יהדות עכשיו

סכנה, כאן בונים

אסף משניות

אסף משניות

הריסת בתי מחבלים היא כלי ההרתעה היחידי שישראל משתמשת נגד מחבלים. יחד עם זה היא משתמש בו במשורה ואף לא מודעת לבתי מחבלים הנבנים מחדש

הריסת בתי מחבלים הפכה בשנים האחרונות לכלי כמעט בלעדי בהרתעת טרור שבו מדינת ישראל משתמשת ביהודה ושומרון. ועם זה הריסת הבתים נעשית במשורה, באיטיות רבה ובחלקים בלבד. החל משנת 2015 ועד היום נהרסו רק 55 בתי מחבלים, חלקם הריסה חלקית ביותר, ויותר ממאה בתים נמצאים בדיונים.
"ברגע שצה"ל מוציא צו הריסה המשפחה פונה לבג"ץ, בדרך כלל בעזרת ארגון 'המוקד להגנת הפרט', והוא מוציא צו מניעה זמני", אומר אלון שוורצר, ראש אגף מדיניות בארגון 'אם תרצו'. "אחר כך מתחיל תהליך שיכול להימשך כמה חודשים עד שבסוף יהרסו את הבית, והרבה פעמים מדובר בהריסה חלקית או באטימת חדר. לפעמים זה מגיע למצבים אבסורדיים כל כך עד שבג"ץ אומר שאם המטרה בהריסת הבית היא להרתיע, הריסה בשלב ההוא כבר לא רלוונטית".

עד כמה המגבלות האלה מסרסות את ההשפעה של ההריסה?
"מאוד. לפעמים נראה שהמדינה ובית המשפט לא מבינים את המושג הרתעה. כשהורסים בתים רק למחבלים שרצחו ולא גם למחבלים שפצעו, כשאוטמים רק חלקים מהבית כי מפחדים שייפגעו גם בלתי מעורבים, כשלא הורסים בתים עקב טענות כמו מחלת נפש, המשמעות היא שמתייחסים לזה כאל עונש ולא כאל אמצעי הרתעה".

צה"ל לא מודע לבנייה חוזרת של בתי מחבלים

דבריו של שוורצר מקבלים חיזוק ניכר מהשטח. מתברר שלא מעט מבתי אותם מחבלים נבנים בשנית במימון הרשות הפלסטינית או בכסף שמגויס בכפרים הערביים עצמם. "צריך להבין משהו חשוב. הקרקע שעליה מוקמים הבתים האלה למעשה מוחרמת. בנייה חוזרת של הבתים מפרה את הצו, ולצה"ל יש יכולת וסמכות לשוב ולהרוס את הבית", אומר שוורצר. 

אף שהסמכות בידיו של צה"ל, כפי שאנו מפרסמים לראשונה, הוא אינו ער כלל לבנייה מחדש של חלק מהבתים. את התופעה עצמה הצבא מכיר, ואף הרס בשנית את בית המחבל שרצח את סמ"ר רונן לוברסקי ה"יד, אך בתשובה על שאלת 'אם תרצו' הודה שהוא אינו מכיר את שאר הבתים שנבנו בשנית, למעט בית המחבל שרצח את הרב רזיאל שבח הי"ד.
"לא מדובר במידע שקשה להשיג. את כל התמונות מצאנו בדפי פייסבוק הערבית. חלק הופיעו בכתבות בעיתונות הערבית, אלה דברים שלא ממש מסתירים ברשות. כולם יודעים את זה, וממש לא מורכב להגיע למידע הזה. יש אתרים ישראליים שמרכזים את כל החומר. מי שרוצה מגיע אליו בקלות", אומר שוורצר.

לא מדובר במידע שקשה להשיג. את כל התמונות מצאנו בדפי פייסבוק הערבית. חלק הופיעו בכתבות בעיתונות הערבית, אלה דברים שלא ממש מסתירים ברשות. כולם יודעים את זה, וממש לא מורכב להגיע למידע הזה. יש אתרים ישראליים שמרכזים את כל החומר. מי שרוצה מגיע אליו בקלות

העובדה שצה"ל לא יודע על אותם בתים למרות זמינות המידע מראה שהוא לא מייחס לזה חשיבות?
"בתשובה שצה"ל מסר לנו הוא אומר שיש נוהל לבדיקה שלא בונים שוב את אותם בתים. העניין הוא שכנראה מדובר בנושא שנמצא במקום לא גבוה במיוחד בסדר העדיפויות של המערכת. צריך לקוות שהנושא לא נמצא בתחתית סדר העדיפויות. בסופו של דבר זאת הדרך לוודא שאכן יש הרתעה".
"הרשות מקדמת מהלך רוחבי לבנייה מחדש של בתי מחבלים שהרסה מדינת ישראל בהבהרה כי לא מדובר רק בסוגיה הומניטרית של מציאת פתרון מגורים למשפחת המחבל אלא באמירה מתריסה ומעודדת טרור", אומר עו"ד בועז ארזי, היועץ המשפטי של תנועת רגבים. הארגון מעלה בחודשים האחרונים רחפנים כדי לצלם את בתי המחבלים שנהרסו ולוודא שהם אינם נבנים מחדש.
"כאשר זיהינו כי ביתו של המחבל איסלאם אבו חמיד, שרצח את סמ"ר רונן לוברסקי, נבנה מחדש בשכונת אל עמארי ברמאללה, איתרנו ותיעדנו את בניית הבית מחדש והעברנו את הממצאים למשרד הביטחון ולפיקוד צה"ל בצירוף חוות דעת משפטית אשר הוכיחה שעל פי החוק העוסק בהריסת בתי מחבלים, אפשר וצריך להרוס בתי מחבלים שנבנים מחדש בלי להיכנס להליך משפטי ארוך ומתיש, ואכן, בתוך זמן קצר נהרס המבנה בשנית", אומר ארזי.

כמה חריפים ההליכים המשפטיים האלה?
"זה לא סוד שבשנים האחרונות ההרתעה הישראלית הולכת ונשחקת, וחלק מרכזי מכך צריך לזקוף למשפטיזיציה של מערכת הביטחון, שלרוב מונעת את הריסת בתי המחבלים בסמוך לזמן הפיגוע. לעיתים קרובות ההתערבות של המערכת המשפטית מובילה להריסה קוסמטית של חדר אחד בבית משפחת המחבל. כל זה מוביל לאיבוד ממשי של אפקט ההרתעה ומצמצם את יכולתה של מערכת הביטחון לפגוע במוטיבציה של מחבלים להוציא לפועל פיגועים ולגרום למשפחות המחבלים לנסות ולמנוע פעולות טרור".
תגובת צה"ל: "צה״ל וגופי הביטחון פועלים בנחישות לשמירה על שלומם של אזרחי מדינת ישראל, לסיכול פיגועי טרור ולהרתעת גורמי הטרור. הריסת בתי מחבלים מבוצעת לאחר תהליך סדור, שבו נשקלים על ידי הגורמים הרלוונטיים כלל השיקולים הנחוצים לעניין, כפי שנקבעו בפסיקת בג״ץ, בהתאם לנסיבותיו הפרטניות של כל מקרה. צה"ל מבצע פיקוח ומעקב על בתי מחבלים שנהרסו באופן שוטף על מנת לוודא שהם לא נבנים מחדש. במקרים שבהם מתגלה כי נבנה במקום מבנה חדש, נבחנת הריסתו המחודשת".

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה