טור אורח

מצילים את השכונה

ליאת יוסף

ליאת יוסף

אם יצא לכם לטייל מעט בדרום תל אביב ודאי ראיתם מה הולך שם: היהודים שמסתובבים באזור מרגישים נטע זר, כאילו עברו לרגע להתגורר במדינת עולם שלישי. אבל יש מי שלא נרתעו מהמצב הנוראי הזה ממש בלב הארץ, והחליטו דווקא ללמוד תורה במקום ולהאיר פנים לוותיקים שעוד נותרו בשכונה.

בשנים האחרונות המצב בשכונות דרום תל אביב הולך ומחמיר. שכונת נווה שאנן, שהייתה בעבר עורק חיים מרכזי בתל אביב, הפכה אזור מוכה אסון. מי שמסתובב ברחובות השכונה לא יכול שלא להבחין בריח החריף שאופף את האוויר ובערמות האשפה המתגבהות ברחוב.

אחיעד אטינגר

זה שנתיים ויותר שישיבת 'עוז ואמונה' פועלת בשכונת נווה שאנן. 15 בחורים צעירים הגיעו עם הרב אחיעד אטינגר כדי לנסות ולהשיב את הצביון היהודי לתושבי השכונה.
כיום כמעט לא נותרו בשכונה תושבים יהודים. בשכונה, שהייתה אמורה להכיל כ-7,000 נפש, חיים כיום כאלפיים תושבים יהודים בלבד, רובם המכריע מאוכלוסיות קשות יום שאינן יכולות לממן הגירה מהמקום, ובה בעת מתגוררים בה, לפי ההערכות, יותר מ-30 אלף שוהים בלתי חוקיים ומהגרים זרים.
הרב אחיעד אטינגר, ראש ישיבת 'עוז ואמונה', פועל זה קרוב לעשור בדרום תל אביב. עד לפני עשור הוא היה תושב היישוב קדומים, אך עבר עם משפחתו לתל אביב מתוך תחושת שליחות ורצון לפעול בציבוריות הישראלית.
בהתחלה שימש הרב ראש כולל הלכה בישיבת 'אורות אביב' והיה מראשוני יוזמי המאבק נגד המסתננים בדרום תל אביב לפני כתשע שנים. בהמשך החליט הרב אטינגר שהגיעה העת להקים מוקד תורני משמעותי בליבה של דרום תל אביב כדי לחזק את תושבי השכונה.
"בחרנו להגיע למקום הזה כי זה מקום עם שליחות, שליחות דמוגרפית. שכונת נווה שאנן היא השכונה בעלת הריכוז הגבוהה ביותר של שוהים בלתי חוקיים בישראל. האוכלוסייה היהודית בשכונה הזאת מורכבת בעיקר מקשישים ומשפחות חד-הוריות, אנשים שבעצם 'נתקעו' פה ולא יכולים לברוח".
תלמידי הישיבה מספרים: "בלילה לא תראה ישראלי אחד ברחוב, אנשים מפחדים לצאת מהבתים". בלילות השכונה הופכת מקום בילוי לשוהים הבלתי חוקיים, ועשרות 'חמארות', בתי מרזח מקומיים, נפתחות – ואל הרחובות זורמים שיכורים ונרקומנים.
לא אחת הותקפו תושבי השכונה היהודים על ידי המסתננים, ומנתוני המשטרה עולה כי בין 60 ל-70 אחוזים מהתיקים הפליליים במשטרת תל אביב נפתחו בדרום תל אביב.

"המקום היה מלא אבק, והלכתי לתחנה המרכזית לקנות כבלים כדי שנוכל לפחות לחבר מאווררים. המוכר בחנות התחיל לדבר איתי, וסיפרתי לו שאנחנו מקימים ישיבה בשכונת נווה שאנן. מתברר שהמוכר היה בעבר תושב השכונה, והוא התרגש כל כך שהוא פשוט רץ אליי וחיבק אותי לעיני כל האנשים בחנות. הוא תרם לנו את כל סכום הקנייה ואמר שנוכל להגיע אליו ולקחת כל מה שנצטרך"

עד לפני שנתיים עמד שומם ונעול בית הכנסת במרכזה של נווה שאנן. בחורי הישיבה לקחו את המקום כאתגר של החזרת עטרה ליושנה, שיקמו את המקום והפכו אותו פעיל. "כשנכנסנו למבנה לא היה זכר לכך שהמבנה שימש פעם בית כנסת. ראינו המון אבק, חולדות ושאריות שהשאירו נרקומנים שפלשו למקום", מספר יצחק וסרלאוף, מראשוני האברכים בישיבה.
הרב אטינגר נזכר בסיפור מרגש מימי ההקמה הראשונים של המקום: "המקום היה מלא אבק, והלכתי לתחנה המרכזית לקנות כבלים כדי שנוכל לפחות לחבר מאווררים. המוכר בחנות התחיל לדבר איתי, וסיפרתי לו שאנחנו מקימים ישיבה בשכונת נווה שאנן. מתברר שהמוכר היה בעבר תושב השכונה, והוא התרגש כל כך שהוא פשוט רץ אליי וחיבק אותי לעיני כל האנשים בחנות. הוא תרם לנו את כל סכום הקנייה ואמר שנוכל להגיע אליו ולקחת כל מה שנצטרך".
כיום לומדים בישיבה 15 בחורים ואברכים, ושאיפתה לגדול ולהתרחב. מטרת הלימוד בישיבה היא להוציא תלמידי חכמים ומורי הוראה אשר יוכלו להפיץ תורה משמעותית באזור תל אביב. אברכי הישיבה מתגוררים בשכונות הסמוכות לנווה שאנן, ויש כוונה ליצור בעתיד גרעין משפחות שיעברו יחד להתגורר בשכונה כדי לחזק את הנוכחות היהודית במקום.
הישיבה מהווה מוקד להפצת תורה ויהדות בקרב תושבי השכונה. התושבים מגיעים אל הישיבה לתפילות, לשמוע שיעורים ואף ללמוד בחברותות. הרב אטינגר ואברכי הישיבה יוצאים להעביר שיעורים לתושבי השכונות באזור, ולקראת החגים הם מארגנים פעילות לתושבים.
"בחנוכה ערכנו טקס הדלקת נרות לתושבים ואחריו מעגל של שירי נשמה וסיפורים חסידיים. הגיעו אנשים שלחלקם זה היה המפגש הראשון שלהם עם היהדות. בסוף האירוע ניגשו אליי שני אנשים עם דמעות בעיניים ואמרו לי שמעולם לא הרגישו התעלות רוחנית כזו", מספר וסרלאוף.
בשבועות האחרונים יצאה הישיבה בקמפיין מימון המונים שכותרתו "מצילים את השכונה", ונועד לסייע לישיבה להתחזק ולהרחיב את פעילותה בדרום תל אביב. אישי ציבור רבים הצטרפו לתמיכה בישיבה, ובהם השרה איילת שקד, חיים גורן, חבר מועצת העיר תל אביב, ומאי גולן, יו"ר תנועת 'העיר העברית'.
"זוהי משימה יהודית וציונית ממדרגה ראשונה. יש חשיבות עמוקה להרמת דגל היהדות בצורה כל כך גאה ושורשית, והמאבק הזה הוא למען כל תושבי מדינת ישראל", אומר הרב אטינגר.
"באנו להחזיר את הנוכחות היהודית לשכונה וגילינו את עם ישראל במיטבו. זו שליחות גדולה, ואנחנו רוצים שהציבור הרחב יהיה שותף לדרך הזאת".

עוד במדור זה

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬יצאה‭ ‬חברת‭-‬המכוניות‭ ‬היפנית‭ ‬‮'‬ניסאן‮'‬‭ ‬במסע‭-‬פרסום‭ ‬מבריק‭ ‬ויצירתי‭,…
התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

01‭ ‬טבעו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬לאהוב‭ ‬את‭ ‬ממונו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭…
נגישות לאחר המלחמה

נגישות לאחר המלחמה

את הטור הזה אני כותב לאחר ניסיונות מרובים של שמואל…
לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

הרב פרופסור זכריה דור-שב זצ״ל נלקח לבית עולמו בז׳ שבט…
היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודקשבע שמות היו לו ליתרו ואחד משמותיו…
אין כמו נוסטלגיה

אין כמו נוסטלגיה

השבוע באופן ספונטני יצא לי לדבר עם כמה נשים ולהעלות…
גאולה‭ ‬שלימה

גאולה‭ ‬שלימה

ארבע‭ ‬פעמים‭ ‬אנו‭ ‬מוסיפים‭ ‬בתפילה‭ ‬את‭ ‬הביטוי‭ ‬‮"‬שלימה‮"‬‭. ‬בסיום‭ ‬התפילה‭…
אפרים ומנשה

אפרים ומנשה

הבכור והנבחר לא תמיד הולכים שלובים כאחד במקרא, ופעמים רבות…
יעקב ויוסף

יעקב ויוסף

כשבקש יצחק אבינו לירד למצרים התגלה אליו הקב״ה ואמר לו:…
נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

הראי״ה בספרו ״עין איה״ (שם) מסביר את ההבדל בין נר…
להגיד להם תודה

להגיד להם תודה

השבוע כולנו ב״ה זכינו לשמוח בפעימות הראשונות של החזרת החטופים…
גאון קדוש ונורמלי

גאון קדוש ונורמלי

איך קטן כמוני יכול לכתוב על הגדול בענקיםקשה להקיף דמות…
געגועים

געגועים

עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב…
מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מדוע נזף הגנרל האמריקאי בקצין הישראלי על מוסר המלחמה של…
חובתנו לנצח

חובתנו לנצח

הקב"ה הכניס אותנו לאירוע היסטורי וחשוב לנו לנסות להבין את…
שבוע מילוט זוגי

שבוע מילוט זוגי

בקורס טיס, הלוא הוא אחד הקורסים היוקרתיים של צה"ל יש…
Scroll to Top
גלילה למעלה