מאיר דורפמן

(סי)פורים

מאיר דורפמן

את‭ ‬הטור‭ ‬לקראת‭ ‬פורים‭ ‬אקדיש‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬שמאחורי‭ ‬הסיפורים‭. ‬המצווה‭ ‬הגדולה‭ ‬בפורים‭ ‬היא‭ ‬לספר‭ ‬סיפור‭, ‬או‭ ‬להקשיב‭ ‬לסיפור‭, ‬של‭ ‬מגילת‭ ‬אסתר‭. ‬גם‭ ‬בליל‭ ‬הסדר‭, ‬המצוה‭ ‬המרכזית‭ ‬היא‭ ‬לספר‭ ‬סיפור‭, ‬סיפור‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬התורה‭ ‬ידעה‭ ‬שאנשים‭ ‬אוהבים‭ ‬סיפורים‭.‬

א‭.‬

רבי‭ ‬נחמן‭ ‬מברסלב‭ ‬הרבה‭ ‬לספר‭, ‬וסיפוריו‭ ‬נקראים‭: ‬‮"‬סיפורי‭ ‬מעשיות‭ ‬משנים‭ ‬קדמוניות‮"‬‭. ‬מקורו‭ ‬של‭ ‬הביטוי‭ ‬בנבואת‭ ‬מלאכי‭, ‬בפסוק‭ ‬שאנו‭ ‬מזכירים‭ ‬בסיום‭ ‬תפילת‭ ‬הלחש‭ ‬‮–‬‮"‬כימי‭ ‬עולם‭ ‬וכשנים‭ ‬קדמוניות‮"‬‭. ‬אנו‭ ‬מזכירים‭ ‬את‭ ‬השנים‭ ‬הקדמוניות‭, ‬כי‭ ‬עברו‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬שנים‭ ‬בפירוד‭ ‬עד‭ ‬שכבר‭ ‬התרגלנו‭. ‬כדי‭ ‬להתחיל‭ ‬לחזור‭ ‬הביתה‭ ‬צריך‭ ‬לעורר‭ ‬את‭ ‬הגעגוע‭. ‬מה‭ ‬יעורר‭ ‬אותו‭? ‬הסיפור‭. ‬הסיפור‭ ‬יזכיר‭ ‬לבת‭ ‬המלך‭ ‬האבודה‭ ‬שהמקום‭ ‬שבו‭ ‬היא‭ ‬נמצאת‭ ‬אינו‭ ‬מקומה‭, ‬וכביכול‭ ‬יזכיר‭ ‬גם‭ ‬למלך‭ ‬שהגיע‭ ‬הזמן‭ ‬לשוב‭. ‬‮"‬מהר‭ ‬אהוב‭ ‬כי‭ ‬בא‭ ‬מועד‭…‬‮"‬‭. ‬

הרוצה‭ ‬שדבריו‭ ‬ייקלטו‭ ‬היטב‭ ‬וגם‭ ‬ייזכרו‭, ‬יעשה‭ ‬זאת‭ ‬דרך‭ ‬סיפור‭, ‬וזוהי‭ ‬עצתי‭ ‬לקוראים‭: ‬היו‭ ‬מספרי‭ ‬סיפורים‭! ‬רוצים‭ ‬שילדיכם‭ ‬יאהבו‭ ‬את‭ ‬המשנה‭? ‬ספרו‭ ‬אותה‭ ‬כסיפור‭ ‬מהחיים‭ ‬שלהם‭. ‬גם‭ ‬את‭ ‬פרק‭ ‬כירה‭, ‬או‭ ‬פרק‭ ‬קשה‭ ‬בגמרא‭ ‬ביבמות‭, ‬אפשר‭ ‬ללמד‭ ‬בסיפורים‭. ‬את‭ ‬כל‭ ‬‮"‬קצות‭ ‬החושן‮"‬‭ ‬אפשר‭ ‬להפוך‭ ‬לסיפורים‭, ‬הרי‭ ‬לא‭ ‬במקרה‭ ‬הגמרא‭ ‬מלאה‭ ‬מהם‭. ‬והתנ"ך‭? ‬כולו‭ ‬מסרים‭ ‬מוסריים‭ ‬שעוברים‭ ‬דרך‭ ‬סיפורים‭. ‬

ב‭.‬

בציבור‭ ‬הרחב‭ ‬נשמעים‭ ‬לא‭ ‬פעם‭ ‬ביטויים‭ ‬קשים‭ ‬וטענות‭ ‬כלפי‭ ‬התורה‭ ‬וההלכה‭, ‬כלפי‭ ‬לומדיה‭ ‬ומלמדיה‭. ‬אני‭ ‬נוהג‭ ‬לשאול‭ ‬את‭ ‬בעלי‭ ‬הטענות‭: ‬‮"‬מניין‭ ‬אתה‭ ‬יודע‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬על‭ ‬‮'‬הרבנים‭ ‬האלה‮'‬‭?‬‮"‬‭ ‬ותשובתם‭ ‬המצויה‭ ‬היא‭: ‬‮"‬כולם‭ ‬יודעים‭, ‬זה‭ ‬היה‭ ‬בטלוויזיה‮"‬‭. ‬אני‭ ‬משיב‭ ‬להם‭ ‬בסיפור‭ ‬אמתי‭ ‬מתוך‭ ‬בית‭ ‬המדרש‭, ‬סיפור‭ ‬אנושי‭ ‬שכל‭ ‬אחד‭ ‬יכול‭ ‬להבין‭ ‬ולהזדהות‭ ‬עמו‭, ‬זה‭ ‬פותח‭ ‬מבט‭ ‬אחר‭.‬

לכל‭ ‬מי‭ ‬שלמד‭ ‬בבית‭ ‬המדרש‭, ‬בישיבה‭, ‬לכל‭ ‬מי‭ ‬שלמדה‭ ‬במדרשה‭ ‬וכדו‮'‬‭, ‬לכל‭ ‬מי‭ ‬שהתבוננו‭ ‬באורחות‭ ‬חייהם‭ ‬של‭ ‬מוסרי‭ ‬התורה‭, ‬יש‭ ‬מה‭ ‬לספר‭ ‬ועל‭ ‬מי‭ ‬לספר‭. ‬אין‭ ‬בית‭ ‬מדרש‭, ‬מכל‭ ‬גוון‭ ‬שהוא‭, ‬שאין‭ ‬בו‭ ‬דמויות‭ ‬מופת‭. ‬אז‭ ‬למה‭ ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬מרבים‭ ‬לספר‭? ‬גם‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬אסביר‭ ‬בסיפור‭: ‬הרב‭ ‬יצחק‭ ‬הוטנר‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬רבי‭ ‬חיים‭ ‬ברלין‭ ‬ובעל‭ ‬ה‮"‬פחד‭ ‬יצחק‮"‬‭, ‬למד‭ ‬בצעירותו‭ ‬בישיבת‭ ‬חברון‭. ‬הוא‭ ‬נהג‭ ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬לנסוע‭ ‬לירושלים‭, ‬כדי‭ ‬לבקר‭ ‬אצל‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬ולשוחח‭ ‬עמו‭. ‬פעם‭, ‬כשחזר‭ ‬מביקור‭ ‬אצל‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬ביקש‭ ‬ממנו‭ ‬המשגיח‭, ‬‮"‬הסבא‭ ‬מסלבודקה‮"‬‭, ‬לספר‭ ‬דברים‭ ‬שראה‭ ‬אצל‭ ‬הרב‭, ‬והוא‭ ‬השיב‭: ‬‮'‬לא‭ ‬קרה‭ ‬משהו‭ ‬מיוחד‭, ‬דיברנו‭ ‬על‭ ‬ענין‭ ‬פלוני‭ ‬וענין‭ ‬אלמוני‮'‬‭. ‬הסבא‭ ‬הוכיח‭ ‬אותו‭ ‬ואמר‭: ‬‮'‬לא‭ ‬יתכן‭! ‬אצל‭ ‬אדם‭ ‬גדול‭ ‬רואים‭ ‬דברים‭ ‬גדולים‭, ‬אבל‭ ‬צריך‭ ‬לפקוח‭ ‬עיניים‭, ‬לתרגל‭ ‬רגישות‭. ‬ספר‭ ‬לי‭ ‬דברים‭ ‬כהווייתם‭. ‬מתחילה‭, ‬כשהגעת‭, ‬מה‭ ‬ראית‭? ‬במה‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬עסוק‭?‬‮'‬‭ ‬בעקבות‭ ‬‮"‬חליבה‮"‬‭ ‬זו‭ ‬סיפר‭ ‬הרב‭ ‬הוטנר‭ ‬כמה‭ ‬סיפורים‭ ‬מופלאים‭ ‬שראה‭ ‬אז‭ ‬אצל‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬סיפורים‭ ‬מתגלגלים‭ ‬מתחת‭ ‬לשולחנות‭, ‬ואין‭ ‬טורח‭ ‬לתת‭ ‬דעתו‭ ‬עליהם‭ ‬להגביהם‭, ‬מרוב‭ ‬ההרגל‭. ‬ולפעמים‭ ‬אנחנו‭ ‬פשוט‭ ‬לא‭ ‬יודעים‭ ‬עד‭ ‬כמה‭ ‬הסיפורים‭ ‬הללו‭ ‬פותחים‭ ‬לבבות‭.‬

ג‭.‬

מנכ"ל‭ ‬של‭ ‬הוצאת‭ ‬ספרים‭ ‬ביקש‭ ‬שאמליץ‭ ‬לו‭ ‬על‭ ‬דמויות‭ ‬מופת‭ ‬נשיות‭ ‬ביהדות‭, ‬לצורך‭ ‬הכנת‭ ‬סדרת‭ ‬ספרים‭ ‬לילדים‭. ‬ערכתי‭ ‬לו‭ ‬רשימה‭ ‬ארוכה‭, ‬אבל‭ ‬אחר‭ ‬הוספתי‭ ‬שדמויות‭ ‬מופת‭ ‬נשיות‭ ‬מצויות‭ ‬היום‭ ‬לרוב‭. ‬והסברתי‭ ‬כך‭:‬

פעם‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬הגאון‭ ‬רבי‭ ‬שלמה‭ ‬פישר‭, ‬במהלך‭ ‬שיחה‭ ‬שעסקה‭ ‬בנושא‭ ‬הזמנת‭ ‬יהודי‭ ‬לסעודת‭ ‬שבת‭, ‬כשיש‭ ‬חשש‭ ‬שיחזור‭ ‬ברכב‭: ‬‮'‬כל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬אנשים‭ ‬מספרים‭ ‬כמה‭ ‬ההשתתפות‭ ‬בסעודת‭ ‬שבת‭ ‬כהלכתה‭ ‬פתחה‭ ‬את‭ ‬ליבם‭ ‬לראשונה‭ ‬לקשר‭ ‬עמוק‭ ‬עם‭ ‬יהדותם‭, ‬יותר‭ ‬מכל‭ ‬דבר‭ ‬אחר‭…‬‮'‬‭. ‬

מה‭ ‬יש‭ ‬בסעודת‭ ‬שבת‭, ‬מה‭ ‬רואים‭ ‬בה‭? ‬משפחתיות‭, ‬יופי‭, ‬אווירה‭, ‬זמירות‭, ‬דברי‭ ‬תורה‭, ‬דברים‭ ‬שנראים‭ ‬כמובנים‭ ‬מאליהם‭ ‬למי‭ ‬שרגיל‭ ‬בהם‭. ‬אבל‭ ‬לענ"ד‭ ‬פסגת‭ ‬מה‭ ‬שרואים‭ ‬בשולחן‭ ‬השבת‭ ‬זו‭ ‬דמותה‭ ‬של‭ ‬ה"אשת‭ ‬חיל‮"‬‭ ‬המקורית‭, ‬ולא‭ ‬כקלישאה‭. ‬פעם‭ ‬שלחתי‭ ‬אחד‭ ‬מתלמידיי‭ ‬בת"א‭ ‬להתארח‭ ‬אצל‭ ‬משפחה‭ ‬תורנית‭ ‬בסעודת‭ ‬ליל‭ ‬שבת‭. ‬אחרי‭ ‬השבת‭ ‬הוא‭ ‬מיהר‭ ‬לתאר‭ ‬לי‭ ‬בהתפעלות‭: ‬‮'‬האישה‭ ‬מנהלת‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬יפה‭, ‬היא‭ ‬קשובה‭ ‬לכולם‭, ‬יש‭ ‬לה‭ ‬מקום‭ ‬בלב‭. ‬היא‭ ‬יודעת‭ ‬לג'נגל‭ (=‬ללהטט‭) ‬בזמן‭ ‬הקצר‭ ‬בנחת‭, ‬להגיד‭ ‬מילה‭ ‬נכונה‭ ‬לכל‭ ‬אחד‭, ‬לתת‭ ‬הרגשה‭ ‬טובה‭, ‬לחזק‭. ‬ואני‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬מדבר‭ ‬על‭ ‬האוכל‭ ‬שהיא‭ ‬הכינה‭ ‬שם‭ ‬ועל‭ ‬האווירה‭…‬‮'‬‭. ‬תלמידה‭ ‬אחרת‭, ‬ששהתה‭ ‬בשבת‭ ‬אצל‭ ‬משפחה‭ ‬בישוב‭ ‬בבנימין‭, ‬אמרה‭ ‬לי‭ ‬אחרי‭ ‬השבת‭: ‬‮"‬ישבתי‭ ‬בסעודה‭ ‬ואמרתי‭ ‬לעצמי‭: ‬יבוא‭ ‬יום‭ ‬וגם‭ ‬לי‭ ‬תהיה‭ ‬משפחה‭ ‬כזאת‭, ‬בית‭ ‬כזה‮"‬‭. ‬והיא‭ ‬אכן‭ ‬זכתה‭. ‬

ד‭.‬

אסביר‭ ‬בסיפורית‭ ‬עוד‭ ‬מטרה‭ ‬שעומדת‭ ‬מאחורי‭ ‬סיפורים‭ ‬רבים‭ ‬בטור‭ ‬זה‭: ‬ביום‭ ‬שישי‭ ‬אחד‭, ‬לפני‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭, ‬נכנסתי‭ ‬למאפיית‭ ‬קצבורג‭ ‬עמוסת‭ ‬הקונים‭ ‬בשכונת‭ ‬גאולה‭ ‬בירושלים‭. ‬בקופה‭ ‬ישב‭ ‬יהודי‭ ‬בא‭ ‬בימים‭, ‬בלבוש‭ ‬חרדי‭ ‬מצוי‭, ‬וזקנו‭ ‬לבן‭. ‬אחרי‭ ‬הקניה‭ ‬הוא‭ ‬פנה‭ ‬אלי‭, ‬אין‭ ‬לי‭ ‬מושג‭ ‬מדוע‭, ‬וסיפר‭: ‬‮"‬בשנת‭ ‬תש"ח‭ ‬נפטר‭ ‬בירושלים‭ ‬האדמו"ר‭ ‬מגור‭, ‬בעל‭ ‬ה'אמרי‭ ‬אמת‮'‬‭. ‬בהלווייתו‭ ‬התבקשו‭ ‬להספידו‭ ‬הרב‭ ‬הראשי‭ ‬יצחק‭ ‬הרצוג‭, ‬והבר‭-‬פלוגתא‭ ‬שלו‭ ‬הרב‭ ‬יוסף‭ ‬צבי‭ ‬דושינסקי‭, ‬גאב"ד‭ ‬העדה‭ ‬החרדית‭. ‬עמדתי‭ ‬לידם‭, ‬וראיתי‭ ‬שהם‭ ‬מתווכחים‭ ‬גם‭ ‬בשעה‭ ‬זו‭. ‬על‭ ‬מה‭? ‬הרב‭ ‬הרצוג‭: ‬‮'‬כבודו‭ ‬יספיד‭ ‬ראשון‭, ‬מבוגר‭ ‬הוא‭ ‬ממני‮'‬‭. ‬הרב‭ ‬דושינסקי‭: ‬‮'‬לא‭, ‬כבודו‭ ‬יספיד‭ ‬ראשון‭, ‬גדול‭ ‬בתורה‭ ‬הוא‭ ‬ממני‮'‬‭. ‬הרב‭ ‬דושינסקי‭ ‬התעקש‭, ‬וניצח‭ ‬בויכוח‭. ‬אתה‭ ‬חושב‭ ‬שאז‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬עסקנים‭ ‬שונים‭? ‬בעיתון‭ ‬‮'‬קול‭ ‬ישראל‮'‬‭ ‬של‭ ‬אגודת‭ ‬ישראל‭ ‬כתבו‭ ‬שהרב‭ ‬דושינסקי‭ ‬הספיד‭ ‬ראשון‭, ‬אבל‭ ‬אני‭ ‬הייתי‭ ‬שם‭ ‬וראיתי‭ ‬במו‭ ‬עיני‭ ‬כפי‭ ‬שסיפרתי‭ ‬לך‭. ‬לכל‭ ‬אחד‭ ‬יש‭ ‬את‭ ‬המשימה‭ ‬שלו‮"‬‭. ‬

את‭ ‬סיפור‭ ‬פורים‭ ‬קוראים‭ ‬פעמיים‭, ‬ואם‭ ‬כן‭, ‬אין‭ ‬ה"סיפור‭ ‬לפני‭ ‬השינה‮"‬‭ ‬בלילה‭ ‬החשוך‭ ‬דומה‭ ‬לסיפור‭ ‬של‭ ‬הבוקר‭ ‬המואר‭. ‬ננסה‭ ‬להקשיב‭ ‬היטב‭ ‬לסיפורים‭ ‬השונים‭ ‬ולספר‭ ‬תהילתו‭ ‬לכל‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭ ‬הם‭ ‬אנטישמים‭ ‬ורוצים‭ ‬להרוג‭ ‬יהודים‭, ‬כי‭ ‬הם‭ ‬שונאים‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬והם‭ ‬רוצים‭ ‬להכאיב‭ ‬לה‭ ‬ולהחליש‭ ‬אותה‭, ‬ובאופן‭ ‬מוצהר‭ ‬‮–‬‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭.‬

את‭ ‬שתי‭ ‬המטרות‭ ‬הראשונות‭ ‬הם‭ ‬השיגו‭. ‬וכעת‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬השלישית‭. ‬הם‭ ‬באו‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭, ‬והם‭ ‬עשו‭ ‬זאת‭.‬

הם‭ ‬השפילו‭ ‬אותנו‭ ‬עד‭ ‬עפר‭. ‬אנסו‭ ‬את‭ ‬בנותינו‭, ‬רצחו‭ ‬את‭ ‬בנינו‭, ‬ובסוף‭ ‬אנחנו‭ ‬נושאים‭ ‬ונותנים‭ ‬איתם‭ ‬כאילו‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬אנשים‭ ‬מן‭ ‬הישוב‭, ‬וגם‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬אנשיהם‭ ‬הרוצחים‭.‬

אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭, ‬בפרט‭ ‬אם‭ ‬עזה‭ ‬תשוקם‭ ‬והערבים‭ ‬ישארו‭ ‬שם‭, ‬תעודד‭ ‬עוד‭ ‬מעשי‭ ‬טרור‭. ‬הטרוריסטים‭ ‬יאמרו‭: ‬הנה‭, ‬העם‭ ‬הערבי‭ ‬הכה‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭, ‬לא‭ ‬הפסיד‭ ‬כלום‭, ‬וקיבל‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שרצה‭. ‬מסקנה‭: ‬הטרור‭ ‬נגד‭ ‬היהודים‭ ‬משתלם‭. ‬כדאי‭.‬

לא‭ ‬צריך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭ ‬מסוכנת‭ ‬לישראל‭ ‬וככל‭ ‬הנראה‭ ‬תגבה‭ ‬מחיר‭ ‬דמים‭ ‬נורא‭. ‬לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬שילמנו‭ ‬את‭ ‬המחיר‭ ‬על‭ ‬עיסקת‭ ‬שליט‭. ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭ ‬הפעם‭? ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שדרכו‭ ‬רגליו‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭ ‬ולו‭ ‬פעם‭ ‬אחת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שענד‭ ‬סרט‭ ‬צהוב‭, ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭. ‬הוא‭ ‬בחר‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬החטופים‭ ‬ולהקריב‭ ‬תמורתם‭ ‬אנשים‭ ‬אלמוניים‭ ‬בעתיד‭. ‬כשהאנשים‭ ‬האלה‭ ‬יפסיקו‭ ‬להיות‭ ‬אלמוניים‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬יצטרך‭ ‬לדעת‭ ‬שמותם‭ ‬הוא‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬היית‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭? ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬להרוג‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬אנשים‭. ‬לך‭ ‬תתנצל‭ ‬בפני‭ ‬המשפחות‭. ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬בזה‭.‬

η„ ʉ χ ·Â˘‰

אבל‭ ‬גם‭ ‬בלי‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬המחיר‭ ‬הנורא‭ ‬ששילמנו‭ ‬ונשלם‭ ‬על‭ ‬עידוד‭ ‬מתקפות‭ ‬בעתיד‭ ‬ועל‭ ‬שחרור‭ ‬מחבלים‭. ‬גם‭ ‬אם‭ ‬נניח‭ ‬שלא‭ ‬יהיה‭ ‬מחיר‭ ‬כזה‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬מטרה‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭. ‬לאום‭ ‬לא‭ ‬משפיל‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬בפני‭ ‬אויביו‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬המחיר‭ ‬הוא‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬כמה‭ ‬אנשים‭ ‬פרטיים‭.‬

אין‭ ‬מקום‭ ‬לזלזול‭ ‬הזה‭ ‬בכבודו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ושל‭ ‬א‭-‬להיו‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ערך‭ ‬חשוב‭ ‬מאד‭. ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬להשפלתו‭. ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬יוצאים‭ ‬למלחמה‭ ‬ומוסרים‭ ‬את‭ ‬הנפש‭.‬

לא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬נראה‭ ‬לכם‭ ‬שארה"ב‭ ‬היתה‭ ‬מתרפסת‭ ‬ככה‭ ‬בפני‭ ‬מי‭ ‬שפגע‭ ‬באזרחיה‭?‬

ויתור‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬סיבה‭ ‬לגאווה‭. ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬סיבה‭ ‬לבושה‭ ‬עמוקה‭.‬

ואולי‭ ‬זאת‭ ‬עוד‭ ‬סיבה‭ ‬לכך‭ ‬שדורכים‭ ‬עלינו‭.‬

השפילו‭ ‬אותנו‭, ‬רצחו‭ ‬אותנו‭, ‬הפקירו‭ ‬את‭ ‬דמנו‭ ‬וכעת‭ ‬אנחנו‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬הרוצחים‭? ‬איפה‭ ‬הכבוד‭ ‬הלאומי‭?‬

‭(‬מי‭ ‬שרודף‭ ‬כבוד‭ ‬‮–‬‭ ‬זו‭ ‬בהחלט‭ ‬סיבה‭ ‬להתבייש‭. ‬מי‭ ‬שמחפש‭ ‬כבוד‭ ‬במובן‭ ‬של‭ ‬למה‭ ‬פלוני‭ ‬עלה‭ ‬שלישי‭ ‬ואני‭ ‬עליתי‭ ‬רביעי‭ ‬או‭ ‬למה‭ ‬נתנו‭ ‬לדוד‭ ‬רבבות‭ ‬ולי‭ ‬נתנו‭ ‬אלפים‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬ששאלות‭ ‬כאלה‭ ‬מעסיקות‭ ‬אותו‭ ‬לא‭ ‬ראוי‭ ‬לשום‭ ‬כבוד‭. ‬אפילו‭ ‬גלילה‭ ‬אל‭ ‬תתנו‭ ‬לו‭. ‬אבל‭ ‬מי‭ ‬שדואג‭ ‬לכבוד‭ ‬הבסיסי‭ ‬שלו‭ ‬כאדם‭, ‬כבוד‭ ‬הבריות‭, ‬שלא‭ ‬יאנסו‭ ‬את‭ ‬בנותיו‭ ‬ולא‭ ‬יפשיטו‭ ‬אותו‭ ‬ולא‭ ‬ישפילו‭ ‬אותו‭ ‬בככר‭ ‬העיר‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬צריך‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬הנפש‭. ‬וכאשר‭ ‬מדובר‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬פרטי‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬הכבוד‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬כאן‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬למלחמה‭ ‬אפילו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬יעלה‭ ‬ראשון‭ ‬ולא‭ ‬שני‭).‬

‚ӯ ‰˙ȯˆÈÌ

אבל‭ ‬לגופו‭ ‬של‭ ‬מצבנו‭: ‬למרות‭ ‬הכל‭ ‬יש‭ ‬עוד‭ ‬תקוה‭ ‬גדולה‭.‬

מבחינה‭ ‬מסויימת‭ ‬אנחנו‭ ‬עכשו‭ ‬במצב‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מבתחילת‭ ‬הלחימה‭.‬

כעת‭ ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬שום‭ ‬חטוף‭.‬

לכן‭ ‬נגמרו‭ ‬התירוצים‭. ‬אין‭ ‬עוד‭ ‬שום‭ ‬תירוץ‭ ‬לשאלה‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬נכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ונגרש‭ ‬את‭ ‬תושביה‭.‬

למעשה‭, ‬הזמן‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬היום‭. ‬אל‭ ‬תחכו‭ ‬לראות‭ ‬אם‭ ‬חמאס‭ ‬מקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬או‭ ‬מפר‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬ממציא‭ ‬תרוצים‭. ‬לא‭ ‬מגיע‭ ‬לחמאס‭ ‬שניתן‭ ‬לו‭ ‬הזדמנות‭ ‬לעמוד‭ ‬בהסכם‭. (‬מה‭ ‬אתם‭ ‬אומרים‭? ‬סיכמנו‭ ‬ולא‭ ‬עמדנו‭ ‬בהסכם‭? ‬אתם‭ ‬באמת‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬זה‭? ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬עם‭ ‬הנבלות‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬שילמנו‭ ‬על‭ ‬החטופים‭? ‬אה‭ ‬כן‭? ‬חמאס‭ ‬חרש‭ ‬וזרע‭ ‬וגידל‭ ‬וקצר‭ ‬חטופים‭ ‬ואנחנו‭ ‬שדדנו‭ ‬אותם‭ ‬ממנו‭ ‬בלי‭ ‬לשלם‭???!!! ‬די‭. ‬עם‭ ‬האנשים‭ ‬האלה‭ ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬שום‭ ‬הסכם‭).‬

אבל‭ ‬אם‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬ברמה‭ ‬מספיק‭ ‬גבוהה‭ ‬כדי‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬‮–‬‭ ‬אפשר‭ ‬ללכת‭ ‬בדרך‭ ‬אחרת‭: ‬הלא‭ ‬חמאס‭ ‬לא‭ ‬ימסור‭ ‬לידינו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנשק‭ ‬ברצועה‭ ‬עד‭ ‬הכדור‭ ‬האחרון‭. ‬לא‭ ‬ימסור‭? ‬נמשיך‭ ‬במלחמה‭ ‬עד‭ ‬הנצחון‭. ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬אף‭ ‬חטוף‭.‬

כבר‭ ‬אין‭ ‬להם‭ ‬שום‭ ‬קלף‭ ‬ביד‭. ‬אין‭ ‬סיבה‭ ‬שלא‭ ‬נשמיד‭ ‬אותם‭.‬

לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬מכרו‭ ‬לנו‭ ‬תירוצים‭ ‬שונים‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬בעזה‭. ‬אמרו‭ ‬שחבל‭ ‬לגור‭ ‬ולאבטח‭ ‬ישובים‭ ‬בלב‭ ‬אוכלוסיה‭ ‬ערבית‭. ‬כעת‭ ‬בחלק‭ ‬גדול‭ ‬מהרצועה‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬הערבית‭ ‬כבר‭ ‬איננה‭. ‬אין‭ ‬שום‭ ‬סיבה‭ ‬או‭ ‬תירוץ‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬שם‭. ‬אבל‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭ ‬עדיין‭ ‬נרתעים‭ ‬מזה‭. ‬כנראה‭ ‬מהטעם‭ ‬שיאיר‭ ‬לפיד‭ ‬לא‭ ‬התאפק‭ ‬ואמר‭ ‬בפירוש‭ ‬לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭: ‬אין‭ ‬בזה‭ ‬שום‭ ‬הגיון‭, ‬אבל‭ ‬צריך‭ ‬להשפיל‭ ‬את‭ ‬הדתיים‭ ‬האלה‭.‬

ω˜„ÈÌ ‡Â˙Ì

כשהודיתי‭ ‬על‭ ‬ההשגים‭ ‬הגדולים‭ ‬של‭ ‬השנה‭, ‬שאלו‭ ‬אותי‭ ‬‮"‬אבל‭ ‬למה‭ ‬ככה‭? ‬למה‭ ‬לא‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‮"‬‭. ‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬שהיו‭ ‬לנו‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‭. ‬לא‭ ‬ניצלנו‭ ‬את‭ ‬אותן‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭. ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬לשאול‭: ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחסל‭ ‬אותם‭ ‬עכשו‭, ‬או‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬אחרי‭ ‬שיתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭? ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬שנתחיל‭ ‬לשלם‭ ‬את‭ ‬מחיר‭ ‬שחרור‭ ‬כל‭ ‬המחבלים‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬עדיף‭ ‬להקדים‭ ‬ולכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ולהשמיד‭ ‬את‭ ‬המחבלים‭ ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬שהם‭ ‬יתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭?‬

כבר‭ ‬אחרי‭ ‬החגים‭, ‬חוזרים‭ ‬לשיגרה‭, ‬והחמאס‭ ‬כבר‭ ‬התחיל‭ ‬להרגיל‭ ‬אותנו‭ ‬לשיגרה‭ ‬הידועה‭ ‬והמוכרת‭: ‬הם‭ ‬יורים‭ ‬ואנחנו‭ ‬מגיבים‭, ‬ומתאמצים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬הפסקת‭ ‬האש‭ ‬ולא‭ ‬להסלים‭. ‬לא‭ ‬להכריע‭, ‬לא‭ ‬לנצח‭ ‬ולא‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬הטרור‭. ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬הסכסוך‭. ‬כבר‭ ‬הלכנו‭ ‬המון‭ ‬פעמים‭ ‬לסרט‭ ‬הזה‭ ‬ולמדנו‭ ‬שזה‭ ‬סרט‭ ‬עם‭ ‬סוף‭ ‬רע‭. ‬למה‭ ‬ללכת‭ ‬שוב‭?‬

כל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬נוציא‭ ‬מעזה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬החמאסניקים‭, ‬כולל‭ ‬החמאסניקים‭ ‬הבלתי‭ ‬מעורבים‭, ‬הם‭ ‬ימשיכו‭ ‬לנסות‭ ‬להשמיד‭ ‬אותנו‭, ‬וזה‭ ‬יכאב‭. ‬מאד‭. ‬אז‭ ‬שוב‭ ‬לחזור‭ ‬לסרט‭ ‬של‭ ‬סבבים‭ ‬ושקט‭ ‬יענה‭ ‬בשקט‭? ‬לא‭ ‬למדנו‭ ‬שום‭ ‬דבר‭? ‬

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…