מאיר דורפמן

מהי‭ ‬השאלה‭ ‬הכי‭ ‬חשובה‭ ‬במבחני‭ ‬סמיכה‭ ‬לרבנות‭?‬

מאיר דורפמן

01‭ ‬

לפני‭ ‬למעלה‭ ‬משלושים‭ ‬שנה‭, ‬בסמוך‭ ‬לאחד‭ ‬מימי‭ ‬העצמאות‭, ‬הציע‭ ‬לי‭ ‬ידידי‭ ‬מיכאל‭ ‬קארו‭ [‬מצאצאי‭ ‬‮'‬המחבר‮'‬‭], ‬לשמוע‭ ‬דרשת‭ ‬יום‭ ‬העצמאות‭ ‬מרבו‭ ‬של‭ ‬אביו‭. ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬שמדובר‭ ‬בתלמיד‭ ‬חכם‭ ‬מיוחד‭, ‬מעולי‭ ‬מרוקו‭, ‬מתלמידי‭ ‬ה‮"‬חזון‭ ‬איש‮"‬‭. ‬הבנתי‭ ‬שיש‭ ‬כאן‭ ‬אישיות‭ ‬מורכבת‭, ‬ולא‭ ‬בהכרח‭ ‬צפויה‭. ‬ואכן‭, ‬הדרשה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬יעקב‭ ‬פרץ‭, ‬שהתקיימה‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בשכונת‭ ‬נוה‭ ‬יעקב‭, ‬לא‭ ‬הייתה‭ ‬מתאימה‭ ‬בתוכנה‭ ‬לבוגר‭ ‬קלאסי‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬פוניבז‮'‬‭ ‬של‭ ‬היום‭… ‬מן‭ ‬הסתם‭ ‬היא‭ ‬דמתה‭ ‬יותר‭ ‬לדרשה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬כהנמן‭, ‬מייסד‭ ‬וראש‭ ‬ישיבת‭ ‬פוניבז‮'‬‭. ‬

מאוחר‭ ‬יותר‭ ‬הזדמן‭ ‬לי‭ ‬לשמוע‭ ‬פה‭ ‬ושם‭ ‬במקרה‭ ‬כמה‭ ‬שיעורי‭ ‬הלכה‭ ‬שלו‭ ‬בכולל‭ ‬‮"‬היכל‭ ‬פנחס‮"‬‭ ‬שבשכונת‭ ‬מוסררה‭ ‬בירושלים‭. ‬הוא‭ ‬דרש‭ ‬מתלמידיו‭ ‬את‭ ‬הכרת‭ ‬שיטות‭ ‬הראשונים‭ ‬השונות‭ ‬לפני‭ ‬כל‭ ‬דיון‭ ‬למדני‭, ‬והוא‭ ‬גם‭ ‬היה‭ ‬מעלה‭ ‬בפניהם‭ ‬שאלה‭ ‬הלכתית‭ ‬לפני‭ ‬שהיה‭ ‬משיב‭ ‬לה‭. ‬הוא‭ ‬ביקש‭ ‬לשמוע‭ ‬את‭ ‬חוות‭ ‬דעתם‭ ‬בפתיחות‭, ‬לפני‭ ‬שיביע‭ ‬את‭ ‬דעתו‭.‬

הרב‭ ‬יעקב‭ ‬פרץ‭ ‬הלך‭ ‬לעולמו‭ ‬בשבוע‭ ‬שעבר‭. ‬קשה‭ ‬להתעלם‭ ‬מהעובדה‭ ‬שרעייתו‭ ‬הרבנית‭ ‬שמחה‭ ‬הלכה‭ ‬לעולמה‭ ‬גם‭ ‬היא‭ ‬בשנה‭ ‬זו‭. ‬

מכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬העמיד‭ ‬תלמידים‭ ‬רבים‭ ‬בהלכה‭, ‬זוהי‭ ‬הזדמנות‭ ‬לחדד‭ ‬כמה‭ ‬עניינים‭ ‬בפסיקת‭ ‬הלכה‭: ‬ספרי‭ ‬השו"ת‭ ‬היו‭ ‬אבני‭ ‬יסוד‭ ‬בפסיקה‭ ‬בכל‭ ‬הדורות‭. ‬לאחרונה‭, ‬הציבור‭ ‬התורני‭ ‬מכיר‭ ‬פחות‭ ‬ופחות‭ ‬את‭ ‬עולם‭ ‬הפסיקה‭. ‬מדוע‭? ‬מפני‭ ‬שבישיבות‭ ‬המגמה‭ ‬היא‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬מירב‭ ‬השיטות‭ ‬ההלכתיות‭, ‬ויפה‭ ‬שכך‭, ‬כשזה‭ ‬לא‭ ‬בא‭ ‬על‭ ‬חשבון‭ ‬דברים‭ ‬אחרים‭. ‬הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשחומרא‭ ‬הולכת‭ ‬ומתפשטת‭ ‬בציבור‭ ‬בטעות‭ ‬כעיקר‭ ‬הדין‭, ‬ואז‭ ‬חוששים‭ ‬להקל‭ ‬כשצריך‭. ‬זה‭ ‬קורה‭ ‬המון‭. ‬מאידך‭, ‬קורה‭ ‬גם‭ ‬להיפך‭, ‬כשיש‭ ‬איזו‭ ‬קולא‭ ‬לשעת‭ ‬הדחק‭, ‬שמאומצת‭ ‬בציבור‭ ‬הרחב‭ ‬להיחשב‭ ‬כעיקר‭ ‬הדין‭, ‬וגם‭ ‬זה‭ ‬אחד‭ ‬מחששות‭ ‬הפוסקים‭. ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬בזמנו‭ ‬בעל‭ ‬ה"ציץ‭ ‬אליעזר‮"‬‭ ‬לגבי‭ ‬אחד‭ ‬מפסקיו‭ ‬הידועים‭, ‬שהציבור‭ ‬הרחיק‭ ‬לכת‭ ‬מאד‭ ‬עם‭ ‬אימוץ‭ ‬הקולא‭ ‬הזאת‭, ‬כשלא‭ ‬זו‭ ‬הייתה‭ ‬כוונתו‭, ‬וד"ל‭. ‬

סיפרה‭ ‬לי‭ ‬תלמידה‭ ‬בת"א‭: ‬‮"‬אכלתי‭ ‬תמיד‭ ‬לא‭ ‬כשר‭, ‬שרימפס‭ ‬וכו‮'‬‭ ‬עד‭ ‬שהחלטתי‭ ‬לקבל‭ ‬על‭ ‬עצמי‭ ‬לשמור‭ ‬כשרות‭. ‬בסוף‭ ‬לא‭ ‬עמדתי‭ ‬בזה‭, ‬נשברתי‭, ‬וחזרתי‭ ‬לדרכי‭ ‬הראשונה‮"‬‭. ‬זה‭ ‬נשמע‭ ‬לי‭ ‬מוזר‭, ‬אז‭ ‬שאלתי‭ ‬אותה‭ ‬מה‭ ‬היה‭ ‬הכי‭ ‬קשה‭, ‬מה‭ ‬‮"‬שבר‮"‬‭ ‬אותה‭, ‬לאיזה‭ ‬מאכל‭ ‬היא‭ ‬התגעגעה‭ ‬במסעדות‭ ‬הטריפה‭, ‬שלא‭ ‬מצאה‭ ‬לו‭ ‬מקבילה‭ ‬כשרה‭. ‬והיא‭ ‬השיבה‭: ‬‮"‬לא‭ ‬הצלחתי‭ ‬להקפיד‭ ‬על‭ ‬שש‭ ‬השעות‭ ‬הארוכות‭ ‬האלה‭ ‬שבין‭ ‬בשר‭ ‬לחלב‭…‬‮"‬‭ ‬

לפוסק‭ ‬הגדול‭ ‬יש‭ ‬הבנה‭ ‬בצורך‭ ‬האנושי‭, ‬ויש‭ ‬לו‭ ‬אחריות‭ ‬ציבורית‭ ‬ואחריות‭ ‬לאומית‭ ‬לקיום‭ ‬התורה‭. ‬פסיקתו‭ ‬נובעת‭ ‬גם‭ ‬מהמשמעות‭ ‬הרחבה‭ ‬של‭ ‬הפסיקה‭, ‬מההקשר‭, ‬מההשלכה‭ ‬של‭ ‬פסיקתו‭. ‬לכן‭, ‬פוסק‭ ‬גדול‭ ‬יהיה‭ ‬פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בלתי‭ ‬צפוי‭ ‬בפסיקתו‭.‬

לפני‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭ ‬הלכתי‭ ‬להתייעץ‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬יעקב‭ ‬פרץ‭ ‬בכמה‭ ‬נושאים‭ ‬הלכתיים‭ ‬שעמדו‭ ‬על‭ ‬הפרק‭, ‬ואני‭ ‬זוכר‭ ‬בעיקר‭ ‬את‭ ‬תשובותיו‭ ‬הלא‭ ‬צפויות‭. ‬יש‭ ‬דברים‭ ‬שהקל‭ ‬בהם‭ ‬מאד‭, ‬ויש‭ ‬שהחמיר‭ ‬בהם‭, ‬אבל‭ ‬בכל‭ ‬הנושאים‭ ‬הייתה‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬מקורית‭. ‬באותה‭ ‬שיחה‭, ‬למשל‭, ‬שאלתי‭ ‬אותו‭ ‬על‭ ‬נוסח‭ ‬היתר‭ ‬עסקה‭ ‬בענייני‭ ‬ריבית‭. ‬באותם‭ ‬ימים‭ ‬ביקשתי‭ ‬ממו"ר‭ ‬הגרז"ן‭ ‬גולדברג‭ ‬זצ"ל‭ ‬ניסוח‭ ‬היתר‭ ‬עסקה‭ ‬עבור‭ ‬מוסד‭ ‬מסוים‭. ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬לנסח‭ ‬לבד‭ (‬על‭ ‬סמך‭ ‬הנוסחאות‭ ‬של‭ ‬ה"חיי‭ ‬אדם‮"‬‭, ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬עזריאל‭ ‬איגר‭ ‬ושל‭ ‬הרב‭ ‬יעקב‭ ‬בלוי‭) –  ‬‮'‬תבין‭ ‬את‭ ‬העקרון‭, ‬ואז‭ ‬אין‭ ‬חשיבות‭ ‬לנוסח‭ ‬המדויק‮'‬‭. ‬ניסחתי‭, ‬וכשסיימתי‭ ‬ביקשתי‭ ‬להראות‭ ‬לו‭. ‬הוא‭ ‬ביקש‭ ‬שאגיד‭ ‬רק‭ ‬מה‭ ‬העקרון‭, ‬וסירב‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנוסח‭ ‬מדויק‭, ‬בטענה‭ ‬שזה‭ ‬מיותר‭, ‬ושאסמוך‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬שניסחתי‭. ‬לא‭ ‬הבנתי‭. ‬במבוכתי‭ ‬וחששותי‭, ‬ביקשתי‭ ‬את‭ ‬אישורו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬פרץ‭ ‬לניסוח‭, ‬והוא‭ ‬הסיט‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬כובד‭ ‬המשקל‭ ‬מהצד‭ ‬הפורמלי‭, ‬הרשמי‭, ‬של‭ ‬ההיתר‭, ‬ניסוח‭ ‬המסמך‭, ‬לבין‭ ‬מהותו‭. ‬הוא‭ ‬אמר‭: ‬‮'‬הניסוח‭ ‬הוא‭ ‬חשוב‭, ‬אבל‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬שאכן‭ ‬מדובר‭ ‬בעסקה‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬להסתמך‭ ‬על‭ ‬מסמך‭ ‬כשהמהות‭ ‬חסרה‮'‬‭. ‬והוא‭ ‬הסביר‭: ‬‮'‬אברך‭ ‬שמתקיים‭ ‬ממלגה‭ ‬ומעבודת‭ ‬אשתו‭, ‬ולוקח‭ ‬הלוואה‭ ‬בריבית‭ ‬מהבנק‭ ‬כדי‭ ‬לקנות‭ ‬לחם‭ ‬וחלב‭, ‬איזה‭ ‬היתר‭ ‬יש‭ ‬לו‭? ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬מרחיב‭ ‬את‭ ‬דירתו‭ ‬ומעלה‭ ‬את‭ ‬ערכה‭, ‬אזי‭ ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬עסקה‭ ‬והוא‭ ‬יכול‭ ‬להיכנס‭ ‬למינוס‭, ‬אבל‭ ‬כשההלוואה‭ ‬היא‭ ‬לצורך‭ ‬קיומי‭, ‬הרי‭ ‬זו‭ ‬ריבית‭ ‬ממש‭! ‬נכון‭ ‬שלבנק‭ ‬יש‭ ‬מסמך‭ ‬‮"‬היתר‭ ‬עסקא‮"‬‭, ‬אבל‭ ‬צריך‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬מהות‭ ‬ההיתר‮'‬‭. ‬ואז‭ ‬הבנתי‭ ‬את‭ ‬התנגדותו‭ ‬של‭ ‬הגרז"ן‭ ‬לעסוק‭ ‬בניסוח‭ ‬השטר‭. ‬רק‭ ‬בסוף‭ ‬השיחה‭ ‬הארוכה‭ ‬אמר‭ ‬הרב‭ ‬פרץ‭: ‬‮'‬ועכשיו‭ ‬תשאיר‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניסוח‭, ‬אקרא‭ ‬אותו‭ ‬בדקדוק‭, ‬ונדבר‭ ‬עליו‭ ‬בפעם‭ ‬הבאה‮'‬‭.‬

לאחרונה‭ ‬שאלתי‭ ‬פוסק‭ ‬ידוע‭ ‬כמה‭ ‬שאלות‭ ‬מעשיות‭ ‬שעלו‭ ‬בקהילות‭ ‬בחו"ל‭, ‬והוא‭ ‬טען‭ ‬שפסיקה‭ ‬בחו"ל‭ ‬היא‭ ‬עולם‭ ‬אחר‭ ‬לגמרי‭, ‬ומוכרחים‭ ‬להכיר‭ ‬היטב‭ ‬את‭ ‬המציאות‭ ‬שם‭. ‬בהגינותו‭ ‬הוא‭ ‬סירב‭ ‬להשיב‭. ‬במהלך‭ ‬השיחה‭ ‬ההיא‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬פרץ‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬כמה‭ ‬התמודדויות‭ ‬הלכתיות‭ ‬קשות‭ ‬שיש‭ ‬בקהילות‭ ‬בחו"ל‭, ‬שדורשות‭ ‬פתרונות‭ ‬יצירתיים‭. ‬הוא‭ ‬תמך‭ ‬בתלמידיו‭ ‬שנסעו‭ ‬לכהן‭ ‬ברבנות‭ ‬בקהילות‭ ‬שונות‭, ‬בעיקר‭ ‬בדרום‭ ‬אמריקה‭, ‬ונהג‭ ‬להשיב‭ ‬לשאלותיהם‭. ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬היה‭ ‬נוסע‭ ‬לשם‭ ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬כדי‭ ‬לפתור‭ ‬בעיות‭ ‬הלכתיות‭ ‬שעלו‭.‬

02

פעם‭ ‬סיפרתי‭ ‬לרב‭ ‬משה‭ ‬הלברשטאם‭, ‬שהיה‭ ‬פוסק‭ ‬ירושלמי‭, ‬חבר‭ ‬בד‮"‬ץ‭ ‬העדה‭ ‬החרדית‭, ‬שאני‭ ‬מרבה‭ ‬להביא‭ ‬שאלות‭ ‬בפני‭ ‬הרב‭ ‬ישראל‭ ‬יעקב‭ ‬פישר‭, ‬ראב"ד‭ ‬הבד"ץ‭, ‬ואמרתי‭ ‬לו‭ ‬שאני‭ ‬תמה‭ ‬על‭ ‬כוח‭ ‬ההיתר‭ ‬שלו‭, ‬שמפתיע‭ ‬אותי‭ ‬בכל‭ ‬פעם‭ ‬מחדש‭, ‬בדברים‭ ‬שהתלבטתי‭ ‬בכלל‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬טעם‭ ‬להעלותם‭. ‬הוא‭ ‬השיב‭: ‬‮'‬ככה‭ ‬זה‭ ‬אצל‭ ‬פוסק‭ ‬גדול‭ ‬באמת‭, ‬שאינך‭ ‬מבין‭ ‬את‭ ‬דרכו‭ ‬בפסק‭ ‬זה‭, ‬אבל‭ ‬אתה‭ ‬יודע‭ ‬שהיא‭ ‬מבוססת‭ ‬על‭ ‬יר"ש‭ ‬ועל‭ ‬ידיעה‭ ‬מקיפה‭ ‬ביותר‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬התורה‭ ‬כולה‭, ‬ולכן‭ ‬אין‭ ‬להרהר‭ ‬אחריו‭. ‬זהו‭ ‬כוחה‭ ‬של‭ ‬תורה‭ ‬שבעל‭ ‬פה‮'‬‭.‬

03

פסיכולוג‭ ‬בוגר‭ ‬ישיבות‭, ‬מתלמידי‭ ‬הגרי"ד‭ ‬סולובייצ'יק‭, ‬שמטפל‭ ‬בילדים‭ ‬ונוער‭ ‬חרדי‭, ‬ומטבע‭ ‬הדברים‭ ‬הוא‭ ‬מתייעץ‭ ‬עם‭ ‬פוסקי‭ ‬הלכה‭, ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬שההתפעלות‭ ‬שלו‭ ‬מהפוסקים‭ ‬איננה‭ ‬רק‭ ‬מידיעת‭ ‬התורה‭ ‬שלהם‭ ‬אלא‭ ‬מעומק‭ ‬הבנתם‭ ‬בנפש‭ ‬האדם‭. ‬הוא‭ ‬טוען‭ ‬שאין‭ ‬שום‭ ‬קשר‭ ‬בין‭ ‬השקפת‭ ‬עולמו‭ ‬הכללית‭ ‬של‭ ‬הפוסק‭ ‬ורמת‭ ‬פתיחותו‭, ‬לבין‭ ‬כוח‭ ‬ההיתר‭ ‬שלו‭, ‬ושהפסקים‭ ‬המקילים‭ ‬ביותר‭ ‬יצאו‭ ‬מפי‭ ‬פוסקים‭ ‬גדולים‭ ‬המשתייכים‭ ‬לעדה‭ ‬החרדית‭.‬

04

לסיום‭, ‬בשם‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אריה‭ ‬בינה‭, ‬ששמע‭ ‬מר‮'‬‭ ‬חיים‭ ‬עוזר‭ ‬גרודז'ינסקי‭, ‬אדגיש‭ ‬את‭ ‬האמור‭ ‬להיות‭ ‬מובן‭ ‬מאליו‭, ‬והוא‭ ‬כלל‭ ‬נוסף‭ ‬במסירת‭ ‬תורה‭ ‬שבע"פ‭: ‬‮'‬כוח‭ ‬ההיתר‭ ‬והפסיקה‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שניתן‭ ‬רק‭ ‬לגדולי‭ ‬תלמידי‭ ‬החכמים‭ ‬שבדור‭. ‬כל‭ ‬סמיכה‭ ‬לרבנות‭ ‬ניתנת‭ ‬על‭ ‬דעת‭ ‬כן‭, ‬שהרב‭ ‬ישאל‭ ‬את‭ ‬גדולי‭ ‬הפוסקים‭ ‬בכל‭ ‬פסיקה‭ ‬חדשה‮'‬‭. ‬או‭ ‬בלשון‭ ‬אחרת‭, ‬שהייתה‭ ‬מקובלת‭ ‬בארה"ב‭: ‬‮"‬השאלה‭ ‬הכי‭ ‬חשובה‭ ‬שנשאלים‭ ‬נבחני‭ ‬הסמיכה‭ ‬לרבנות‭ ‬היא‭: ‬‮'‬האם‭ ‬אתה‭ ‬יודע‭ ‬מהו‭ ‬מספר‭ ‬הטלפון‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬משה‭ ‬פיינשטיין‭?‬‮"‬‭ ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭ ‬הם‭ ‬אנטישמים‭ ‬ורוצים‭ ‬להרוג‭ ‬יהודים‭, ‬כי‭ ‬הם‭ ‬שונאים‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬והם‭ ‬רוצים‭ ‬להכאיב‭ ‬לה‭ ‬ולהחליש‭ ‬אותה‭, ‬ובאופן‭ ‬מוצהר‭ ‬‮–‬‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭.‬

את‭ ‬שתי‭ ‬המטרות‭ ‬הראשונות‭ ‬הם‭ ‬השיגו‭. ‬וכעת‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬השלישית‭. ‬הם‭ ‬באו‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭, ‬והם‭ ‬עשו‭ ‬זאת‭.‬

הם‭ ‬השפילו‭ ‬אותנו‭ ‬עד‭ ‬עפר‭. ‬אנסו‭ ‬את‭ ‬בנותינו‭, ‬רצחו‭ ‬את‭ ‬בנינו‭, ‬ובסוף‭ ‬אנחנו‭ ‬נושאים‭ ‬ונותנים‭ ‬איתם‭ ‬כאילו‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬אנשים‭ ‬מן‭ ‬הישוב‭, ‬וגם‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬אנשיהם‭ ‬הרוצחים‭.‬

אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭, ‬בפרט‭ ‬אם‭ ‬עזה‭ ‬תשוקם‭ ‬והערבים‭ ‬ישארו‭ ‬שם‭, ‬תעודד‭ ‬עוד‭ ‬מעשי‭ ‬טרור‭. ‬הטרוריסטים‭ ‬יאמרו‭: ‬הנה‭, ‬העם‭ ‬הערבי‭ ‬הכה‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭, ‬לא‭ ‬הפסיד‭ ‬כלום‭, ‬וקיבל‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שרצה‭. ‬מסקנה‭: ‬הטרור‭ ‬נגד‭ ‬היהודים‭ ‬משתלם‭. ‬כדאי‭.‬

לא‭ ‬צריך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭ ‬מסוכנת‭ ‬לישראל‭ ‬וככל‭ ‬הנראה‭ ‬תגבה‭ ‬מחיר‭ ‬דמים‭ ‬נורא‭. ‬לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬שילמנו‭ ‬את‭ ‬המחיר‭ ‬על‭ ‬עיסקת‭ ‬שליט‭. ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭ ‬הפעם‭? ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שדרכו‭ ‬רגליו‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭ ‬ולו‭ ‬פעם‭ ‬אחת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שענד‭ ‬סרט‭ ‬צהוב‭, ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭. ‬הוא‭ ‬בחר‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬החטופים‭ ‬ולהקריב‭ ‬תמורתם‭ ‬אנשים‭ ‬אלמוניים‭ ‬בעתיד‭. ‬כשהאנשים‭ ‬האלה‭ ‬יפסיקו‭ ‬להיות‭ ‬אלמוניים‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬יצטרך‭ ‬לדעת‭ ‬שמותם‭ ‬הוא‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬היית‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭? ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬להרוג‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬אנשים‭. ‬לך‭ ‬תתנצל‭ ‬בפני‭ ‬המשפחות‭. ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬בזה‭.‬

η„ ʉ χ ·Â˘‰

אבל‭ ‬גם‭ ‬בלי‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬המחיר‭ ‬הנורא‭ ‬ששילמנו‭ ‬ונשלם‭ ‬על‭ ‬עידוד‭ ‬מתקפות‭ ‬בעתיד‭ ‬ועל‭ ‬שחרור‭ ‬מחבלים‭. ‬גם‭ ‬אם‭ ‬נניח‭ ‬שלא‭ ‬יהיה‭ ‬מחיר‭ ‬כזה‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬מטרה‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭. ‬לאום‭ ‬לא‭ ‬משפיל‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬בפני‭ ‬אויביו‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬המחיר‭ ‬הוא‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬כמה‭ ‬אנשים‭ ‬פרטיים‭.‬

אין‭ ‬מקום‭ ‬לזלזול‭ ‬הזה‭ ‬בכבודו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ושל‭ ‬א‭-‬להיו‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ערך‭ ‬חשוב‭ ‬מאד‭. ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬להשפלתו‭. ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬יוצאים‭ ‬למלחמה‭ ‬ומוסרים‭ ‬את‭ ‬הנפש‭.‬

לא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬נראה‭ ‬לכם‭ ‬שארה"ב‭ ‬היתה‭ ‬מתרפסת‭ ‬ככה‭ ‬בפני‭ ‬מי‭ ‬שפגע‭ ‬באזרחיה‭?‬

ויתור‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬סיבה‭ ‬לגאווה‭. ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬סיבה‭ ‬לבושה‭ ‬עמוקה‭.‬

ואולי‭ ‬זאת‭ ‬עוד‭ ‬סיבה‭ ‬לכך‭ ‬שדורכים‭ ‬עלינו‭.‬

השפילו‭ ‬אותנו‭, ‬רצחו‭ ‬אותנו‭, ‬הפקירו‭ ‬את‭ ‬דמנו‭ ‬וכעת‭ ‬אנחנו‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬הרוצחים‭? ‬איפה‭ ‬הכבוד‭ ‬הלאומי‭?‬

‭(‬מי‭ ‬שרודף‭ ‬כבוד‭ ‬‮–‬‭ ‬זו‭ ‬בהחלט‭ ‬סיבה‭ ‬להתבייש‭. ‬מי‭ ‬שמחפש‭ ‬כבוד‭ ‬במובן‭ ‬של‭ ‬למה‭ ‬פלוני‭ ‬עלה‭ ‬שלישי‭ ‬ואני‭ ‬עליתי‭ ‬רביעי‭ ‬או‭ ‬למה‭ ‬נתנו‭ ‬לדוד‭ ‬רבבות‭ ‬ולי‭ ‬נתנו‭ ‬אלפים‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬ששאלות‭ ‬כאלה‭ ‬מעסיקות‭ ‬אותו‭ ‬לא‭ ‬ראוי‭ ‬לשום‭ ‬כבוד‭. ‬אפילו‭ ‬גלילה‭ ‬אל‭ ‬תתנו‭ ‬לו‭. ‬אבל‭ ‬מי‭ ‬שדואג‭ ‬לכבוד‭ ‬הבסיסי‭ ‬שלו‭ ‬כאדם‭, ‬כבוד‭ ‬הבריות‭, ‬שלא‭ ‬יאנסו‭ ‬את‭ ‬בנותיו‭ ‬ולא‭ ‬יפשיטו‭ ‬אותו‭ ‬ולא‭ ‬ישפילו‭ ‬אותו‭ ‬בככר‭ ‬העיר‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬צריך‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬הנפש‭. ‬וכאשר‭ ‬מדובר‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬פרטי‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬הכבוד‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬כאן‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬למלחמה‭ ‬אפילו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬יעלה‭ ‬ראשון‭ ‬ולא‭ ‬שני‭).‬

‚ӯ ‰˙ȯˆÈÌ

אבל‭ ‬לגופו‭ ‬של‭ ‬מצבנו‭: ‬למרות‭ ‬הכל‭ ‬יש‭ ‬עוד‭ ‬תקוה‭ ‬גדולה‭.‬

מבחינה‭ ‬מסויימת‭ ‬אנחנו‭ ‬עכשו‭ ‬במצב‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מבתחילת‭ ‬הלחימה‭.‬

כעת‭ ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬שום‭ ‬חטוף‭.‬

לכן‭ ‬נגמרו‭ ‬התירוצים‭. ‬אין‭ ‬עוד‭ ‬שום‭ ‬תירוץ‭ ‬לשאלה‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬נכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ונגרש‭ ‬את‭ ‬תושביה‭.‬

למעשה‭, ‬הזמן‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬היום‭. ‬אל‭ ‬תחכו‭ ‬לראות‭ ‬אם‭ ‬חמאס‭ ‬מקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬או‭ ‬מפר‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬ממציא‭ ‬תרוצים‭. ‬לא‭ ‬מגיע‭ ‬לחמאס‭ ‬שניתן‭ ‬לו‭ ‬הזדמנות‭ ‬לעמוד‭ ‬בהסכם‭. (‬מה‭ ‬אתם‭ ‬אומרים‭? ‬סיכמנו‭ ‬ולא‭ ‬עמדנו‭ ‬בהסכם‭? ‬אתם‭ ‬באמת‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬זה‭? ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬עם‭ ‬הנבלות‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬שילמנו‭ ‬על‭ ‬החטופים‭? ‬אה‭ ‬כן‭? ‬חמאס‭ ‬חרש‭ ‬וזרע‭ ‬וגידל‭ ‬וקצר‭ ‬חטופים‭ ‬ואנחנו‭ ‬שדדנו‭ ‬אותם‭ ‬ממנו‭ ‬בלי‭ ‬לשלם‭???!!! ‬די‭. ‬עם‭ ‬האנשים‭ ‬האלה‭ ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬שום‭ ‬הסכם‭).‬

אבל‭ ‬אם‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬ברמה‭ ‬מספיק‭ ‬גבוהה‭ ‬כדי‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬‮–‬‭ ‬אפשר‭ ‬ללכת‭ ‬בדרך‭ ‬אחרת‭: ‬הלא‭ ‬חמאס‭ ‬לא‭ ‬ימסור‭ ‬לידינו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנשק‭ ‬ברצועה‭ ‬עד‭ ‬הכדור‭ ‬האחרון‭. ‬לא‭ ‬ימסור‭? ‬נמשיך‭ ‬במלחמה‭ ‬עד‭ ‬הנצחון‭. ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬אף‭ ‬חטוף‭.‬

כבר‭ ‬אין‭ ‬להם‭ ‬שום‭ ‬קלף‭ ‬ביד‭. ‬אין‭ ‬סיבה‭ ‬שלא‭ ‬נשמיד‭ ‬אותם‭.‬

לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬מכרו‭ ‬לנו‭ ‬תירוצים‭ ‬שונים‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬בעזה‭. ‬אמרו‭ ‬שחבל‭ ‬לגור‭ ‬ולאבטח‭ ‬ישובים‭ ‬בלב‭ ‬אוכלוסיה‭ ‬ערבית‭. ‬כעת‭ ‬בחלק‭ ‬גדול‭ ‬מהרצועה‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬הערבית‭ ‬כבר‭ ‬איננה‭. ‬אין‭ ‬שום‭ ‬סיבה‭ ‬או‭ ‬תירוץ‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬שם‭. ‬אבל‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭ ‬עדיין‭ ‬נרתעים‭ ‬מזה‭. ‬כנראה‭ ‬מהטעם‭ ‬שיאיר‭ ‬לפיד‭ ‬לא‭ ‬התאפק‭ ‬ואמר‭ ‬בפירוש‭ ‬לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭: ‬אין‭ ‬בזה‭ ‬שום‭ ‬הגיון‭, ‬אבל‭ ‬צריך‭ ‬להשפיל‭ ‬את‭ ‬הדתיים‭ ‬האלה‭.‬

ω˜„ÈÌ ‡Â˙Ì

כשהודיתי‭ ‬על‭ ‬ההשגים‭ ‬הגדולים‭ ‬של‭ ‬השנה‭, ‬שאלו‭ ‬אותי‭ ‬‮"‬אבל‭ ‬למה‭ ‬ככה‭? ‬למה‭ ‬לא‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‮"‬‭. ‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬שהיו‭ ‬לנו‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‭. ‬לא‭ ‬ניצלנו‭ ‬את‭ ‬אותן‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭. ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬לשאול‭: ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחסל‭ ‬אותם‭ ‬עכשו‭, ‬או‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬אחרי‭ ‬שיתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭? ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬שנתחיל‭ ‬לשלם‭ ‬את‭ ‬מחיר‭ ‬שחרור‭ ‬כל‭ ‬המחבלים‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬עדיף‭ ‬להקדים‭ ‬ולכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ולהשמיד‭ ‬את‭ ‬המחבלים‭ ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬שהם‭ ‬יתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭?‬

כבר‭ ‬אחרי‭ ‬החגים‭, ‬חוזרים‭ ‬לשיגרה‭, ‬והחמאס‭ ‬כבר‭ ‬התחיל‭ ‬להרגיל‭ ‬אותנו‭ ‬לשיגרה‭ ‬הידועה‭ ‬והמוכרת‭: ‬הם‭ ‬יורים‭ ‬ואנחנו‭ ‬מגיבים‭, ‬ומתאמצים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬הפסקת‭ ‬האש‭ ‬ולא‭ ‬להסלים‭. ‬לא‭ ‬להכריע‭, ‬לא‭ ‬לנצח‭ ‬ולא‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬הטרור‭. ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬הסכסוך‭. ‬כבר‭ ‬הלכנו‭ ‬המון‭ ‬פעמים‭ ‬לסרט‭ ‬הזה‭ ‬ולמדנו‭ ‬שזה‭ ‬סרט‭ ‬עם‭ ‬סוף‭ ‬רע‭. ‬למה‭ ‬ללכת‭ ‬שוב‭?‬

כל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬נוציא‭ ‬מעזה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬החמאסניקים‭, ‬כולל‭ ‬החמאסניקים‭ ‬הבלתי‭ ‬מעורבים‭, ‬הם‭ ‬ימשיכו‭ ‬לנסות‭ ‬להשמיד‭ ‬אותנו‭, ‬וזה‭ ‬יכאב‭. ‬מאד‭. ‬אז‭ ‬שוב‭ ‬לחזור‭ ‬לסרט‭ ‬של‭ ‬סבבים‭ ‬ושקט‭ ‬יענה‭ ‬בשקט‭? ‬לא‭ ‬למדנו‭ ‬שום‭ ‬דבר‭? ‬

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…