בדרך לכותל

מעז יצא מתוק

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
בשבתות הקיץ הנפלאות חלק מהמתפללים הוותיקים מפנים את מקומם במנייני הכותל לאורחים הרבים מהארץ ומחו״ל, החפצים לצקת תפילתם בסמוך לקודש הקודשים.
בשבת האחרונה נצבעה רחבת הכותל בירוק זית מהפנט של קבוצות חיילים מתוקים המשרתים במשמר הגבול, ולצידם שלל צבעים של כיפות צבעוניות של בני נוער שהגיעו לכותל מכל העולם. מאות מתפללים ומתפללות גדשו את רחבת הכותל.
בכניסה לרחבה הוקמו מחסומים וגדרות שהקשו על הגישה לכותל והעידו שחפירות החשיפה של ה׳קארדו המזרחי׳ מימי בית שני, הולכות ומתקרבות לכותל ממש.
הקרן למורשת הכותל שמנהלת את החפירות בשיתוף רשות העתיקות, עושה מאמצים גדולים כדי להקל ולהנעים את שהות המתפללים ולאפשר נגישות סבירה ומתקני שתייה קרה, למרות כל האילוצים שנובעים מהחפירות החשובות שמתבצעות מתחת לרחבת הכותל.
בשבועות האחרונים הורגשה אי נוחות נוספת שנגרמה עקב השיפוצים והשדרוגים של המדרגות המובילות מרחוב השוק בשער יפו לכיוון רחבת הכותל. אבל אין ספק שהכול לטובה.
02
ביום שישי טיילנו במסגרת ׳סיורי ענת׳ בעיר הולדתי תל אביב. במשך כמעט שעתיים שמענו סקירה מראש העיר, רון חולדאי, על ההיסטוריה של העיר העברית הראשונה ועל תוכניות הפיתוח בתחום בניית דיור בר השגה בעיר המכונה בצדק ׳העיר היקרה בעולם׳.
חולדאי מצטער עד היום שנכשל במלחמה נגד סגירת ׳שדה דב׳. הוא מקונן על הפגיעה בתושבי אילת ששדה דב היה עבורם צינור נשימה מציל חיים וקרש קפיצה חיוני ללב גוש דן.
הוא ביקר את החלטת משרד התחבורה להקים שלושה קווי רכבת קלה בו זמנית, ובינתיים לחסום את התחבורה בעיר לשנים רבות, במקום לבנות רכבת ׳מטרו׳ מודרנית שתיתן מענה לשנים רבות קדימה. בתחום הפקק של המדינה, הוא צייר את תמונת התחבורה המתוכננת בעתיד הקרוב בת״א, שלא תאפשר כניסת כלי רכב פרטיים למטרופולין ותעמיד לרשות האורחים והתושבים רכבים אוטונומיים בשיטת כנס וסע.
לאחר הסקירה יצאנו לסייר בשכונת ׳שרונה׳ הנושקת ל׳קרייה׳ – היא מטה המטכ״ל. שרונה הוקמה כמושבה חקלאית על ידי ה׳טמפלרים׳ בשלהי השלטון העותמני, קבוצה של גויים מגרמניה שהתיישבו בתל אביב ורצו להקים (בדרך של עבודה זרה) את ה׳טמפל׳, הוא בית המקדש בירושלים. הם לא היו אוהבי ישראל בלשון המעטה, ולרובם אף מיוחסת תמיכה פעילה בצורר הנאצי והקמת מרכז של המפלגה הנאצית בשרונה במלחמת העולם השנייה.
אדולף אייכמן ימ״ש ביקר בחשאי בחיפה עם מפקדו, חבר המפלגה הנאצית, הרברט האגן, לפני מלחמת העולם השנייה, במטרה לבדוק אפשרות לגרש את יהודי גרמניה לישראל. אייכמן וחברו ימ״ש גורשו למוחרת על ידי השלטונות הבריטיים שחשדו בהם שהם נאצים בהיותם מחוסרי אשרת שהייה. הביקור המרושע התרחש לפני הפעלת התוכנית הרצחנית של הצורר שכונתה ׳הפתרון הסופי׳ רח״ל, שעליה עמל ואותה הפעיל אייכמן המנוול ימ״ש ברשעות ובסדיסטיות בשנים שלאחר מכן. כשחזר לגרמניה ׳זכה׳ אייכמן ימ״ש לכינוי ׳הגרמני משרונה׳… ונפוצו שמועות שהוא אף נולד בארץ ישראל למשפחה טמפלרית גרמנית…
כתומכי הפירר ימ״ש, הוגדרו הטמפלרים כאויב לשלטון הבריטי, והם התבקשו על ידי הבריטים לנטוש את השכונה בת 130 הבתים ואת השטחים החקלאיים. מכיוון שהתמהמהו הם נכלאו בתוך המושבה שלהם והיא הפכה למחנה מעצר. לבסוף הפכו הבתים לבסיס של המשטרה והצבא הבריטי. המושבה והבונקרים שמתחתיה ששימשו את הבריטים הותקפו שוב ושוב על ידי ההגנה, האצ״ל והלח״י עד שהצליחו, כל מחתרת בדרכה, להדוף את השלטון הבריטי מארץ ישראל.
לאחר מכן נמכרו מגרשי המושבה למדינת ישראל תמורת, בין השאר, ׳כספי הפיצויים׳, שקוזזו בדרכם מגרמניה לישראל.
לאחר גירוש הבריטים הוקמה בבתים הנטושים של שרונה ׳קריית הממשלה׳ הראשונה – משרדים של מוסדות השלטון הישראלי, משרד ראש הממשלה, משרדי ממשלה, לשכת נשיא המדינה הראשון וכו׳. מאוחר יותר הוקם ב׳קרייה׳ מטה המטכ״ל ובונקר הפיקוד הראשי של זרועות היבשה, הים והאוויר.
מתחת לשכונה התגלה ׳עולם תחתון׳ של ממש – תעלות מסועפות וחדרים רחבים שנחפרו בקפידה בסלע הגיר על ידי הטמפלרים, ששימשו בין השאר לאחסון מזון, לשימור חביות היין ולחיבור בין היקב למרתפי מזקקת הוויסקי.
במלחמת השחרור שימשו החדרים התת קרקעיים כבתי חרושת חשאי לנשק. שם, במנהרות החשוכות, הרכיבו אנשי חיל האוויר בחשאי 15 מטוסים מחלקים שפורקו ממטוסי ׳פייפר׳ בריטיים שחנו בבסיס תל נוף.
מעז יצא מתוק!
03
הצטערתי לשמוע שרון חולדאי חזר בו השבוע מהחלטתו הנבונה להסיר שלט חוצות הכולל את דגל אש״ף שנתלה על ידי אנשי שמאל בתל אביב. נכון שבמדינת תל אביב גרים לא מעט חובבי אש״ף, אך במרחב הציבורי חייבים לעצור כל גילויי תמיכה באויבי המדינה המבקשים לזרוק את כולנו לים. כולל גם את אלו שתלו את השלט הפרובוקטיבי.
בכלל, פרובוקציה הפכה להיות כלי נפוץ להשגת תשומת לב תקשורתית, בעיקר כשהיא מגיעה מהשמאל ומאותרגת כדבעי…
השבת אנו קוראים על קנאות פנחס, נכדו של אהרן הכהן ובנו של אלעזר, שניהם כוהנים גדולים, שעסקו כל העת בהשכנת שלום בין אדם לחברו בפרט ובעם ישראל בכלל. פנחס קם ועושה מעשה יוצא דופן להפסקת הפרובוקציה והמגיפה נעצרת.
אני לא ממליץ לאף אחד לקחת יוזמות חריגות כדי לעצור פרובוקציות, אך כדי למנוע מעשים פוגעים ופסולים של אלימות חייבים ראשי העיריות, בתי המשפט, המשטרה וחברי הכנסת לפעול בכל הכוח לעצור את הצגת סמלי שלטון אויב במרחב הציבורי. כמו כן צריך להוציא מחוץ לחוק את הגופים הפועלים לחיסול המדינה הציונית כמו ׳בצלם׳ ׳שוברים שתיקה׳ וחבריהם הנלוזים.
לתמוך באויב זה מחוץ לתחום. נקודה.
04
השבוע שעבר חווינו משפחתי ואני חוויה מיוחדת של ניצחון היהודים על הצורר הנאצי ימ״ש. בחגיגה של שבת משפחתית מאוחדת ומרגשת. חמי שיחי׳, ניצול שואה, בן יחיד לניצולי שואה, עלה לארץ עם הוריו, התחתן עם חמותי הנפלאה שתחי׳, והקים עם חבריו את כפר מימון שבנגב. תוך כדי הפרחת השממה נולדו להם ב״ה ילדים, נכדים ונינים, שבט שלם של צאצאים יראי שמיים, שומרי תורה ומצוות, אוהבי ארץ ועם ישראל. זו לדעתי גאולת העם והארץ המתגלית בכל עוצמתה, בדור שלנו.
שבת שלום של קנאות לאחדות ולאהבת ישראל.
בתמונה הראשית: דגם של המושבה 'שרונה' כפי שמוצגת במוזיאון המשחזר את גילגולה במשך השנים

המנהרות העתיקות שנחצבו על ידי הטמפלרים מתחת לבתי המושבה שרונה בת״א כאן נבנו מטוסי הפייפר המפורסמים שסייעו לנצחון צה״ל ב״ה במלחמת השחרור
המנהרות העתיקות שנחצבו על ידי הטמפלרים מתחת לבתי המושבה שרונה בת״א
כאן נבנו מטוסי הפייפר המפורסמים שסייעו לנצחון צה״ל ב״ה במלחמת השחרור

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה