טור אורח

ללמוד מהקללות בתורה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

הרב נעם פרל

הרב נעם פרל

רְאֵה אָנוֹכִי נוֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה

(דברים י"א, כ"ו)

הלכה אדם מישראל מהו שיהא מותר לו לקרות התוכחות בקריות הרבה? כך שנו חכמים אין מפסיקין בקללות אלא אחד קורא את כולם. למדונו רבותינו למה אין מפסיקין בקללות? אמר רבי חייא בר גמדא: לפי שכתוב 'מוסר ה' בני אל תמאס ואל תקוץ בתוכחתו' אל תעש את התוכחות קוצין קוצין אלא אחד קורא את כולן. (מדרש דברים רבה ד', א')

דרך התייחסותו לקללות שבתורה מנסה המדרש להדגים ולחנך את כולנו כיצד יש לנהוג ברגעים הקשים של החיים, בצרות, בניסיונות, במחלות ובכל הקשיים המקיפים את כולנו. באמצעות ההלכה כי אין מעלים עולים לתורה באמצע קריאת התוכחה והקללות מציע לנו המדרש כיצד להתיחס לצרות.

את הצרות, לדברי רבי חייא בר גמדא, יש לעבור ביעף, לא לעצור באמצע, לא לשהות בתוכן, לא לתת להן לחלחל ולהתנחל בלבבות אלא בריצה מהירה עוברים וממשיכים. שום טובה לא יוצאת מעצירה למחשבה, הפנמה מישוש והשתכשכות בצרות, בנושאיהן ובמשמשיהן.

רבי לוי לעומתו מנצל את הצרות כמנוף להתקדמות ולא כיעד להתעלמות, ומציע לנו לחשוב בעיצומן של הצרות כמה הקב"ה סובל כשאנחנו סובלים. ר' לוי מדגיש את אהבתו של הקב"ה אל האדם מישראל כפרט ואל האומה ככלל, ומתאר אותו בזמן הקללות ממש כאם המתפתלת בייסורי בנה. כך הופך רבי לוי את הצרות למקפצה ומבהיר כי אין עצירה בקללות, שכן הקב"ה לא מסוגל להתברך כשאנו סובלים – דבר אחר – למה אין מפסיקין בקללות? אמר רבי יהושע דסכנין בשם ר' לוי: אמר הקב"ה אני כתבתי על כבודי 'עמו אנכי בצרה', אין שורת הדין שיהיו בני מתקללין ואני מתברך. כיצד, אם יקראו את התוכחות קריות הרבה, אין קרוי וקרוי שאין מברך ב' פעמים לפניה ולאחריה, אלא אחד קורא את כולן.

בסיומו של המדרש נוטש הוא את הצורך הרשמי להשתמש בהלכות העלייה לתורה כנקודת יציאה לדרשות. מסיר המדרש את הכפפות ונוגע בשורש מציאותה של הענישה והקללה. מבהירים חכמינו כי הקללה לטובתנו היא, הנזקים והמחלות רק מסמנים לנו את תוצאות הרע, ומשכנעים אותנו לסור מן הבחירה בו. אין להתעלם מהצרות, מסבירים חכמים, ואף אין לחפש את הטוב הנלווה להם, אלא להבין כי הם הם הנן הטוב בעצמו, הטוב המשכנע ומבהיר את הצורך הקיומי בדבקות בה' וברצונו במצוותיו, במידותיו ובדרכיו – רבנן אמרי: אמר הקב"ה לא לרעתם נתתי להם ברכות וקללות, אלא להודיען איזו דרך טובה שיבחרו אותה כדי שיטלו שכר. מנין? ממה שקרינן בעניין: 'ראה אנוכי נותן לפניכם ברכה וקללה'  

עוד במדור זה

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬יצאה‭ ‬חברת‭-‬המכוניות‭ ‬היפנית‭ ‬‮'‬ניסאן‮'‬‭ ‬במסע‭-‬פרסום‭ ‬מבריק‭ ‬ויצירתי‭,…
התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

01‭ ‬טבעו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬לאהוב‭ ‬את‭ ‬ממונו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭…
נגישות לאחר המלחמה

נגישות לאחר המלחמה

את הטור הזה אני כותב לאחר ניסיונות מרובים של שמואל…
לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

הרב פרופסור זכריה דור-שב זצ״ל נלקח לבית עולמו בז׳ שבט…
היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודקשבע שמות היו לו ליתרו ואחד משמותיו…
אין כמו נוסטלגיה

אין כמו נוסטלגיה

השבוע באופן ספונטני יצא לי לדבר עם כמה נשים ולהעלות…
גאולה‭ ‬שלימה

גאולה‭ ‬שלימה

ארבע‭ ‬פעמים‭ ‬אנו‭ ‬מוסיפים‭ ‬בתפילה‭ ‬את‭ ‬הביטוי‭ ‬‮"‬שלימה‮"‬‭. ‬בסיום‭ ‬התפילה‭…
אפרים ומנשה

אפרים ומנשה

הבכור והנבחר לא תמיד הולכים שלובים כאחד במקרא, ופעמים רבות…
יעקב ויוסף

יעקב ויוסף

כשבקש יצחק אבינו לירד למצרים התגלה אליו הקב״ה ואמר לו:…
נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

הראי״ה בספרו ״עין איה״ (שם) מסביר את ההבדל בין נר…
להגיד להם תודה

להגיד להם תודה

השבוע כולנו ב״ה זכינו לשמוח בפעימות הראשונות של החזרת החטופים…
גאון קדוש ונורמלי

גאון קדוש ונורמלי

איך קטן כמוני יכול לכתוב על הגדול בענקיםקשה להקיף דמות…
געגועים

געגועים

עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב…
מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מדוע נזף הגנרל האמריקאי בקצין הישראלי על מוסר המלחמה של…
חובתנו לנצח

חובתנו לנצח

הקב"ה הכניס אותנו לאירוע היסטורי וחשוב לנו לנסות להבין את…
שבוע מילוט זוגי

שבוע מילוט זוגי

בקורס טיס, הלוא הוא אחד הקורסים היוקרתיים של צה"ל יש…
Scroll to Top
גלילה למעלה