טיולים

סוכות בסבסטיה, סוכות בחברון ובכותל

מחדשים את מסורת צעדת השומרון של גוש אמונים

גילוי דעת

גילוי דעת

צעדת השומרון חוזרת: לכבוד 55 שנה לשחרור השומרון, במועצה האזורית מחזירים את המסורת של גוש אמונים ומשחזרים בצעדת ענק את צעדת השומרון של ראשוני החלוצים – אנשי גוש אמונים לסבסטיה. הצעדה תקיים בחול המועד סוכות, מצומת הישוב שבי שומרון ועד לתחנת הרכבת בסבסטיה, בהשתתפות אלפי צועדים, אישי ציבור רבנים וחברי כנסת.
עם סיומה של הצעדה יתקיים אירוע ענק בתחנת הרכבת הישנה בסבסטיה עם הזמרים שולי רנד ויהונתן רזאל, ובהשתתפותם של מקימי ומייסדי התיישבות בשומרון, לצד הפנינג חדשני לילדים, הפעלות שונות ודוכני מזון.

הצעדה האחרונה

עמק דותן

עמק דותן

ראש המועצה אזורית שומרון יוסי דגן, סיפר לקראת האירוע: ״הציונות מרימה ראש, מחדשים את ימי גוש אמונים. כובשים את ארץ ישראל ברגליים, אני מזמין את הציבור לבוא לחדש יחד איתנו את צעדות השומרון, לבוא ולהנות מאירוע שיש בו נוף עוצר נשימה וציונות. אנחנו שמחים להחזיר את צעדת השומרון שאותה ייסדו אנשי גוש אמונים לפני 55 שנה, מה שהוביל להקמת התיישבות היהודית בשומרון. אחרי שנים של פיתוח המועצה, יישובים חדשים משגשגים ולמעלה מחצי מיליון תושבים ביהודה ושומרון, אנחנו יוצאים בקריאה ברורה להמשיך את המהלך החשוב הזה ולחזק את התיישבות בשומרון. יחד נצעד בדרכם של החלוצים ונמשיך את המסורת והתפתחות השומרון״.

האירוע אותו מפיק אגף ישובים במועצה מצטרף לשלל אירועים שיתקיימו במהלך חול המועד סוכות ברחבי מועצה אזורית שומרון יחד עם תיירות שומרון, בין השאר  פסטיבל ה׳מרפסת של המדינה׳ בפדואל, אירועים בגן הלאומי הר גריזים, סיורים ושחקנים בשומרון העתיקה, סנפלינג ייחודי במצוקים בהר ברכה, סיורים, מעיינות והיקבים יהיו פתוחים לשלל המבקרים ועוד שלל אירועים שונים. כמו כן, תתקיים כמדי חול המועד כניסה גדולה לקבר יוסף כחלק מהקריאה של המועצה להחזרת הנוכחות היהודית במקום.

סוכות בחברון

ותיקי חברון אומרים כי בחברון אין רגע דל. ואומנם בעיר העברית הראשונה (בערך 4000 שנה לפני שהוקמה תל אביב…) ישנן התרחשויות היסטוריות בלתי פוסקות מאז הגיע אליה אברהם אבינו והתחיל בה את ההתיישבות העברית בארץ ישראל. בחברון התרחשו הקניין העברי הראשון בארץ, קבורת האבות והאימהות, תפילת כלב בן יפונה במערת המכפלה, כיבושי יהושע בן נון וכלב בן יפונה, המלכת דוד למלך יהודה ולאחר מכן למלך ישראל, הקמת העיר היהודית בימי בית השני, בניין המבנה הענק מעל מערת המכפלה, צמיחת הקהילה היהודית בימי הביניים, פריחת היישוב הישן בעיר העתיקה, ועוד ועוד. כמובן שלרשימה המרשימה הזאת יש להוסיף את אירועי המאה האחרונה – עקירת היישוב לאחר פרעות תרפ״ט, הכיבוש הירדני בתש״ח ושחרור חברון בתשכ״ז, תנועת ההתנחלות והשיבה לחברון והקמת קריית ארבע והיישוב היהודי בחברון מחדש בדורנו. בשנים האחרונות נוספו חידושים לספר ההיסטוריה הענק של תולדות חברון: בתל חברון ההיסטורי התגלו ממצאים ארכיאולוגיים ייחודיים ומרהיבים כמו מקוואות הטהרה הגדולים בארץ, והיישוב היהודי בחברון הנהיג מסורת של אירועי זמר חסידי המוניים בחגים שמושכים קהל אלפים ורבבות מידי חג ומועד.
בנוסף לכל אלו החלו השנה שינויים משמעותיים גם בשטח הנראים לעיני כל מבקר. ליד מערת המכפלה נפתח שטח חפירה ארכיאולוגית, ובה התגלה רובע מגורים מימי הביניים ואפילו חלקי מבנים מימי בית המקדש השני, כולל חלקי אבנים שנועדו לבניית מערת המכפלה. צמוד למבנה מערת המכפלה הותקן מגדל מתכת הנראה כמו פיגום ברזל, שעתיד לכלול בעתיד מעלית לקומה העליונה של מערת המכפלה; בית הארחה חברון עובר שיפוץ מקיף בימים אלו בציפייה שיושלם לקראת שבת חיי שרה, והבולט ביותר בשטח, בשלב זה – מבנה בסיס צבאי חדיש ומפואר שהחליף את ׳פלוגת המתקנים׳ המוכרת לרבים, וכעת נושא את השם ׳רובע חזקיהו׳. מבנה זה הוא הראשון בשכונה שאמורה להיבנות ליד ׳בית רומנו׳ (שבו נמצאת כיום ישיבת ׳שבי חברון׳), המבנה שבו התגורר ולימד הגאון רבי חזקיהו מדיני, מחבר סדרת הספרים הנודעת ׳שְׂדי חמד׳. במקום זה החלה בניית ׳רובע חזקיהו׳ – שכונת מגורים יהודית העתידה לכלול כ – 30 דירות ומבני ציבור. את כל המראות האלו ועוד רבים יוכלו לחוות המבקרים בחברון בחג הסוכות. ובנוסף, כמובן, היישוב היהודי בחברון אינו מפסיק לשמח את עם ישראל במצוות השמחה בחג ומעלה מבחר הופעות ללא תשלום שיתקיימו ביום רביעי ב׳ דחוהמ״ס, כאשר על הבמה יופיעו מיטב זמרי הזמר החסידי וביניהם – ליפא שמלצר, חיים ישראל, ישי לפידות, קובי ברומר, ביני לנדאו, ועוד.
לכבוד החג כבר הוקמו סוכות ענק לקליטת קהל המבקרים, ומוזיאון ׳לגעת בנצח׳ מציע מבחר תוכניות במחירים מוזלים למשפחות וכן סיורים מיוחדים יוצעו לקהל הרחב. בכניסה למערת המכפלה מוצג סרט הסברה חדש קצר ומרהיב המספר את תולדות האתר היהודי הראשון בעולם. רכבים מיוחדים יעלו את הקהל לתל חברון ובאתרי תל חברון יתקיימו הפעלות ילדים ויוצגו הצגות מיוחדות שימחישו את החיים בחברון הקדומה, ועוד ועוד.
לרשות הקהל יעמדו סדרי הסעות מיוחדים כולל ׳שאטלים׳ מוגברים שיאפשרו הגעה ופיזור נוח. לסיכום – בחברון יש הכול: גם הנאה, גם קדושה, גם טיולים וחוויות, גם רוחניות וגם גשמיות. להתראות וחג שמח!! פרטים: 02-9965333

סוכות ברחבת הכותל המערבי

בואו להתרשם מקרוב במסלול החדש במנהרות הכותל המערבי, מסלול הגשר הגדול. המבנה המפואר מימי בית שני שהשתמר בצורה הטובה ביותר התגלה בחפירות החדשות במנהרות הכותל. מתחת לגשר, שבזמן בית שני הוביל מים אל בית המקדש, התגלה מבנה ציבורי מפואר, מעוטר בפריטים ארכיטקטוניים רבים ומרשימים וכן מקווה טהרה מהגדולים שנמצאו. שימושו של חדר זה נותר בגדר תעלומה עד היום.
במסגרת החפירות הכוללת במנהרות הכותל מצאו הארכיאולוגים מבנה גדול. על פי ההערכות מבנה זה נבנה על ידי היהודים שגרו בירושלים סביבות שנת 30 לספירה – כארבעים שנה לפני חורבן בית שני. החדר נבנה בבסיסו של הגשר הגדול שנמשך מאזור המגורים בגבעה המערבית עד לבית המקדש. מפלסו של המבנה שוכן למרגלות הר הבית ליד הרחוב הראשי של החנויות שהיו מחוץ לשערי בית המקדש ובו עברו העם לפני העלייה להר הבית.
במבנה זה השתמרו מרכיבים רבים המאפיינים את הבניה המפוארת מימי בית המקדש השני. המבנה כולו היה מעוטר בכרכוב ועמודים מרהיבים, ובראשם כותרות, בחלקן חורים מהם יצאו המים ויצרו מזרקה ששימשה ככל הנראה לנוי ואפילו נמצאה אבן מרשימה בגודלה שככל הנראה שימשה למעקה. ממדיו של המבנה עומד על 29 מטרים אורך ו-19 מטרים רוחב.
מספר שנים לפני החורבן עבר המבנה כמה שינויים. החלל הגדול של החדר חולק לאזורים קטנים יותר והגשר שמעליו הורחב. בעקבות ההרחבה הקשתות של הקשר נשענו על קירותיו של המבנה. על אף יופיו ופארו של החדר הגדול, לאחר החורבן המבנה נחרב חלקית.
בצמוד למבנה המפואר נמצאו מספר מקוואות מימי בית שני, על כן האזור מכונה ״קומת המקוואות״ במהלך עבודות השימור נעשו קידוחים בקיר הצפוני של המקווה, ובעקבות כך התגלתה נביעה פלאית. מקווה נוסף שנמצא שם שימש ככל הנראה כמקווה לכלי המקדש.
קשת וילסון, הקשת האחרונה בבסיסו של הגשר הגדול, משמשת היום כאזור תפילה מקורה ברחבת הכותל. הקשת התגלתה כבר לפני כ 150 שנה אך הושמשה לתפילה רק אחרי מלחמת ששת הימים. הרב גץ תיאר ביומנו כיצד תהליך פינוי העפר התרחש בסרט נע על ידי אנשים ולא על ידי טרקטורים שהיו עלולים להרוס את הריצוף.
החפירות המתמשכות באתרי מנהרות הכותל השוכנות בבסיסו של הכותל המערבי חושפות עוד טפח בהיסטוריה של ירושלים ובחיבור של כל הדורות אל עיר הבירה וממשיכה לספר את סיפורה של העיר שהיא טבורו של עולם.
ברחבת הכותל המערבי נערכים לבואם של מאות אלפי איש במהלך ימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה, לקיים את זכר עליה לרגל וכן לאירועי חג סוכות תשפ״ג:
ברכת הכהנים המסורתית תתקיים אי״ה ביום ד׳, י״ז תשרי תשפ״ב, ג׳ דחוה״מ סוכות
תפילת שחרית בשעה 8:45, ברכת כהנים של שחרית בשעה 9:30.
תפילת מוסף בשעה 10:15, ברכת כהנים של מוסף בשעה 10:30.
טקס הכנסת ספרי תורה ושמחת בית השואבה – ׳זכר להקהל׳ יתקיים אי״ה ברוב עם ביום ד׳, י״ז תשרי תשפ״ב, ב׳ דחוה״מ סוכות. בשעה 18:00. סיום אירוע בשעה 20:15.
טקס זה נערך אחת לשבע שנים כזכר למעמד שנערך בזמן שבית המקדש היה קיים, אז נקהלו במוצאי שנת השמיטה כל ישראל – אנשים, נשים וטף. כזכר לאותו מעמד נורא –הוד יוכנסו 3 ספרי תורה לרחבת הכותל המערב.
מעמד ״הקפות שניות״ המסורתי ברחבת הכותל המערבי יתקיים אי״ה ביום ב׳ מוצאי שמחת תורה, אור לכ״ג תשרי ה-17/10, החל מהשעה 22:00 ברחבת הכותל המערבי. 

עוד במדור זה

מטיילים בפסח תשפ"ג

מטיילים בפסח תשפ"ג

סוכות שמח בשומרון חקלאות ומורשת בצפון הגולןבהדרכת מרכז סיור ולימוד…
סוכות בשומרון

סוכות בשומרון

סוכות שמח בשומרון צעדת השומרוןמתי: יום שלישי 11/10 ט״ז תשרי…
מטיילים בפסח

מטיילים בפסח

נחל "ואחיתה", מסלול למיטבי לכת באורך של 15 ק"מ מאתגרים…
יקבים, נופים ונקבת מים

יקבים, נופים ונקבת מים

טבילת בוקר והליכה בנקבת מים עתיקה עין כפיר | צילום:…
כך הפך השומרון לממלכת תיירות

כך הפך השומרון לממלכת תיירות

המשושה – חוות גלעד רגע לפני סוכות, חג הטיולים הבלתי…
אלפים יטיילו בסוכות במזבח יהושע

אלפים יטיילו בסוכות במזבח יהושע

גריסת האבנים העתיקות מסביב למזבח יהוושע ע"י הרשות הפלסטינית זיעזעו…
Scroll to Top
גלילה למעלה