מאיר דורפמן

מידות, ועוד תיקון מידות

מאיר דורפמן

ספיחי סוכות

בביקור‭ ‬חג‭ ‬אצל‭ ‬מו״ר‭ ‬בעל‭ ‬״נתיבי‭ ‬ישורון״‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬חמיו‭ ‬האדמו״ר‭ ‬מסלונים‭, ‬בעל‭ ‬״נתיבות‭ ‬שלום״‭: ‬׳חיבת‭ ‬המצוות‭ ‬שלו‭ ‬היתה‭ ‬עצומה‭. ‬זה‭ ‬ניכר‭ ‬במיוחד‭ ‬בסוכה‭ ‬ובארבעת‭ ‬המינים‭. ‬הוא‭ ‬הקפיד‭ ‬גם‭ ‬לישון‭ ‬בסוכה‭ ‬ושמח‭ ‬בזה‭ ‬מאד‭. ‬בערוב‭ ‬ימיו‭ ‬מצבו‭ ‬הרפואי‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬איפשר‭ ‬לו‭ ‬לישון‭ ‬בסוכה‭, ‬ולא‭ ‬סידרנו‭ ‬לו‭ ‬שם‭ ‬מיטה‭. ‬אחרי‭ ‬סעודת‭ ‬ליל‭ ‬החג‭ ‬הוא‭ ‬רצה‭ ‬לישון‭ ‬בסוכה‭ ‬כהרגלו‭. ‬אמרנו‭ ‬לו‭ ‬שאין‭ ‬מיטה‭ ‬בסוכה‭, ‬אז‭ ‬הוא‭ ‬אמר‭: ‬אתה‭ ‬תעזור‭ ‬לי‭ ‬ונסחב‭ ‬יחד‭ ‬את‭ ‬המיטה‭ ‬לסוכה‭…  ‬הוא‭ ‬חיזר‭ ‬אחר‭ ‬אתרוג‭ ‬מהודר‭ ‬במיוחד‭. ‬כל‭ ‬החסידים‭ ‬עמדו‭ ‬בתור‭ ‬בשעת‭ ‬נטילת‭ ‬לולב‭ ‬כדי‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬שלו‭. ‬פעם‭ ‬נטל‭ ‬אחד‭ ‬החסידים‭ ‬את‭ ‬האתרוג‭ ‬לא‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬בעדינות‭, ‬והאתרוג‭ ‬נפל‭ ‬מידיו‭. ‬הפיטם‭ ‬נשבר‭ ‬והאתרוג‭ ‬נפסל‭. ‬עמדתי‭ ‬באותה‭ ‬העת‭ ‬לידו‭ ‬ואני‭ ‬זוכר‭ ‬שלא‭ ‬ניכרו‭ ‬על‭ ‬פניו‭ ‬שום‭ ‬סימני‭ ‬כעס‭ ‬או‭ ‬בקורת‭. ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬בירך‭ ‬את‭ ‬כולם‭ ‬בחג‭ ‬שמח‭ ‬ועבר‮ ‬לסדר‭ ‬היום‭ ‬כאילו‭ ‬לא‭ ‬אירע‭ ‬דבר׳‭.‬

סיפור‭ ‬דומה‭ ‬מלפני‭ ‬כ250‭ ‬שנה‭ ‬על‭ ‬ר׳‭ ‬יחיאל‭ ‬מיכל‭ ‬מזלוטשוב‭, ‬מתלמידי‭ ‬הבעש״ט‭ ‬והמגיד‭, ‬מעורר‭ ‬התפעלות‭ ‬רבה‭. ‬בלשון‭ ‬הסופר‭ ‬ש״י‭ ‬עגנון‭, ‬כששמע‭ ‬סיפור‭ ‬זה‭ ‬מפי‭ ‬עד‭ ‬שמיעה‭ ‬מהימן‭, ‬וביקש‭ ‬ממנו‭ ‬לחזור‭ ‬שוב‭ ‬על‭ ‬הסיפור‭ ‬‮–‬‭ ‬״כדאי‭ ‬הוא‭ ‬המעשה‭ ‬הזה‭ ‬לשמוע‭ ‬שתי‭ ‬פעמים״‭. ‬אבל‭ ‬כששומעים‭ ‬מעשה‭ ‬כזה‭ ‬על‭ ‬אדמו״ר‭ ‬בן‭ ‬דורנו‭, ‬יש‭ ‬לזה‭ ‬ערך‭ ‬מוסף‭. ‬מ‭.‬ד‭.]‬


איך לבשר על הריון
למי שטרם זכה לזה?

את‭ ‬הרב‭ ‬שמואל‭ ‬אויערבך‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬מעלות‭ ‬התורה‭, ‬פגשתי‭ ‬כמעט‭ ‬כל‭ ‬אימת‭ ‬שנכנסתי‭ ‬לשעה‭ ‬קלה‭ ‬לבית‭ ‬המדרש‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬הגר״א‭ ‬שבשכונת‭ ‬שערי‭ ‬חסד‭. ‬הוא‭ ‬ישב‭ ‬ליד‭ ‬שולחן‭ ‬במערב‭ ‬בית‭ ‬המדרש‭ ‬אל‭ ‬מול‭ ‬הדלת‭, ‬וכשנכנסת‭ ‬לא‭ ‬יכולת‭ ‬שלא‭ ‬לראות‭ ‬אותו‭ ‬שקוע‭ ‬בלימודו‭, ‬עם‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬עם‭ ‬תלמידיו‭. ‬אבל‭ ‬כתבתי‭ ‬כאן‭ ‬פעם‭ ‬על‭ ‬תמונה‭ ‬חזקה‭, ‬דווקא‭ ‬מחוץ‭ ‬לבית‭ ‬המדרש‭, ‬שיושבת‭ ‬בראשי‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭: ‬ברחוב‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬כנסת‭ ‬הגר״א‭ ‬ו׳קהל‭ ‬חסידים׳‭ ‬בשכונת‭ ‬שערי‭ ‬חסד‭, ‬ר׳‭ ‬שמואל‭ ‬מטייל‭ ‬בנחת‭ ‬עם‭ ‬תלמיד‭, ‬הם‭ ‬מדברים‭ ‬בלימוד‭, ‬וזרועו‭ ‬של‭ ‬ר׳‭ ‬שמואל‭ ‬כרוכה‭ ‬על‭ ‬צווארו‭ ‬של‭ ‬התלמיד‭. ‬המראה‭ ‬הזה‭ ‬נחקק‭ ‬בזיכרוני‭. ‬את‭ ‬האהבה‭ ‬שהנחיל‭ ‬לתלמידיו‭ ‬לא‭ ‬יכול‭ ‬היה‭ ‬להנחיל‭ ‬לבניו‭, ‬כי‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬לו‭. ‬הוא‭ ‬נפטר‭ ‬ערירי‭. ‬

בנערותי‭ ‬היתה‭ ‬לי‭ ‬שיחה‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬נחום‭ ‬רגוזניצקי‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬מאורות‭ ‬התורה‭ ‬ומזקני‭ ‬ראשי‭ ‬הישיבות‭, ‬ובה‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬לימודיו‭ ‬אצל‭ ‬החזון‭ ‬איש‭. ‬לאחרונה‭ ‬היו‭ ‬לי‭ ‬כמה‭ ‬שאלות‭ ‬שרציתי‭ ‬לשאול‭ ‬אותו‭ ‬בקשר‭ ‬לזה‭, ‬והתקשרתי‭ ‬אליו‭ ‬לפני‭ ‬החגים‭ ‬כדי‭ ‬לתאם‭ ‬ביקור‭. ‬לשאלתו‭ ‬השבתי‭ ‬שזה‭ ‬לא‭ ‬דחוף‭, ‬וקבענו‭ ‬שאבוא‭ ‬אליו‭ ‬בעוד‭ ‬כמה‭ ‬ימים‭. ‬המפגש‭ ‬הזה‭ ‬נדחה‭ ‬לאחרי‭ ‬סוכות‭. ‬במהלך‭ ‬חול‭ ‬המועד‭ ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬הלך‭ ‬לבית‭ ‬עולמו‭. ‬ובכל‭ ‬אופן‭, ‬לפני‭ ‬מספר‭ ‬חודשים‭ ‬הוא‭ ‬הספיק‭ ‬לספר‭ ‬לי‭ ‬בגילוי‭ ‬לב‭ ‬על‭ ‬ידידותו‭ ‬עם‭ ‬ר׳‭ ‬שמואל‭ ‬אויערבך‭, ‬ועל‭ ‬משהו‭ ‬ממידותיו‭ ‬של‭ ‬ר׳‭ ‬שמואל‭. ‬

אינני‭ ‬זוכר‭ ‬כיצד‭ ‬עלה‭ ‬הנושא‭. ‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬מדוע‭ ‬בחר‭ ‬ר׳‭ ‬נחום‭ ‬לספר‭ ‬לי‭ ‬זאת‭, ‬ואולי‭ ‬אלו‭ ‬דברים‭ ‬ידועים‭. ‬אני‭ ‬מעז‭ ‬להעלותם‭ ‬על‭ ‬הכתב‭ ‬משום‭ ‬שכל‭ ‬הנוגעים‭ ‬בדבר‭ ‬כבר‭ ‬נפטרו‭ ‬לבית‭ ‬עולמם‭. ‬הוא‭ ‬דיבר‭ ‬על‭ ‬הקושי‭ ‬הרגשי‭ ‬של‭ ‬ר׳‭ ‬שמואל‭ ‬ורעייתו‭ ‬לשאת‭ ‬את‭ ‬ערירותם‭. ‬אני‭ ‬משחזר‭ ‬מהזיכרון‭, ‬אך‭ ‬דומני‭ ‬שדבריו‭ ‬היו‭ ‬אף‭ ‬חריפים‭ ‬יותר‭ ‬ממה‭ ‬שאכתוב‭, ‬וכך‭ ‬בערך‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭: ‬׳אנחנו‭ ‬היינו‭ ‬בידידות‭ ‬גדולה‭. ‬אהבה‭ ‬גדולה‭ ‬שררה‭ ‬בינינו‭ )‬שניהם‭ ‬לימדו‭ ‬יחד‭ ‬בישיבת‭ ‬אמשינוב‭ ‬בתקופה‭ ‬מסוימת‭. ‬מ‭.‬ד‭.(. ‬שנינו‭ ‬התמודדנו‭ ‬גם‭ ‬עם‭ ‬אותו‭ ‬קושי‭ ‬של‭ ‬עקרות‭. ‬החלו‭ ‬אז‭ ‬טיפולי‭ ‬פוריות‭ ‬מסוימים‭. ‬הלכנו‭ ‬להתייעץ‭ ‬עם‭ ‬אביו‭, ‬הגאון‭ ‬רבי‭ ‬שלמה‭ ‬זלמן‭ ‬אויערבך‭ ‬זצ״ל‭, ‬שסבר‭ ‬שאין‭ ‬כל‭ ‬בעיה‭ ‬הלכתית‭ ‬בטיפולים‭ ‬אלו‭. ‬אני‭ ‬קיבלתי‭ ‬את‭ ‬פסקו‭, ‬אבל‭ ‬ר׳‭ ‬שמואל‭ ‬חשש‭. ‬הוא‭ ‬התייעץ‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬אלישיב‭, ‬שדעתו‭ ‬לא‭ ‬היתה‭ ‬זהה‭ ‬לדעת‭ ‬ר׳‭ ‬שלמה‭ ‬זלמן‭. ‬למרות‭ ‬רצונו‭ ‬העז‭ ‬להביא‭ ‬ילדים‭ ‬לעולם‭, ‬כמובן‭, ‬ולמרות‭ ‬שכל‭ ‬אדם‭ ‬רגיל‭ ‬במצבו‭ ‬היה‭ ‬שש‭ ‬להסתמך‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬דעה‭ ‬הלכתית‭ ‬מקלה‭ ‬בנושא‭, ‬על‭ ‬אחת‭ ‬כמה‭ ‬וכמה‭ ‬כשזו‭ ‬דעת‭ ‬אביו‭ ‬הגדול‭, ‬ר׳‭ ‬שמואל‭ ‬לא‭ ‬הסתמך‭ ‬על‭ ‬ההיתר‭. ‬ידעתי‭ ‬עד‭ ‬כמה‭ ‬הסבל‭ ‬שלהם‭ ‬היה‭ ‬גדול‭, ‬ולאביו‭ ‬אפילו‭ ‬היתה‭ ‬קפידא‭ ‬כלשהי‭ ‬על‭ ‬חומרתו‭ ‬זו‭. ‬זכינו‭ ‬ואשתי‭ ‬נפקדה‭ ‬בהריון‭. ‬הייתי‭ ‬צריך‭ ‬לספר‭ ‬לו‭, ‬והייתי‭ ‬מאד‭ ‬מוטרד‭ ‬מכך‭. ‬שנינו‭ ‬באותו‭ ‬מצב‭, ‬והנה‭ ‬אנחנו‭ ‬זוכים‭ ‬בילד‭, ‬והוא‭ ‬לא‭. ‬איך‭ ‬אספר‭ ‬לו‭? ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬ירגיש‭? ‬לא‭ ‬רציתי‭ ‬לגרום‭ ‬לו‭ ‬צער‭ ‬יתר‭, ‬והתלבטתי‭ ‬קשות‭ ‬איך‭ ‬לבשר‭ ‬לו‭. ‬אבל‭ ‬למעשה‭ ‬הבעיה‭ ‬שלי‭ ‬נפתרה‭ ‬מאליה‭. ‬הבעת‭ ‬השמחה‭ ‬שלו‭ ‬על‭ ‬ההריון‭ ‬היתה‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬ברורה‭ ‬ומשכנעת‭ ‬עד‭ ‬שהוא‭ ‬הסיר‭ ‬מאיתנו‭ ‬כל‭ ‬הרגשת‭ ‬אי‭ ‬נעימות‭ ‬כלפיהם‭. ‬כמה‭ ‬שזה‭ ‬מורכב‭, ‬והוא‭ ‬שמח‭ ‬באמת‭ ‬בשמחת‭ ‬הלידה‭ ‬שלנו‭! ‬הוא‭ ‬ואשתו‭ ‬סבלו‭ ‬את‭ ‬המרירות‭ ‬הזאת‭ ‬בתוכם‭ ‬עד‭ ‬סוף‭ ‬ימיהם‭, ‬אני‭ ‬יודע‭, ‬אבל‭ ‬הוא‭ ‬נתן‭ ‬לי‭ ‬הרגשה‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬טובה‭ ‬עם‭ ‬הילדים‭ ‬שלנו‭ ‬כל‭ ‬השנים‭…‬לא‭ ‬היה‭ ‬שום‭ ‬היקש‭ ‬למצבו‭. ‬אלו‭ ‬מידות‭ ‬של‭ ‬מלאך‭!‬׳

‭[‬ואני‭ ‬חושב‭: ‬איזה‭ ‬שיעור‭ ‬גדול‭ ‬על‭ ‬ר׳‭ ‬נחום‭, ‬תלמיד‭ ‬של‭ ‬ה״חזון‭-‬איש״‭! ‬הרי‭ ‬רבו‭ ‬כותב‭ ‬בספרו‭ ‬״אמונה‭ ‬ובטחון״‭, ‬כשברור‭ ‬שזהו‭ ‬וידוי‭ ‬אישי‭, ‬שיש‭ ‬איש‭ ‬שתאוותו‭ ‬היא‭ ‬להיטיב‭ ‬לזולתו‭, ‬וחרדתו‭ ‬הגדולה‭ ‬היא‭ ‬שמא‭ ‬יגרום‭ ‬צער‭ ‬למישהו‭, ‬או‭ ‬אפילו‭ ‬לא‭ ‬יקלע‭ ‬אל‭ ‬המטרה‭ ‬בעצה‭ ‬נכונה‭, ‬לא‭ ‬ייתן‭ ‬את‭ ‬המירב‭ ‬שאפשר‭ ‬לתת‭, ‬לא‭ ‬יגיד‭ ‬את‭ ‬המילה‭ ‬הכי‭ ‬ראויה‭. ‬אז‭ ‬אולי‭ ‬בעצם‭ ‬השיחה‭ ‬ההיא‭ ‬על‭ ‬החזו״א‭ ‬כבר‭ ‬התקיימה‭… ‬מ‭.‬ד‭.] ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…