יהדות עכשיו

מעוז צור ישועתי

ארבעה חודשים לאחר ההצתה המכוונת שנעשתה במכינה הקדם צבאית "מעוז" בלוד, חזרנו לשמוע את הפרטים מאנשי המכינה עצמם • איך משתקמים, מהם האידיאלים והאם יש קשר לממשלה • שמענו על הרס, אבל על תקומה גדולה עוד יותר

בחור מרים דגל ישראל
מוריה אופיר

חנוכה אמנם חלף, אבל התגברות האור על החושך תמיד ממשיכה לפעם בעם ישראל. כמו בפרעות שהיו בימי הגלות, לפני ארבעה חודשים נחשפו ערים מעורבות בארץ להסתה פרועה, הצתות, הרס ומבטי שנאה יוקדים ממי שנחשבו לשכנים. המכינה הקדם צבאית "מעוז" חוותה טלטלה כאשר באופן מכוון הוצתה המכינה וחוותה נזק כבד.
המכינה הוקמה לפני 17 שנים ונמצאת בליבה של שכונת רמת אשכול בלוד. בוגרי המכינה נמצאים בכל היחידות השונות בצה"ל.
הרב ברק עוקבי, ראש המכינה: "המכינה בעלת משימה לאומית ממדריגה ראשונה: להאיר את התורה והאחיזה היהודית בעיר. התלמידים מביאים מהרוח הזאת של התורה המאירה, תוך חיוך על הפנים ושליחות ציונית בכל מקום שהם".

למה דווקא לוד?
"בשבילנו לוד היא עיר התנאים שבה רבי עקיבא, המאמין הגדול בגאולה ובטוב שיוצא מהחושך – הוא המודל לחיקוי. מקום של אנשים פשוטים עם שורשים עמוקים. אין על תושבי לוד- צנועים פשוטים ועם חוסן נפשי ולאומי גדול. ככה גם האופי של תלמידי המכינה ולשם אנחנו משתדלים לחנך".
הרב נזכר בפרטי אותה הצתה: "כמה שזה נשמע הזוי וקשה לעיכול, השכנים הערבים יצאו בהמוניהם לשבור להרוס ולהצית את המכינה. קודם כל הם שרפו את רכב המכינה, שברו את שער הכניסה למתחם ואת כל החלונות והציתו את בית המדרש". הרב מדמה את הפרעות לפרעות מהגלות: "נשרפו המון גמרות וסידורים, כמו בימים חשוכים באירופה. דו הקיום המדומיין הופר. הנס הגדול הוא שבאותו הלילה – מוצאי יום ירושלים – היינו עם התלמידים בירושלים. נס גדול היה פה בחסדי ה'".

השריפה הרתיעה את התלמידים?

"ההיפך. התחושה הדומיננטית היתה שהאירוע הזה הפך את התלמידים בזמן קצר לשליחי ציבור. לתלמידים היה חשוב לחזור כמה שיותר מהר למכינה, להחזיר את קול התורה לשכונה, את השמחה והאנרגיות הטובות וכמובן לעזור בשכונה בכל מה שצריך. המוטו היה: "עת צרה ליעקב וממנה יוושע", הם ניסו להחריב, אנחנו מרחיבים".

"בלי טיפת ציניות ומילים גבוהות"

כשאני שואלת על שיקום הישיבה לאחר כל האירוע, הרב מחייך. "העם הנפלא שלנו שמתגלה בעוצמתו בזמני משבר", הוא אומר, "מאות של מתנדבים הגיעו מידי יום, תורמים שבאו מכל הלב, רבנים ותלמידי חכמים שבאו לחזק. היה אפשר לראות את העוצמות של צוות ההנהלה, הרמי"ם והתלמידים המופלאים שלמרות שהיו תחת אש ובמצבים מורכבים, נשארו והמשיכו להגדיל תורה ועשייה ענפה של התנדבות בקהילה ועם ילדי השכונה, כדי להוביל, לצמוח ולהיות מעוז של אמונה לכל מי שהגיע למכינה".

הרב טוען שהוא מדבר "בלי טיפת ציניות ומילים גבוהות" כשאני שואלת על תגובות הרבנים והתלמידים בישיבה לשריפה שהיתה. "יש בנו דבקות במטרה ואהבה ענקית למשימה הגדולה שניתנה לנו בעת הזו – להיות בחזית הבירור הלאומי של זהותה היהודית של מדינת ישראל. מהדהד המשפט שכתב הרב קוק לפני 100 שנה – "להיות בנים אמיצי כח לאומה". כך הרגשנו וכך עד היום".

 

הפארמדיק שפצע מירי בזמן הפרעות מקבל טיפול מבוגר המכינה

הרב רפי פרץ והרב ברק עוקבי באחת הדירות שנשרפו על יד המכינה

מה אפשר לעשות עם כל טרור האלימות?
"לתלמידי המכינה יצא כמה פעמים במהלך הפרעות לטפל ולהציל משפחות ערביות. אנחנו לא שונאים ערבים וכל אדם נברא בצלם, אבל מי שבא להצית ולפגוע הוא אויב ואנחנו מצפים ממשטרת ישראל שתטפל בשורש הבעיה. לא ניתן לטשטש ולפגוע במדינת ישראל ובזהות היהודית. יש פה מאבק ארוך שצריך לנהל אותו בישרות, בממלכתיות ובעמידה איתנה וזקיפות קומה. אנו סומכים על העם הבריא שלנו שהפיק את הלקחים ובטוחים בפריחת השכונה. נותנים אמון ותקווה בכוחות המשטרה שהם אחינו ובשרנו ובני בית במכינה – שירדפו את הטרוריסטים".
יש פחד שדבר כזה יקרה שוב?
"החשש קיים, אנחנו לא עוצמים עיניים. יש עוד הרבה עבודה וצורך לתקן על מה שכבר נעשה. אנחנו משתדלים להתרכז בבניית העולם הערכי והרוחני של התלמידים ובעשיית טוב. המלחמה האמיתית היא על התודעה. איזו מדינה יהודית אנחנו רוצים שתהיה כאן ומהם הערכים שמובילים אותה. כשזה יתברר לעם ולמנהיגות, דברים רבים שצריכים לקרות – יקרו".
יש קשר להתנהלות הממשלה הנוכחית?
זה לא התחיל לפני שנה, הבעיה עמוקה וארוכת שנים. אם נדע להתאחד בכוחות משותפים מכלל הגוונים שיש בעם ישראל – יש הרבה טוב שאפשר לעשות יחד. כל מי שחשובה לו הציונות והמדינה היהודית, וזה הרוב במדינה, צריכים להתאחד".

הרב ברק עוקבי

הרב ברק עוקבי:
התחושה הדומיננטית היתה שהאירוע הזה הפך את התלמידים בזמן קצר לשליחי ציבור. לתלמידים היה חשוב לחזור כמה שיותר מהר למכינה, להחזיר את קול התורה לשכונה, את השמחה והאנרגיות הטובות וכמובן לעזור בשכונה בכל מה שצריך

"בזמן השריפה, איש צוות של המכינה רץ בגבורה בתוך כל הבלאגן כדי להציל את ספרי התורה שהיו בארון הקודש", מספר הרב, ומוסיף שזמן קצר לאחר ההצתה הוא הגיע למכינה, נכנס לבית המדרש וראה את ארון הקודש פתוח. "אני עומד מול ארון הקודש הפתוח, מביט שמאלה ורואה בפינה ספר תורה נוסף ששכחו אותו", הוא אומר. "אחזתי בו בהתרגשות והתמלאתי בתחושה עמוקה כי ספר התורה הציל את בית המדרש שאמנם הוצת אך לא נשרף כליל. כשהחזרתי אותו למקום, ידעתי בוודאות: המכינה תשתקם, תצמח ותגדל, וזה קרה, בהרבה יותר ממה שחלמנו בחסדי ה' המרובים".
איך מגיבים כשיש חושך?
אריה סליי, תלמיד שנה א' במכינה מעיד שההצתה לא גרמה לו לחשוב פעמיים אם להגיע למכינה: "אני לא הייתי בשריפה עצמה, אבל כבר הייתי רשום למכינה לשנה הבאה. זה לא גרם לי לחשוב ללכת למקום אחר, אלא דווקא להגיע ללוד עם יותר מוטיבציה. העובדה היא שמספר התלמידים הלך וגדל מאז, ויש ביקוש גדול גם לשנה הבאה. יש פה משהו שאי אפשר להסביר. היכן שניסו להרוס – גרמו לחיזוק. אני רואה את החיזוק שלנו גם בהערכה מאנשים שאני פוגש או מאנשים שהגיעו להתנדב פה ישר לאחר הפרעות. אנשים הגיעו מכל מקום ובכל גוון פוליטי שיש. לדעתי מעבר לצמיחה האישית של המכינה הייתה פה צמיחה לאומית וחיבור ישראלי מדהים. הלוואי והוא יגדל ולא נצטרך לקבל סטירה בשביל ליצור אותו שוב". 

איך מאירים את הטוב בתוך כל החושך?

"אני חושב שאפשר להגיב בשתי דרכים שונות כשנפגשים מול החושך: אחת היא להשלים איתו והשניה היא להילחם נגדו. כל תלמיד שהגיע לפה למרות הפרעות בחר להילחם בחושך, להדליק את האור. זה יצר חבורה איכותית של חבר'ה שלא באו לשרוף פה שנה, אלא באו לתרום למפעל הציוני בלוד. אני באמת יכול להגיד כאחד מהחבר'ה, שיש פה מרקם של חבורה נהדרת שמחפשת לתרום ולהתנדב. על ידי ההתנדבויות, לימוד התורה וההכנה לצבא אנחנו מגדילים את האור ומסלקים את החושך״.

נועם דרייפוס

נעם דרייפוס, מנכ"ל המכינה:
"מכינת "מעוז" נמצאת בחוד החנית של הבירור הלאומי כיום שהתעורר ב"שומר החומות". "מעוז" איננו מבצר כמו שיש כאלה הנוהגים לחשוב, "מעוז" הוא מקור העוז, והעוז הוא הגבורה הפנימית האמונה בצדקת הדרך, ורק הוא יביא בסוף גם שלום, כמאמר הפסוק 'ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום'

"בזמן השריפה, איש צוות של המכינה רץ בגבורה בתוך כל הבלאגן כדי להציל את ספרי התורה שהיו בארון הקודש", מספר הרב, ומוסיף שזמן קצר לאחר ההצתה הוא הגיע למכינה, נכנס לבית המדרש וראה את ארון הקודש פתוח. "אני עומד מול ארון הקודש הפתוח, מביט שמאלה ורואה בפינה ספר תורה נוסף ששכחו אותו", הוא אומר. "אחזתי בו בהתרגשות והתמלאתי בתחושה עמוקה כי ספר התורה הציל את בית המדרש שאמנם הוצת אך לא נשרף כליל. כשהחזרתי אותו למקום, ידעתי בוודאות: המכינה תשתקם, תצמח ותגדל, וזה קרה, בהרבה יותר ממה שחלמנו בחסדי ה' המרובים".
איך מגיבים כשיש חושך?
אריה סליי, תלמיד שנה א' במכינה מעיד שההצתה לא גרמה לו לחשוב פעמיים אם להגיע למכינה: "אני לא הייתי בשריפה עצמה, אבל כבר הייתי רשום למכינה לשנה הבאה. זה לא גרם לי לחשוב ללכת למקום אחר, אלא דווקא להגיע ללוד עם יותר מוטיבציה. העובדה היא שמספר התלמידים הלך וגדל מאז, ויש ביקוש גדול גם לשנה הבאה. יש פה משהו שאי אפשר להסביר. היכן שניסו להרוס – גרמו לחיזוק. אני רואה את החיזוק שלנו גם בהערכה מאנשים שאני פוגש או מאנשים שהגיעו להתנדב פה ישר לאחר הפרעות. אנשים הגיעו מכל מקום ובכל גוון פוליטי שיש. לדעתי מעבר לצמיחה האישית של המכינה הייתה פה צמיחה לאומית וחיבור ישראלי מדהים. הלוואי והוא יגדל ולא נצטרך לקבל סטירה בשביל ליצור אותו שוב". 

איך מאירים את הטוב בתוך כל החושך?

"אני חושב שאפשר להגיב בשתי דרכים שונות כשנפגשים מול החושך: אחת היא להשלים איתו והשניה היא להילחם נגדו. כל תלמיד שהגיע לפה למרות הפרעות בחר להילחם בחושך, להדליק את האור. זה יצר חבורה איכותית של חבר'ה שלא באו לשרוף פה שנה, אלא באו לתרום למפעל הציוני בלוד. אני באמת יכול להגיד כאחד מהחבר'ה, שיש פה מרקם של חבורה נהדרת שמחפשת לתרום ולהתנדב. על ידי ההתנדבויות, לימוד התורה וההכנה לצבא אנחנו מגדילים את האור ומסלקים את החושך״.

איתן משה, תלמיד שנה ב' מספר כי באחד מהלילות הוא מצא את עצמו שומר בשער האחורי של המכינה שפונה לכיוון המסגד שממנו התחילו כל הפרעות. "הייתי שם עם ארבעה אנשים: בחור ירושלמי, דתל"ש, זוג חברים מרמת הגולן, בן ישיבה ואני, שבסך הכל רוצה לשמור על המכינה שלי שלא ישרפו אותה. כולנו שם, בשער האחורי, אוחזים במקלות למקרה שיבואו מחבלים, לאחר שסידרנו לעצמנו תחמושת אבנים. לאחר כמה לילות של שמירה, תהיתי לעצמי מה גרם להם לבוא לפה? גם בעלי משפחות, גם צעירים, הגיעו הרבה אנשים מגוונים שונים. כמה כוח בעם ישראל! נשמה אחת כללית שמופיעה בהרבה פרטים. זה שיעור האמונה הכי טוב שקיבלתי".

אין פחד מכל האירועים האלו?

"יש לרב קוק זצ"ל פסקה שאומרת: "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוספים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוספים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה". אז אמנם הרב כתב שכך עושים הצדיקים הטהורים, אך אצלנו במכינה מחנכים כל אחד להיות כזה. כשמתהלכים בשכונה לפעמים קשה לראות את הדברים, לראות את השכונה באמת. הלכלוך על הרצפה, הנהיגה הפרועה, השלטים בערבית משכחים מאיתנו איפה אנו הולכים. לוד! עיר התנאים! רבי טרפון ורבי עקיבא, מגדולי התנאים שחיו בה, והיום אנחנו קוראים לה "עיר מעורבת". חוץ מירושלים, אין עיר יותר יהודית מלוד. היא מוזכרת עשרות פעמים בש"ס, במשניות ובגמרא. כשמגיעים למכינה או פוגשים את הגרעין התורני פתאום נפתחות העיניים, רואים אנשים טובים שלא עסוקים בלהילחם בצדדים הפחות טובים שבשכונה, אלא פשוט מוסיפים אור, ממש כמו נר חנוכה, להפיץ אור כמה שרק אפשר". 

נעם דרייפוס, מנכ"ל המכינה והמרכז לחינוך וחברה בלוד, מסכם: "מכינת "מעוז" נמצאת בחוד החנית של הבירור הלאומי כיום שהתעורר ב"שומר החומות". "מעוז" איננו מבצר כמו שיש כאלה הנוהגים לחשוב, "מעוז" הוא מקור העוז, והעוז הוא הגבורה הפנימית האמונה בצדקת הדרך, ורק הוא יביא בסוף גם שלום, כמאמר הפסוק 'ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום'". 

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…