יהדות עכשיו

עיר שטופת קסם

יעלי אליה מדי

יעלי אליה מדי

היא גם פנינת תיירות למבקשים התענגות רוחנית עם פיסות של היסטוריה בשילוב אומנות, אווירה, אוויר טוב ונופים מופלאים מסביב. לזה תוסיפו יין טוב וגבינות תוך כדי סיור בסמטאות העיר העתיקה, ותקבלו חוויה מדהימה וייחודית

צפת  היא אחת הערים הציוריות והיפות בישראל, ולא צריך להיות רגשן גדול כדי להתפעם מהילת הקדושה השורה עליה כבר מאות שנים. זה לצד זה מהלכים חובשי שטריימל ולובשי קפוטות, חסידי ברסלב, קבליסטים רואי נסתרות ומחפשי תשובה, דתיים וחילונים יחדיו. שילוב מרתק בין צפת של מטה לזו של מעלה, הﬠתיקה, שרוח של התחדשות ואומנות שורה עליה לצד הקודש והרוחניות שהן מנת חלקה זה מאות בשנים. היא מרגשת אותי בגווניה וביופייה, ואווירה הצלול והנופים של פסגת הר מירון ושל הכינרת הסובבים אותה מרחיבים לי את הלב.
ידוע שצפת היא עיר קודש אפופת רוחניות ומיסטיקה, אבל היא גם פנינת תיירות למבקשים התעלות רוחנית עם פיסות של היסטוריה בשילוב אומנות, אווירה, אוויר טוב ונופים מופלאים מסביב. לזה תוסיפו יין טוב וגבינות תוך כדי סיור בסמטאות העיר העתיקה, ותקבלו חוויה מדהימה וייחודית. בלילות אפשר לשמוע את השקט בסמטאות המוארות בפנסים רומנטיים, והמעיין הרדום כבר אינו זורם, אבל ניגונים נשמעים בחצרות והעיר רוחשת פעילות רוחנית אומנותית ואף מוזיקלית.
צפת נזכרת לראשונה בשם 'ספה' בתיאור היישובים שביצר יוסף בן מתתיהו, מפקד המרד הגדול ברומאים בשנת 66 לספירה. למעשה אין אנו יודעים הרבה על צפת עד תחילת האלף השני, שאז הקימו הצלבנים מצודה בהר צפת, היושב על הדרך לדמשק. המצודה נהרסה ועברה מיד ליד בקרבות בין הצלבנים לצלאח א-דין ואחר כך בין הצלבנים לממלוכים, ומאז חוותה העיר עליות ומורדות.

לפני חמש מאות שנה התיישבו בצפת יהודים רבים שברחו מספרד. זו הייתה תקופת תור הזהב הצפתית. היהודים שלחו ידם במסחר בדים וצמר, ראו ברכה בעמלם, וגדולי עולם וענקי תורה בחרו להתיישב בה. ברחובותיה של צפת התהלכו באותן שנים צדיקים ומקובלים, והם הטביעו את חותמם על הדורות הבאים אחריהם עד ימינו אלה: בבית כנסת אליהו הנביא ישב האר"י הקדוש ולימד קבלה לתלמידו הגאון רבי חיים ויטאל. בין הסמטאות הצרות של העיר פסע רבי ישראל נג'ארה וחיבר פיוטים. מרן רבי יוסף קארו, הפוסק הגדול, הקים כאן את ישיבתו וחיבר את הספרים 'בית יוסף' על ארבעה טורים ו'שולחן ערוך', שהתקבל בכל קהילות ישראל. עימו הסתופף הגאון רבי משה, האלשיך הקדוש, וחיבר את הביאור המפרסם לתורה 'תורת משה' ועוד.

סיור ברובע היהודי העתיק, העשוי קירות אבן יפים, מספר את סיפורו של היישוב היהודי מתור הזהב ועד עמידת העיר המופלאה במלחמת העצמאות עד לכיבושה בידי הפלמ"ח, ועל כמה אתרים לא כדאי לוותר. בית כנסת האר"י על שם רבי יצחק אשכנזי לוריא, אבי תורת הנסתר, ובו היה האר"י מקבל את פני שבת המלכה. בבית הכנסת ארון קודש מפואר וייחודי בפיתוחים וחיטובים אמנותיים.

בית כנסת אבוהב
בבית הכנסת ספר תורה עתיק ומיוחד שכתב רבי יצחק אבוהב, בעל 'מנורת האור'. בית הכנסת בנוי ככיפה, מעוטר כולו ציורי קיר כחולים, ונברשות עתיקות משתלשלות מתקרתו.

 
צפת

בית כנסת מר"ן יוסף קארו

בבית הכנסת המיוחס לרבי יוסף קארו יש חדר קטן, מקומר, שבו נגלה לרבי יוסף קארו, לפי המסורת, מלאך בדמות המגיד. החזיונות שנתגלו לו הועלו על הכתב בספרו 'מגיד מישרים'.

בית העלמין 

בבית העלמין העתיק של צפת טמונים גדולי הדור שפיארו את צפת. האר"י, רבי יוסף קארו, רבי משה קורדוברו, רבי יוסף בירב, עולי הגרדום אשר תלו הבריטים בכלא עכו בשנת 1947 ועוד.

מקווה האר"י 

המקווה שוכן במורד בית העלמין העתיק של צפת. מימיו קרים במיוחד, והאמיצים שיטבלו במימיו, על פי המסורת מובטחות להם סגולות וישועות.

קריית האומנים

צפת נחשבת גם לﬠירם האולטימטיבית של טובי האומנים בארץ. לאחר שנטשו הﬠרבים את הרובﬠ המוסלמי התיישבו האומנים בבתים הנטושים והפכו אותו למרכז אומנים ובו מוזאונים, גלריות וחדרי סטודיו.

הסמטה הראשית ברחוב אלקבץ מיוחדת ביופייה: גלריות, חנויות תכשיטים ויודאיקה. אפשר לראות זוג אורגים על נולים, כיפות, טליתות וצﬠיפים מחוטי משי וזהב, ציורים קבליסטיים, מנדלות של תרבות המזרח, ציורי מים ועוד. 

קצת רומנטיקה
בעיר העתיקה פועלות גם מחלבות קדוש והמאירי, הידועות בגבינות ששמן וטעמן נודע בכל העולם. יקב אבוהב ויקב אהרי מייצרים יינות משובחים, וכן פועלים במקום מפעל נרות, מוזאונים מעניינים ועוד.
צפת היא אחת מארבע ערי הקודש לצד ירושלים, חברון וטבריה. היא הייתה ונשארה עירם של המקובלים, של הפרושים, של החפצים להתנתק מההווי הגשמי ולהתעלות ברוחניות וגם של מי שמחפשים פשטות, אוויר נקי ונוף מלבב. כל אלו נותנים תחושה של שלווה ומרגוע לנפש ומאפשרים חוויה על-חושית מיוחדת של יופי, מורשת והיסטוריה, אומנות ורוחניות.
בימים אלו צפת היא לגמרי עיר שחייבים לבקר בה ולטייל בסמטאותיה. בחודש אלול אף ייערכו בעיר סיורי סליחות מוזיקליים המעירים את הלב והנפש וממלאים אותם קדושה.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה