ספרים

צפוּן – הגדה של פסח וצפונותיה

"אנחנו, כהורים, רוצים לעשות הפתעות לילדים בליל הסדר. אחת הדרכים להפתיע היא להראות לילדים שבתוך משפטים שהם קראו במשך שנים בצורה סתמית, מסתתרת מערכת מחכימה ומדויקת של מבנה מתמטי. זה מעורר שאלות, פותח פתח".

יהודה וידידיה גזבר

יהודה וידידיה גזבר

הרב שמואל יניב יושב בחדר העבודה בביתו שבגבעת שמואל, מחזיק בידו את ההגדה החדשה שהוציא השנה לאור. הגדה של פסח, עם ביאורים ועם תוספות, גימטריות וחידות. זה לא הספר הראשון שהוא מוציא, יש לו ותק של למעלה מעשרים ספרים, בעבר זכה בפרס היצירה התורנית – ובכל זאת, הוא מתרגש. גם אנחנו מתרגשים.
"ליל הסדר," אומר הרב יניב, "הוא חג של משפחה. כמו בית מדרש, אבל של משפחה. הילדים שואלים, ההורים מתרצים, ואחר כך להפך – ההורים שואלים והילדים עונים, כמו חברותא או כמו שיעור בבית המדרש, רק שמי שמנהיג את בית המדרש כאן הם ההורים. זה חג משפחתי, שמונע על ידי הקושיות שעולות מדברי ההגדה, וזה בעצם הפתח שנפתח להורים לענות".
אמנם לא כל ההגדה היא צפונות ומספרים, אבל איך הפתח הזה עובד עם הגימטריות?
הגימטריות הן תשובות, לא שאלות.
"אנחנו, כהורים, רוצים לעשות הפתעות לילדים בליל הסדר. אחת הדרכים להפתיע היא להראות לילדים שבתוך משפטים שהם קראו במשך שנים בצורה סתמית, מסתתרת מערכת מחכימה ומדויקת של מבנה מתמטי. זה מעורר שאלות, פותח פתח".
אילו שאלות זה מעלה? אם, למשל, אנחנו רואים מספר מסוים שחוזר באחד הפסוקים בצורה מיוחדת – מה עושים עם זה?
"הנה דוגמה," מראה הרב יניב. "בתשובה לבן הרשע אנחנו אומרים ׳אף אתה הקהה את שיניו׳. מה המשמעות של להקהות את שיניו? אבל אם תסתכל על המספרים, ׳רשע׳ בגימטריה הוא 570, ׳שניו׳ בגימטריא 366. אם נוריד מהרשע את שניו, כלומר נעשה 570 פחות 366, נקבל 204 – בגימטריה, ׳צדיק׳. המשמעות היא שרשע בלי שיניים הוא צדיק. בגיל הנעורים נערים לפעמים מנסים לנשוך, אבל בפנים הכל טהור ויפה".
״זה יפה אפילו יותר. צדיק מתחלק ב-17, גם חכם מתחלק ב-17. מה זה 17? 17 בגימטריה זה ׳טוב׳! הטוב נמצא מתחת לפני השטח".
אני רואה שהגימטריות שאתה עושה בהגדה הזו הן לא רק בפסוקי התורה אלא גם בהגדה עצמה, שהיא מדברי חז"ל.
"מה שקרה כאן הוא פלא של ממש. ההגדה שיש בידינו אפילו לא נכתבה על ידי חכמים, אלא קובצה ונאספה אט אט במרוצת הדורות, וזאת ההגדה שהתקבלה בסוף על ידי עם ישראל. והנה, מה מתברר? שהאיסוף הזה, שאמור היה לצאת אוסף אקראי של קטעים ללא סדר הגיוני, הוא לא אקראי כלל ועיקר. עיקר ההגדה, ה׳מגיד׳, מתחיל ב׳הא לחמא עניא׳ ומסתיים ב׳גאל ישראל׳, ומספר המילים שבין הפתיחה לסיום הוא בדיוק 1820, כמספר הפעמים ששם הוויה מופיע בתורה. זו ממש ההשגחה העליונה שסובבה את הדברים כך שהכול יצא מכוון".
"בכלל, ישנם בהגדה דברים מדהימים. ענייני עשר המכות. הבחירה להביא את הפסוקים מספר דברים ולא מספר שמות. הסיפור על חמשת החכמים שישבו בליל הסדר יחד – אני לא מפקפק באמינות הסיפור, אבל זה סיפור מוזר. חמישה חכמים, שיש להם קהילות ומשפחות, מתכנסים לכאורה בליל הסדר ולא מביאים לא את משפחתם ולא את התלמידים, זה לא הגיוני. בהגדה אני מביא את הפרשנות הבהירה מה היה שם בדיוק".
אני מבין שאנחנו מופתעים מהעדר המשפחה שלהם, כי ליל הסדר הוא חג משפחתי.
"בדיוק! חג הפסח וליל הסדר הם הניגוד הגמור למה שמתרחש ביום כיפור. יום כיפור הוא יום התשובה ופסח הוא יום הקושיה. אלה שני אירועים שונים, מנוגדים. מלכות התוהו מול מלכות התיקון. שם זה המלכות של היחיד איך הוא יתקן את עצמו וכאן זה כיצד היחיד יגאל את כלל ישראל, ביום כיפור זה בהנהגת הרב או שליח הציבור, ואילו בפסח זה חגו של האבא המנהיג את הבית".
אז אני מבין שההגדה היא לא רק גימטריות, אלא רעיונות מדברי חז"ל, שירים, חידות, פרשנות שלך – זה נשמע מעין סיכום של מגוון הספרים שהוצאת. זו הייתה המטרה?
"אני," אומר הרב, "בחלום ובחזון לא חשבתי שמישהו יוכל לעשות דבר כזה. לצרף כל כך הרבה חתיכות, לצרף את זה בצורה כל כך נאה, להכניס את הגימטריות בצורה מושלמת כזאת – הוא לא שיתף אותי בכלל".
"הוא" זה הרב משה יניב, בנו של הרב, שעמל על ההגדה, ערך אותה והוציא אותה לאור.
ואיך אתה מרגיש עם התוצאה?
"אני מאוד מתרגש. ההגדה של פסח היא הספר היהודי שנכתבו עליו הכי הרבה פירושים. בכל דור מוציאים עליו עוד ועוד פירושים, כי כל דור שואל שאלות חדשות ולכל דור נענות תשובות חדשות. זה החלק הכי חשוב בליל הסדר, לשאול שאלות".
גם ליל הסדר של ילדותך היה כזה?
"ליל הסדר של ילדותי היה ליל סדר מסכן. אבא שלי היה פצוע ממלחמת השחרור, הוא סבל כל הזמן מכאבים ולקח כדורים – הוא היה אדם חולה, שכב בבית החולים ולא יכול היה לעבוד. גם אמא שלי לא עבדה, היינו משפחה ענייה. אני זוכר שרבתי עם אח שלי מי יכול לקחת את העור של העוף, ושהאורחים שהגיעו לליל הסדר הביאו גרביים במתנה. אבל לכל ליל סדר יש פן וצבע מיוחד משלו".
מה החלום שלך? מה הפרויקט הבא?
החלום שלי שאנשים יכירו שצפונות בתורה, הצופן המספרי של התורה, זה לא שעשועים אלא אמת. אמת שמוכחת בצורה מושלמת. בשביל זה אני רוצה להוציא ספר על פרשות השבוע שייכתב בצורה בהירה ונגישה עם רעיון אחד מרכזי, דרכו אנשים יוכלו להבין שהתורה היא יצירה אלוקית, שבלתי אפשרי שבן אדם יצר אותה".

עוד במדור זה

ספר: שלמות הקבלה והמסורה

ספר: שלמות הקבלה והמסורה

הספר החדש "שלמות הקבלה והמסורה" יצא לאור, כחלק הראשון בסדרת…
ספר: המרד הגדול

ספר: המרד הגדול

דמיינו לעצמכם ספינה רומאית ענקית, כן, גדולה כזאת, מפלצת מלחמה,…
פיוטי הדרן לסיום מסכת

פיוטי הדרן לסיום מסכת

פיוטי הדרן לסיום מסכת בהוצאת מוסד הרב קוק תש"פ מאת:…
משנת השבת של הרב חרל״פ זצ״ל

משנת השבת של הרב חרל״פ זצ״ל

לתשורה נאה זכו לאחרונה בני הישיבות: ׳בית זבול׳ על מסכת…
מסע אחר האמת

מסע אחר האמת

אחד מספרי ההגות היסודיים במחשבת ישראל הוא ספר הכוזרי שאותו…
אומנות העבודה שבלב

אומנות העבודה שבלב

ספר חדשני המבקש לסייע למתפלל להפוך את תפילת הקבע לתרגול…
ספר שיעורים על מנחת חינוך

ספר שיעורים על מנחת חינוך

במשך עשור מוסר הרב משה רוטלוי שליט״א שיעור ייחודי בביתו…
ספר: השלום של טראמפ

ספר: השלום של טראמפ

התחום המדיני הוא מהמשפיעים ביותר על היומיום בישראל ובמיוחד ביהודה…
"משיב מלחמה" ו"תורת הארץ"

"משיב מלחמה" ו"תורת הארץ"

שנים האחרונות, זוכה דמותו של הרב שלמה גורן זצ"ל, מגדולי…
קורא לדגל, גם היום

קורא לדגל, גם היום

הרב אברהם וסרמן הוא רב קהילת גבורת מרדכי, ר״מ בישיבת…
המורה הראשון של הרב חרל"פ

המורה הראשון של הרב חרל"פ

הספר: אוהב מוסרליקט ועיבד: הרב עמנואל הרוניאן עמודים: 136 עמודי…
התניא החדש של הרב שג”ר

התניא החדש של הרב שג”ר

הרב שמעון גרשון רוזנברג, המוכר בראשי התיבות של שמו –…
ספרים רבותיי, ספרים

ספרים רבותיי, ספרים

שבוע הספר העברי בעיצומו ובחרנו להביא בפניכם ספר ילדים חדש…
Scroll to Top
גלילה למעלה