טור אורח

סגירות ופתיחות

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

"עשרה דורות מנח ועד אברהם" – אמרו חז"ל. אכן בבואנו לערוך השוואה בין אברהם לנח נבחין שלא רק פערי דורות לפנינו. הפערים הגדולים באמת קיימים באופיים ובפועלם של האישים הללו. ספרי החסידות מכנים את נח המסתגר "צדיק בפרווה", הביקורת עליו היא על שלא שת לבו לנסות להציל או להשפיע על סביבתו. מולו ניצבת דמותו של אברהם אבינו אשר עובר בעולם ומשפיע, קורא בשם השם ומתפלל אף על אנשי סדום. צדיק אשר בשעת קור עז מבעיר מדורה גדולה המחממת את כולם, ולא מתעטף בפרווה המחממת ומגנה רק על לובשה. כך בספרי החסידות. לעומת זאת בספרות המוסר תמצאו כי הישיבה היא התיבה, העולם ופיתוייו הם המבול, ונח הוא בן התורה הנכנס ומסתגר בתיבה וניצול משטף הסכנות שבמבול הרוחני הזה.

בעצם בין שתי הגישות והפרשנויות הללו עומדת השאלה של סגירות מול פתיחות, של מעורבות והשפעה על סכנותיה מול היתרונות המצויים לכאורה בחממה המוגנת היטב.

האמת, כמו במקרים רבים נמצאת אי שם באמצע. כשם שאין ספק שמחלוקתם של חז"ל ביחס לנח מבטאת באמת שני פנים באישיות ושני צדדים בהנהגתו, כך ברור כי יש מקום וזמן לכל אחת מן הגישות שזכרנו. בודאי, כולנו בניו ותלמידיו של אברהם אבינו. עלינו לחנך את ילדינו ואת תלמידנו לצאת ולהשפיע, לתת עינם וליבם על עם ישראל, להיטיב עם הסביבה בגשמיות וברוחנית. יחד עם זאת יש לדעת כי לכל עת, וזמן לכל חפץ. על מנת להשפיע יש להתמלא קודם. עת לכנוס ועת לפזר. פעמים רבות אנו מפיקים את ההשפעה והתועלת הגדולה דווקא ממי שהיה כביכול מסוגר בשנותיו הראשונות. הדבר גם משתנה כמובן לפי אופיו ותכונתו של כל בן ותלמיד ומחנך אמיתי מזהה ויודע מהי העת שהחניך שלפניו מצוי בה ובהתאם לכך להדריכו, לטובתו ולטובת עם ישראל.

בתפילת 'אהבה רבה' אנו מבקשים 'ותן בלבנו… ללמוד וללמד לשמור ולעשות'. מחד אנו מבטאים כאן פעילות שעיקרה הפנמה – ללמוד ולשמור, ומאידך אנו מתייחסים לפעולות שמהותם יציאה החוצה נתינה והשפעה – ללמד ולעשות. זוהי התורה הנלמדת בבית המדרש בכל עומקה ורחבה בשלב הראשון ומביאה לידי מעשה בשלב מאוחר יותר.

ישיבת שעלבים חוגגת בימים אלו יובל להיווסדה. מראשית דרכה ועד היום היא מניפה על דגלה את העיקרון הזה. המסר המועבר לתלמידנו בכל עת מדבר על מחויבותם לתורה המביאה לידי מעשה. ואכן זכינו ותורה זו הביאה ומביאה לידי מעשה, ובגדול, בתחומים רבים ומגוונים בארץ ובתפוצות. יהי רצון שנזכה גם הלאה להגדיל תורה ולהאדירה ללמוד וללמד לשמור ולעשות

עוד במדור זה

שליפות

שליפות

אבא איש חינוך. אומרים שהקשר לאבא משתקף בקשר עם הקב״ה…
שליפות

שליפות

אבאג׳ק סיאלום. נולד בתוניס ובהמשך היגר בגיל שמונה לצרפת עם…
שליפות

שליפות

אבאגיבור. חושב עליו בכל יום. אבי ז״ל נפצע בקרב עם…
שליפות

שליפות

אבאאינטלקטואל, למדן.אימאהעוגן של המשפחה, מורה בנשמתה, מנהלת בית ספר, בשלנית.…
שליפות

שליפות

אבאזאב. פתח אותי לעולם הכלכלה. משתכנע מכל טיעוני הימין, אבל…
שליפות

שליפות

אבא האבא הכי טוב בחיים, רחמים טסה. אבא שלמדתי ממנו…
שליפות

שליפות

אבא תותח, דוגמה אישית, יציבות, ביטחון, אכפתיות, קשיחות, אהבה, השראה,…
שליפות

שליפות

ההוריםדוד ואסנת. בעלי תשובה, עלו מאוסטרליה מתוך ציונות ואהבה לארץ.…
שליפות

שליפות

אבא אבא עלה מדרום אפריקה בגיל 19-20 אחרי מלחמת ששת…
שליפות

שליפות

אבאאהרן, יליד העיר יזד בפרס. עלה לארץ בשנת 1958. חשמלאי…
שליפות

שליפות

אבאמשה, בן לחלוצי כפר פינס. חקלאי בנשמה.אימאמלי, שורדת שואה שהטביעה…
שליפות

שליפות

אבאאבי היקר משיח. יליד שכונת הבוכרים בירושלים של שנות ה-40,…
שליפות

שליפות

אבאאהרון. אימא שושנה.החצי השני שרית. המשפחהעלמה (9), ינאי (6), ארי…
שליפות

שליפות

אבאגדל במוסקבה ולמד אומנות. עלה לארץ בראשית שנות ה-90.אימאגדלה בברדיצ'ב,…
שליפות

שליפות

אבאהוא ההוכחה שעם הרבה אמונה וכח רצון אפשר להתגבר על…
שליפות

שליפות

אבא יהושע. גדול הדור שלי. ממנו ספגתי אהבה לעם, לארץ…