו חכמים עליו רחמים שימות.
עם זאת הדבר אינו כה פשוט. יש אומרים שקרובי החולה בכל מקרה יימנעו מלהתפלל במפורש שימות, כי אולי בתוך מניעיהם שזור גם הרצון להשתחרר מטרחת הטיפול בו. ולכן מוטב שהם ישתקו ולא יתפללו עליו כלל. אחרים יכולים להתפלל שימות (שו״ת חקקי לב ח״א חיו״ד סי׳ נ. עשה לך רב ח״ה סי׳ קיב ועוד).
יש הסוברים שאין להתפלל במפורש שאדם ימות אלא לבקש מה׳ שיציל אותו מייסוריו, והיושב במרומים כבר יעשה את הטוב בעיניו (שו״ת באר משה ח״ח סי׳ רלט סק״ד).
בשיחה שלי עם נירה היה חשוב לי קודם כול להשתתף בצערה ובתחושת הקושי מול הדוד החסון שהולך וקמל לנגד עיניה. נתתי לה חיזוק לתחושות שלה: במצב סופני שבו האדם מתייסר וסובל, איננו יכולים לסמוך על הנס וגם לא מחויבים להתפלל אליו. נכון יותר לבקש מריבון העולמים שיושיע את הדוד מייסוריו ויעשה את הדבר הטוב והנכון למענו. ובינתיים, זהו ניסיון גדול למשפחה לעשות כמיטב יכולתה כדי להקל את ימיו האחרונים ולהביא שמחה ונחת לליבו, כך שייפרד מן העולם בטוב עד כמה שאפשר.
מה חושב אדם לפני הסוף
ידידי, הרב יאיר, הגיע פעם לבית חולים לבקר חולה סופני מבני קהילתו. האיש שכב על המיטה, מחובר לצינורות, נראה חיוור וחלש, אבל חיוך עלה על פניו כשראה את פני הרב. הם שוחחו כמה דקות ואז אמר החולה: ״טוב שהגעת, כבוד הרב. רציתי לשמוע מה דעתך על רעיון שעלה לי עבור רווקה מבוגרת מבנות קהילתנו, לשדך אותה עם בחור שגר בשכונה״.
הרב היה מלא התפעלות. אדם נמצא במצב כה קריטי, מתנדנד בין חיים למוות, ובכל זאת מה שמעסיק אותו הוא איך לעשות טוב לאחרים. הוא לא התאפק ושיתף את החולה שלפניו בהתפעלותו.
״נו, זה הרי מה שאמרו חז״ל״, אמר האיש בפשטות, ״אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם – אל ימנע עצמו מן הרחמים״. הרב קימט את מצחו, מתקשה להבין מה הקשר בין המשפט המפורסם של חז״ל שגם במצב קשה צריך לבקש רחמים, לבין דאגת אותו חולה לבחורה הרווקה.
האיש המשיך והסביר: ״אפילו כשחרב חדה מונחת על צווארו של אדם – לא יימנע עצמו מלרחם על אחרים ולדאוג להם״.
כעבור יומיים אותו יהודי נפטר. כעבור חצי שנה הזוג התחתן. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…