הרב גבי קדוש

פרשת שופטים תשפ"ב – אמונת חכמים

רועה עם כבשים
הרב גבי קדוש

'עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל', כתב רש״י [מהספרי]: 'אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין, וכל שכן כשאומר על ימין ימין ועל שמאל שמאל'. למדנו צייתנות מוחלטת לרב.
לא סוד הוא שעבודת הרבנות לעולם לא הייתה קלה… כבר מהרב הראשון, משה רבנו מתגלים קשיים וחילוקי דעות בין הרב לקהילתו, יתכן שיש בריבוי דעות גם צד חיובי לכשעצמו אך כאשר מדובר בהנהגה, כאשר מדובר ברבנות, הדעות הם דבר אחד והמעשים הם דבר שני. מותר לחשוב אחרת מהרב, מותר לדון עם הרב, אך כאשר מדובר בהלכות ציבור, בהנהגת המדינה ואפילו בענייני הקהילה כאן יש 'סופיות הדיון', כאן צריך להשמע לרב. אומנם בעניינים פרטייים בתוך ביתו של אדם ינהג האדם לפי מה שנראה לו, אך בענייני הכלל יש להישמע לרב, לרבנות הראשית, המרא דאתרא.
מסופר על הגאון רבי שלמה אליעזר אלפנדרי זצ״ל שהיה רב בקושטא, שבשבת הראשונה לכהונתו נשא דרשה נוקבת כיצד צריך להיות דיוקנו של רב בישראל: נאמר בפסוק: 'יפקוד ה' אלוקי הרוחות לכל בשר איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם… ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה', והקשה מה פשר הלשון: 'על העדה'? ומה ההדגשה 'לפניהם'? ומדוע כתוב 'כצאן אשר אין להם רועה' במקום לומר 'כצאן בלי רועה'? ותירץ שהפסוק רומז כיצד צריך להיות רב בישראל. יש המצפים מהרב שרק יפסוק בשאלות הלכתיות של איסור והיתר אך לא יתערב בהנהגת העדה, ויש שהרחיקו לכת ומתירין לעצמם אף לכפות דעתם על הרב. לפיכך מונה משה רבנו את הכללים שיש על הרב והרועה לנקוט: שיהיה מנהיג ולא מונהג – איש על העדה ולא תחת העדה. שיצא ויבוא לפניהם דוקא, ולא שייגרר אחריהם, אלא הוא ההולך בראש בדרך הנראית בעיניו כנכונה, ואחריו ילכו כולם. שתהא ממשלתו ידועה לכל ולא תהא עדת ה' 'כצאן אשר אין להם רועה…'

עוד במדור זה

במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

טעות‭ ‬לחשוב‭ ‬שאחרי‭ ‬אלפי‭ ‬שנות‭ ‬בראשית‭ ‬ומאות‭ ‬שנות‭ ‬שעבוד‭ ‬במצרים‭…
בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

הכותרת‭ ‬מוכרת‭? ‬לא‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬סטיקר‭ ‬מהמלחמה‭ ‬האחרונה‭. ‬כבר‭…
אמור - אותו את בנו...

אמור - אותו את בנו...

האם‭ ‬מותר‭ ‬לנו‭ ‬לייחס‭ ‬למצוות‭ ‬התורה‭ ‬רגש‭ ‬של‭ ‬חמלה‭ ‬ורחמים‭…
אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

מי‭ ‬רוצה‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭? ‬הרצון‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭ ‬נראה‭ ‬שאפתני‭ ‬במציאות‭…
תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

ישנם‭ ‬דברים‭ ‬שהם‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬פשוטים‭ ‬וישרים‭ ‬שלא‭ ‬אמור‭ ‬להיות‭…
שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…