שמואל יעקובסון

מה אפשר ללמוד מהאירוויזיון?

בעבר‭, ‬תחרות‭ ‬האירוויזיון‭ ‬התמקדה‭ ‬במוסיקה‭, ‬והיתה‭ ‬כר‭ ‬פורה‭ ‬לשירים‭, ‬ùחלקם‭ ‬נעשו‭ ‬נכסי‭ ‬צאן‭ ‬ברזל‭ ‬של‭ ‬מוסיקת‭ ‬הפופ‭, ‬והם‭ ‬מושמעים‭ ‬עד‭ ‬היום‭. ‬אך‭ ‬בעשורים‭ ‬האחרונים‭, ‬עם‭ ‬התרחבות‭ ‬מעגל‭ ‬המדינות‭ ‬המשתתפות‭, ‬נכנסו‭ ‬גם‭ ‬שיקולים‭ ‬של‭ ‬פוליטיקה‭ ‬בינלאומית‭ ‬לתחרות‭.‬

יתר‭ ‬על‭ ‬כן‭, ‬אם‭ ‬בעבר‭ ‬הושרו‭ ‬השירים‭ ‬בשפות‭ ‬הלאום‭ ‬של‭ ‬המדינות‭ ‬המשתתפות‭, ‬כיום‭ ‬מרבית‭ ‬השירים‭ ‬מושרים‭ ‬בשפה‭ ‬הגלובלית‭ ‬‮–‬‭ ‬השפה‭ ‬האנגלית‭, ‬ולכל‭ ‬היותר‭ ‬בשפות‭ ‬שגם‭ ‬כן‭ ‬נחשבות‭ ‬לבינלאומיות‭, ‬כגון‭ ‬צרפתית‭ ‬או‭ ‬ספרדית‭.‬

מפאת‭ ‬אופיים‭ ‬של‭ ‬השירים‭ ‬וכן‭ ‬ענייני‭ ‬צניעות‭, ‬סביר‭ ‬כי‭ ‬חלק‭ ‬מהקוראים‭ ‬אינו‭ ‬צופה‭ ‬בתחרות‭. ‬אך‭ ‬מה‭ ‬שאירע‭ ‬בתחרות‭ ‬השנה‭, ‬אינו‭ ‬בגדר‭ ‬חזון‭ ‬נפרץ‭ ‬וראוי‭ ‬להתייחסות‭ ‬כאן‭.‬

מנגנון‭ ‬ההצבעה‭ ‬העדכני‭ ‬בתחרות‭ ‬הוא‭ ‬נפרד‭ ‬בכל‭ ‬אחת‭ ‬מהמדינות‭ ‬המשתתפות‭ ‬ונסמך‭ ‬על‭ ‬שילוב‭ ‬בין‭ ‬פנל‭ ‬שופטים‭, ‬האמורים‭ ‬להיות‭ ‬אמנים‭ ‬או‭ ‬מוסיקאים‭ ‬מקצועיים‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬הצבעת‭ ‬הקהל‭. ‬

על‭ ‬אף‭ ‬שהצבעות‭ ‬אלה‭ ‬אינן‭ ‬תמיד‭ ‬חופפות‭, ‬הרי‭ ‬בדרך‭ ‬כלל‭ ‬קיים‭ ‬מתאם‭ ‬בסיסי‭ ‬ביניהן‭: ‬השופטים‭ ‬והקהל‭ ‬במדינה‭ ‬מסוימת‭ ‬מעניקים‭ ‬מספר‭ ‬גדול‭ ‬של‭ ‬נקודות‭ ‬לשיר‭ ‬הנושא‭ ‬חן‭ ‬בעיניהן‭, ‬כשלפעמים‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬של‭ ‬נקודה‭ ‬או‭ ‬שתיים‭, ‬בסולם‭ ‬ההערכה‭, ‬שמגיע‭ ‬עד‭ ‬12‭ ‬נקודות‭.‬

אך‭ ‬בכל‭ ‬הנוגע‭ ‬לשיר‭ ‬שייצג‭ ‬את‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬השנה‭, ‬נצפו‭ ‬פערים‭ ‬שאין‭ ‬להם‭ ‬אח‭ ‬ורע‭.‬

לתחרות‭ ‬השנה‭ ‬קדם‭ ‬מסע‭ ‬יחסי‭ ‬ציבור‭ ‬עצום‭ ‬מטעם‭ ‬שונאי‭ ‬ישראל‭ ‬השונים‭ ‬להחרמת‭ ‬השיר‭ ‬הישראלי‭.‬

במהלך‭ ‬התחרות‭ ‬עצמה‭, ‬מאות‭ ‬פרוגרסיבים‭ ‬הפגינו‭ ‬מחוץ‭ ‬לאולם‭  ‬נגד‭ ‬המתמודדת‭ ‬הישראלית‭ ‬וניסו‭ ‬בכל‭ ‬דרך‭ ‬להפריע‭ ‬לה‭. ‬מספר‭ ‬מדינות‭ ‬אירופיות‭ ‬ביקשו‭ ‬לפסול‭ ‬את‭ ‬השיר‭ ‬הישראלי‭, ‬ואחרות‭ ‬‮"‬הסתפקו‮"‬‭ ‬בהפניית‭ ‬קהל‭ ‬הצופים‭ ‬ל"רצח‭ ‬העם‮"‬‭ ‬אשר‭, ‬לכאורה‭, ‬עושה‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬בעזתים‭ ‬המסכנים‭. ‬כך‭ ‬למשל‭, ‬בספרד‭, ‬הנשלטת‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬מממשלה‭ ‬פרוגרסיבית‭ ‬קיצונית‭, ‬הוחשך‭ ‬המסך‭ ‬בעת‭ ‬הופעת‭ ‬הזמרת‭ ‬הישראלית‭ ‬והוצגה‭ ‬שקופית‭ ‬שעניינה‭ ‬פשעי‭ ‬המלמחה‭, ‬כביכול‭, ‬מטעם‭ ‬הצבא‭ ‬הישראלי‭; ‬באירלנד‭ ‬‮–‬‭ ‬התבטאו‭ ‬נציגי‭ ‬הממשל‭ ‬נגד‭ ‬ישראל‭ ‬ודרשו‭ ‬מהנהלת‭ ‬התחרות‭ ‬לפסול‭ ‬אותה‭.‬

לנוכח‭ ‬מסע‭ ‬יחסי‭ ‬ציבור‭ ‬שלילי‭ ‬זה‭, ‬נמנעו‭ ‬חלק‭ ‬מהשופטים‭ ‬להעניק‭ ‬ציון‭ ‬כלשהו‭ ‬לשיר‭ ‬הישראלי‭, ‬ואילו‭ ‬חלק‭ ‬אחר‭ ‬מהשופטים‭ ‬העניקו‭ ‬ציונים‭ ‬נמוכים‭ ‬ביותר‭.‬

והנה‭ ‬‮–‬‭ ‬ניתוח‭ ‬הצבעת‭ ‬הקהל‭ ‬הראה‭ ‬תופעה‭ ‬מדהימה‭: ‬במרבית‭ ‬המדינות‭, ‬לרבות‭ ‬אלה‭ ‬בהן‭ ‬הצטרפו‭ ‬גורמי‭ ‬ממשל‭ ‬להכפשות‭ ‬נגד‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬הצביע‭ ‬הקהל‭ ‬באופן‭ ‬חד‭ ‬משמעי‭ ‬לטובת‭ ‬השיר‭ ‬הישראלי‭, ‬בפער‭ ‬עצום‭ ‬אל‭ ‬מול‭ ‬הצבעות‭ ‬השופטים‭!‬

למשל‭, ‬בשוודיה‭, ‬ספרד‭, ‬שוויץ‭, ‬בלגיה‭, ‬אוסטרליה‭, ‬פורטוגל‭ ‬ובריטניה‭, ‬העניק‭ ‬הציבור‭ ‬לישראל‭ ‬12‭ ‬נקודות‭ – ‬‮"‬דוז‭ ‬פואה‮"‬‭, ‬שהוא‭ ‬הציון‭ ‬הגבוה‭ ‬ביותר‭, ‬ואילו‭ ‬חבר‭ ‬השופטים‭ ‬לא‭ ‬העניק‭ ‬להופעה‭ ‬הישראלית‭ ‬נקודות‭ ‬כלל‭.‬

באירלנד‭ ‬אירעה‭ ‬תופעה‭ ‬מעניינת‭ ‬נוספת‭: ‬בעוד‭ ‬שכאמור‭ ‬הממשלה‭ ‬האירית‭ ‬ניסתה‭ ‬למנוע‭ ‬את‭ ‬השתתפות‭ ‬ישראל‭ ‬בתחרות‭, ‬הרי‭ ‬מנחה‭ ‬התחרות‭ ‬האירי‭  ‬גילה‭ ‬בשידור‭ ‬חי‭ ‬אמפתיה‭ ‬אמיתית‭ ‬למתחרה‭ ‬הישראלית‭ ‬ואף‭ ‬סיפר‭ ‬את‭ ‬אופן‭ ‬הישרדותה‭ ‬בטבח‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭, ‬כאשר‭ ‬נאלצה‭ ‬להעמיד‭ ‬פני‭ ‬מתה‭ ‬במשך‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬משמונה‭ ‬שעות‭.‬

למרות‭ ‬ההערכה‭ ‬לנציגתנו‭ ‬הנהדרת‭, ‬ולמרות‭ ‬שהשיר‭ ‬עמו‭ ‬הופיעה‭ ‬היה‭ ‬יפה‭ ‬מאוד‭ ‬וכלל‭ ‬אפילו‭ ‬ציטוט‭ ‬ממגילת‭ ‬שיר‭ ‬השירים‭ ‬‮–‬‭ ‬יקשה‭ ‬לייחס‭ ‬את‭ ‬ההצלחה‭ ‬לשיר‭ ‬בלבד‭. ‬ניכר‭ ‬כי‭ ‬חלק‭ ‬מההצבעה‭ ‬היתה‭ ‬תגובת‭ ‬נגד‭ ‬למסע‭ ‬ההכפשות‭ ‬כלפי‭ ‬ישראל‭; ‬להפגנות‭ ‬התמיכה‭ ‬בחמאס‭ ‬וככל‭ ‬הנראה‭ ‬גם‭ ‬להשתלטות‭ ‬האיסלאמית‭ ‬המואצת‭ ‬על‭ ‬אירופה‭.‬

אמנם‭, ‬מורגלים‭ ‬אנו‭ ‬לצפות‭ ‬בהפגנות‭ ‬המוסלמים‭ ‬ולפגוש‭ ‬בקו‭ ‬אנטי‭ ‬ישראלי‭ ‬בוטה‭ ‬מצד‭ ‬הממשלים‭ ‬במדינות‭ ‬אירופה‭; ‬אך‭ ‬תוצאות‭ ‬ההצבעה‭ ‬באירווזיון‭ ‬אינן‭ ‬יכולות‭ ‬שלא‭ ‬להצביע‭ ‬על‭ ‬זרמי‭ ‬עומק‭, ‬במסגרתם‭ ‬הולך‭ ‬הציבור‭ ‬וקץ‭ ‬בפקידות‭ ‬ה"דיפ‭ ‬סטייט‮"‬‭ ‬הפרוגרסיבית‭, ‬המושלת‭ ‬בכיפה‭ ‬גם‭ ‬שם‭, ‬ותומך‭ ‬בישראל‭ ‬כמעוז‭ ‬דמוקרטי‭ ‬מעברי‭ ‬העומד‭ ‬היום‭ ‬כמעט‭ ‬לבדו‭ ‬אל‭ ‬מול‭ ‬כוחות‭ ‬הברבריות‭ ‬והחושך‭ ‬של‭ ‬האיסלאם‭ ‬הקיצוני‭.‬

אם‭ ‬אכן‭ ‬כך‭ ‬הדבר‭, ‬יתכן‭ ‬שצפוי‭ ‬לנו‭ ‬עתיד‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬ביחסים‭ ‬עם‭ ‬מדינות‭ ‬אירופה‭, ‬שכן‭, ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬על‭ ‬אף‭ ‬ניסיונות‭ ‬ההשתקה‭ ‬המתמשכים‭ ‬ועל‭ ‬אף‭ ‬פסילה‭ ‬חוזרת‭ ‬ונשנית‭ ‬של‭ ‬מועמדים‭ ‬לאומיים‭ ‬ושמרנים‭ – ‬לא‭ ‬יוכלו‭ ‬הממשלים‭ ‬להתעלם‭ ‬מזרמי‭ ‬עומק‭ ‬אלה‭.‬

עלינו‭, ‬אם‭ ‬כן‭, ‬לעמוד‭ ‬נחושים‭ ‬ולפעול‭ ‬בהסברה‭ ‬לעמי‭ ‬אירופה‭, ‬כי‭ ‬נלחמים‭ ‬אנו‭ ‬את‭ ‬מלחמתם‭.‬

וליובל‭ ‬רפאל‭ ‬‮–‬‭ ‬שאפו‭ ‬על‭ ‬הופעה‭ ‬מדהימה‭. ‬■

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…