בקול רב

למה לשבור?

הרב יוני לביא

הרב יוני לביא

הצצה לעולמו הפנימי של הרב: הלבטים, הרגשות, התובנות

הרב יוני לביא

הרב יוני לביא

הצצה לעולמו הפנימי של הרב: הלבטים, הרגשות, התובנות

הצצה לעולמו הפנימי של הרב: הלבטים, הרגשות, התובנות

"שלום הרב. אנחנו אובדי עצות. הבן שלנו רק בן 16 ואנחנו מרגישים שאיבדנו אותו. הוא הפסיק ללכת ללימודים ומבלה את היום במיטה בצפייה בסמארטפון שלו. יש לך עצה בשבילנו? אתה מוכן לדבר איתו בעצמך? עלינו הוא מצפצף. אולי לך הוא יקשיב…".
*****
"כבוד הרב, אני סובלת כבר שנתיים מחרדות ומדיכאונות. זה ממש ממרר לי את החיים ומפריע בתפקוד. ניסיתי כל מיני סגולות, הלכתי 40 יום רצוף לכותל וגם קניתי קמע מיוחד של הבבא סאלי. עדיין זה לא עוזר… השם שלי: מרים בת סימה. תוכל להתפלל עליי בבקשה?".
*****
"היי הרב. אתה עוסק בשידוכים? שמי אורן ואני רווק בן 35. גר ברעננה ועובד בהייטק. תראה יצאתי כבר עם מעל מאתיים בנות ועדיין לא מצאתי מישהי בטעם שלי. זה לא שאני בררן או משהו אבל כן, יש לי רף גבוה. כל זה מוביל לכך שרוב הדייטים שלי נגמרים בפגישה הראשונה, או בעצם בעשר השניות הראשונות. בתקופה האחרונה מגיעות אליי פחות הצעות. יש לך אולי מישהי בשבילי – עד גיל 30, אינטליגנטית, יפה, זורמת, בראש טוב?".
*****
דבר אחד משותף לשלוש השאלות שקיבלתי – הן לא באמת שייכות לרב. לכל אחת מהן יש איש מקצוע מתאים שיוכל לרתום את מומחיותו וניסיונו כדי לעזור: מנחה הורים, פסיכולוג או יועץ זוגי. למה בכל זאת האנשים האלו פנו דווקא אליי? מה גורם לפנות לרבנים בשאלות השייכות לאיש מקצוע? הרי אף אדם לא יזמין שרברב לפתור בעיה במערכת החשמל, או סייד כדי לתקן את מכונת הכביסה. מדוע כשמדובר ברבנים הכול על השולחן וכל נושא לגיטימי? זו שאלה שמעסיקה אותי שנים ויש לה כמה תשובות.
יתרונות הרב
ראשית, הפנייה לאיש מקצוע, בפרט בתחום בריאות הנפש, מתויגת אצל אנשים באופן שלילי. היא מעידה, כביכול, שהאדם בעייתי, ש'יש לו מחלת נפש'. אף אחד לא אוהב להתייחס לעצמו ככזה.
פנייה לרב, לעומת זאת, היא דבר מקובל ומוערך בעם ישראל. הרי חז"ל נתנו עצה לכל יהודי – "עשה לך רב" (אבות א, ו) ומי שמקיים זאת מעיד בכך על יראת השמיחם שלו ועל הרצון לעשות את דבר ה'.
שנית, בדרך כלל הרב זמין ונגיש יותר. עבור מפגש עם איש מקצוע איכותי צריך להתאמץ ולפעמים להמתין חודשים בתור. אל הרב אפשר פשוט להתקשר או לשלוח וואטסאפ, וסיכוי לא רע שהמענה יגיע עוד באותו יום.
הסיבה השלישית, וייתכן שהיה צריך לשים אותה ראשונה: רב לא ייקח תשלום על מענה לשאלה, בעוד שפנייה לאיש מקצוע מצריכה פגישה שעלותה תתחיל מ-300 ₪ ויכולה להגיע עד פי עשרה מזה, תלוי בנושא ובמוניטין של המומחה.
יתרה מזו, בעיני רבים – המניע של אנשי המקצוע הוא כסף, בעוד שפועלו של הרב לשם שמיים וכוונותיו טהורות יותר.
הסיבה הרביעית לפנייה לרבנים היא שגם מי שמבין שהכתובת האמיתית שלו היא מטפל מקצועי, הוא לא יודע בדיוק למי לפנות. השוק מוצף ב'מומחים' שמציעים את מרכולתם וקשה לדעת מי מביניהם הוא המתאים לעזור בבעיה שלי. את הרב, לעומת זאת, אני מכיר מבית הכנסת, אוכל איתו קיגל בקידוש והולך לשיעור שלו בדף היומי בכל ערב. קל הרבה יותר לפנות אליו בעת קושי ומצוקה.
הסיבה החמישית להעדפת הרב היא התחושה שהוא מחובר למקורות הקודש העתיקים ודבריו משקפים את דבר ה', בעוד שאיש מקצוע הוא בשר ודם שמקורות המידע שלו הם אנושיים והטעות עלולה ליפול בהם.
לא לערבב בשר וחלב
ולמרות כל הנ"ל, חשוב לא לבלבל בין התחומים. אני אומר זאת לקוראינו הנאמנים ואני מזכיר זאת שוב ושוב לעצמי ולחבריי הרבנים. בשר הוא מצוין לכשעצמו וגם חלב הוא נהדר, אבל אסור לערבב אותם יחד. התחומים הרוחני וההלכתי משמעותיים מאוד בחיים, ולרב תלמיד חכם יש את הידע כדי להשפיע בהם על הציבור, אך בתחום הטיפולי הרב הוא הדיוט ואין לו יתרון על אנשים אחרים. בשנים האחרונות יש ב"ה מהלכים משמעותיים כדי להעניק לרבנים ידע מקצועי, לשם כך הוקמו תוכניות כמו 'תעצומות' של ארגון צהר, 'עשה לך רב', עמיאל, איגוד רבני קהילות, והגדיל לעשות 'מרכז ברקאי' עם השתלמות מקיפה של 600 שעות (!) לרבנים עם הכשרה בתחומים של זוגיות, התמודדויות נפשיות ועוד.
כמובן, כל אלו לא באו להפוך את הרב לפסיכולוג או ליועץ זוגי ולגרום לו לעסוק בהתמודדויות נפשיות מורכבות. מטרתן לעזור לו להבחין מתי האדם שלפניו זקוק לאיש מקצוע ולהפנות אותו אל כזה, תוך כדי שברכת הרב מלווה אותו. לצד זה, ההבנה של הבעיות הנפשיות השונות חיונית לצורך מענה מדויק יותר לשאלות הלכתיות ואמוניות שהפונה מציג.
הגורם המקשר
מה בכל זאת אני יכול לעשות כרב עבור שלושת הפונים שהזכרנו בהתחלה? ראשית, לגלות אמפתיה לקושי ולכאב שלהם, "עמו אנוכי בצרה" (תהילים צא, טו). שנית, לתת להם את התחושה שהם לא היחידים שמתמודדים עם קושי כזה, ויש בהחלט דרכים להתמודד איתו. שלישית, וזה העיקר, להפנות אותם לכתובת הנכונה – איש מקצוע מומחה ומנוסה שיוכל להדריך וללוות אותם. השלב הזה כרוך לעיתים בהתגברות על מעצורים בנפש וניתוץ סטיגמות. ואחרי ככלות הכול, לברך ולחזק את הפונה שה' איתו ושאשמח להתעדכן ממנו בהמשך על ההתקדמות.■

עוד במדור זה

שש תחנות ממצרים לירושלים

שש תחנות ממצרים לירושלים

המסע אל הר סיני שני‭ ‬הראשונים‭ ‬שקל‭ ‬לזהות‭ ‬את‭ ‬הקשר‭…
9 דברים שחשוב לדעת על השואה

9 דברים שחשוב לדעת על השואה

1. מלחמת הדמיםמלחמת העולם השנייה הייתה הסכסוך הקטלני היסטוריה. 65…
האפיקומן – למה זה לא עובד? 

האפיקומן – למה זה לא עובד? 

‮"‬אתה‭ ‬שואל‭ ‬איך‭ ‬הלך‭ ‬הסיפור‭ ‬עם‭ ‬האפיקומן‭ ‬אצלנו‭ ‬בבית‭?‬‮"‬‭, ‬אמר‭…
לבד...אבל איתו

לבד...אבל איתו

זה‭ ‬קרה‭ ‬בדיוק‭ ‬לפני‭ ‬4‭ ‬שנים‭. ‬מגפת‭ ‬הקורונה‭ ‬השתוללה‭, ‬ופסח‭…
10 דברים שלא ידעתם על פסח

10 דברים שלא ידעתם על פסח

1. מלך החגים פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬היהודי‭ ‬הראשון‭, ‬היחיד‭ ‬בו‭…
מי שמקריב מתקרב

מי שמקריב מתקרב

השנה‭ ‬שמתי‭ ‬לב‭ ‬לתופעה‭ ‬מעניינת‭. ‬כידוע‭, ‬מבין‭ ‬שלושת‭ ‬הרגלים‭, ‬פסח‭…
חייבים לשנות את הקונספציה

חייבים לשנות את הקונספציה

איך‭ ‬קרה‭ ‬שמצווה‭ ‬מתוקה‭ ‬וקלה‭ ‬ליישום‭ ‬מחוללת‭ ‬מחול‭ ‬שדים‭ ‬מלחיץ‭…
עשרה דברים שלא ידעתם על תחפושות

עשרה דברים שלא ידעתם על תחפושות

1. אין חובה להתחפש בפורים הדבר לא מוזכר בגמרא וגם…
להיות פתוח

להיות פתוח

אם מישהו יכנה אותך ׳סגור׳ או ׳מקובע׳ – תיעלב. ובכל…
חמישה דברים שהאויב מבין טוב מאיתנו

חמישה דברים שהאויב מבין טוב מאיתנו

אי אפשר לנצח במלחמה בלי להבין את עקרונות היסוד שלה. …
עשרה דברים שחייבם לדעת על שחרור חטופים

עשרה דברים שחייבם לדעת על שחרור חטופים

1.  להחזיר את לוט זה התחיל לפני 4,000 שנה אצל…
עשרה דברים שלא ידעתם על עמלק

עשרה דברים שלא ידעתם על עמלק

1. לא ייאמן, אבל אנחנו קרובי משפחה עמלק היה בנו…
עשרה דברים שלא ידעתם על עלילות דם

עשרה דברים שלא ידעתם על עלילות דם

1. קניבליזם בבית המקדש? נחזור 2200 שנה אחורה. אנטיוכוס הרביעי…
למה לטיגיסט אין סבלנות?

למה לטיגיסט אין סבלנות?

כרמי חזרה מהגן ועיניה בורקות. היא החזיקה בידיה קופסת פלסטיק…
עשרה דברים שחשוב לדעת על הנצרות

עשרה דברים שחשוב לדעת על הנצרות

במקומות רבים ציינו את חג המולד וחגגו בסילבסטר ובחנויות נצפו…
כשהייתי ילד

כשהייתי ילד

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שאלוקים‭ ‬נמצא‭ ‬בשמים‭ ‬ורק‭ ‬כשאין‭ ‬לו‭ ‬ברירה‭…
Scroll to Top
גלילה למעלה