יהדות

נקודת המפגש בין המציאות הטכנולוגית לבין ההלכה

הטכנולוגיה הולכת ומשתלטת על חלקים נרחבים בחיינו: עוד תחום ועוד נושא מחייבים שימוש באמצעים טכנולוגיים, שעל חלקם כלל לא שמענו. החל מהעברת מקרר חדשני למצב שבת, דרך פתרונות לנגישות רפואית, ועד משאבות מים חשמליות בבניינים רבי קומות – מכון צומת שואף לכונן חיי הלכה במדינה יהודית, מגורמי הביטחון והרפואה ועד ביתו של האדם הפרטי • 5 שנים למותו של הרב רוזן זצ״ל

איש מתעסק עם טכנולוגיה

״אישה אחת התקשרה אליי לאחר שכבר גמרה אומר בליבה למכור את המקרר החדש שקנתה, משום שלא היה לו ׳היתר׳ למצב שבת״, מספר הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת מזה כחמש שנים. ״האישה שברה את המנורה שנדלקה בכל פעם שהמקרר נפתח, אולם לא מצאה פתרון הלכתי לחיישנים החשמליים שפועלים לפי פתיחת דלת המקרר וסגירתה. רגע לפני שמכרה את המקרר החדש הצלחנו למצוא לה פתרון, וקדושת השבת נשמרה״.
זהו סיפור אחד בלבד מפעילותו הענפה של מכון צומת, מכון המפגיש בין ההלכה לבין הטכנולוגיה. תחילתו של המכון הייתה במכון הטכנולוגי בבית וגן בירושלים, שאותו הקים פרופסור זאב לב יחד עם הרב שאר ישוב הכהן. כשהוחלט על הקמת המתחם החדש של בית החולים הדתי שערי צדק עלו שאלות רבות בענייני הלכה וטכנולוגיה רפואית בעולם המודרני, ושם התחיל את דרכו הרב ישראל רוזן זצ״ל.
בעקבות חילוקי דעות על דרכו של המכון הטכנולוגי באשר לאופי הפעילות, הקים הרב רוזן את מכון צומת. מתאר הרב פרל: ״לרב רוזן הייתה ראייה רחבה יותר, לא רק רפואית. הצורך הוא לא רק בית חולים דתי, אלא מדינה יהודית. הוא בחר שלא להתעלם מאתגרי המדינה, אלא להתמודד איתם. אני מקווה שגם כיום אנחנו במכון נמצאים במקום הזה, מתמודדים עם מורכבויות החיים שהקב״ה מזמן לנו״.
באלו תחומים עסק מכון צומת בתחילה?
״המכון התייחס לענייני צבא וביטחון, צרכים של משרד החוץ, משרד החקלאות ועוד. דברים שאינם בגדר פיקוח נפש, כי אז ברור שמותר לחלל שבת. במשרד החוץ לדוגמה ישנם מקרים שאינם סכנת נפשות אבל עדיין דורשים התייחסות של ישראל בשבת. במכון צומת מחפשים פתרונות טכנולוגיים יצירתיים שיאפשרו את ההתנהלות הזו.
בימי אורי אריאל כשר החקלאות פעלו במכון הוולקני בבית דגן חממות מחקר לפיתוח תרופה ביולוגית. החממות נדרשו לעבוד חודשיים רצוף, ואף יותר. אם לא יהיה פתרון הלכתי לפעילות בשבתות, לעולם תהיה ישראל תלויה בחסדי הגויים ולא תוכל לפתח את התרופה הזו בעצמה. מכון צומת נקרא לדגל לפתור את האתגר בצורה היהודית ביותר והכשרה ביותר״.
מהם תחומי העיסוק העדכניים של המכון?
״רוב העיסוק שלנו סביב נגישות. חולים שצריכים לקרוא לאחות בבית החולים, מקלדת שבת שמיועדת לאנשי צבא ומודיעין וכו׳. אנחנו מפתחים טכנולוגיה מותאמת שבת שמתאימה לטכנולוגיה החדשה – שמשתדרגת עם הזמן. מקלדת שבת שפיתחנו לפני חמש שנים כבר לא מתאימה למחשבים של היום, אנחנו כל הזמן מתקדמים ומשפרים את הפיתוחים החדשים.
בנוסף, סיימנו פיתוח של טלוויזיית מעגל סגור לכבדי ראייה – אנשים שלא מסוגלים לקרוא את האותיות הקטנות בסידור, אולם רוצים לשמור על עצמאותם ולהיות מסוגלים להתפלל. המכשיר פותח בשיתוף הרשות לחדשנות ובאמצעותו יכולים המשתמשים לקרוא אותיות גדולות ומותאמות. המכשיר לא מהווה חילול שבת, ודאי לא עבור צורכי חולה – אדם שלולא המכשיר לא היה מסוגל לקרוא״.

הרב פרל מתייחס למחלוקות בנושא: ״יש רבנים שפחות יאהבו את הפיתוחים הללו, כמו דעתו של הרב שלמה עאמר לגבי קלנועיות בשבת – שמי שלא מסוגל ללכת שיישאר בבית, מחשש שהשימוש בגרמא יהפוך לנחלת הכלל. אנחנו במכון לא יכולים להשלים עם המצב הזה. אנחנו לא פורצים גדר, אלא נשענים על יוזמה החלטית של הרב שלמה זלמן אוירבך זצ״ל, שקידם את נושא עגלות הנכים והקלנועיות. הוא ראה כיצד בת השכנים הנכה הייתה מנותקת מחברותיה וחיפש פתרון. אנחנו רואים ערך בעצמאותו של האדם״.
הדס קרמר עובדת מזה שנים במכון צומת, ובחמש השנים האחרונות משמשת כמנכ״לית המכון. היא מתארת את חדירת הטכנולוגיה לחיי היומיום: ״הפער בין הילדות שלנו, השאלות ששאלנו אז, לבין המצב הטכנולוגי היום בשטח הוא ענק. אנחנו מנסים לפרוץ לתודעה של הציבור בכך שיידעו שהיום צריך לשאול שאלות אחרות לגבי טכנולוגיה ושבת.
״בעבר היה מספיק לכבות את האור במקרר לפני שבת וזהו. תפקיד מושלם לילדים. היום יש במקרר כל כך הרבה מערכות מורכבות שילדים לא יכולים לתפעל אותן לבדם. אנחנו מנסים ללמד את הציבור לשאול את השאלה ׳על מה אני משפיע בשימוש שלי?׳. כיום, כיוון שהמערכות כל כך מורכבות, צריך מומחיות של מכון צומת. שאלות עם תשובות פשוטות הופכות ללא רלוונטיות או פוגעות בטכנולוגיה״.
קרמר מביאה כדוגמה את עניין מדיח הכלים: ״היום רווח השימוש במדיח אחד לכלים בשריים וחלביים, ע״י פגימה בטעם הכלים באמצעות הכנסת סבון בתחילת פעילות המדיח. ישנם רבנים שפחות מבינים כיצד עובד המדיח, ומורים לשים את טבליית הסבון ישירות על הכלים. אלא שבמדיח ישנן שתי שטיפות, שטיפה ראשונה במים בלבד ולאחר מכן שטיפה עם שחרור טבליית הסבון. הנחיית הרבנים צריכה להיות שימת נוזל מדיח על הכלים עצמם, מספיק שפריץ קטן שיפגום בטעמם, ואת הטבליה לשים במקום שלה. זהו פתרון שגם עונה על הבעיה ההלכתית וגם מותאם בצורה יעילה לפעילות המכשיר. פה במכון צומת אנחנו מומחים לזה – איך עובד מקרר, לאן השוק מתקדם״.
בנייה ומגורים – ״לכו תגידו לאימא שאסור לה לקלח את התינוק שלה״
שדרוגי הבנייה החדשה הביאו עימם שאלות שבמכון לא נדרשו להן בעבר. קרמר מספרת על קמפיין המכון העוסק באתגרי הבנייה: ״ישנם בתים שבהם פתיחת ברז מים מפעילה משאבה חשמלית. מי חושב שברז מים מפעיל משאבה? זה איסור כמו להדליק אור בשבת, ואנשים לא יודעים את זה. ישנם רבנים שאמרו שבשעות מסוימות שבהן אין איש שמשתמש במים – אסור לפתוח ברזים, ובשעות שיש שימוש – מותר. אבל לכו תגידו לאימא שהתינוק שלה הקיא באמצע הלילה, שאסור לה לקלח אותו. אנחנו חושבים שצריך למצוא פתרונות ולא להגביל את הציבור. צריך להתחשב ביומיום של האנשים. יש פתרונות, הם אפילו לא יקרים, אבל צריך שלאנשים תהיה מודעות לשאול את השאלות״.
הרב פרל מפרט: ״לפני שלוש שנים פנתה אלינו אישה מראש העין שגרה בבניין של 21 קומות. היא התגוררה בקומה העליונה, ותיארה שכשהיא פותחת ברז היא שומעת משאבה מתחילה לפעול, וכשהיא סוגרת – המשאבה נכבית. הסברנו לה את המצב, חשוב לנו שאנשים יהיו מודעים. ישנן גישות שטוענות שמוטב יהיו שוגגים ולא יהיו מזידים, אבל הרב אריאל אמר לנו לא לקבל את הגישה הזו. מי שקונה דירה היום הוא שוגג, אבל עוד חצי שנה הוא יגלה את הבעיה ומה יעשה אז? ימכור את הדירה? זה לא כמו עירוב, זה בית, העסקה הכי גדולה של האדם בחיים״.
במכון צומת עובדים על אתר אינטרנט חדש שינגיש לציבור את המידע אודות אתגרי השבת. במכון מדגישים כי ישנם פתרונות לבעיות, ואם הם יבוצעו בשלב התכנון ההתחלתי, הם לא צפויים לייקר את מחיר הדירה. במקביל עובד המכון גם על פרסום המידע לרבנים ולפוסקים, שיוכלו לעקוב אחרי ההתפתחויות ההלכתיות והטכנולוגיות ולדעת כיצד להתייחס לנושאים.

הרב מנחם פרל

הרב מנחם פרל
ראש מכון צומת

ישנן גישות שטוענות שמוטב יהיו שוגגים ולא יהיו מזידים, אבל הרב אריאל אמר לנו לא לקבל את הגישה הזו. מי שקונה דירה היום הוא שוגג, אבל עוד חצי שנה הוא יגלה את הבעיה ומה יעשה אז? ימכור את הדירה?

הרב ישראל רוזן

הרב ישראל רוזן זצ״ל

כשאני אגיע ל-120 שלי ואעלה למעלה, אני בטוח שיבואו להקביל את פניי כמה אלפי רוכבי קלנועיות ויודו לי שעשיתי את שארית חייהם קלה יותר

הדס קרמר

הדס קרמר
מנכ״לית מכון צומת
מעורבות הציבור חשובה מעין כמוה למציאת פתרונות וליישומם. אם בבחירות שמנו פתק למפלגות שישמרו על השבת, בואו אנחנו נרים טלפון לספקים ונקדם את השטח

״הציבור צריך לדעת כמה השפעה יש לו״
קרמר מסבירה שכוח רב לשנות נמצא בידי הציבור: ״כאשר ספק של מכשיר מסוים מקבל 100 טלפונים בשבוע מהציבור החרדי שמבקשים אישור למוצר שלו, זה משפיע. אבל הספק לא מקבל טלפונים מהציבור הדתי. הטלפון שסיון מגבעת שמואל תרים מחר לחברת משאבות המים של הבניין, או לחשמלאי שעוסק בחיישני תאורה בחדרי מדרגות, או לספק מערכת מזגנים חכמה שעוקבת אחרי הבנאדם ותשאל אותם אם יש להם אישור שבת, זה יניע את המערכת לפעול לטובת הציבור.
מעורבות הציבור חשובה מעין כמוה למציאת פתרונות וליישומם. אם בבחירות שמנו פתק למפלגות שישמרו על השבת, בואו אנחנו נרים טלפון לספקים ונקדם את השטח״.
במכון מציעים מדריך בנייה בסיסי עם טבלת מוצרי בסיס וקוראים לציבור לעבור עליו. ״קודם כל תעברו על הרשימה, תדעו מאיפה להתחיל. יש שם גם מידע נוסף על פתרונות, למי ניתן לפנות ועוד. וכמובן, אנחנו פה לכל שאלה״, אומרת קרמר.
פעילות המכון
הפעילות במכון מתחלקת לשלוש מחלקות. הזרוע ההלכתית – הכוללת בית מדרש ביישוב אלון שבות, שבו מעמיים בסוגיות הלכה וטכנולוגיה. הרבנים מלווים כל פיתוח של המכון במחקר הלכתי, מוציאים פרסומים בנושא ועוד.
הזרוע השנייה היא המחלקה הטכנולוגית – ובה עובדים מהנדסים על ליווי ופיתוח בדיקות למכשירים, בודקים שהמכשיר עומד בכל התנאים ההלכתיים ועוד. המחלקה כוללת גם הנדסאים ואנשי ייצור שמייצרים את המוצר הסופי המותאם לשבת.
הזרוע השלישית היא זרוע הנגשת הידע לציבור – והיא כוללת מחלקת הסברה, מרכז מבקרים, מגוון הרצאות, כנסים, הכשרות, תוכניות בר מצווה ועוד. בשיתוף משרד החינוך אף ניתן לתת הערכה חלופית לבגרות באמצעות המכון, במטרה לעורר את המודעות בציבור להתקדמות הטכנולוגיה והפתרונות ההלכתיים.
רכב חשמלי
פיתוח נוסף שעליו עובד המכון כעת הוא שימוש גופי הביטחון ברכב חשמלי בשבת, להקטנת חילול השבת. הדס המנכ״לית מתארת: ״יצרנו קשר עם גופי הרפואה, הביטחון והחירום בישראל, ובמקביל יצרנו קשר עם חברה גדולה בארה״ב שמקימה תחנות הטענה חשמליות לרכבים הללו. אנחנו מחפשים משאבים למציאת פתרונות לפיתוח רכב חשמלי – לצורכי רפואה וביטחון בלבד״.

הרב פרל מוסיף: ״רוב הפעמים הצוותים הרפואיים לא נוסעים עם נהג גוי, אלא בהסעה רגילה. ישנם גם הרופאים עצמם שלרוב נצרכים להגעה עצמית. דוגמה נוספת היא רכב משטרה שמפטרל ברחוב לשמירת הביטחון – אין סיבה שהנהיגה לא תהיה אוטונומית ואוטומטית. כמובן שבמקרה של אירוע או חשד מעבירים את הרכב להילוך חול.

הרב יצחק הרצוג, הרב הראשי הראשון של מדינת ישראל וסבו של הנשיא יצחק בוז׳י הרצוג, כבר התייחס לסוגייה בעבר, כשהתיר לשוטרים לרכוב על אופניים. לצערו זה לא ריאלי, אולם רכב אוטונומי בעניין הזה מקביל לאופניים. הבעלים של אותה חברה שמקימה יחידות הטענה היה בביקור פה במכון צומת, הזמנו גם את רבני המשטרה, נציג הרבצ״ר, רב משרד הבריאות, רב בי״ח שיבא, רב קופ״ח כללית ועוד – כדי לראות איך נערכים לקליטת רכבים חשמליים״.

״אם אתה לא יכול לנצח אותם – תקנה אותם״
הרב מנחם פרל היה אחראי תחום ההלכה ברבנות הצבאית, כסגנו של הרב קרים (לפני תפקידו כרבצ״ר). ״כשנכנסנו לתפקיד ראיתי שקונים מכשירים רבים ממכון צומת. אבל תקציבנו היה מוגבל, והמוצרים היו יקרים מאוד – במכון צומת הכול בעבודת יד, זה לא מפעל ייצור סיני. אז היחידות הזמינו מעט. יזמתי ברבנות הצבאית הקמת מדור הלכה וטכנולוגיה, שיהיה מעין מכון צומת עבור הצבא בלבד, מדור שקיים עד היום״, מספר הרב פרל.
אלא שהרב רוזן לא ראה זאת בעין יפה. ״הדבר חרה לרב רוזן, כי הוא ראה את מכון צומת כמכון שמספק מטרייה הלכתית טכנולוגית לכל גופי המדינה, ולא רק לאנשים פרטיים. הקמת המדור גם פגעה כלכלית במכון. הרב רוזן ניסה להיאבק בהחלטה, אבל כשהבין ש׳אם אתה לא יכול לנצח אותו תקנה אותו׳ – הציע לי להחליף אותו כשעזב, ואמר לי ׳תפתור את הבעיה שיצרת׳. 

מאז שהרב רוזן נפטר המכון גדל פי שניים מבחינת כוח אדם. אנחנו ממש מזהים סייעתא דשמיא שכנראה הייתה פה לרב רוזן״.
השבוע, בי״ג חשון, מלאו חמש שנים לפטירת הרב ישראל רוזן זצ״ל. הרב פרל מספר: ״יש ויכוח בן 100 שנה על שימוש במעלית שבת, גם מסיבות הלכתיות בסיסיות וגם מצד האווירה שזה יוצר. מי שהתיר את מעלית השבת לגמרי הוא מחבר הספר שמירת שבת כהלכתה – הרב שלמה זמן אוירבך, ולא רק הוא. אבל עדיין זה שנוי במחלוקת, והרב רוזן נלחם על כך.
נקודה שנייה שהייתה חשובה לרב רוזן זו עזרה למוגבלים. הרב שלמה עאמר התנגד מאוד לשימוש בקלנועית עבור נכים, מחשש שיגרום לכל אחד להשתמש בגרמא לצרכיו. הוא העדיף שמי שקשה לו יישאר בבית לכבודה של השבת, ׳אל תיסע בעיר ואחרים לא ילמדו ממך שמותר לנסוע׳, גם על קלנועית וגם על מעלית. והרב רוזן, עם כל הכבוד לראשון לציון והיה לו הרבה כבוד – ממש נלחם על כך. לפעמים הגיעו הצדדים לטונים לא נעימים ולא קלים. הרב עאמר נלחם על כבודה של השבת, וגם הרב רוזן – בכלל לא ברור הלכתית שעדיף לעלות או לרדת 20 קומות ברגל בשבת, אסור להרבות בהילוך סתם בשבת, מופיע בשולחן ערוך. היום 95% ממעליות השבת בעולם הן של מכון צומת.
לגבי הקלנועית – הרב רוזן ראה בנתינת עצמאות למוגבלים ערך בפני עצמו. הרב רוזן אמר ׳כשאני אגיע ל-120 שלי ואעלה למעלה, אני בטוח שיבואו להקביל את פניי כמה אלפי רוכבי קלנועיות ויודו לי שעשיתי את שארית חייהם קלה יותר׳. אני בכל פעם מתרגש מהסיפור הזה״.
סיפור נוסף על הרב רוזן סופר בלוויה שלו ע״י אחיו – ראש ישיבה חרדית בפתח תקווה. האח סיפר כי בא לבקר את הרב רוזן במיטת חוליו בבית החולים, ובכניסה למעלית ראה בחורה לבושה מכנסיים, וקסדת אופנוע תחת ידה הימנית – לא אחת שנראית שומרת שבת. להפתעתו הרבה חיכתה הבחורה עד לבואה של מעלית השבת. כששאל אותה ראש הישיבה החרדי מדוע היא מחכה דווקא למעלית שבת השיבה לו: ׳למה, אני לא יהודיה?׳.
באותה תקופה הגיע הרב עאמר לבקר את הרב רוזן בבית החולים, להתפייס איתו ולהתפלל עליו. ״בסוף, הוויכוח ביניהם היה לשם שמיים״, אומר הרב פרל. ״30 שנה הקלנועיות בשימוש ורק המוגבלים משתמשים בהן, מה שמוכיח שהיכולת שלנו לתת אותן רק למי שנצרך נכונה ומנצחת במבחן המציאות״.
הדס קרמר המנכ״לית מוסיפה: ״הרב רוזן זיהה כבר לפני 45 שנה כמה הנושאים הללו משמעותיים בניהול מדינה יהודית ובחיי היומיום. אנו זוכים שכבר היום יש לנו את היסודות שהוא הניח אז, כדי להגיע לפתרונות. זו שליחות משמעותית מאוד לחבר את עם ישראל לשבת, שמעמדה לא תמיד היה מכובד וחיובי. בזכות החזון הגדול של הרב רוזן יש לנו את היכולת להראות לעם ישראל כולו ולכל העולם איך השבת היא יום עונג, שמחה ומנוחה, ולא חלילה יום שחור או מגביל. זה מה שאנחנו עושים פה יום יום – בין אם זה לאוכלוסיות חלשות ובעלי מוגבלויות ובין אם זה במקום שהטכנולוגיה הופכת את חיינו לנעימים ונוחים יותר. השבת היא שליחות אדירה בפני עצמה״.

עוד במדור זה

השלישיה הפוקחת

השלישיה הפוקחת

לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעה של אחד מהשופטים (עודד שחם) לקיים הליך גישור פלילי. "היועמ"שית הכריעה: לא להליך גישור", נכתב באחד מהעיתונים שמסקרים את המשפט באובייקטיביות כמו כל דבר שמעורב בו נתניהו.
נתחיל ונאמר שבמחנה הימין הנטייה היא לא ללכת לגישור או עסקת טיעון, אלא להמשיך ולגלות את העבירות והכשלים שבהליך המשפטי שהשפיע ישירות על הבחירות וגרם להעברת מנדטים מצד לצד אי אז בתחילת המסע. בין אם אתם בעד הליך גישור, או נגדו, שלוש שנים לשלושת התיקים זו הזדמנות מצוינת לעצור רגע ולגלות זוויות שנעלמות לפעמים מן העין.
שלוש שנים של משפט ובינתיים מה אנחנו למדים? ריכזתי לכבוד האירוע שלוש נקודות תקשורתיות וממש לא משפטיות כדי להבין את האווירה, האקלים ולמה הרפורמה המשפטית הנחוצה כוללת גם תיקון חזק לתקשורת:
01
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים שעסקת הטיעון כבר היתה מונחת על השולחן מתחילת המשפט, כך דיווח רק לאחרונה כמובן, הפרשן גיא פלג – כלומר בפרקליטות המדינה המוטיבציה היתה להגיע לאיזשהו הליך, שאינו כולל בירור הצדק והעבירות, רק כדי לסיים בעסקת קלון שכבר פורסמה לפני כשנה. אצל כתבי המשפט ההודעה הזו של הפרקליטות לא מובילה למסקנה שיש פה במקרה הטוב אובר מוטיבציה להזזת ראש ממשלה פופולרי מתפקידו ובמקרה הרע עוול נוראי. עסקת הטיעון המפורסמת כוללת השמטה של סעיף השוחד, שאחרי שלוש שנים על סמך משפטנים בכירים כבר מפוררת לגמרי. הקלות הזו שבה אישום בשוחד נגד ראש ממשלה זוכה להסכמת ויתור בעסקה הוא בלתי מתקבל על הדעת. ללא האישום ב'שוחד, מרמה והפרת אמונים' וכתב אישום הכולל רק את שני הסעיפים האחרונים, ספק אם הימין היה מאבד את מספר המנדטים שהוביל לממשלת השינוי. כל הזועקים לד-מו-קר-טיה ברחובות מתעלמים מהקלות הבלתי נסבלת להמציא אישום בשוחד ערב בחירות כדי לפגוע בצד המשתתף בחגיגה הדמוקרטית.
02
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים, ותקנו אותי אם אני טועה, ששום עד ושום ראייה לא הפכו לכותרת ש'נועלת' על ראש הממשלה עד היום אישום כלשהו. שלוש שנים ואף אחד בציבור לא זוכר מהדורת חדשות הנפתחת בכותרת דרמטית שמסבכת באמת את נתניהו בעבירות הפליליות בהן הוא הואשם. כולנו זוכרים איך בתקופה שלפני פתיחת המשפט כיכבו הדלפות פליליות ערב ערב, הוקראו בקול דרמטי ועוצבו בטקסטים שחורים ואדומים כדי לספר כמה החשדות מאומתים. איפה כל זה? מישהו זוכר שם של עד או עדות שמסבכת את ראש הממשלה באישום השוחד?
כתבי המשפט המוטים באופן בוטה, היו צריכים היום, שלוש שנים אחרי, להיות כוכבי בידור וספקי כותרות שבוע אחרי שבוע בעקבות התנהלותם במשפט. למה זה לא קרה? למה חלקם כבר מזמן לא באירוע? כי מדובר בתיקים תפורים היטב גם תקשורתית, אשר נועדו להסתיים בפרישת הנאשם עוד בתחילתם.
03
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים באיזה קמפיין תודעה אלים השתמשו כאן כדי לסגור על ראש הממשלה. רוצים דוגמה? מישהו זוכר את "איך ראש ממשלה שצריך להגיע שלוש פעמים בשבוע לבית המשפט יכול לנהל את המדינה?", זה היה אחד מהטיעונים הנפוצים כדי להשפיע על הציבור להתנגד למשפט צדק ולעיקרון "אדם הינו חף מפשע עד שהוכחה אשמתו" – מה שהוביל להשפעה ישירה על מערכת הבחירות. קצת יותר משלוש שנים אחרי, וכולנו יודעים איך נתניהו לא רק שיכול היה להיבחר שוב, אלא גם לנהל את המדינה ללא הצורך להגיע לבית המשפט "שלוש פעמים בשבוע". ניפגש כאן בעוד שלוש שנם למסקנות נוספות.

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

החטא בלי עונשו

החטא בלי עונשו

אתם יודעים ממה נמאס לי? מלדמיין מקרה דומה. וכשאני אומר לדמיין מקרה דומה אני מתכוון לכל פעם שימני בעצם אומר את המשפט "אם זה מישהו מהימין שהיה אומר או עושה כך זה היה נראה אחרת". למה אני והמחנה שלי צריכים להתנהל תחת הדפוס הזה ולדמיין מה היה קורה? וכאן נכנסת סערת גלית גוטמן והאמירה "החרדים מוצצים לנו את הדם" לתמונה. 

הטור הזה נכתב עוד לפני שגוטמן התנצלה בשידור, אתם ודאי קוראים אותו אחרי שעשתה זאת. בתחילת השבוע קבעה איזושהי ועדת משמעת ב'קשת' שגוטמן לא תושעה משידור, אפילו לא לשבוע אחד סמלי, ותסתפק בהתנצלות בפתח התכנית. סערת גלית גוטמן ייחודית ומקוממת מרבדים רבים, את חלקם אתם בטוח כבר שמעתם: איך יכול אולפן שלם כמעט (למעט הפרשן ברק סרי) לשבת בנינוחות למשמע משפט כזה, אמירה שכל בר דעת ובטח כל איש תקשורת יודע שמתכתבת עם סטריאוטיפים אנטישמיים. האם זה בגלל שרובם חושבים כמוה בדיוק ולא מסוגלים לתקוף אמירה כזו? האם מחשש שלא יוזמנו יותר לתכנית? לזכותם ייאמר שמחוללת האירוע הפגינה לא רק נבזות, היא גם השתלחה בפאנליסט היחיד שהעז להעיר לה והאשימה אותו בריצוי מצביעים חרדים שלו (סרי הכריז לפני כחודשיים כי יתמודד על ראשות העיר אשדוד). 

זה אירוע טלוויזיוני חריג גם בגלל שהמנחה שיודעת להטיף לכל דבר שזז במדינה, לא ראתה לנכון להתאפס על עצמה, ולהציל מעט מהכבוד תוך כדי השידור עצמו. 

החריגות מגיעה גם מההתנצלות שפרסמה גוטמן מיד אחרי התכנית, טקסט יבש שלכאורה נכתב כדי לצאת ידי חובה, שממסגר אותה כאוהבת הארץ גדולה שלא הובנה נכון, היא בכלל התכוונה למנהיגי הציבור. כמובן שמדובר בשטויות, בדברים שלה ציינה את גודלם (וטעתה כמובן) של החרדים לכן ברור שהיא מתכוונת לציבור עצמו. 

אבל קרה באירוע הזה דבר נוסף שהופך אותו לשובר שיאים בלתי נסבלים: היעדר הענישה המינימלית. מגישת טלוויזיה באמירה הכי קיצונית ומסיתה שנשמעת באופן פומבי, ולא בחלל ריק. בשבועות של קמפיין בהובלת מטות המאבק כנגד הרפורמה, עם תהלוכות שנאה לכיוון בני ברק וסרטונים אלימים מילולית – גוטמן רק הביאה את זה אל הבמה של ערוץ 12 ואל הקהל שצמא לעוד שנאה. איך דברים קשים כאלו לא מסתכמים בהשעיה ארוכה? נשגב מבינתי. השעיה קצרה? גם אפשרות. חופשה של כמה ימים מהתכנית? הייתי מקבל הכל. 

וזה אפרופו ההשוואה האוטומטית ל"אם מדובר היה במנחה ימני מה היה קורה?" לא צריך להשוות וכאמור, כבר נמאס מזה. אפשר פשוט להשוות למנחה מהשמאל. 

בתחילת 2019 אחרי עוד כתבה בחדשות 13 על שירות חיילים ביו"ש, סיכמה העיתונאית אושרת קוטלר ואמרה: "שולחים את הילדים לצבא, לשטחים, ומקבלים אותם חיות אדם". באותו המשדר ולאחר שהגיעו לא מעט תלונות, קוטלר חצי הבהירה את דבריה וחצי עמדה את שלה. היא הושעתה מהגשת התכנית. ואגב, באירוע הזה בעצם הסתיימה הקריירה הארוכה שלה. וזו החוצפה של "קשת" לדעתי: מסתבר שעל הרבה יותר מהשתלחות בחיילים, על הכפשה שמזכירה את אירופה של שנות ה-30 תסתפק גוטמן בהתנצלות בפתיחת התכנית הבאה שתגיש. 

רוצים עוד דוגמה? גוף תקשורת שמכריז על עצמו 'הטלוויזיה של ישראל' שכבר ידע להשעות את התכנית 'אופירה וברקו' על האמירה נגד חברי כנסת ערבים "מחבלים היושבים בכנסת", לא רואה לנכון להשעות את גוטמן אפילו לתכנית אחת. אז חיילי צה"ל שווים השעיה? ח"כים ערבים שווים ענישה? ומשפחות חרדיות שסופגות הערות ואלימות בימים אלו – לא?  

אסור לקנות את ההתנצלות לכאורה של גוטמן, ובטח שלא להאמין לה. אם זה היה אמיתי, גם מקום העבודה וגם העובדת שפגעה בציבור שגם ככה נמצא תחת מתקפה, היו מסכימים יחד על השעיה. ■

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

אפשר רגע לדבר על כדורגל? אוקיי. איזו אליפות משמחת לקחה…
איך עושים פאנלים

איך עושים פאנלים

״למה אתה לא מכניס להם יותר?״, ״תהיה יותר תוקפני, אתה…
הפרסום בימין עובד

הפרסום בימין עובד

היום יותר מתמיד כולנו רוצים להיות מאוחדים, לשבת מחובקים, לגשר…
חיים ומוות ביד הלשון

חיים ומוות ביד הלשון

אומרים שאתה הכי מכאיב למי שאתה הכי אוהב, וגם הכי…
למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

את הטור הזה אתם קוראים בשבת שנכנסה ׳בין הזמנים׳, בין…
עבדים נהיינו

עבדים נהיינו

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו,…
ערב טוב צודק הרחוב

ערב טוב צודק הרחוב

כולנו מכירים את המושג 'מעט מדי מאוחר מדי', השאלה אם…
פלשתינים: מקסימום אגדת עם

פלשתינים: מקסימום אגדת עם

השבוע סערה הארץ, ולא מעוד יום במסע לעבר הרפורמה המשפטית…
צאר המשפטים

צאר המשפטים

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה שהיה הוא לא שיהיה

מה שהיה הוא לא שיהיה

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
השמאל מתלוצץ עם אויביו

השמאל מתלוצץ עם אויביו

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
אחים לפתק, אחים לצדק

אחים לפתק, אחים לצדק

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
שבוע טוב בשלושה ימים

שבוע טוב בשלושה ימים

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
מלא מצוות

מלא מצוות

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…