בקול רב

רבנים וכסף

הא... הרב לוקח כסף? לא ידעתי. תראה, אנחנו יכולים לשלם לך על הנסיעות. נבקש מכל משתתף לתרום חמישה שקלים שיהיה לך על הנסיעה. אז אפשר לסגור במוצ״ש עוד שבועיים?

הרב יוני לביא

הטלפון מצלצל. ״היי הרב. זו רותם מבית מדרש לנוער ב… תוכל להעביר אצלנו שיחה לנוער? אנחנו רוצים להתחיל סדרת שיעורים במוצ״ש וצריכים איזה שיעור חזק שידליק את החבר׳ה״.
״אשריכם על היוזמה! מוצ״ש זה קצת מאתגר עבורי. אני גר רחוק מכם וייקח לי הרבה זמן להגיע״.
״אין בעיה. נתחיל מאוחר אחרי צאת שבת, ככה שתספיק לבוא בלי בעיות״.
״אולי עדיף רב מקומי? יש רבנים ממש מעולים בסביבה שלכם״.
״לא, לא, אנחנו רוצים לגוון. יגיעו בערך 20 חבר׳ה וחשוב לנו שיהיה להם מעניין״.
״תביני, זה בערך שעתיים נסיעה לכל כיוון. יש גם עלויות של דלק״.
״הא… הרב לוקח כסף? לא ידעתי. תראה, אנחנו יכולים לשלם לך על הנסיעות. נבקש מכל משתתף לתרום חמישה שקלים שיהיה לך על הנסיעה. אז אפשר לסגור במוצ״ש עוד שבועיים?״.
(סיפור אמיתי, והלוואי שהיה רק אחד כזה)
אפשר לתמחר תורה?
אני יודע שזה נושא רגיש וטעון, אבל הגיע הזמן לשים אותו על השולחן: רבנים וכסף.
חייבים להודות שיש כאן קונפליקט מובנה:
מצד אחד, התורה היא דבר שערכו לא יסולא בפז. ״יקרה היא מפנינים וכל חפציך לא ישוו בה״ (משלי ג,טז). כל תמחור של שיעור תורה רק מוזיל מערכו.
מצד שני, השיעור הזה לא נאמר מפיו של המלאך מיכאל אלא על ידי רב בן אנוש. אחד כזה שהילדים שלו מתעקשים לאכול ולהתלבש ושעליו מוטלת האחריות לפרנס אותם, שהבית שבו הוא יושב שעות כדי להכין כל שיעור מצריך תשלום ארנונה וחשמל, ושאפילו הרכב שהסיע אותו אל השיעור עדיין אינו פועל על אנרגיה סולארית.
מהיכן יגיעו כל העלויות האלו? הרי ״אם אין קמח – אין תורה״ (אבות ג,יז).
רבנים רבים חשים מבוכה רבה לבקש תגמול על ההשקעה העצומה שלהם בהפצת תורה, ולאנשים רבים אין כלל הווא אמינא שצריך להציע זאת לרב. כלומר, אף אחד לא יעלה בדעתו להזמין שרברב, להיעזר בשירותי מכונאי רכב או ליהנות ממומחיות רופא שיניים, מבלי לשלם להם טבין ותקילין על שירותיהם. כשמדובר ברב לעומת זאת ברור שהוא צריך להתקיים…מן האוויר.
הרב והקורנפלקס
לפני שנים נפגשתי עם קהילה שהגדירה עצמה כתורנית וחיפשה רב שיכהן בראשה. ועדת הקבלה ידעה לתאר במפורט את ציפיותיהם: על הרב להיות תלמיד חכם, בקי בתורה ובהלכה, נעים הליכות ומחובר לציבור. עליו להיות נוכח בשבתות ולהשתתף בתפילות בימי חול, לשאת דרשות ושיעורים – לגברים, לנשים ולילדים, להשקיע בנוער הקהילה ולהיות כתובת לכולם לשאלות ולהתייעצויות בנושאים הלכתיים וחינוכיים. הקהילה, כמובן, תשלם לרב על עבודתו, ולטובת המלאכה הצנועה שהם מבקשים ממנו הוקצתה משכורת חודשית של (תחזיקו חזק!) 2,000 ש״ח. ברוטו. חשוב לציין שלא היה מדובר בקהילה מרוששת שחבריה חיים מתחת לקו העוני. רוב החברים החזיקו שתי מכוניות ולא נמנעו מלקפוץ פעמיים-שלוש בשנה לחו״ל לנופש משפחתי, אבל לגבי דמות רוחנית שתעמוד בראש הקהילה הסכום הנ״ל היה נראה להם הוגן.
רק לשבר את האוזן, משמעות הדבר שכל משפחה נאלצה להוציא מכיסה 32 ₪ בחודש לטובת שכר הרב, פחות מתקציב הקורנפלקס השבועי שלה. אחרי כל זאת נציין שההצעה הנ״ל נחשבת מעל הממוצע. בקהילות רבות מאוד הרב פועל ללא שכר כלל.
נשמה=חינם?
בארה״ב זה עובד אחרת לגמרי. שם יש כבוד למעמד הרבנות, והרב מקבל מהקהילה משכורת שמאפשרת לו קיום בכבוד. בארץ הקודש הנורמות אחרות לגמרי ולצד ההשקעה הרבה בקהילה נאלץ הרב לתזז בין 2-3 משרות אחרות (לרוב בתחום החינוך, אבל לא בהכרח) כדי להצליח לגמור את החודש ולפרנס את משפחתו.
מתי יהיה לו זמן להכין שיעורים ודרשות לקהילה? מתי יספיק לראות את ילדיו ולומר שלום לאשתו? מתי יוכל להמשיך ללמוד ולגדול בתורה? לא ברור. ומה שהכי מתסכל הוא שבציבור הכללי קיימת תדמית שלילית לעולם הרבני כמי שעסוק ברדיפת שלמונים ובאכילת חינם על חשבון הציבור. נכון הדבר שיש כמה יוצאי דופן שתדלקו את הקפידא הזו, אבל הרוב המוחלט של הרבנים מקדיש את חייו כדי להביא את אור התורה לעם ישראל, ועושה זאת במסירות ובאהבה לשם שמיים. לא מעט רבנים הם אנשים ברוכי כישרונות שהיו יכולים לעשות הרבה כסף לו היו בוחרים במקצועות ׳מכניסים׳ יותר כמו היי-טק, משפטים, רפואה וכדו׳. ובכל זאת, הם בחרו לרתום את מרצם וכוחם כדי לחזק את הצד הרוחני בעם ישראל.
בשורה התחתונה מהדהדת השאלה: למה ברור לכל אחד שעל מפגש עם פסיכולוג משלמים מאות שקלים ולהזמין סטנדאפיסט לאירוע עולה אלפים, שעל טיול לחו״ל מגהצים אשראי בלי להסס וגם ביגוד וריהוט לבית גובים את שלהם, ורק מפגש עם מישהו שייגע בדבר הכי חשוב – הנשמה שלנו, אמור להיות (כמעט) בחינם?
אולי היה ראוי להפנות את השאלה לרב, אבל נדמה לי שגם לו אין תשובה.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…