רצועות התפילין

הרב חגי בר-גיורא

שאלה:

במה רצועות התפילין חמורות יותר מהתפילין עצמן?

תשובה:

לאחר שסקרנו את הליך ייצור התפילין אנו מביאים בפניכם את עיקרי תהליך העיבוד של רצועות התפילין.
רצועות התפילין הן מדאורייתא. תהליך ייצור הרצועות הוא בעל מאפיינים מיוחדים מאחר ולרצועות נדרש עור רך ומיוחד. כאשר ההליך כולו דורש שימוש ופיקוח על יותר מ-100 חומרים שונים. על כל פנים הכללים ההלכתיים שמקובלים בתהליך ייצור הבתים נוהגים גם כאן.
מקור העורות: מנגנון מיוחד בודק את מקור העורות, שיהיו מבהמות כשרות. יש להדגיש, כי בעורות לרצועות שנלקחים מהשוק המקומי נדרשת זהירות מיוחדת. יש לוודא שאין חשש בכור ושלא נעשה בהם שום פעולת עיבוד. לכן, העורות מגיעים למפעל כשהם חתומים בפלומבה
עיבוד העורות: מדובר בתהליך ארוך ומורכב שחייב להיעשות כולו ל'שמה' ועל ידי ישראל דווקא. התהליך מתחיל במליחת העורות שנעשה במקום על ידי יהודי ירא שמיים. לאחר שהעורות מגיעים למפעל לעיבוד עורות מתחיל תהליך העיבוד כשכל השלבים נעשים על ידי ישראל ל'שמה': השריה במים, השריה בסיד, כולל ערבוב החבית מדי חצי שעה, בייץ – הוצאת הסיד ושטיפתו מהעור, פיקל – החדרת חומרים מווסתי חומציות העור, כרום – החדרת כרום (מלחי ברזל) לעור מה שהופך את העור ללא מתכלה ולעמיד לפגעים שונים, עיבוד שני – החדרת עפצים ושמנים למילוי העור והפיכתו לחומר רך ומוכן לשימוש.
צביעת העורות: שלב זה חמור יותר מאשר צביעת הבתים מאחר ולכולי עלמא זה הלכה למשה מסיני. זהו שלב קשה, לאור הוראתם המיוחדת של רבותינו שלא יטפטף צבע מאליו אלא ההליך כולו ייעשה בזהירות רבה על ידי כוח האדם לשמה.
מתוך מדריך הכשרות של בד"ץ העדה החרדית.

2022-02-25
Scroll to Top
גלילה למעלה