הרב גבי קדוש

פרשת מצורע תשפ"ב

כבשה קשורה לעץ

השבת הסמוכה לחג הפסח נקראת "שבת הגדול" מטעמים רבים. הטעם הראשון הוא שבשבת שלפני היציאה ממצרים, בעשירי בניסן, נצטוו ישראל במצווה הראשונה לקחת שה לקרבן הפסח. נסים גדולים נעשו לישראל באותה שבת. המצרים ראו את ישראל לוקחים את השה וקושרים אותו לכרעי המיטה, ושאלו: "למה לקחתם את השה"? ובני ישראל השיבו: "לשחטו לקרבן פסח כמצוות ה׳". והיו המצרים מתרעמים מאד על ששוחטים את אלוהיהם, אך לא היו רשאים לומר להם דבר. על שם אותו נס קוראים לשבת זו שבת הגדול.
אם נשוב לסיטואציה ההזויה נראה שהדברים כלל וכלל אינם פשוטים שהרי מדובר בעם של עבדים שכבר דור אחרי דור במשך 210 שנים נמצאים במצב של עבדות מוחלטת תחת שלטון עריצי-פרעוני, אשר כלא את כל עבדיו מבלי יכולת לברוח ממצרים.
עבד רועד מאדונו, לא רק מהחשש שיעניש אותו, אלא מתוך שעבוד נפשי של העבד לאדון העובר מדור לדור. יש כאן נפש עם מנטליות של עבד, ובכל זאת מצטווים ישראל לקחת את היקר מכל לאדון, את האלוה של האדון, לקשור אותו לכרעי המיטה בקדמת הבית, לא בחצר האחורית, לעיני כל מצרים, להמתין ארבעה ימים שלמים עד להבאתו לקרבן. לא מדובר בציווי מידי להקרבה אלא בתהליך שלוקח כמה ימים. תהליך הדורש קור רוח ושלווה בקיום המצווה מול המצרים וכן דורש יחצנו"ת כלפי המשעבד המצרי.
זו גדולתו של הנס. זאת גדולת שבת הגדול. לאזור אומץ, לפעול לגאולה במעשים, להעז לרצות גאולה, לומר את כל האמת, לא להסתתר מאחורי תירוצים ונסיונות הסוואה של המצווה ושל מטרת הגאולה. גאולתן של ישראל אינה רק בהמתנה לגואל שיבוא אלא בלקיחת אחריות על הגאולה. לא נמתין בחיבוק ידיים שהגאולה תבוא משמיים בלבד. הציווי "משכו וקחו לכם" הוא חלק מתהליך גאולתנו והוא מהדהד באוזנינו מאז הגאולה הראשונה גאולת מצרים, עד הגאולה האחרונה גאולת אליהו שתופיע בקרוב ממש, בעז"ה.

עוד במדור זה

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…