בדרך לכותל

נשוב נרד אל ים המלח בדרך יריחו

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

שבועות מספר לפני שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים כתבה נעמי שמר את השיר 'ירושלים של זהב'. בשיר הכמעט נבואי תיארה שמר את המצב בירושלים העתיקה: "כיכר השוק ריקה, ואין פוקד את הר הבית בעיר העתיקה", והוסיפה: "ואין יורד אל ים המלח בדרך יריחו".
את השיר שמע סופר צעיר וכמעט אלמוני ששמו עמוס עוז וטען בחריפות כלפי שמר, המשוררת והפזמונאית הידועה, ספק בציניות ספק ברצינות, שהיא מעוותת את המציאות ומשחירה אותה בזדון, לשמחתו כיכר השוק בעיר העתיקה אינה ריקה, שכן ירושלים מלאה בערבים, וכן הדרך מיריחו לים המלח, ומובן שלטעמו של עוז הר הבית אינו שומם גם הוא.  שמר האמיצה לא התבלבלה וענתה לו נחרצות בנחישותה האופיינית בערך כך: "כשאין יהודים בירושלים, העיר, לצערי הרב, אכן ריקה". אחרי כמה שבועות פרצה המלחמה, ובמהלך צבאי מזהיר שהוא נס גלוי שוחררה ירושלים רבתי ואיתה גוש עציון, יהודה, שומרון, הגולן, הבקעה ודרום הר חברון. 

העולם כולו העריץ את עם ישראל על האומץ ועל הגבורה, ורבים מעמי העולם הבינו שהתגלתה כאן סגולת ישראל בעוצמתה. כמאמר דוד המלך: "אז יאמרו בגויים – הגדיל ה' לעשות עם אלה…".
שמר עדכנה סופית את השיר שלה והוסיפה: "נשוב נרד אל ים המלח בדרך יריחו". היא כנראה קיבלה את השראתה מנבואת זכריה: "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים… ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה". לימים כונתה נעמי שמר – החלוצה, הציונית והמוכשרת – 'הפזמונאית הלאומית'.
מאז מלחמת ששת הימים ועד לפני שנים לא רבות חששו קבלנים רבים לבנות ביש"ע וגם יזמים חששו להיות שותפים בפרויקטים יקרים על הרים שוממים, מרוחקים ומסובכים. למרות כל המעכבים מבית ומחוץ, חברת 'בתי אמנה' קפצה למים כמו נחשון בן עמינדב, כחלוץ לפני המחנה, כדי לפרוץ דרך ליישוב כל חלקי הארץ. ואכן, 'בתי אמנה' בונה מאז ועד היום בראייה ערכית-חלוצית-ציונית תוך לקיחת סיכונים ואתגרים רבים שההתמודדות איתם עולה במאמצים ניכרים ובהוצאות עצומות.
כידוע, ב'בתי אמנה' עשו עבודה יסודית ועקבית ומצאו את הדרך לבנייה רחבה של ישובים חדשים ושכונות חדשות, שינו את היחס של הקבלנים, של הבנקים ושל הצרכנים ואט-אט הביאו לנורמליזציה של ההתיישבות ולתפיסה לגיטימית יותר ויותר שלה. נוסף על בניית שכונות המגורים המרהיבות, ב'בתי אמנה' משקיעים משאבים בפיתוח המרחב הציבורי בהתיישבות. מבט על מרחבי הרי השומרון או הר חברון הירוקים והמיושבים, שרק לפני שנים לא רבות היו גבעות טרשים, יכול לשקף רק במעט את המהפכה החלוצית האדירה ואת תנופת הבנייה המופלאה ש'תנועת ההתיישבות אמנה' מחוללת באמצעות חברת הבנייה 'בתי אמנה'.
שדות וכרמים, פרדסים ומטעים, יקבי יין איכותיים, אוניברסיטה ומכללות, רפתות ומחלבות, מפעלי תעשייה ומזון, בתי בד מובילים, אזורי תעשייה ומסחר – תנופת השגשוג ושמחת היצירה הם ההוכחה לברכה השורה במעשה. כבר למדנו שעתידה גאולת מצרים להיות טפלה לגאולה העתידה ואין לנו אלא לראות בחוש את הזרם האדיר של השפע הא-לוקי שמתרחש לנגד עינינו. ארץ ישראל נותנת פירותיה בעין יפה. רק לאחרונה קיבלנו אף חיזוק מרענן מהמעצמה הדמוקרטית הגדולה בעולם כאשר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז שראוי להחיל את החוק הישראלי על כל שטחי ארץ ישראל.
…אז יאמרו בגויים – כבר אמרנו.
אנו נמצאים עתה בתקופה מאתגרת מאוד, במציאות שמעלה חזיונות קשים. המגפה המשתוללת אינה מאפשרת לילדים ולילדות לשחק ברחובות ירושלים, וגם זקנים וזקנות אינם יושבים ברחובות העיר. כואב לראות יישובים בהסגר, אפילו שזהו רק מצב זמני וחולף בע"ה.
שמחתי לשמוע ממש עתה שנמצאה דרך להקים ממשלה יהודית בישראל שתוכל ביתר שאת לנהל את המערכה נגד התפשטות הנגיף וכן לייצב את המערכת הכלכלית ולסייע לעסקים ולשכירים העומדים בפני התמודדויות לא פשוטות. כולנו צריכים לציית להוראות הממשלה, ובכך לסייע כדי למגר את המגפה ולשקם את הכלכלה.
בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל.
נתפלל ונייחל שכל הניסיונות שאנו עוברים עתה, יחד, כעם עתיק, חזק ונפלא, רק יאחדו ויחשלו אותנו. שנוסיף אחווה, נתינה וחסד בלי גבול.
כל מי שקצת מעיין ברשתות החברתיות, רואה דווקא עכשיו, בימים של התמודדות עם אתגרים, התעוררות עצומה של התחשבות בכל שדרות העם – בהתיישבות, בעיר ובכפר – דאגה לחלש ולזקן, התגלות של סגולה וכוחות כמוסים של עזרה הדדית עד מסירות נפש ממש.
תודה לכל אנשי הרפואה והסיעוד. תודה לכוחות הביטחון. תודה למנהיגים שמגלים אחדות, תושייה, מסירות ואחריות. תודה לעמותות החסד הרבות ולמתנדבים הנפלאים. תודה למד"א ולכל העוסקות והעוסקים בהצלת חיים ובסיוע למבודדים, לקשישים ולבעלי צרכים מיוחדים.
יהי רצון שכל החששות והמראות של סגר וסבל יהיו במהרה מאחורינו. שנזכה בקרוב לשבת עם המשפחות הרחבות ועם החברים ולספר ביציאת מצרים וביציאה מההסגר מתוך שמחה, בריאות וחזרה לחיים טובים של יצירה, בנייה והתיישבות רחבה, בשמחה ובביטחון.
באיחולי בריאות טובה ובשורות טובות,
פסח כשר ושמח 

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה