בדרך לכותל

לסינים, דבר בסינית

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
תפילת ׳שבת הגדול׳ בכותל זה כמו לעשות רי-סטארט לגוף ולנפש.
כשיצאתי מביתי דלקו עדיין פנסי הרחוב. הצינה לא הרתיעה את היהודים המסורים ששמו את פעמיהם לבדוק אם התחילו כבר לבנות את בניין ׳בית הבחירה׳ השלישי והניצחי.
התפילות המרגשות, שבשיאן ההפטרה במלאכי, שמסתיימת ב׳הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא׳…, הסתיימו ללא עיכוב, כי המתפללים מיהרו, כל אחד לקהילתו, לדרשת שבת הגדול.
רבים מהמתפללים הקבועים נעדרו, כנראה נסעו להתארח בשבת הגדולה הזו, שכול כולה הכנה ליום הגדול הממשמש ובא.
צוות הקרן למורשת הכותל התחיל להכין מבעוד יום את הרחבה לקליטת מאות אלפי עולי הרגל בפסח.
בסוף התפילה סיפרו לנו תושבי הרובע על הדי היריות שנשמעו בערב שבת מהר הבית. מחבל ניסה לחטוף אקדח משוטר מג״ב וירה בו שתי יריות שלמרבה הנס החטיאו את מטרתן. תוך כדי מאבק עם המחבל, חילץ השוטר את אקדחו ואף הצליח לחסל את התוקף.
מידי שנה מעודדת אווירת הרמדאן את המחבלים להרוג ולשפוך עוד דם יהודי. ממעקב אחרי הפשיעה בערים המעורבות, עולה שברמדאן מתרבים גם מקרי תקיפה ורצח בתוך החברה הערבית. כל זה מעיד כאלף עדים על טיבם של חגי האסלאם ועל אופי החוגגים אותם.
בדרכנו חזרה זכינו להתחמם מעט בקרני השמש האביבית שהפציעו מבין לענני הכבוד, כאילו מבשרים לנו על האביב שבפתח.
אריה הולץ, המהנדס המוכשר מבית הכרם, סיפר לנו תוך כדי צעידה, כיצד גמע בריצה 10 ק״מ, במרתון הירושלמי, לפני שבועיים, כשהוא דוחף את כיסא הגלגלים המיוחד שבנה במו ידיו עבור ביתו לאה. השניים משכו תשומת לב לא מועטה עת עשו דרכם בקלילות ומהירות בין אלפי הרצים, ללא הפסקה, סביב העיר העתיקה. בעליות הקשות, צדיקים רבים מבין הרצים לקחו יוזמה ברוכה ודחפו את אריה בגבו כדי להקל עליו במעמסה. לאה סיימה את המסלול ב59 דק׳ ואריה סיים את המסלול ב59 דק׳ ושנייה אחת… שיפור ניכר לעומת שנים קודמות. אלופים!
סיפורי הצדיקים רוממו את רוחנו.
אווירת שבת הגדול וחג החירות המתקרב גרמה לנו גם לספר בנפלאות גאולתם של ישראל גם בדור האחרון.
ד״ר פרי נוסן סיפר על ליל הסדר המצמרר, בבית הוריו של ר׳ דוד הולנדר, אביה של רעייתו, אוולין. חיילי הצבא ההונגרי פרצו לבתים לחפש גברים ונערים יהודים כדי לשלוח אותם לחזית ולהיכנס ראשונים ולהוות ׳בשר תותחים׳, באיתור שדות מוקשים. הגברים שהתחבאו במחסן רצו לנהל באותו ערב ׳ליל סדר׳. אולם אזנם הייתה קרויה לשמוע את קולות החיילים, שבזזו בתים ואיימו באלימות גסה על הנשים היהודיות, שנותרו בגפן לשמור על הבית.
המציאות ההזויה הזו, של קריאת ההגדה תוך הטיית אוזן בחרדה לנעשה בבית, מעבר למחיצה הדקה, נותרה חקוקה בליבו של הולנדר, צפה ועלתה בכל ליל סדר, עד יומו האחרון בשכונת בית הכרם בירושלים.
02
במשך השנים שבהן זכיתי לגור בביתו, שינן לי מו״ר, הרב צבי יהודה: ׳לסינים צריך לדבר בסינית׳.
אני הבנתי מכך, בשטחיות מסוימת, שהרב מכוון אותנו לדבר לכל אחד בסגנון שהוא מבין.
השבוע נחשפתי לסרטון מבהיל, שבו מצולמת נערה דתיה שפונה בתמימות, לשתי מפגינות מבוגרות ואומרת להן בלשון רכה ומפייסת: ׳אבל כולנו אחים…׳, שתי המבוגרות הזחוחות עונות לה בבוז וללא היסוס – ׳אל תקללי אותנו. אנחנו לא אחיות שלך…׳. השתיים נראו מפנות עורף לנערה… ומסתלקות להן.
סוף סוף, לאחר 40 שנה התחלתי להפנים את אמרתו החכמה של הרב צבי יהודה.
אנחנו, בתוך עמנו הנפלא, מדברים בשפות שונות. הבורות והבערות שמבעבעות מתחת לפני השטח יוצרות פערי תרבות שקשה מאד לגשר עליהם, אם לא מדברים לעומק באותה שפה.
השפה שלנו, גם אם נשמעת, איננה מובנת.
ראיתי עבודת גמר במקצוע תנ״ך, שאינו חובה לבגרות, של תלמידה יקרה בבית ספר חילוני בתל אביב. החוברת, כרוכה בעמל רב בעבודת יד. על הכריכה מתנוססת כותרת שמבשרת על התוכן באותיות גדולות ומעטרות – ״אליהו ענבים״…
כנראה שגם שפתה של המורה לתנ״ך אינה מובנת…
המאבק העיקש עד חורמה של השמאל נגד ביבי, נגד מפלגות הימין ו׳הדתיים׳, נובע מהבדלי השקפה שמבוססת לא רק על שפת דיבור שונה אלא גם על שפת ערכים שזרה לנו מאד.
מכיוון שאנו מצווים להתקרב ולקרב יהודים, כדברי הרמב״ם בהקדמתו לספר המצוות – ״…שנדרוש ונקרא האנשים כולם לעבודתו יתעלה ולהאמין בו…״, ובספרי : ״ואהבת את ה׳ – אהבהו על הבריות כאברהם אביך…״. הרב צבי יהודה חינך אותי שהציווי לקרב יהודים הוא דווקא בדרכו של אהרון הכהן – ״אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ו(מתוך כך) מקרבן לתורה״. האחריות לצמצום הפערים רובצת, לצערי, כמעט כולה, לפתחנו.
אני חייב להכות על חטא – כמו רבים אחרים בחברה הדתית, טעיתי ולא קראתי נכון את המפה החברתית הכללית בעם ישראל. חשבתי לתומי שיש לכידות חברתית, שעומדת מעל כל מחלוקת ומעל כל חילוקי דעות.
הקריאה המסוכנת של קצינים וחיילים מהשמאל לסרבנות בצה״ל, היוזמה ההרסנית והלא חוקית לשתק את המדינה בשביתות במערכות חיוניות ומצילות חיים, האיום לשפוך את התינוק עם המים, גילו לי את גודל הפער של היחס למדינה, לחברה ולעם.
למדנו מרבותינו שעם ישראל הוא עם אחד ומאוחד, ללא תנאי, בטוב וברע. סברנו שהאקסיומה אומרת שכל אחד שרואה עצמו בן לעם היקר והאהוב לעולם לא יפגע באחיו ולא יגרום למלחמת אחים. השמאל, מתברר, לא סבור כך.
זאת ועוד – כל האמירות הפסולות, שנשמעות עכשיו מהצד הימני של המפה כגון: ״המפגינים האלו הם ערב רב״, או ״אין סיכוי להידברות״, או ״אלו לא יהודים״ – מחטיאות שוב את המטרה ומעמיקות את השסע.
מתוך כך, גמרה בליבי החלטה לקחת אחריות ולתרום מעט יותר, בכוחי הדל, למסע התעוררות של גישור ופתיחת הלבבות.
לאחר הפסח נמשיך, בל״נ, לארגן מפגשי שיח של בעלי השפעה מכל המחנות וגם נעמול על קמפיין פיוס הדדי להרגעת הרוחות.
כל זה בלי לערער על הצורך החיוני בחיזוק הדמוקרטיה תוך שינוי שיטת בחירת השופטים וריסון האקטיביזם השיפוטי החד צדדי.
גילוי נאות – נולדתי וגדלתי בצפון הישן של תל אביב, ממש ליד חוף הים – חוף גורדון, למשפחה שלא הייתה מוגדרת כדתייה. חבריי מרחוב ארנון לא היו שומרי תורה ומצוות. הם ובניהם וגם בני משפחתי הרחבה, מהשפלה, וודאי משתתפים בהפגנות נגד הרפורמה ולמרות זאת – אחים אנחנו.
לאחר סיום השרות הצבאי עליתי לירושלים ולמדתי במכון מאיר. דרכו החינוכית של המכון הייתה ונותרה – ׳לקרב יהודים באהבה ובאמונה׳. לאחר מכן זכיתי ללמוד בשיעור בוגרי צבא של הרב צוקרמן זצ״ל במרכז הרב ולהתגורר כשלוש שנים בביתו של מו״ר הרב צבי יהודה זצ״ל.
הרצי״ק היה רבם של כלל ישראל וחינך לאהבה של כל יהודי. כבר סיפרתי שהרב השיב לי על שאלתי – מדוע לא נזף בתלמיד שהראה לו ספר כפירה: לי אין עיכובים באהבה…״, הדגיש הרב, שרצה ללמד אותי הסתכלות פנימית רגועה ובוטחת – כאילו רצה לרמוז לי: שמי שמביט פנימה, אל הנשמה היהודית ולא אל החיצוניות של המעשים הרגעיים, אין לו עיכובים באהבה.
מכל זה נובע – שבימים אלו, בע״ה, אני חייב לעשות ׳תשובה מאהבה׳ ולהשקיע יותר ויותר בעידוד השיח המאחד והמלכד.
הצטרפו גם אתם.
03
כבר השבוע עשינו מעשה, משפחתי ואני – ונעתרנו להזמנה של הרב הלל הורוביץ ורעייתו להשתתף באופן פעיל ביוזמה הברוכה שלו, לקיים את ׳סדר הפסח׳ ואת ארוחות החג הראשון, ברוב עם, באולם ששכר, ביחד עם קבוצה גדולה של כמעט 100 איש. משפחות של שכנים ותושבים יקרים שחובשים כיפות שקופות, המתגוררים בצפון תל אביב.
אני בטוח שזו תהיה חוויה מרוממת, מועילה, מחברת ותורמת גם למשפחתי היקרה וגם לחברים החדשים אותם נרכוש בסעודות ובאירועים המשמחים, בחג החירות התל אביבי.
צפו לדיווחים מרתקים בהמשך.
חג שמח וכשר, חג של חירות וחיבור, חג של דיבוק חברים, של סיפור גאולת ישראל ממצרים, כיבוש הארץ אז והיום, והמשך קיבוץ גלויות וגאולת עם ישראל במדינת ישראל. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…