בדרך לכותל

פרסומי ניסא אל מול מקום הנס

ביום ראשון, נר שביעי של חנוכה, ‘קרן אביה׳ מפיקה, בע״ה, אירוע שנתי, ענק, בהר הזיתים, בנושא – ‘פארק הזה״ב - חמ״ד על גלגלים׳. במשך יום שלם נחווה יחד חוויות מרגשות בנושא זהירות בדרכים ונשכלל כולנו את היחס של ‘בין אדם לחברו׳.

ישראל גולדברג

מנכ"ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ"ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ"ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
רוח בוקר מזרחית נשבה וליטפה את פניי בדרכי לכותל בשבת של ‘ויצא יעקב׳.
הרהרתי ביעקב אבינו, איש הרוח, שצעד כל ימיו נגד הרוחות הרעות, שנשבו במשעולים בהם פסע.
יעקב נלחם מול עולם של גזל וחמס אך לא ויתר על צעידה בדרך הישר. כשראה את רועי לבן מועלים בשליחותם נזף בהם. מסירותו, יושרו והדוגמא האישית של ניקיון כפיים נתנו לו את הכוח להוכיח ולהשפיע. גם מול עשיו הרשע לא ויתר והכין עצמו קודם כל – לדורון ולשלום, ורק אם אין ממש ברירה – למלחמה.
יעקוב אבינו היה איש תם, ישר ויושב באוהלה של תורה. בזכות אמונתו הגדולה ובזכות חריצותו וחוכמת התורה, ידע יעקב ליישם את לימוד התורה ולהתמודד בהצלחה מרשימה עם עוולות, ניצול, שקרים ואפילו עם מזימות לחסל אותו ואת משפחתו.
והנה אנו, בני יעקב, מתמודדים, כעם וכפרט, עם צאצאיהם של עשיו האדומי ולבן הארמי וישמעאל המוסלמי ‘הקמים עלינו לכלותנו, בכל דור ודור׳. במשך אלפי שנים מנסים לחסל אותנו רוחנית וגשמית אך הניסים מוכיחים לנו שוב ושוב – ‘והיא שעמדה לאבותינו׳, השגחת ה׳, בימים ההם ובזמן הזה. חנוכה היא תזכורת נצח, לניצחון האמונה והרוח הטובה על כוחות הטומאה והרשע. ‘בינו שנות דור ודור׳ – רק צריך לפקוח את העיניים ולהבין.
כמי ששם חלקו עם מתפללי הכותל, אני זוכה להרים את ראשי בציפייה, אל מקום קודש הקודשים, בתפילה שכשם שזכינו לחזור לארצנו ולמולדתנו ולעמוד בתפילה מול הכותל, לאחר אלפי שנות רדיפות בגלות, כך נזכה במהרה לבניין בית הבחירה ולעבודת הכוהנים והלויים בבית ה׳. גם כל העומדים איתי באירועים של ‘קרן אביה׳, על הר הזיתים, חשים איתי בכל פעם מחדש, את הנס הגדול של תקומת עם ישראל בארצו.
02
ביום ראשון, נר שביעי של חנוכה, ‘קרן אביה׳ מפיקה, בע״ה, אירוע שנתי, ענק, בהר הזיתים, בנושא – ‘פארק הזה״ב – חמ״ד על גלגלים׳. במשך יום שלם נחווה יחד חוויות מרגשות בנושא זהירות בדרכים ונשכלל כולנו את היחס של ‘בין אדם לחברו׳. נהנה מעשרות אטרקציות ערכיות ומרתקות – הצגות, סרטים, משחקי טריוויה נושאי פרסים, סימולטורים של נהיגה ברכב ובאופנים, משחקים, חידונים, מכונית מתהפכת, מיני קארטינג, מציאות מדומה, תרגול חגורות בטיחות, סופגניות, מנטוסים, פופקורן ועוד.
נדליק נרות חנוכה בחגיגיות, לזכר נס הניצחון של המכבים על היוונים, ממש מול מקום הנס – לנוכח הר הבית.
אירוע פארק הזה״ב מתקיים לזכרו של אביה יהושע שלנו, שנהרג בתאונת דרכים, בשומרון, בדרכו לישיבה באלון מורה, ונטמן בהר הזיתים.
03
בדרך לכותל אני חולף מתחת לגשר המיתרים, המוצב בכניסה לירושלים. השבוע קידם כאן את פניי הדף של סירחון נוראי. התביישתי בריחות הבואש, שמחללים את קדושת אבניה של עיר הקודש, שחודרים לכל חלון בקריית משה וגבעת שאול וממררים את חיי התושבים. הריח הנורא הזה נדבק במדרכות, בכבישים, בגינות הנוי, בבגדים ובנעלים, של עוברי אורח ומלווה את התיירים הבאים בשערי ירושלים ואת התושבים במשך ימים רבים.
התביישתי בדרך שבה המשטרה מתייחסת למפגינים מהימין, כאילו היו מחבלים. לא ראינו נחישות כזו, של פיזור אלים שעה שהפגינו מפגיני השמאל, שצפצפו שוב ושוב על החוק והסדר והפכו את ירושלים לפקק אחד גדול. מפגיני השמאל עשו ככל העולה על רוחם, כולל קריאות בוז והשפלה נגד השוטרים. המפגינים באותם ימי ‘פוטש׳, שעסקו במלחמה אובססיבית שקראה ‘רק לא ביבי׳ ‘אותרגו׳ על ידי התקשורת, המשטרה ובתי המשפט, למרות שהם אמונים לכאורה על שמירת הסדר והדמוקרטיה.
ואילו המפגינים שיצאו השבוע לרחובה של עיר וקראו לבדיקה ישרה ועמוקה, של אסון ההתנגשות  לכאורה, ברכב בו נהרג הנער אהוביה סנדק, ז״ל, אינם זוכים לסובלנות להכלה ולהבנה כפי שזכו מפגיני השמאל.
04
בדרכי חזרה מהכותל אני פוגש בארז, הנמרץ והמסור, האחראי על הסדר ועל התפעול של רחבת הכותל מטעם ‘הקרן למורשת הכותל׳. ארז מספר לי בהתלהבות, על תגלית מרעישה, שהתגלתה ופורסמה לפני כשנתיים בחפירות מתחת לרחבת הכותל – בנין מפואר מתקופת בית ראשון והמלך חזקיהו, ששימש כנראה כבית האוצר של המלך. בארמון המפואר, התגלו  חותמות חרס בנות רבות, בנות למעלה מאלפיים שנה שעל חלקן חקוקים שמות מלכי יהודה. אלו חותמות שמאשרות כנראה, ששולמו למלך מיסים של תושבי מלכות יהודה. מלכות ישראל הוכחדה והוגלתה מהשומרון הכבוש, על ידי מלך אשור. יש חשיבות מיוחדת לחפירות כאן, כי ישנה התאמה מלאה בין התגליות שנחשפות סביב הקרדו התחתון, הנושק להר הבית לכל אורכו של הכותל המערבי, לבין המסופר בתנ״ך – בספר מלכים, בספר ישעיהו ובדברי הימים. כמו כן יש התאמה מדהימה גם בכתבים של סופריהם של מלכי אשור, שחקקו את קורות המלחמות הקשות, שחיסלו את מלכות ישראל ופגעו גם במלכות יהודה, ב- ‘כתובת עזקה׳ וב- ‘מנסרות סנחריב׳, מאותה תקופה.
אנו לא נזקקים ל׳אישורים׳ על הקורות המתוארות בנביאים ובכתובים. התנ״ך הוא לא ספר היסטוריה! אך החוקרים, שאינם מאמינים בתנ״ך, מתרשמים מאד מההתאמה המדהימה בין כל המקורות החיצונים והממצאים הארכאולוגיים, המתארים באופן מדויק את אותה תקופה נוראה.
בזכות הגילויים המרשימים זוכה ‘הקרן למורשת הכותל׳ לקרב יהודים ושאינם יהודים לתורה.
את ירושלים לא הצליח סנחריב לכבוש ואף לא לנצח את המלך חזקיהו. חזקיהו, המלך הצדיק, נלחם בעובדי האלילים והקפיד לשמר על מצוות ה׳. מגיפה נוראה הכתה לפתע בצבאו של סנחריב והוא נאלץ לסגת ממסעי הכיבוש, החורבן וההרג. הנס הזה מתואר בספר הספרים, האהוב שלנו, ומופיע גם בכתב אשורי, בכל המנסרות שנמצאו וששמורות עד היום במוזיאון ישראל וכן באנגליה ובאמריקה. מלכי אשור לא מדווחים בכתביהם על המגפה המסתורית, שחיסלה את רוב צבאם הענק, אבל היא נרמזת ממפלתם הפתאומית ומחוסר יכולתם לכבוש את ירושלים. ניסי הניסים הגלויים, שגרמו למפלת צבא סנחריב, חיזקו מבחינה רוחנית את תושבי מלכות יהודה. הם ראו בעיניהם את ניצחון ה׳ על מלכי אשור ולכן לא הלכו אחר אלילי הצבא הכובש, כפי שהיה נהוג באותם ימים.
05
לאור הניסים והנפלאות שאנו רואים יום יום – בקיבוץ גלויות, בהתמודדות עם המגיפה, בתקומת ישראל בארצו, בפריחת עולם התורה בארץ ישראל, בחינוך, במדע, ברפואה, בהיי-טק, בבניין הארץ, בטכנולוגיה, בסייבר, במודיעין, בחיל האויר, בגז הטבעי, במפעלי החסד הגדולים, באקדמיה, במחקר, בפירות הארץ, ביין המשובח, בשמן הזית הנפלא, בדבש הטהור, בקולינרייה הכשרה, בניצחונות הצבאיים, בתפילות המרגשות בכותל ובמערת המכפלה ובשגשוג הכלכלי והמדיני של עם ישראל בארץ ישראל – נתחזק כולנו ונתעלה מעל המחלוקות הקטנות והזמניות. לא נבזבז את ימינו במריבות מטופשות, נעודד ונחזק איש את רעהו וכך נראה עין בעין, בנס ישועת ה׳ – כהרף עין.
שבת שלום של שלווה, אהבה ואחדות.
שבת מנוחה, שפותחת שבוע נפלא מלא בניסים שבכל יום ויום.

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה