על אלכוהול ונהיגה

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

הרשות הלאומית מפרסמת באמצעי התקשורת כי כ-70 אחוז !! מבני הנוער צורכים אלכוהול ובכמויות גדולות. אני מקווה ומאמין שהמצב אצל צעירינו טוב בהרבה, ואחוז הצורכים אלכוהול נמוך מאד.
אלכוהול הינו סם המדכא את פעילות הגוף ומחליש את יכולותיו של הנהג (מגיע למוח תוך 5 דקות מבליעתו) כגון: תיאום ואיזון, ראיה, אחיזת הגה, תפיסה, עיבוד מידע, תשומת לב ושיקול דעת ניזוקות ונחלשות. לא קיימת רמה בטוחה של אלכוהול אשר אינה מחלישה את יכולת הנהיגה שלנו. האלכוהול תמיד ישפיע על דרך חשיבתנו, הרגשתנו ופעולותינו.
השפעות האלכוהול:

  1. שיקול דעת: הוא אחד התחומים הראשונים בו חלה פגיעה – הנהג עשוי לנסוע מהר מדי, לטעות באומדן המרחק הנדרש לצורך עצירה בטוחה ולקחת על עצמו סיכונים מיותרים.
  2. ראיה: האלכוהול משפיע על היכולת של המוח לפקח על תנועת העיניים, ככל שכמות האלכוהול בדמנו עולה, כך פוחתות תנועות העיניים לצדדים. ברמת אלכוהול גבוהה הנהג מסתכל רק לפנים ומחמיץ אירועים משמעותיים מימינו ומשמאלו. ההתאוששות מסנוור על הכביש מתארכת, ועשויה להיות תופעה של ראייה כפולה של עצמים ואף עיוורון זמני.
  3. זמן תגובה מתארך: תגובה לפעולות של נהגים אחרים, להתנהגות הולכי רגל ולשינויים ברמזור הופכת איטית ומסוכנת מבחינת תוצאתה.
  4. הגוי: הנהג השיכור מתקשה לשמור על יציבות הרכב ושמירה על נסיעה בתוך הנתיב.
  5. תפיסה ועיבוד מידע: האלכוהול מאט את קצב עיבוד המידע אותו הנהג קולט. הנהג יזדקק לזמן רב יותר לקרוא שלטים, להבחין בתמרורים, להבחין בכלי רכב אחרים ולהגיב נכון ובמועד כשהולכי רגל חוצים את הכביש.
  6. קשב/תשומת לב: האלכוהול פוגע ביכולתו של הנהג לקלוט מידע משני מקורות בו זמנית. נהיגה היא פעילות הדורשת פיצול קשב ברמה גבוהה. הנהג הנוסע תחת השפעת אלכוהול, עסוק אך ורק בהיגוי ומתעלם ממידע חשוב אחר.
  7. תאום ויציבות: היכולת לחבר יציבות, דיוק ומהירות נחלשת בהשפעת האלכוהול. דיכוי מערכת העצבים משפיעה על יצירת ״רפיון שרירים״ מופיעות הפרעות בתנועה, משימות בין העין והיד הופכות קשות ולעיתים מופיעות בעיות של איזון גוף.
    בואו ונחליף את הביטוי ״אם שותים לא נוהגים״ ונאמץ את המשפט:
    אנחנו (אצלנו) לא נוהגים לשתות. ■

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה