חדשות

קריאת כיוון – כיכר‭ ‬חדשה‭ ‬ע"ש‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬וישליצקי‭ ‬זצ"ל



נא להכיר: כיכר ׳הרב אלישע וישליצקי׳ – קדמת ציון, ירושלים. אך טבעי הדבר ששכונת
קדמת ציון תזכה לכיכר על שמו של הרב אלישע זצ״ל, והרב אלישע יזכה לכיכר בקדמת ציון, בעיר הקודש ירושלים

וחו‭ ‬ומקום‭ ‬חיותו‭ ‬הפנימית‭ ‬היו‭ ‬ירושלים‭. ‬‮'‬האיש‭ ‬הפשוט‭ ‬מירושלים‮'‬‭, ‬כך‭ ‬כינה‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭, ‬שאב‭ ‬את‭ ‬כוחו‭ ‬להפיץ‭ ‬את‭ ‬תורתו‭, ‬את‭ ‬סוד‭ ‬החיבורים‭ ‬והקהילות‭ ‬בכל‭ ‬מרחבי‭ ‬הארץ‭, ‬בגרעינים‭, ‬בקהילות‭, ‬בישיבות‭, ‬בתנועות‭ ‬הנוער‭ ‬ובצבא‭ ‬מכוחה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭. ‬כך‭ ‬הרגיש‭ ‬וחי‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬את‭ ‬שליחותו‭ ‬ואת‭ ‬משימותיו‭, ‬ירושלים‭ ‬תמיד‭ ‬היתה‭ ‬אצלו‭ ‬מקור‭ ‬הכח‭, ‬העוצמה‭ ‬ומקור‭ ‬השליחות‭, ‬ירושלים‭ ‬מגלה‭ ‬את‭ ‬מקור‭ ‬החיים‭ ‬ותחנת‭ ‬הכח‭ ‬לעצמיותנו‭.‬

כך‭ ‬כתב‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬בהקדמה‭ ‬לספרו‭ ‬ירושלים‭ ‬מאירת‭ ‬העצמיות‮'‬‭: ‬‮'‬האדם‭ ‬והאדמה‭, ‬הבתים‭ ‬והנשמה‭, ‬הרחובות‭ ‬והנפשות‭ ‬‮–‬‭ ‬הכל‭ ‬חובר‭ ‬יחד‭… ‬שעריה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭, ‬עיר‭ ‬הקודש‭ ‬והמקדש‭ ‬‮–‬‭ ‬כמוהם‭ ‬כשערים‭ ‬אשר‭ ‬הנביא‭ ‬האירם‭: ‬‮'‬פתחו‭ ‬שערים‭ ‬ויבוא‭ ‬גוי‭ ‬צדיק‭ ‬שומר‭ ‬אמונים‮'‬‭ [‬ישעיהו‭ ‬כ‮"‬ו‭]… ‬נפתחים‭ ‬הלבבות‭ ‬להתחבר‭ ‬לעוצמות‭ ‬שמתגלות‭ ‬ע"י‭ ‬מגיני‭ ‬ארץ‭ ‬קודשנו‭… ‬וכך‭ ‬נבנות‭ ‬גם‭ ‬החוליות‭ ‬המתחדשות‭ ‬בדברי‭ ‬ימי‭ ‬עמנו‭, ‬בתקופת‭ ‬נוראת‭ ‬ההוד‭ ‬של‭: ‬‮'‬צהלי‭ ‬ורוני‭ ‬יושבת‭ ‬ציון‭ ‬כי‭ ‬גדול‭ ‬בקרבך‭ ‬קדוש‭ ‬ישראל‮'‬‭ [‬ישעיהו‭ ‬י"ב‭]… ‬אז‭ ‬נפתחים‭ ‬השערים‭, ‬נטהרת‭ ‬העצמיות‭, ‬משתחררת‭ ‬הנפש‭ ‬באמת‭, ‬נגאלת‭ ‬הפרטיות‭ ‬מכלא‭ ‬האנוכיות‭, ‬מתבררות‭ ‬המשימות‭ ‬ומתחדשים‭ ‬הכוחות‭ ‬וצומחת‭ ‬הגאולה‭… ‬עלינו‭ ‬להיות‭ ‬מהפועלים‭ ‬עם‭ ‬א‭-‬ל‭ ‬לפרוס‭ ‬סוכת‭ ‬עוז‭ ‬ושלום‭, ‬אמת‭ ‬וחיים‭ ‬עלינו‭ ‬ועל‭ ‬כל‭ ‬ישראל‭ ‬ועל‭ ‬ירושלים‭.‬

כוחות‭ ‬אלו‭ ‬ובמיוחד‭ ‬בתחדשות‭ ‬הישוב‭ ‬היהודי‭ ‬במזרחה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭ ‬היו‭ ‬חשובים‭ ‬מאוד‭ ‬לרב‭ ‬אלישע‭, ‬הם‭ ‬היו‭ ‬סוד‭ ‬כוחו‭ ‬ותורתו‭ ‬המיוחדת‭. ‬וכך‭ ‬הוסיף‭ ‬וכתב‭ [‬שם‭ ‬פ"א‭]: ‬‮'‬אדם‭ ‬שזוכר‭ ‬את‭ ‬עברו‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬הווה‭ ‬ויש‭ ‬לו‭ ‬עתיד‭. ‬ואם‭ ‬באדם‭ ‬פרטי‭ ‬הדברים‭ ‬אמורים‭, ‬אזי‭ ‬על‭ ‬אחת‭ ‬כמה‭ ‬וכמה‭ ‬באומה‭… ‬ואף‭ ‬שהתפזרנו‭ ‬לכל‭ ‬עבר‭ ‬ושנדמה‭ ‬היה‭ ‬לעיתים‭ ‬כי‭ ‬במקומות‭ ‬מסוימים‭ ‬טוב‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬אנו‭ ‬מה‭ ‬חיינו‭. ‬בזוכרנו‭ ‬את‭ ‬ציון‭, ‬זיכרון‭ ‬אמיתי‭ ‬וחי‭ ‬שעובר‭ ‬בתורשה‭ ‬מדורות‭ ‬לדורות‭ ‬הבאים‭, ‬צומחת‭ ‬מן‭ ‬הזיכרון‭ ‬השבועה‭ ‬הנצחית‭: ‬‮'‬אם‭ ‬אשכחך‭ ‬ירושלים‭ ‬תשכח‭ ‬ימיני‮'‬‭ [‬תהילים‭ ‬קלז‭, ‬ה‭]‬

הרב‭ ‬אלישע‭ ‬זצ"ל‭ ‬לא‭ ‬שכח‭ ‬לרגע‭ ‬את‭ ‬ירושלים‭, ‬זכר‭ ‬והזכיר‭ ‬את‭ ‬וודאות‭ ‬גאולתנו‭, ‬חי‭ ‬את‭ ‬תקופת‭ ‬משיח‭ ‬וחבלי‭ ‬משיח‭ ‬וכעת‭ ‬ירושלים‭ ‬אינה‭ ‬שוכחת‭ ‬אותו‭… ‬אין‭ ‬יותר‭ ‬יאה‭  ‬לנו‭ ‬שתהיה‭ ‬כיכר‭ ‬בעיר‭ ‬ירושלים‭ ‬על‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭. ‬או‭ ‬ליתר‭ ‬דיוק‭, ‬הכיכר‭ ‬אינה‭ ‬על‭ ‬שמו‭, ‬אלא‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬על‭ ‬הכיכר‭… ‬דרכו‭ ‬המיוחדת‭ ‬בתורת‭ ‬החיבורים‭, ‬במסירות‭ ‬הנפש‭, ‬בגבורה‭, ‬רוממות‭ ‬וענווה‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שנכתבה‭ ‬על‭ ‬השלט‭ ‬בכיכר‭ ‬בשכונת‭ ‬קדמת‭ ‬ציון‭ ‬בעיר‭ ‬ירושלים‭.‬

כן‭, ‬יש‭ ‬כבר‭ ‬בתי‭ ‬מדרש‭ ‬ותלמודי‭ ‬תורה‭ ‬ואף‭ ‬ילדים‭ ‬על‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬ובכל‭ ‬זאת‭ ‬יש‭ ‬בקריאת‭ ‬כיכר‭ ‬במזרח‭ ‬ירושלים‭ ‬משהו‭ ‬ייחודי‭, ‬כיכר‭ ‬היא‭ ‬מרכז‭ ‬רחובות‭ ‬המחברות‭ ‬לרשויות‭ ‬שונות‭, ‬מציאות‭ ‬שמחברת‭. ‬כיכר‭ ‬הינה‭ ‬רב‭ ‬כוונית‭ ‬שאפשר‭ ‬להגיע‭ ‬ממנה‭ ‬לכל‭ ‬מיני‭ ‬מקומות‭ ‬רחוקים‭ ‬ומכל‭ ‬המקומות‭ ‬אפשר‭ ‬להגיע‭ ‬אליה‭, ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬שחיבר‭ ‬את‭ ‬הערים‭ ‬הטבעיות‭ ‬עם‭ ‬הערים‭, ‬את‭ ‬העולים‭ ‬עם‭ ‬הותיקים‭, ‬את‭ ‬הנוער‭, ‬את‭ ‬חיילי‭ ‬ומפקדי‭ ‬הצבא‭, ‬את‭ ‬כולנו‭ ‬ממש‭. ‬והכל‭ ‬מכוחה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭.‬

יש‭ ‬בכיכר‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬אמירה‭, ‬התחייבות‭ ‬וקריאת‭ ‬כוון‭ ‬לנו‭ ‬להמשך‭ ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭, ‬זרעים‭ ‬וענפים‭ ‬שזרע‭ ‬בנו‭, ‬ייעשו‭ ‬לכיכרות‭ ‬ורחובות‭ ‬ואלו‭ ‬יתחברו‭ ‬לרשות‭ ‬רבים‭ ‬גדולה‭, ‬מאוחדת‭ ‬ומחוברת‭, ‬מרוממת‭ ‬ובעלת‭ ‬ענווה‭, ‬לכל‭ ‬מה‭ ‬שכיוון‭ ‬והדריך‭ ‬אותנו‭ ‬מו"ר‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬זצ"ל‭ ‬בדור‭ ‬של‭ ‬גאולה‭. ‬

יישר‭ ‬כח‭ ‬לעיריית‭ ‬ירושלים‭ ‬ולכל‭ ‬הפועלים‭ ‬עם‭ ‬א‭-‬ל‭ ‬לבניינה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭ ‬ולחיזוקה‭ ‬בקריאת‭ ‬כיכר‭ ‬על‭ ‬שם‭ ‬אחד‭ ‬מבניה‭ ‬המיוחדים‭ ‬והמצפים‭ ‬תמיד‭ ‬לבניינה‭ ‬ולגאולתה‭, ‬לגאולתנו‭. ‬■

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…