בדרך לכותל

סעודת מלכים בתשעה באב

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
זכות גדולה נפלה בחלקי, להתפלל בשבת מיוחדת, בעיצומו של יום ט׳ באב, ליד שריד חומת בית מקדשנו.
מרוב התרגשות לא חשתי בשרב ששרר בירושלים.
רחבת הכותל כוסתה אט-אט בכיפות סרוגות. ישיבות אור עציון, בית אל, הכותל, מרכז הרב ועוד, נאספו לשיעורי תורה ולתפילות מרגשות ברוב עם. ממש בשעות שהתחולל מבצע צבאי, בדרום הארץ – בחורי הישיבות הצעירים, שעדיין לא התגייסו, שפכו לבם כמים, יחד עם כל מתפללי הכותל, חרדים וציונים כאחד, להצלחת חיילי צה״ל, מתוך דאגה אמיתית לשלומם.
הוספנו גם תפילה לקיבוץ גלויות, לקירוב לבבות ולבניין בית הבחירה בב״א.
שיעורים מרוממים של הרב חיים דרוקמן, הרב זלמן מלמד, הרב ברוך וידר, הרב טוביה ליפשיץ ועוד, הוסיפו למדד ההתרגשות וההתעלות. כל הדוברים, הדגישו את הצורך להרבות באהבת ישראל לזירוז הקץ המגולה וכתשובת המשקל לתקופת החורבן והגלות.
ביום שישי נולדה לנו נכדה מתוקה. שמחה גדולה לכל המשפחה. זכיתי לעלות לתורה, בשבת בבוקר בכותל ולברך את ביתנו צופיה, היולדת, ואת חתני יהל וביתם היקרה, שנולדה להם במזל טוב.
שלל החוויות, השמחות, ומצד שני ההפצצות והאירועים התכופים, הציפו אותי ברגשות מעורבים.
הייתה זו התעלות מיוחדת, לחגוג שבת שמחה עם תינוקת חמודה, דווקא בעיצומו של היום בו נחרב המקדש – יום ט׳ באב, שהאבל על החורבן נדחה מפני השבת. חשתי כאילו אנו מתאמנים לקבל פני משיח בט׳ באב, בשירה ובתענוגים. במועד שצריך להתענות על חורבן הבית, קיימנו בשמחה את השבת ואת המצווה להתענג בסעודות – ביין בבשר בדגים ובמגדנות.
במהלכה של תפילת ערבית, בערב שבת, ראינו חיילים דתיים, לובשי מדים, עולים על הסעות, בדרך ליחידותיהם בדרום. תרנו אחר כל פיסת מידע אפשרית.
מראה החיילים, שעולים על הסעות באמצע תפילות השבת וחוסר הידיעה מה קורה באותה עת, בחזית ובעורף, הזכיר לי את אי הוודאות ששררה בשעות הראשונות של פרוץ מלחמת יום כיפור.
המבוכה של ׳רב הנסתר על הנגלה׳, התווספה לסערת הרגשות, שקיפלה בתוכה כמעט את כל מגוון התחושות האפשרי: מצד אחד – עצב וצער על החורבן ודאגה לשלום חיילי צה״ל ומצד שני – שמחה והודיה על הישועות הגדולות שה׳ מזכה אותנו.
מעל לכל גברה בי הכרת הטוב, על הולדת הנכדה המתוקה, שהיא נינה לאמי, תבדל״א, נינה לחותן ולחותנת שלי יבדל״א וחימשית לסבתות ולסבים – רבה רבה, (שאינם כבר בין החיים), שלי ושל רעייתי כולם אודים מוצלים מאש – ניצולי שואה.
עבורי ועבור בני משפחתי, ובעיקר עבור ניצולי השואה – הרחבת המשפחה היא אות ומופת ל״נצח ישראל לא ישקר״ולניצחונו של הקץ המגולה.
חשבתי לעצמי שוב, באותה שבת, שרק בעם ישראל יש שילוב נצחי ומנצח, של עם מלוכד ומאוחד, בעצב וגם בשמחה מופלאה, מתוך הודיה לבורא עולם על כל הטוב ומתוך אמונה גדולה בישועת ה׳, גם בשעות המאתגרות ביותר.
02
במוצאי שבת קיבלנו עדכון, שצה״ל חיסל מהאוויר בחירים בשרשרת הפיקוד הרצחני של הג׳יהאד האסלמי וביניהם את חאלד מנסור ימ״ש, מפקד המרחב הצפוני וגם את מפקד האגף הדרומי של ארגון המחבלים השפל.
ככל שנקפו הדקות במוצאי שבת קודש, בכניסת הצום, זרם מידע נוסף על פעילות צה״ל ברצועה כולל פעילות הקומנדו הימי. בין המתפללים בכותל בשעת ערבית, בקריאת מגילת איכה ובאמירת הקינות, רווחה תחושה מעצימה, של ״ממעמקים קראתיך ה׳״ – עידוד וסיפוק מישועת ה׳, שמתגלה בעוצמתה בכוחות הביטחון של עם ישראל. יש לנו מודיעין מבריק, חדשני, לוחם, יצירתי, אמיץ ומדויק. המידע החיוני, בשילוב חיל-האוויר הטוב בעולם, מביאים להישגים ביטחוניים, שכל מדינה ואפילו כל מעצמה עולמית, יכולים להתקנאות בהם.
03
למחרת, בעיצומו של צום החמישי, זכיתי להתפלל עם תושבי ׳בית החושן׳ ו׳בית היהלום׳ במרומי הר הזיתים. כאן, מבית הכנסת הממוקם במרומי הקומה העליונה של ׳בית החושן׳, תוכלו ליהנות מתצפית בלעדית, מרהיבה ומרגשת, המאפשרת מבט מקרוב ומגבוה אל עבר 3,000 שנות ההיסטוריה היהודית של ירושלים. מבניין לחורבן ומגלות לגאולה. ממערב נצפה על הר הבית המתגלה כולו על שועליו ומבקשי רעתו, לפרטי פרטים. נרים מבט על ירושלים העתיקה וגם על זו הנבנית לתפארה. מצפון תוכלו להבחין בנבי(א) סמואל – ציון שמואל הנביא. מדרום תתרגשו לחזות ב׳ארמון הנציב׳ משם התגלה לאברהם אבינו, לראשונה, מראה הר המוריה. בהמשך, ללא מאמץ, תגלו את יישובי גוש עציון המתחדשים. ממזרח, נוכל לראות, דרך הערפילים, את הרי אדום וים המלח.

כחבר בקבוצת הוואטסאפ של מתפללי בית החושן, שבה מעדכנים על שעות התפילה, אני נחשף למאמצים לגייס ׳עשירי למניין׳, בכל שבוע ובכל חג ומשתדל לסייע ככל יכולתי. תושבים מסורים מ׳מעלה הזיתים׳ מגיעים תדיר לבית החושן להשלמת המניינים. הקהילה המצומצמת של המשפחות היקרות, שמתגוררות בפסגת הר הזיתים, עומדת איתן, כעמוד האש לפני המחנה, לשמירה על החזית המזרחית של ירושלים, בואכה הר הבית. התושבים החלוצים חיים במציאות של אילוצים, שמציבה בפניהם שיגרה של אתגרים מידי יום ומידי שעה.
מכיוון שבבית החושן וב׳בית היהלום׳ הסמוך, מתגוררים רק תשע משפחות ושני רווקים, ומכיוון שאי אפשר לנטוש את בית היהלום ללא נוכחות קבועה, כל תפילה במניין מצריכה התארגנות מוקדמת. המשפחות עושות מאמצים מופלאים לשמור על רצף תפילות במניין, ולכן הן נעזרות בתושבים המסורים של שכונת מעלה הזיתים הנמצאת מרחק של כחצי שעה הליכה. למניינים מצטרפים גם אורחים מכל מרחבי ירושלים וההתיישבות.
04
בט׳ באב פגשתי בתפילות בבית החושן חברים יקרים וביניהם את ר׳ שמואל זנגי-מידד, איש ׳חברון׳, שמשפחתו מתגוררת 40 (!!) שנה ב׳בית חסון׳ הצמוד ל׳בית הדסה׳ בעיר האבות, ת״ו. זנגי הוא המייסד והמנהל של ארגון ׳חוננו׳, שפועל ללא לאות ובמסירות, להצלת נפשות ערכיות ויקרות, שעומדות למשפט, על לא עוול בכפם.
מציאות יום יומית של חיילים ואזרחים, שאוימו על ידי מחבלים או שודדים, חשו עצמם בסכנת חיים של ממש וירו בנשקם באוויר, להגנה עצמית. אזרחים תמימים ששלפו את נשקם לאחר שהותקפו באבנים ובקבוקי תבערה על ידי מחבלים. לא אחת, אזרחים וחיילים אלו, מוצאים עצמם במעצר משפיל, בתנאים קשים ובחקירות צולבות ובלתי אנושיות, מלוות באיומים ובלחצים נוראיים. בד״כ המעצר נעשה ללא נוכחות עו״ד. למרבה הצער, דווקא המותקפים מוצאים עצמם מאחורי סורג ובריח, תוך שהם מואשמים באשמות שווא. נשקם מוחרם, פרנסתם מקופחת, דרגתם נשללת וחייהם נהרסים – על פי רוב אין ביכולתם לממן הגנה משפטית הולמת, שתחלץ אותם מציפורני התביעה הדורסנית.
כאן נכנסים המלאכים של חוננו לתמונה.
אנשי ׳חוננו׳ מגייסים על חשבונם, עורכי דין מהשורה הראשונה, מסורים ומנוסים, שבמאמצים גדולים הופכים את הקערה על פיה.
הנאשמים חשים הקלה רבה מעצם הייצוג ההולם שהם מקבלים.
על פי רוב, האמת יוצאת לאור רק לאחר קרב משפטי ארוך ומייגע. לעיתים דרושים ערעורים רבים ועלויות הטיפול המשפטי מרקיעות שחקים. ארגון חוננו מסייע במימון ההגנה המשפטית ומלווה את המותקפים והמואשמים התמימים לאורך כל הדרך.
מול הצוות המשפטי של חוננו עומדים אנשי התביעה מהפרקליטות, שזמנם ממומן היטב מתקציבו של משרד המשפטים. בשל העומס במערכת המשפט, נגרם לנתבעים, בד״כ, גם עינוי דין קשה, מכאיב ומייגע. לדאבון לב, אנשי הפרקליטות ואיתם, לעתים, גם נציגי המשטרה, סבורים שהאמת נמצאת תמיד בצד שלהם.
אנשי חוננו לא נרתעים מול כל האתגרים, לא נחים ולא מרפים, עובדים באמונה גדולה, יום וליל – ׳עד יצא כנוגה צדקה וישועתה כלפיד יבער׳.
משפט צדק ופסיקה ישרה, על פי רוח אמונת ישראל ומשפט התורה, הם תנאי חשוב ועיקרי, ואחד היסודות לבניין חברה יהודית מתוקנת בארץ ישראל. זהו הבסיס ההכרחי לחידוש עבודת הכוהנים בבית המקדש – ׳כוהניך ילבשו צדק וחסידיך ירננו׳!
שנזכה במהרה.
שבת שלום של אהבת צדק, חידוש והחלת המשפט העברי במדינת ישראל, אהבת חסד, אהבת ישראל ללא תנאי והחזרת החיים להר הזיתים.

בתמונה הראשית: שועלים הילכו בו- תצפית שלי מ׳בית החושן׳ על הר הבית השומם, בט׳ באב

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה