ד"ר שמואל יעקובסון

מדרום תיפתח הרעה?

ד"ר שמואל יעקובסון

ד"ר שמואל יעקובסון

בשבוע האחרון הופצה במרשתת הערכה של המזרחן יוצא אמ״ן, ד״ר מרדכי קידר, בנוגע לסבירות פתיחת במלחמה כוללת נגד מדינת ישראל בהובלת איראן, שלא תשתתף בה באופן ישיר אלא באמצעות ארגונים שליחים שלה (מה שמכונה בעגה הצבאית – proxies) כגון חמאס וחיזבאללה. מלחמה זו תיפתח בירי של עשרות אלפי טילים מעזה, סוריה ולבנון, כמות כזו שמערכות ההגנה כגון כיפת ברזל לא תוכלנה להדוף. אתרים אסטרטגיים וכן שדות תעופה יוצאו מכלל שימוש, הארגונים הללו יפלשו רגלית וישתלטו על יישובים יהודיים, כאשר ל׳חגיגה׳ זו יצטרפו ערביי ישראל, והם ישביתו שירותים חיוניים במשק (כולל שירותי רפואה, תחבורה ואפילו הובלת הכוחות והציוד הצבאי), יהרסו תשתיות ויחלו במהומות ובפוגרומים נגד יהודים.
הערכה זו מסתברת מאוד (קולות הביטול מטעם ׳מומחי׳ מערכת הביטחון, אשר רק לאחרונה הסבירו מעל כל במה כמה הכניעה לחיזבאללה תוך מסירת שדה גז המניב עשרות מיליארדי דולרים תיטיב את מצבנו הביטחוני, ובעבר הסבירו גם כמה ההתנתקות תועיל לביטחון, כמה הסכמי אוסלו מבשרים עידן של שלום – רק מחזקים בעיניי את נכונות הערכה זו), אך הייתי מוסיף לתחזית זו כי גם יתר ארצות ערב הסובבות אותנו, כולל ירדן, שמרבית אוכלוסייתה פליטים ערבים מארץ ישראל, וכן מצרים – לא תעמודנה מנגד, כאשר דעת הקהל תחייב אותן להצטרף ללחימה.
כאן המקום להפנות להערכותיו של איש אמ״ן, סא״ל אלי דקל, מומחה לנושא הצבא המצרי, אשר עוקב מזה שנים ארוכות אחר התנהלות בעייתית ביותר של מצרים הכוללת התעצמות צבאית עצומה, שאין דרך אחרת להסביר אותה פרט להיותה מכוונת נגד מדינת ישראל.
כך, בהסכם השלום עם מצרים הותר למצרים להכניס עד 27 גדודים לסיני. כמות זו הוכפלה עשרות מונים וכיום ישנם 180 מחנות צבא העשויים להכיל 180 גדודים, 60 מתוכם – נבנו ממש בשנים האחרונות על ידי הנשיא עבד אלפתאח אלסיסי. הגדלת הכוחות נומקה בצורך להילחם נגד ׳דאעש׳ בסיני, אך מדובר בכוחות שהם עצומים לעומת כמה מאות לוחמי דאעש מזוקנים, שמצוידים לכל היותר בנשק קל ובג׳יפים.
מצרים בנתה בעשור האחרון עשרות גשרים ומעברים תת קרקעיים בין היבשת המצרית לבין סיני, ובאמצעותם ניתן יהיה להעביר ביום פפקוד כוחות בסדר גודל עצום. מצרים מחזיקה בסיני מאגרי דלק בהיקף שמשתווה לכלל מאגרי הדלק של הצבא האמריקאי. מצרים הקימה בשנים האחרונות שלושה שדות תעופה צבאיים חדשים בסיני. מצרים הקימה מפקדה ׳על-ארמיונית׳ בסיני. מצרים הכפילה בעשור האחרון את מספר הנמלים שלה, כיום היא מחזיקה בלא פחות מ-55 נמלים המתאימים לשימוש צבאי, מרביתם צמודים דווקא לגבולות ישראל, כולל נמל חדיש, עצום בגודלו, באל-עריש.
חלק מההתעצמות הזו, שהיא מנוגדת להסכם ההשלוםשבו התחייבה מצרים להותיר את חצי האי סיני מפורז מנוכחות צבאית – אושר בדיעבד על ידי ישראל, ללא בדיקות עומק של משמעותו, מתוך גישת ההתרפסות הכללית כלפי כל מדינה שעימה חתמנו על הסכם ׳שלום׳.
החינוך במצרים, לרבות בצבא, מלא בשנאה יוקדת כלפי ישראל וכלפי היהודים; הקצונה המצרית מבטאת באופן עקבי מאז חתימת הסכם השלום – תרעומת גדולה עליו; שברגע שתיאלץ ישראל לפגוע בערבים – הלחץ הציבורי במצרים עלול לחייב את ההנהגה להצטרף למלחמה נגדה. לכך יש להוסיף, כי במצרים בעיות כלכליות עמוקות מאוד, כשלחימה נגד ישראל עשויה להפנות את הלחץ הציבורי כלפי חוץ ולשמור על יציבות השלטון.
הצבאי המצרי מדורג במקום 18 מבין צבאות העולם, הצי המצרי מדורג במקום ה-12. דירוג זה גבוה מצבא ישראל, מצבא תורכיה וממרבית צבאות אירופה. הצטרפותו ללחימה עלולה ליצור איום קיומי של ממש על ישראל.
מערכת הביטחון חייבת לזנוח את ׳קונספיית׳ השלום עם מצרים. העם המצרי והנהגתו מעולם לא זנחו את שנאתם לישראל. הסכם השלום נחתם, בעיקר, בעקבות צורך דחוף בתמיכה כלכלית וצבאית מצד ארה״ב. מערכת הביטחון מחויבת להיערך גם לתרחיש של הצטרפות מצרים ללחימה. ■

עוד במדור זה

ציון בלתי מספיק

ציון בלתי מספיק

בשבוע האחרון חגגו בהתיישבות הקמת מבנה קבע לישיבה בחומש. זאת,…
המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

בהחלטה מהימים האחרונים הורתה שופטת בית המשפט העליון. רות רונן,…
הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

'מגן וחץ' מאחורינו כאשר חברי הקואליציה וכן חלק מאנשי התקשורת…
הדתה בהכתרה?

הדתה בהכתרה?

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
כתב אישום נגד דונלד טראמפ

כתב אישום נגד דונלד טראמפ

אודה על האמת, לאחר המפלה הצורבת של שארית הרפורמה המשפטית…
לאן הולכים מכאן

לאן הולכים מכאן

בשעת כתיבת שורות אלה (ג בבוקר) חווה המחנה הלאומי תחושת…
דת האקלים

דת האקלים

ידיעה קטנה שנחבאה השבוע בעמודים הצדדיים בעיתון, סיפרה כי פעילת…
'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

התקשורת הפרוגרסיבית, כהרגלה, מציגה כל מנהיג בינלאומי שתומך במדינת ישראל, כ"הזוי"…
יד קשה בטרם פורענות

יד קשה בטרם פורענות

לאחר שגורמי הפרוגרס הפנימו כי זו הפעם קיים דור צעיר…
לא מתנצלים ולא מדברים

לא מתנצלים ולא מדברים

״נער הייתי, גם זקנתי, ומעולם לא ראיתי תופעה שכזו, שבה…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

בטור בשבוע שעבר הוצגו העיוותים שנוצרו כתוצאה מהיות לשכת עורכי…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

לאחרונה נחשפה פרשיה נוספת, מיני רבות, הקשורה ללשכת עורכי הדין.…
גירוש, רק גירוש

גירוש, רק גירוש

01הפיגוע הנורא מערב שבת האחרון העלה שוב לדיון את השאלה…
ביטול עילת הסבירות

ביטול עילת הסבירות

אחד מפרקי הרפורמה שמציע שר המשפטים, יריב לוין, הוא ביטול…
שיערך הארוך נערה, שיערך הקצר

שיערך הארוך נערה, שיערך הקצר

השיר שהובא בכותרת, מאת יהודה עמיחי (בוצע על ידי הדודאים…
Scroll to Top
גלילה למעלה