חינוך וחברה

לפיד הוא מנהיג שטוב לכולם

משום מה אנשים מנסים להעלות את סוגיית הימין-שמאל כאילו שהיא רלוונטית היום בישראל. השלטון בישראל רוצה היום יציבות, רוצה כלכלה חזקה, רוצה לדאוג לתושבים.

אלעד הומינר

אלעד הומינר

בעת כתיבת שורות אלה, מספר שעות לאחר ההצהרה הלא צפויה של ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ההליכה לבחירות נראית כסגורה ב-99%. לא חסרים חברי כנסת סרוגים במשכן הכנסת, אולם במפלגת השלטון הנכנסת יש עתיד, יש רק שניים שחובשים כיפה סרוגה. עם אחד מהם – משה (קינלי) טור-פז, שוחחנו על מה שיקרה בחודשי כהונת ממשלת המעבר עד לבחירות שתערכנה ככל הנראה לאחר חגי תשרי.
טור-פז הצטרף ליש עתיד בסוף ספטמבר 2018. אירוע ההצטרפות הרשמי התרחש בכפר עציון שבו הוא מתגורר יחד עם רעייתו וחמשת ילדיו. לקראת הבחירות לכנסת ה-21 הוצב במקום ה-42 ברשימת כחול לבן שכללה את סיעת יש עתיד, אך לא נכנס לכנסת. במקום זה הוצב טור-פז גם במערכות הבחירות לכנסות ה-22 וה-23. בינואר 2021 התחיל טור-פז לכהן כחבר כנסת מטעם הסיעה בעקבות התפטרות חברת הכנסת עינב קאבלה. לקראת הבחירות לכנסת ה-24 הוצב טור-פז במקום ה-21 ברשימת יש עתיד לכנסת ולא נכנס שוב, אולם חזר לכנסת במסגרת החוק הנורווגי ביולי 2021.
טור-פז אומר כי גם בכנסת הבאה הוא יהיה במפלגת יש עתיד: “בעזרת השם אהיה חלק מהנבחרת המצוינת של יש עתיד, אהיה חבר כנסת פעיל כמו שהייתי בכנסת הזאת. אביא את הקול הייחודי שלי בנושאי חינוך, חיבורים בחברה הישראלית, ביטחון, דת ומדינה. את כל הנושאים שהיו חשובים לי וקידמתי בכנסת הזאת, בעזרת השם אקדם גם בכנסת הבאה”.
מדוע דווקא ביש עתיד? טור-פז מסביר כי: “הציונות הדתית תמיד ידעה להיות ‘המקף המחבר’, כך יוסף בורג הגדיר אותה. אני רואה היום ביש עתיד בדיוק את הדבר הזה, המקף המחבר בין חלקים שונים בחברה הישראלית”.

כחבר קיבוץ כפר עציון נפגעתי מאוד מהליכוד כשהצטרפת למפלגה, יש עתיד הייתה מפלגה גדולה אבל לא מפלגת שלטון, אתה לא חושש שבחודשים הקרובים כשיאיר לפיד יהיה ראש ממשלה ויש עתיד תהיה מפלגת שלטון – משהו ישתנה ולפיד יעשה דברים שעד היום הוא לא יכול היה לקדם?
“בדיוק להפך. אני יודע שכמפלגת שלטון נוכל ליישם את הקו הזה של חיבורים ושל דרך האמצע בצורה טובה יותר. את הקבלה הרשמית שלי ליש עתיד עשינו בחג הסוכות אצלי בסוכה, עם יאיר לפיד וחבורה של ח”כים שהגיעו, חלקם היום שרים. יש משהו בדרך שלפיד מוביל כבר הרבה מאוד שנים שאנשים רבים מהמרכז-ימין ומהמרכז-שמאל, שהם בעצם הרוב המתון בישראל – מוצאים את עצמם שם, וגם אני מוצא את עצמי שם. זה נבחן כמעט יום-יום בחמש השנים האחרונות וזה בא לידי ביטוי בשטח. לא רק שאני לא מצפה שזה ישתנה, אלא אני מעריך שזה יתחזק בתקופה של לפיד כראש ממשלה, תקופה שאני מקווה שתארך הרבה מאוד זמן”.

חבר הכנסת טור פז

חבר הכנסת טור פז

יאיר לפיד ונפתלי בנט

 "הכפלת הבניה קרתה תחת לפיד ובנט"

בעקבות ההליכה לבחירות, תקנות יו”ש הוארכו באופן אוטומטי עד להקמת ממשלה חדשה. בסופו של דבר את התקנות הללו מאריכים בכל חמש שנים מאז 1967 ללא שום קושי. לפיד דיבר בעבר נגד ההתיישבות מספר פעמים, אותה התיישבות שבה אתה מתגורר. הוא יפגע בהתיישבות בחודשי כהונתו כראש ממשלה?
“כחבר קיבוץ כפר עציון נפגעתי מאוד כשהליכוד לשם הפלת הממשלה פגע בהתיישבות ולא הסכים להעביר את התקנות. גם במאבקים פוליטיים יש דברים שלא עושים, ובעיניי הליכוד פה לא במקרה יצא נגד ההתיישבות ונגד הציבור הציוני דתי, ואני חושב שבמובן הזה אני לא הופתעתי אבל כן התאכזבתי כמו כל מתיישבי יש”ע לגלות שהליכוד לא איתנו. לעומתם, יאיר לפיד כראש ממשלה ידאג לכל התושבים. הרי אנחנו הבאנו את תקנות יו”ש ורצינו להעביר אותן, וזה מראה שיש עתיד היא מפלגת מרכז שדואגת עניינית, היא לא מתעלמת מחצי מיליון אזרחים ישראלים ביהודה ושומרון, והיא דואגת לכולם. לפיד מוכיח את עצמו שוב ושוב – אנחנו רואים שבתקופת הממשלה הזאת הבנייה ביהודה ובשומרון לא רק שלא ירדה, אלא היא הוכפלה, והיתרי הבניה שאושרו הם יפים מאוד. אני הצטרפתי ליש עתיד באותו שבוע שיאיר לפיד הניח את אבן הפינה לשכונה החדש בכפר עציון, וממש לפני מספר חודשים היא נחנכה. צריך להבין, באמת מדובר פה במנהיג שהוא טוב לכולם, הכוח שלו הוא החיבור שלו. הוא לא לאומתי, הוא לא נגד, אלא הוא בעד. ראו את זה יפה מאוד במסיבת העיתונאים שלו ושל נפתלי בנט בכך שהם מסוגלים לפרגן אחד לשני. מתי שמענו את נתניהו מפרגן למישהו? זה הבדל הסגנון, זה לא ‘או או’, זה גם וגם. זה מה שמייחד את לפיד ואת יש עתיד”.
הביקורת על הליכוד ועל נתניהו מובנת. בסופו של דבר מאריכים את תקנות יו”ש בכל חמש שנים מאז 1967 ללא שום קושי כך שאין כאן כל חידוש.
“משום מה אנשים מנסים להעלות את סוגיית הימין-שמאל כאילו שהיא רלוונטית היום בישראל. השלטון בישראל רוצה היום יציבות, רוצה כלכלה חזקה, רוצה לדאוג לתושבים. נפתלי בנט עשה את זה ויאיר לפיד עשה את זה. אין שום סיבה שמשהו שלא קרה בשנה האחרונה בהתיישבות ייפגע תחת לפיד, בדיוק ההפך. שוב, הכפלת הבנייה קרתה תחת לפיד ובנט ולא תחת מישהו אחר. זאת ההוכחה. כמתיישב וכמי שמאמין בחיבורים ובדו קיום אני חושב שהיכולת שלנו לעבוד ביחד היא המפתח פה, זה מה שלפיד מנסה להוביל כבר הרבה מאוד שנים. זה נכון גם לציבור הציוני-דתי, גם לציבור החרדי וגם לציבור הערבי. היופי זה שאין סתירה, הוא לא מנסה להתחבב ולומר כמו נתניהו: “אני לא יושב עם רע”מ” ויושב עם רע”מ. הוא אומר: “אני כן יושב עם זה ועם זה”.
תקופת מעבר היא לא תקופה של שינויים
אנחנו מכירים את הקמפיין נגד ‘אלימות המתנחלים’. לפיד התבטא בעבר בנושא הזה ואמר: "תהיה לנו אפס סובלנות כלפי הנושא הזה. הייתה לי שיחה ארוכה עם שר הביטחון גנץ שמקים כעת כוח משימה משלו כדי לוודא שזה ייפסק. נטפל בהם בדיוק כפי שצריך". גם אם נצא מנקודת הנחה שיש אלימות של מתנחלים, משהו בטיפול ישתנה או צריך להשתנות בתקופת לפיד?
“גם לפיד יודע וגם אני יודע שמדובר בשוליים בהתיישבות ביהודה ושומרון, והשוליים האלה מזיקים לנו. האנשים שמונעים מנהג אוטובוס ערבי להיכנס לשכנים שלי מבת עין, הם שוליים גם בבת עין וגם בגוש עציון. כל מי שמתנהג ככה צריך להילחם בו, זה אינטרס של כולנו ולא של צד כזה או אחר. אני הראשון שיגיד כמתיישב שאני לא רוצה אלימות מתנחלים. אבל אלימות המתנחלים היא חלק מהקשר גדול יותר, וצריך לומר בכנות שהיא חלק קטן מאוד ממה שקורה ביהודה ושומרון. רוב האלימות ביו”ש מגיעה מחלק מהפלשתינים שפועלים באלימות ובהם אנחנו מטפלים. צומת גוש עציון הוא מקום מסוכן בגלל הרבה מאוד פיגועים שהגיעו מאזור חברון, לא ממתנחלים”.
בחוק לא קבועות מגבלות על ממשלת מעבר וישנו תחום שלממשלת מעבר אף יש סמכות שאין לממשלה רגילה: לאחר פיזור הכנסת ממשלת המעבר יכולה למנות שר במקום שר שאינו בתפקידו ללא כל צורך באישור הכנסת. עבודת הכנסת נמשכת עד לתחילת כהונת הכנסת החדשה והיא רשאית לחוקק חוקים ללא מגבלות.
מה אנחנו צפויים לראות בחודשים הקרובים בענייני דת ומדינה?
“תקופת מעבר היא לא תקופה של שינויים. יחד עם ימינה אני מוביל גדול של שינויים בדת ומדינה. אני חושב שרפורמת הכשרות שהעברנו מצוינת ומרבה כשרות בישראל, וגם מרבה תחרות והורדת מחירים. הגיור הוא אינטרס ציוני-דתי ראשון במעלה, אותנו זה הכי מעניין כי החרדים כמעט ולא מקבלים גרים, וחלק מהחילונים זה בכלל לא מעניין אותם. אנחנו, הציונות הדתית, רצינו את רפורמת הכשרות ויש עתיד הובילה אותה, אני פעלתי יחד עם מתן כהנא ואחרים כדי שהדבר הזה יקרה. לצערי הרב לא הצלחנו להגשים את זה בממשלה הזאת, אני מקווה ומאמין שנעשה את זה בממשלה הבאה. זאת דוגמה שהציונות הדתית ויש עתיד פועלים יד ביד. כנ”ל לגבי הרבנות הראשית – במשך עשרות שנים היו לנו רבנים ראשיים שרק ש”ס ויהדות התורה מינו, או רבנים ראשיים שלא היו ראויים אפילו שמפלגה כלשהי תשלח אותם. סוף סוף פעלנו בהצעת החוק שאני העברתי בהובלת יש עתיד לבחירת רבנים ראשיים באיכות גבוהה יותר, כאלה שמייצגים ציבוריות רחבה יותר. לצערי הרב לא הצלחנו להעביר את זה בכנסת הזאת ואני מקווה שנעביר את זה בכנסת הבאה”.
נעבור לסיום לעניין שממנו סובלים בימים האחרונים ההורים: השביתות ועיצומי המורים. יש לזה סוף?
“המורים צועקים וצודקים. ארגוני המורים כיום לא מייצגים את המורים אלא אינטרסים צרים של אוכלוסיות צרות. אנחנו צריכים להעלות את השכר למורים אבל הדגש צריך להיות על מורים חדשים, על בעלי תפקידים ועל מנהלי בתי ספר. אם יעלו לכולם את השכר המשמעות היא שכולם יקבלו קצת, אבל המורה הוותיק צריך הרבה פחות מאשר המורה הצעיר. בנוסף, מעמד מנהלי בתי הספר צריך להיות מוגדר בחוק. זה אומר להרחיב את סמכויות המנהלים באופן רשמי. אני מקווה מאוד שייסגר הסכם שכר עם ארגוני המורים שיצטרכו לרדת פה מהעץ, כי להבנתי האינטרס שלהם הוא לא האינטרס הנכון של מערכת החינוך”.

עוד במדור זה

בחוסן הלאומי של המדינה יש שתי רגליים:<br>צה"ל והשירות הלאומי

בחוסן הלאומי של המדינה יש שתי רגליים:
צה"ל והשירות הלאומי

בכל מקום בשדה החברתי במדינת ישראל שזקוקים ללב אוהב וליד…
לוחמים מדברים

לוחמים מדברים

ברוך: העיקרון המאוד פשוט של המפגשים הוא שאפשר להגיד כל…
עקרונות או קולות?

עקרונות או קולות?

פוליטיקה היא מקום מסובך. במקרים לא מעטים עומד נבחר הציבור…
לו הבחירות היו נערכות היום

לו הבחירות היו נערכות היום

01זה היה בלילה שבין שני לשלישי, 02:55 על השעון, הודעה…
"דמוקרטיה לא מאבדים ביום אחד"

"דמוקרטיה לא מאבדים ביום אחד"

פרופסור אבי בל ״ההופתעתי מעוצמת ההתנגדות לרפורמה. אני חושב שהגנה…
"האם השב''כ יודע מה הוא אומר<br>או לא יודע מה הוא אומר?"

"האם השב''כ יודע מה הוא אומר
או לא יודע מה הוא אומר?"

מעצרים המנהליים עלו שוב לכותרות בעקבות ההתפרעויות בחווארה שהגיעו בתגובה…
״גם אני עשיתי טעויות״

״גם אני עשיתי טעויות״

רגע לפני ההצבעה הראשונה על הסעיפים הראשונים של הרפורמה במערכת…
"יש לנו המון השפעה"

"יש לנו המון השפעה"

למרות נוכחותם של חברי כנסת, כלכלנים בכירים והייטקיסטים במחאות נגד…
הרפורמה במערכת המשפט טובה ליהודים?

הרפורמה במערכת המשפט טובה ליהודים?

לוין סיכם את דבריו: ״כל השינויים האלה אי אפשר לבצע…
לא באתי להיות שר המים

לא באתי להיות שר המים

היום כשאתה צריך להתייעץ על נושא מסוים, אתה מתייעץ איתו?״אני…
אני מוכן לתת קרדיט לציונות הדתית ועוצמה יהודית

אני מוכן לתת קרדיט לציונות הדתית ועוצמה יהודית

ב-17 באוקטובר 2001, ל׳ בתשרי ה׳תשס״ב, בשעה 06:50 בבוקר סיים…
שיעור בגדולה

שיעור בגדולה

לפני כשבוע פרסמה ספריית 'שיבולת' מבית הוצאת 'סלע מאיר' הודעה…
הצעירים סובלים מתת ייצוג בכנסת

הצעירים סובלים מתת ייצוג בכנסת

צבי סוכות, נשוי לחיה ואב לחמש בנות, הוא תושב יצהר…
הכר את המועמד

הכר את המועמד

ד"ר מאיר סיידלר שם: ד"ר מאיר סיידלר בן 64, נשוי+6. 70…
הם הפילו את הממשלה

הם הפילו את הממשלה

למשרדים של מערכת גילוי דעת בירושלים מגיעים ארבעה חברים שכבר…
Scroll to Top
גלילה למעלה