התישבות

פשע הטיוח חמור מהניגוח

השיא הגיע כשבמוצאי השבת האחרונה כוח צבאי שהובא להפגנת מחאה בצומת תפוח בשומרון כדי לשמש ככוח שיטור, קיבל פקודה ״להיכנס״ במפגינים וביצע ירי חי באוויר מעל ראשיהם של תושבים שהפגינו - בהם נשים וילדים.

אלישע ירד

אלישע ירד

מיומנו של תושב הגבעות

אלישע ירד

אלישע ירד

מיומנו של תושב הגבעות

מיומנו של תושב הגבעות

01
בשבוע שעבר התחדשו המחאות כנגד הטיוח בפרשת מותו של אהוביה סנדק.
הגעתי להפגנה יחד עם אשתי ובתנו הקטנה כדי לזעוק את זעקת משפחתו של אהוביה, ולדרוש את הפסקת הרדיפה המשטרתית אחרי נוער הגבעות. את האלימות שגילו השוטרים כלפי המפגינים אפילו אני לא צפיתי. אנשים מבוגרים שעמדו עם שלט על המדרכה הוכו באכזריות באלות, ילדים רוססו בגז פלפל, מפגינים אזוקים חושמלו ב'אקדח טייזר' ועשרות נערים שבאו לזעוק על הרדיפה המשטרתית נעצרו באלימות. גם אשתי שנשאה את בתנו במנשא ועמדה עשרות מטרים מהכביש, נאלצה לברוח ממכת״זית עם בואש שרדפה אחרי כל מפגין ש״העז״ להניף שלט מחאה.
נראה היה כי במשטרה נחושים בכל הכוח לדכא את המחאה שהתעוררה מחדש – מחאה שקמה בדיוק בעקבות אותה התנהלות אלימה ורמיסת זכויות שהובילה בסופו של דבר למותו של נער יהודי. אם למישהו עוד הייתה התלבטות אם אכן קיימת אפליה ורמיסת זכויות כלפי פעילי ימין, במשטרה דאגו להתיר את הספקות. נערות נעצרו והובלו כשהן כבולות בידיהן ורגליהן לעיני כל בניגוד לחוק, אב שהגיע לחפש את בתו בהפגנה מצא את עצמו מוכה באלימות ונגרר לבית המעצר – שם הושאר ללא אוכל ושירותים, נשים שהגיעו למחות אויימו בידי שוטרים כי אם לא יעזבו את מקום ההפגנה, יעבירו את ילדיהן לטיפול הרווחה.
השיא הגיע כשבמוצאי השבת האחרונה כוח צבאי שהובא להפגנת מחאה בצומת תפוח בשומרון כדי לשמש ככוח שיטור, קיבל פקודה ״להיכנס״ במפגינים וביצע ירי חי באוויר מעל ראשיהם של תושבים שהפגינו – בהם נשים וילדים. לשאלת מפגין מבוגר שעמד במקום עם שלט מחאה מדוע בוצע ירי חי, השיב לו הקצין כי ״היה בלאגן והיינו צריכים להרגיע״.
02
מיותר לציין שאפילו רבע מהאלימות הזאת לא ראינו במחאות אחרות, בהם השתתפו אזרחים שהשתייכו ל״צד הנכון״ של המפה הפוליטית. האלימות הזאת לא באה בחלל ריק. היא מגיעה לאחר שנים ארוכות בהם בחרו גורמים מסוימים בימין לעצום עיניים מהתנכלות מערכת הביטחון לתושבי הגבעות. את הדבר שלא הבינו אז מתחילים למרבה הצער להבין רק היום: הרדיפה שהייתה קיימת אז רק במחוזות הגבעות זלגה אל הציבור ה״נורמטיבי״ שהחל להרגיש גם הוא את נחת זרועה של המשטרה.
ההתנכלות המשטרתית שחוו עד אז אנשי הגבעות בלבד שהיו באותן השנים בקו החזית, הגיעה בפרעות תשפ״א גם לערים המעורבות בלב מדינת ישראל שהפכו לזירת קרב. מי שחוו את התנהלות המשטרה על בשרם היו בין השאר גם תושבי לוד ש״העזו״ להגן על משפחותיהם כשהיו בסכנת חיים, ומצאו את עצמם נלקחים לבית המעצר כשנשקם האישי מוחרם והם נחקרים כאחרוני הפושעים, כשבאותה שעה הפורעים ממשיכים להסתובב בחופשיות ולנסות לפגוע ביהודים.
האלימות המשטרתית הקשה שמופעלת בהפגנות ודיכוי המחאה באמצעים לא שגרתיים (שימוש בחיילים למשימות שיטור, מכת״זית בואש, שימוש באלות, ירי באויר, חסימת מפגינים בדרך להפגנה על ידי שוטרי ימ״ר ש״י החשודים בעצמם בדריסתו של אהוביה ועוד), רק מעוררת ומחזקת את החשד בקרב אנשים רבים, שפרשיית אהוביה סנדק טומנת בחובה מחדלים גדולים יותר ממקרה הניגוח והטיוח שהגיע בעקבותיו.
03
ההחתמה של כל החוקרים בתיק על הסכם סודיות בידי היועמ״ש כפי שפורסם בשבוע שעבר, השימוע לקראת פיטורין שהוגש לסגן ראש מח״ש ככל הנראה בעקבות ביקורת שהעביר על התנהלות מח״ש בחקירה והגיבוי המלא שניתן לשוטרים בכל במה תקשורתית על ידי בכירים מאוד במערכת (כולל השר לביטחון פנים) – רק מאמתים את החשדות האלה, ומצביעים על כך שכנראה הדג מסריח מראשו.
נראה כי במשטרה ובמח״ש רועדים מוועדת חקירה אמיתית שתיכנס לעובי הקורה, ותפתח תיבות פנדורה רבות בעניין התנהלות גופי האכיפה כלפי נוער הגבעות בפרט והימין בכלל בעשורים האחרונים, ומשכך מנסים להשתיק את המחאה בכל מחיר.
דווקא בשל כך חובה עלינו להמשיך ולמחות בכל הכוח עד שיבוצע ניקוי אורוות יסודי בכל גופי אכיפת החוק.
אם המחאה תופסק והרדיפה המשטרתית תימשך חלילה, אסון נוסף הוא רק שאלה של זמן.
04
ונסיים במשהו אופטימי: לפני כעשר שנים התבצע נסיון התיישבות של ארגון ״נוער למען ארץ ישראל״, בשטח בו אנו מתגוררים היום בגבעת רמת מגרון. על ההתיישבות בגבעה התחולל מאבק במשך חודשים ארוכים, ואחת לכמה שבועות היה מגיע המנהל האזרחי ומבצע הרס בגבעה. באחד הפינויים התקשה מפעיל הדחפור להרוס את בית אחת המשפחות שנבנה מבטון מזויין, וגם אחרי דקות ארוכות הקירות סירבו לנפול. אך הוא לא אמר נואש והחליט להניח במרכז הבית סלע גדול מימדים כדי להוציא את הבית מכלל שימוש.
את הסלע שמשקלו הוערך בארבעה טונות ניסו עשרות בחורים להזיז בדרכים שונות ומשונות, אך ללא הועיל. הסלע נותר איתן במקומו, ולהביא למקום טרקטור שיזיז את הסלע היה בגדר בלתי אפשרי באותה תקופה עקב הפשיטות המשטרתיות התכופות. נסיונות ההתיישבות במקום נמשכו, למרות עשרות פינויים, הריסות ומעצרי שווא שחוו תושבי הגבעה.

 רק לאחר כמה שנים בעקבות גל של צווי הרחקה מנהליים שהטילה מערכת הביטחון על תושבי הגבעה, המקום נעזב ורגליים ערביות חזרו לדרוך בו.
עשר שנים לאחר מכן עלינו אנו לאותה נקודה, ובשבוע שעבר הבאנו טרקטור שפינה את הסלע מתוך הבית – שישוקם בעז״ה בתקופה הקרובה וישמש לאירוח קבוצות מרחבי הארץ שמגיעות להכיר מקרוב את הפעילות הגבעות.
המלחמה שלפנינו עוד ארוכה. אבל כשאני רואה את הרוח ואהבת הארץ שממשיכה לפעם בעם ישראל במשך דורות ארוכים – אני יודע שבסוף ננצח.

עוד במדור זה

העץ של יוסי דגן, הרב שמואל אליהו ואדיר זיק ז"ל בשא-נור

העץ של יוסי דגן, הרב שמואל אליהו ואדיר זיק ז"ל בשא-נור

ראש מועצת שומרון יוסי דגן ביקר ביישוב שא-נור, וחזר לעץ…
״ההתעוררות הציבורית בכוחה לתת כח לממשלת ישראל מול אומות העולם״

״ההתעוררות הציבורית בכוחה לתת כח לממשלת ישראל מול אומות העולם״

חצי שנה עברה מאז המבצע של תנועת נחלה וגרעיני ההתיישבות…
הדור הבא של הקהילות בישראל

הדור הבא של הקהילות בישראל

לפני כשלושה שבועות צוין יום פטירת הרב אלישע וישליצקי זצ"ל…
״כולם מבינים שחייבים לחזק את ההתיישבות״

״כולם מבינים שחייבים לחזק את ההתיישבות״

אנחנו משוחחים בשעת בוקר מוקדמת יחסית, ממש בשיאו של משבר…
״שינויים גדולים לא קורים ביום אחד״

״שינויים גדולים לא קורים ביום אחד״

ביום חמישי בלילה בסוף השבוע שעבר עלה גרעין של משפחות…
סקר: %81 מרוצים מהמגורים בשומרון

סקר: %81 מרוצים מהמגורים בשומרון

על אף האיומים הביטחוניים והמדיניים, 81% מתושבי השומרון מרוצים מהמגורים…
לבנות את מגרון במעלה ההר

לבנות את מגרון במעלה ההר

מכתב גלוי למר אלישע ירדשלום וברכה.אינני מכיר אותך באופן אישי…
החיילים האלמונים של רמת מגרון

החיילים האלמונים של רמת מגרון

פעם ראשונה שהייתי ברמת מגרון הייתה לפני שנה וחצי. הגענו,…
קול רנה

קול רנה

ביום שישי כ"ב אב תשע"ט יצאו הרב איתן, דביר ורנה…
מצרפת לשומרון

מצרפת לשומרון

בערב שבת האחרונה הסתובבתי עם בעלי ביישוב רבבה וראיתי שלט…
בניגוד לתוכניות משרד ראש הממשלה: יחידות דיור אושרו בישוב עלי

בניגוד לתוכניות משרד ראש הממשלה: יחידות דיור אושרו בישוב עלי

ועצת התכנון העליונה היא הגוף שמאשר את הבניה ברחבי יהודה…
מהיום הראשון ועד לאחרון - כך קם ישוב חדש

מהיום הראשון ועד לאחרון - כך קם ישוב חדש

יום ראשון כ׳ באייר התשפ״א חוזר מוקדם מהעבודה כדי להתארגן…
כך הפכו ישובי גב ההר לבטוחים בישראל

כך הפכו ישובי גב ההר לבטוחים בישראל

01תנו לי לנפץ מיתוס רגע. זה אמנם קרה לאט אבל…
הנגב - מה הימין צריך לעשות

הנגב - מה הימין צריך לעשות

01הפרחת השממה בנגב, כמו גם ייהוד הגליל ויישובו, הם חלק…
מלחמה חד צדדית

מלחמה חד צדדית

01המערכה על יהודה ושומרון נמצאת בשיאה בימים אלו.תקציבי עתק מוזרמים…
משטרה בורטיגו

משטרה בורטיגו

01 "מה לעשות, אין למשטרת ישראל אפשרות לאבטח כל בית…
Scroll to Top
גלילה למעלה