כץ ולעניין

לעיני כל ישראל

הצורך בתשומת לב, בהכרה, בהוקרה הוא טבעי במינון נכון. כיום הפך הצורך הנ"ל להיות האליל החדש של ימינו. יצר הפרסום והרצון להיות מעין "סלב" גרם לכולנו לשנות סדרי עדיפויות. אמנם תמונה מדהימה שווה אלף מילים, אך כיום תמונה/ פוסט הפכו עדיפים גם על מפגש פנים אל פנים עם האחר, העיקר התמונה!

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי

שלוש המילים האחרונות בפרשת וזאת הברכה שבסוף התורה הינם "לעיני כל ישראל". נדמה שהתקשורת הישראלית יחד עם העם היושב בציון החליט שהמילים הללו הפכו לציווי יומיומי. ולמה אני מתכוון?
ישנו גל הולך ומתגבר של תוכניות ריאליטי בהם נראה שהמוטו המוביל בהם הוא הפרסום. הכל חשוף, גלוי, פומבי, ציבורי ולעיני כל. אני מתכוון לתוכניות "ישנות" כמו "האח הגדול", תוכניות קצת יותר חדשות כמו "חתונה ממבט ראשון", והתוכנית החדשה מכולן "טיפול זוגי".
אינני מעוניין לדון בתוכנן של התוכניות אלא בקונספט האקסטרווגנטי שלהן: כמה שיותר צהוב , כמה שיותר עסיסי, כמה שיותר קונפליקטים, כמה שיותר מהכל .
כאמור ה"אחות הצעירה" – התוכנית החדשה "טיפול זוגי" מביאה אל הפריים טיים 4 זוגות בזמנים שונים של נישואיהם אל ספת המטפלת הזוגית, ושם בקליניקה החשופה לעיני כל עם ישראל מתבצע ומתקיים הטיפול הזוגי.
אין רחוק יותר מטיפול אמיתי מאשר מה שקורה על המסך לעיני כל.
כל מהותו של טיפול זוגי הוא ההתכנסות של בני הזוג אל תוך עולמם הפרטי, הסתכלות מקצועית פנימה של שני בני הזוג אל תוך חייהם האישיים הנמצא בקשיים ואתגרים זוגיים. האינטימיות שבין בני הזוג, המקום הכי פרטי ואישי שלהם צריך להיות רק שלהם בסיועו של המטפל/ת בלבד ואינו צריך להימרח על כל מסך במדינה ולהפוך לנחלת הכלל.
לא רק התקשורת אשמה! כולנו נכנסנו למעגל החיים של שיתוף האחרים בכל הקורה לנו. אנו חושפים את חיינו בצורה כזו או אחרת בצורה אובססיבית בהעלאת קבצי מדיה בוואסטאפ , בכתיבת פוסטים אישיים בפייסבוק, בהעלאת סרטונים פרטיים באינסטגרם, בטיקטוק וכדומה.
מבלי משים לב אין כיום כמעט אירוע אישי ו/או משפחתי ו/או חברתי שבו אנו לא מעלים תוך כדי האירוע תמונות / סרטונים / הקלטות / עדכונים / פוסטים ומפיצים לכל עבר בבחינת "לא פרסמת, לא עשית". אנשים הולכים לטיול, לטבע, להירגע, לנשום אוויר וכל מאוויים זה לתפוס את התמונה המדהימה, את הרגע המכונן במצלמת הנייד… ובינתיים לא שמים לב מספיק לנוף, לטבע, לאנשים איתם הם מטיילים. רוצה לומר : הטיול אמנם חשוב מאוד, אך חשוב ממנו הוא השיתוף עם כל העולם ואשתו בכל המדיות האפשריות כולל תיוגים.
מה קרה לנו שהפכנו לכל כך מוחצנים? מדוע אנו כל כך רוצים שכולם יראו אותנו? שכולם יעשו לנו לייק?
הצורך בתשומת לב, בהכרה, בהוקרה הוא טבעי במינון נכון. כיום הפך הצורך הנ"ל להיות האליל החדש של ימינו. יצר הפרסום והרצון להיות מעין "סלב" גרם לכולנו לשנות סדרי עדיפויות. אמנם תמונה מדהימה שווה אלף מילים, אך כיום תמונה/ פוסט הפכו עדיפים גם על מפגש פנים אל פנים עם האחר, העיקר התמונה! אנו צריכים כל הזמן להיראות במיטבנו, לדאוג שתמיד יתפסו אותנו בעדשה בצד שלנו שנראה חטוב, זוהר, מוצלח, ומושלם. ומה עם החיים עצמם? עם המשפחה, חברים, שכנים?
אני מציע לכל הזוגות (לפחות) בעניינים הזוגיים הרגילים וכמובן בנושאים האינטימיים יותר, שישמרו על פרטיותם הבלעדית. הגמרא אומרת: "אמר ר' יצחק אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין" (תלמוד בבלי, תענית דף ח' עמוד ב').
הצנעה, והשמירה על הפרטיות היא יסוד ובסיס לזוגיות בריאה, מאחדת ומקרבת בין שני בני הזוג. היא מתכון לצמיחה משותפת ללא הפרעות וללא "קהל" , היא שתשמור על כבודכם. הפרטיות תשמר את המיוחד והייחודי לכם – בני הזוג בלבד, ולא תיתן לעולם כולו להיות שותף בחייכם ובחוויותיכם המשותפים והאישיים.

עוד במדור זה

הצעד הראשון

הצעד הראשון

בנוסעי לעבודה באחד הימים האחרונים שמעתי ברדיו את יו״ר ארגון…
שוב"בים

שוב"בים

מאז הושבעה הממשלה החדשה אנו שומעים אישים מכובדים משני צידי…
לוקחים אחריות

לוקחים אחריות

בפרשתנו, פרשת ויחי, אחי יוסף פונים אל יוסף ואומרים לו:…
כרטיס צהוב

כרטיס צהוב

בפרשת השבוע פרשת וישב (אשר יוצאת ערב גמר המונדיאל), אנו…
למצוא חן

למצוא חן

פרשת וישלח אנו מוצאים את יעקב אבינו עושה ופועל רבות…
מונדיאל זוגי

מונדיאל זוגי

עולם הספורט מרותק למסכים בשל המונדיאל המתקיים כעת (פעם ב-4…
אחריות

אחריות

פרשת תולדות פותחת בפסוק מעניין: ״אלה תולדות יצחק בן אברהם,…
ספייק ניוז

ספייק ניוז

פעם לפני לא הרבה שנים, האזרח בארץ היה מקבל את…
בזוגיות אין מנצח

בזוגיות אין מנצח

טור זה נכתב שבוע לפני הבחירות כך שאינני יודע את…
מחמאות

מחמאות

ידוע כי בתורה אין מילים מיותרות ובוודאי שאין מחמאות מיותרות.…
מערכת יחסים

מערכת יחסים

אנו נמצאים ׳אחרי החגים׳ שבהם המשפחתיות בכללותה התבטאה ביתר תקיפות…
זוגיות מלכותית

זוגיות מלכותית

לפני כשבועיים נפטרה המלכה אליזבת׳ השניה בגיל 96. אליזבת׳ הייתה…
פרסטרויקה

פרסטרויקה

לפני כשבוע וחצי נפטר מיכאיל גורבצ׳וב, נשיא ברית המועצות לשעבר.…
לראות את כל התמונה

לראות את כל התמונה

פרשת השבוע פותחת בפרשיית אשת יפת תואר וכך היא כותבת…
שופטים ושוטרים של עצמנו

שופטים ושוטרים של עצמנו

התורה אומרת לנו: ״שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך אשר…
ויסעו ויחנו ויסעו ויחנו

ויסעו ויחנו ויסעו ויחנו

הבחירות המתקרבות מביאות עימן תופעות מבישות של נבחרי העם: חכי״ם…
Scroll to Top
גלילה למעלה