שליפות

למנוע את הפיגוע הבא

חיים קוממי

חיים קוממי

 

רפי לבנגרונד, צילום: פייסבוק

רפי לבנגרונד יחד עם ביתו קים יחזקאל לבנגרונד הי"ד


רפי לבנגרונד, תושב ראש העין ואבא של קים לבנגרונד יחזקאל הי"ד, אשר נרצחה בפיגוע בברקן לפני כחודשיים, יצא למאבק חריף סביב התנהלות בית המשפט והמערכת הצבאית לאחר רצח בתו. לפני כמה ימים חוסל המחבל לאחר מצוד ממושך של כוחות הביטחון, שארך יותר מחודשיים. למרות זאת רפי נחוש למגר את הטרור ביהודה ושומרון וברחבי הארץ, נאבק בפייק המשפטי-צבאי ואומר בקול ברור: "אנחנו לא אזרחים סוג ב, ובידינו למנוע את הפיגוע הבא"

בשבוע שעבר נודע לנו שהמחבל שרצח את בתך נהרג בידי כוחות הימ"מ לאחר מצוד ממושך. על מה אתה ממשיך להיאבק?

"כל העניין שלי הוא למנוע את הפיגוע הבא. את הבת שלי אף אחד לא יחזיר. קים התחילה את חייה לאחר החתונה ביישוב ברקן. אחרי שנולד בנה הבכור קאי היא עברה לגור בראש העין, לידנו, כדי שנעזור לה. לאחר מכן היא מצאה עבודה במפעל בברקן. היא הייתה לקראת מבחני ההסמכה ללשכת עורכי הדין לאחר שלא צלחה את המבחן הראשון, ובינתיים עבדה במפעל, עד המבחן הבא".

בחודשיים האחרונים אתה מוביל את המאבק נגד החלטת בית המשפט להריסת בית המחבל. תאר לי מה עברתם בתקופה הזאת.

"בתקופה האחרונה גיליתי שהמערכת מטעה את הציבור. לפני כן ישבתי כמו כולם בבית והייתי צופה בטלוויזיה ומשתאה על מה שמדווחים לנו. יושב ומתעצבן ולא עושה כלום. אחרי האסון והגיעו אליי בשבעה משפחות שכולות אחרות וסיפרו לי עד כמה מורכבת התביעה להריסה וההתמודדות עם בג"ץ. למדתי ושמעתי מה שאחרים אומרים וניסיתי ללמוד מהם איך למקסם את מה שצריך לקבל".

איפה הבנתם שזו לא סתם תביעה פשוטה וטריוויאלית?

"לאחר שלמדנו על הנושא פנינו אל מפקד הפיקוד, שלצערנו לא פעם הוליך אותנו שולל, וגילינו שהוא ביקש להרוס את המרתף ואת הקומה הראשונה של הבית. כששאלתי אותו למה רק את החלק הזה של הבית ולא את הבית כולו, הוא טען שאין זיקה לשאר משפחת המחבל, ואם נגיש תביעה על כל הבית, בית המשפט העליון פשוט יבטל לו את ההריסה. הוא מבקש להרוס קצת ולקבל אישור, ולא לבקש להרוס את כל הבית, ואז בית המשפט ידחה את הבקשה ויאשר רק חלק ממנה.

"במילים אחרות, הוא מעדיף ללכת על חצי קופה מלהמר ולזכות רק בחצי מהתביעה. שמעתי את זה והזדעקתי, ועם משפחת חג'בי פנינו אליו. אמרנו לו שהתקשורת פרסמה שהאח תלה מצלמות והיה שותף – וכך גם האבא ושאר בני המשפחה – אז איך ייתכן שאין זיקה? הוא המשיך לטעון שהוא לא יודע מזה, ולאחר יומיים כבר הגיש כתב אישום נגד האימא ונגד האח, ולפני כמה ימים גם נגד האבא. זאת אומרת שפתאום התחוור לו שיש זיקה".

לכולם היה ברור שלמשפחה היה קשר לרצח.

"זה מה שטענו מלכתחילה, ולאחר ההתנגדות שלנו הוא שוב בדק את הדברים וגילה שאכן גם לשאר בני המשפחה יש זיקה. התרמית הגדולה היא שהמשפט מתנהל ככה: אלוף הפיקוד מגיש את התביעה על חלק מסוים מהבית, והשופטים דנים רק בבקשה הספציפית, כלומר אם הוא ביקש להרוס רק את המרתף, על זה ידונו במשפט.

"הפחד שלהם הוא שאחר כך יתבעו אותם בבית הדין הבין-לאומי בהאג על חוסר מידתיות, ולכן הם ביקשו רק על חלק קטן בבית ולא על כולו למרות שכל בני משפחת המחבל היו קשורים לפיגוע קשר ישיר או עקיף. השקר הגדול יותר הוא שביום ההריסה מפרסמים בטלוויזיה שביתו של המחבל נהרס, למרות שרק חלק קטן וזעום ממנו נהרס. אותי זה מקומם, וכמוני עוד הרבה, לכן החלטתי לצאת למאבק".

מהן מטרות המאבק שאתה מנסה להוביל?

רפי לבנגרונד בביקור תנחומים אצל אביו של החייל יוסף כהן הי
רפי לבנגרונד בביקור תנחומים אצל אביו של החייל יוסף כהן הי"ד

"כבר בלוויה של קים הבטחתי לה שלא ארפה ולא אנוח עד שהצדק יצא לאור. במוצאי שבת האחרונה קיימנו עצרת גדולה למאבק מיידי בטרור. אנחנו רוצים למנוע את הרצח הבא. אני יודע שאני לא אהיה האחרון, אבל אעשה הכול כדי שאהיה האחרון. בעצרת האחרונה חילקנו נרתיקים לתעודות זהות שחורות שכתוב עליהם 'אזרח סוג ב'. באו הרבה משפחות שכולות ופנו לממשלה כדי למגר את המעמד הזה של סוג ב וכדי לנסות להבטיח לעצמנו עתיד יותר טוב ונקי מטרור.

"אין לנו מימון. אנחנו יוצאים למאבק ציבורי וזקוקים לתמיכה הציבורית הזאת. רק ההערכה של הציבור והשותפות נותנות לנו מוטיבציה להמשיך, וכמובן האחריות שאני מרגיש, להיות מהמשפחות השכולות האחרונות במדינת ישראל".

מה הרגשת לאחר העצרת, המטרות הושגו? נראה שהנוכחות לא הייתה גדולה, אבל היה עוצמתי.

"העצרת הייתה טובה. לא הגיעו הרבה מאוד אנשים, אבל המטרות הושגו. עוררנו את הנושא, העלינו אותו לסדר היום, והעם כולו איתנו. יש לנו עוד כל מיני רעיונות שבשלב זה אנחנו לא כל כך מעוניינים לחשוף, אבל דבר אחד אני יכול לומר בפה מלא: עם ישראל חי וצמא לשינוי, והלוואי שכל מה שאנחנו עושים יועיל להרבה משפחות וימנע את הפיגוע הבא".

עד לסגירת הכתבה, לא התקבלה תגובת דובר צה"ל

עוד במדור זה

שליפות

שליפות

אבא איש חינוך. אומרים שהקשר לאבא משתקף בקשר עם הקב״ה…
שליפות

שליפות

אבאג׳ק סיאלום. נולד בתוניס ובהמשך היגר בגיל שמונה לצרפת עם…
שליפות

שליפות

אבאגיבור. חושב עליו בכל יום. אבי ז״ל נפצע בקרב עם…
שליפות

שליפות

אבאאינטלקטואל, למדן.אימאהעוגן של המשפחה, מורה בנשמתה, מנהלת בית ספר, בשלנית.…
שליפות

שליפות

אבאזאב. פתח אותי לעולם הכלכלה. משתכנע מכל טיעוני הימין, אבל…
שליפות

שליפות

אבא האבא הכי טוב בחיים, רחמים טסה. אבא שלמדתי ממנו…
שליפות

שליפות

אבא תותח, דוגמה אישית, יציבות, ביטחון, אכפתיות, קשיחות, אהבה, השראה,…
שליפות

שליפות

ההוריםדוד ואסנת. בעלי תשובה, עלו מאוסטרליה מתוך ציונות ואהבה לארץ.…
שליפות

שליפות

אבא אבא עלה מדרום אפריקה בגיל 19-20 אחרי מלחמת ששת…
שליפות

שליפות

אבאאהרן, יליד העיר יזד בפרס. עלה לארץ בשנת 1958. חשמלאי…
שליפות

שליפות

אבאמשה, בן לחלוצי כפר פינס. חקלאי בנשמה.אימאמלי, שורדת שואה שהטביעה…
שליפות

שליפות

אבאאבי היקר משיח. יליד שכונת הבוכרים בירושלים של שנות ה-40,…
שליפות

שליפות

אבא אהרון. אימא שושנה. החצי השני שרית. המשפחה עלמה (9),…
שליפות

שליפות

אבאגדל במוסקבה ולמד אומנות. עלה לארץ בראשית שנות ה-90.אימאגדלה בברדיצ'ב,…
שליפות

שליפות

אבאהוא ההוכחה שעם הרבה אמונה וכח רצון אפשר להתגבר על…
שליפות

שליפות

אבא יהושע. גדול הדור שלי. ממנו ספגתי אהבה לעם, לארץ…
Scroll to Top
גלילה למעלה