מאיר דורפמן

עצה לחיים: תהיה ׳נודניק׳!

מאיר דורפמן
  1. בז׳ תשרי תמלא שנה לפטירת הרב אליעזר קוגל, מגדולי ישראל הנסתרים. הוא היה פיקח מאד, והבין בנפש האדם לעומקה. זכיתי להכיר אותו דרך שיחות בגמרא, בהלכה, ובבקשת עצה, אבל בערוב ימיו ואחרי פטירתו נודע לי שהוא האיש שיזם ועמד מאחורי מפעלי הפצת תורה רבים מאד, כמעט בכל מקום בארץ, בשבעים השנים האחרונות. סיפר לי נכדו: היה לו קשר עם תורמים שעמדו לימינו במפעליו הרבים. למרות שעברו תחת ידיו סכומי עתק, הוא עצמו חי בצניעות רבה כל ימיו. הוא היה לבוש בפשטות ירושלמית. מעיל ישן, כובע מהוה, בגדים פשוטים ביותר. זכורני שפעם נלוויתי אליו לפגישה עם אחד התורמים הגדולים שלו. התורם אמר לו: "כבוד הרב, יש לי בקשה קטנה. קנה לך בגדים חדשים, מכובדים, כראוי לך. יהיה לך קל יותר לגייס תרומות, אנשים יתייחסו אליך טוב יותר". סבא, ששימש כראש ישיבה שנים רבות, ענה לו: "מדוע אתה מפקיד בידי דווקא סכומי כסף גדולים? הרי יש רבים שישמחו לקבל את הכספים הללו! אין זאת אלא משום שאתה רוצה שהכספים שלך יהיו דווקא אצל לייזר קוגל, אתה חושב שלייזר קוגל ידע לעשות איתם דברים טובים. אבל אם אני אתלבש כמו שאתה רוצה, כבר לא אהיה לייזר קוגל, ושוב לא תפקיד בידי את הכספים הללו…".
    כשסיפרתי לו על הישיבה שייסד הרב אחיעד אטינגר הי״ד בדרום תל-אביב, בשכונת נוה שאנן, הוא שמח כל כך, ואמר: "בבית הכנסת ברחוב יסוד המעלה לומדים תורה? הרי שם למדתי שנים רבות בילדותי. כמה אני שמח שאתה מבשר לי בשורה כזאת…", והוסיף שאם לא קשה לי, אעדכן אותו בבשורות כאלה בעתיד, הן מחיות אותו. הוא היה אז כבן 98.
    באתי אליו עם בני להתברך לקראת הבר-מצוה שלו וסיום ש״ס משניות, הוא אמר לבן: "אתן לך עצה לחיים. אבא מאד רוצה ללמוד עם בנו תורה, בוודאי, אבל זכור תמיד – לילד אסור להשאיר את היוזמה ללימוד עם אביו אצל אביו. לאבא יש המון עיסוקים, ועם כל הרצון הטוב, זה לא יצא אל הפועל. אתה צריך להיות נודניק, לבקש מאבא ללמוד איתו". אחרי מותו הבנתי שהנושא של לימוד עם האבא העסיק אותו רבות. תחילת דרכו היתה ע״י חזון חיים של אביו שבנו יגדל בתורה. הוא שכר לו מלמדים, הוא אפילו קנה לו ספרים למדניים עוד בטרם נולד…
  2. באחד הטורים הקודמים סיפרתי על אמירה קשה של ה׳חפץ-חיים׳ בקשר לתפילה על הבאת ילדים בדור הזה. בעקבות מגיבים, אתקן ואחדד: א. בתקופת החפץ-חיים לא היו טיפולי פוריות. בימינו חובת ההשתדלות התרחבה בהרבה. ב. הח״ח דיבר על פעילות רוחנית בעולמות עליונים, דברים שאין לנו שיג ושיח בהם, ובוודאי לא התייחס להשתדלות. ג. בזמן הח״ח העזיבה של הצעירים היתה הרבה לטובת הקומוניזם, שכידוע, מתיאוריות שוויון תמימות, הגיע במקומות מסויימים לרצח המונים. ד. יש אינספור סיפורים על תפילות יוצאות דופן שלו לפקידת עקרות, הבאתי מהם גם במדור זה.
    חשיבות הסיפור הזה לדורנו, בעיני, נוגעת לצורך בתיקון ההתייחסות שוות-הנפש לתופעת החזרה בשאלה, הרווחת במחוזותינו.
  3. ועוד השלמה: בשעה מאוחרת ביום שישי כתב הרב צבי פסח פרנק תשובת היתר לעגונה. השבת התקרבה, ובתו שאלה מדוע לא יעצור את כתיבתו, וימשיך אחרי השבת. הוא השיב לה שמכיוון שיצא ההיתר מתחת ידו, אסור לעכב את התשובה לעגונה כהוא זה. הוא סיים כתיבתו לפני השבת, ובבוקר אותה השבת השיב נשמתו לבוראה. ■

עוד במדור זה

אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭ ‬הם‭ ‬אנטישמים‭ ‬ורוצים‭ ‬להרוג‭ ‬יהודים‭, ‬כי‭ ‬הם‭ ‬שונאים‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬והם‭ ‬רוצים‭ ‬להכאיב‭ ‬לה‭ ‬ולהחליש‭ ‬אותה‭, ‬ובאופן‭ ‬מוצהר‭ ‬‮–‬‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭.‬

את‭ ‬שתי‭ ‬המטרות‭ ‬הראשונות‭ ‬הם‭ ‬השיגו‭. ‬וכעת‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬השלישית‭. ‬הם‭ ‬באו‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭, ‬והם‭ ‬עשו‭ ‬זאת‭.‬

הם‭ ‬השפילו‭ ‬אותנו‭ ‬עד‭ ‬עפר‭. ‬אנסו‭ ‬את‭ ‬בנותינו‭, ‬רצחו‭ ‬את‭ ‬בנינו‭, ‬ובסוף‭ ‬אנחנו‭ ‬נושאים‭ ‬ונותנים‭ ‬איתם‭ ‬כאילו‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬אנשים‭ ‬מן‭ ‬הישוב‭, ‬וגם‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬אנשיהם‭ ‬הרוצחים‭.‬

אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭, ‬בפרט‭ ‬אם‭ ‬עזה‭ ‬תשוקם‭ ‬והערבים‭ ‬ישארו‭ ‬שם‭, ‬תעודד‭ ‬עוד‭ ‬מעשי‭ ‬טרור‭. ‬הטרוריסטים‭ ‬יאמרו‭: ‬הנה‭, ‬העם‭ ‬הערבי‭ ‬הכה‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭, ‬לא‭ ‬הפסיד‭ ‬כלום‭, ‬וקיבל‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שרצה‭. ‬מסקנה‭: ‬הטרור‭ ‬נגד‭ ‬היהודים‭ ‬משתלם‭. ‬כדאי‭.‬

לא‭ ‬צריך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭ ‬מסוכנת‭ ‬לישראל‭ ‬וככל‭ ‬הנראה‭ ‬תגבה‭ ‬מחיר‭ ‬דמים‭ ‬נורא‭. ‬לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬שילמנו‭ ‬את‭ ‬המחיר‭ ‬על‭ ‬עיסקת‭ ‬שליט‭. ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭ ‬הפעם‭? ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שדרכו‭ ‬רגליו‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭ ‬ולו‭ ‬פעם‭ ‬אחת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שענד‭ ‬סרט‭ ‬צהוב‭, ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭. ‬הוא‭ ‬בחר‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬החטופים‭ ‬ולהקריב‭ ‬תמורתם‭ ‬אנשים‭ ‬אלמוניים‭ ‬בעתיד‭. ‬כשהאנשים‭ ‬האלה‭ ‬יפסיקו‭ ‬להיות‭ ‬אלמוניים‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬יצטרך‭ ‬לדעת‭ ‬שמותם‭ ‬הוא‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬היית‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭? ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬להרוג‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬אנשים‭. ‬לך‭ ‬תתנצל‭ ‬בפני‭ ‬המשפחות‭. ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬בזה‭.‬

η„ ʉ χ ·Â˘‰

אבל‭ ‬גם‭ ‬בלי‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬המחיר‭ ‬הנורא‭ ‬ששילמנו‭ ‬ונשלם‭ ‬על‭ ‬עידוד‭ ‬מתקפות‭ ‬בעתיד‭ ‬ועל‭ ‬שחרור‭ ‬מחבלים‭. ‬גם‭ ‬אם‭ ‬נניח‭ ‬שלא‭ ‬יהיה‭ ‬מחיר‭ ‬כזה‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬מטרה‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭. ‬לאום‭ ‬לא‭ ‬משפיל‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬בפני‭ ‬אויביו‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬המחיר‭ ‬הוא‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬כמה‭ ‬אנשים‭ ‬פרטיים‭.‬

אין‭ ‬מקום‭ ‬לזלזול‭ ‬הזה‭ ‬בכבודו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ושל‭ ‬א‭-‬להיו‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ערך‭ ‬חשוב‭ ‬מאד‭. ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬להשפלתו‭. ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬יוצאים‭ ‬למלחמה‭ ‬ומוסרים‭ ‬את‭ ‬הנפש‭.‬

לא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬נראה‭ ‬לכם‭ ‬שארה"ב‭ ‬היתה‭ ‬מתרפסת‭ ‬ככה‭ ‬בפני‭ ‬מי‭ ‬שפגע‭ ‬באזרחיה‭?‬

ויתור‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬סיבה‭ ‬לגאווה‭. ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬סיבה‭ ‬לבושה‭ ‬עמוקה‭.‬

ואולי‭ ‬זאת‭ ‬עוד‭ ‬סיבה‭ ‬לכך‭ ‬שדורכים‭ ‬עלינו‭.‬

השפילו‭ ‬אותנו‭, ‬רצחו‭ ‬אותנו‭, ‬הפקירו‭ ‬את‭ ‬דמנו‭ ‬וכעת‭ ‬אנחנו‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬הרוצחים‭? ‬איפה‭ ‬הכבוד‭ ‬הלאומי‭?‬

‭(‬מי‭ ‬שרודף‭ ‬כבוד‭ ‬‮–‬‭ ‬זו‭ ‬בהחלט‭ ‬סיבה‭ ‬להתבייש‭. ‬מי‭ ‬שמחפש‭ ‬כבוד‭ ‬במובן‭ ‬של‭ ‬למה‭ ‬פלוני‭ ‬עלה‭ ‬שלישי‭ ‬ואני‭ ‬עליתי‭ ‬רביעי‭ ‬או‭ ‬למה‭ ‬נתנו‭ ‬לדוד‭ ‬רבבות‭ ‬ולי‭ ‬נתנו‭ ‬אלפים‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬ששאלות‭ ‬כאלה‭ ‬מעסיקות‭ ‬אותו‭ ‬לא‭ ‬ראוי‭ ‬לשום‭ ‬כבוד‭. ‬אפילו‭ ‬גלילה‭ ‬אל‭ ‬תתנו‭ ‬לו‭. ‬אבל‭ ‬מי‭ ‬שדואג‭ ‬לכבוד‭ ‬הבסיסי‭ ‬שלו‭ ‬כאדם‭, ‬כבוד‭ ‬הבריות‭, ‬שלא‭ ‬יאנסו‭ ‬את‭ ‬בנותיו‭ ‬ולא‭ ‬יפשיטו‭ ‬אותו‭ ‬ולא‭ ‬ישפילו‭ ‬אותו‭ ‬בככר‭ ‬העיר‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬צריך‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬הנפש‭. ‬וכאשר‭ ‬מדובר‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬פרטי‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬הכבוד‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬כאן‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬למלחמה‭ ‬אפילו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬יעלה‭ ‬ראשון‭ ‬ולא‭ ‬שני‭).‬

‚ӯ ‰˙ȯˆÈÌ

אבל‭ ‬לגופו‭ ‬של‭ ‬מצבנו‭: ‬למרות‭ ‬הכל‭ ‬יש‭ ‬עוד‭ ‬תקוה‭ ‬גדולה‭.‬

מבחינה‭ ‬מסויימת‭ ‬אנחנו‭ ‬עכשו‭ ‬במצב‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מבתחילת‭ ‬הלחימה‭.‬

כעת‭ ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬שום‭ ‬חטוף‭.‬

לכן‭ ‬נגמרו‭ ‬התירוצים‭. ‬אין‭ ‬עוד‭ ‬שום‭ ‬תירוץ‭ ‬לשאלה‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬נכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ונגרש‭ ‬את‭ ‬תושביה‭.‬

למעשה‭, ‬הזמן‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬היום‭. ‬אל‭ ‬תחכו‭ ‬לראות‭ ‬אם‭ ‬חמאס‭ ‬מקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬או‭ ‬מפר‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬ממציא‭ ‬תרוצים‭. ‬לא‭ ‬מגיע‭ ‬לחמאס‭ ‬שניתן‭ ‬לו‭ ‬הזדמנות‭ ‬לעמוד‭ ‬בהסכם‭. (‬מה‭ ‬אתם‭ ‬אומרים‭? ‬סיכמנו‭ ‬ולא‭ ‬עמדנו‭ ‬בהסכם‭? ‬אתם‭ ‬באמת‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬זה‭? ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬עם‭ ‬הנבלות‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬שילמנו‭ ‬על‭ ‬החטופים‭? ‬אה‭ ‬כן‭? ‬חמאס‭ ‬חרש‭ ‬וזרע‭ ‬וגידל‭ ‬וקצר‭ ‬חטופים‭ ‬ואנחנו‭ ‬שדדנו‭ ‬אותם‭ ‬ממנו‭ ‬בלי‭ ‬לשלם‭???!!! ‬די‭. ‬עם‭ ‬האנשים‭ ‬האלה‭ ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬שום‭ ‬הסכם‭).‬

אבל‭ ‬אם‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬ברמה‭ ‬מספיק‭ ‬גבוהה‭ ‬כדי‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬‮–‬‭ ‬אפשר‭ ‬ללכת‭ ‬בדרך‭ ‬אחרת‭: ‬הלא‭ ‬חמאס‭ ‬לא‭ ‬ימסור‭ ‬לידינו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנשק‭ ‬ברצועה‭ ‬עד‭ ‬הכדור‭ ‬האחרון‭. ‬לא‭ ‬ימסור‭? ‬נמשיך‭ ‬במלחמה‭ ‬עד‭ ‬הנצחון‭. ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬אף‭ ‬חטוף‭.‬

כבר‭ ‬אין‭ ‬להם‭ ‬שום‭ ‬קלף‭ ‬ביד‭. ‬אין‭ ‬סיבה‭ ‬שלא‭ ‬נשמיד‭ ‬אותם‭.‬

לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬מכרו‭ ‬לנו‭ ‬תירוצים‭ ‬שונים‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬בעזה‭. ‬אמרו‭ ‬שחבל‭ ‬לגור‭ ‬ולאבטח‭ ‬ישובים‭ ‬בלב‭ ‬אוכלוסיה‭ ‬ערבית‭. ‬כעת‭ ‬בחלק‭ ‬גדול‭ ‬מהרצועה‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬הערבית‭ ‬כבר‭ ‬איננה‭. ‬אין‭ ‬שום‭ ‬סיבה‭ ‬או‭ ‬תירוץ‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬שם‭. ‬אבל‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭ ‬עדיין‭ ‬נרתעים‭ ‬מזה‭. ‬כנראה‭ ‬מהטעם‭ ‬שיאיר‭ ‬לפיד‭ ‬לא‭ ‬התאפק‭ ‬ואמר‭ ‬בפירוש‭ ‬לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭: ‬אין‭ ‬בזה‭ ‬שום‭ ‬הגיון‭, ‬אבל‭ ‬צריך‭ ‬להשפיל‭ ‬את‭ ‬הדתיים‭ ‬האלה‭.‬

ω˜„ÈÌ ‡Â˙Ì

כשהודיתי‭ ‬על‭ ‬ההשגים‭ ‬הגדולים‭ ‬של‭ ‬השנה‭, ‬שאלו‭ ‬אותי‭ ‬‮"‬אבל‭ ‬למה‭ ‬ככה‭? ‬למה‭ ‬לא‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‮"‬‭. ‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬שהיו‭ ‬לנו‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‭. ‬לא‭ ‬ניצלנו‭ ‬את‭ ‬אותן‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭. ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬לשאול‭: ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחסל‭ ‬אותם‭ ‬עכשו‭, ‬או‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬אחרי‭ ‬שיתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭? ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬שנתחיל‭ ‬לשלם‭ ‬את‭ ‬מחיר‭ ‬שחרור‭ ‬כל‭ ‬המחבלים‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬עדיף‭ ‬להקדים‭ ‬ולכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ולהשמיד‭ ‬את‭ ‬המחבלים‭ ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬שהם‭ ‬יתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭?‬

כבר‭ ‬אחרי‭ ‬החגים‭, ‬חוזרים‭ ‬לשיגרה‭, ‬והחמאס‭ ‬כבר‭ ‬התחיל‭ ‬להרגיל‭ ‬אותנו‭ ‬לשיגרה‭ ‬הידועה‭ ‬והמוכרת‭: ‬הם‭ ‬יורים‭ ‬ואנחנו‭ ‬מגיבים‭, ‬ומתאמצים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬הפסקת‭ ‬האש‭ ‬ולא‭ ‬להסלים‭. ‬לא‭ ‬להכריע‭, ‬לא‭ ‬לנצח‭ ‬ולא‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬הטרור‭. ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬הסכסוך‭. ‬כבר‭ ‬הלכנו‭ ‬המון‭ ‬פעמים‭ ‬לסרט‭ ‬הזה‭ ‬ולמדנו‭ ‬שזה‭ ‬סרט‭ ‬עם‭ ‬סוף‭ ‬רע‭. ‬למה‭ ‬ללכת‭ ‬שוב‭?‬

כל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬נוציא‭ ‬מעזה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬החמאסניקים‭, ‬כולל‭ ‬החמאסניקים‭ ‬הבלתי‭ ‬מעורבים‭, ‬הם‭ ‬ימשיכו‭ ‬לנסות‭ ‬להשמיד‭ ‬אותנו‭, ‬וזה‭ ‬יכאב‭. ‬מאד‭. ‬אז‭ ‬שוב‭ ‬לחזור‭ ‬לסרט‭ ‬של‭ ‬סבבים‭ ‬ושקט‭ ‬יענה‭ ‬בשקט‭? ‬לא‭ ‬למדנו‭ ‬שום‭ ‬דבר‭? ‬

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…