מאיר דורפמן

תבנה ולא תסתור

מאיר דורפמן


״לנתוש ולנתוץ…לבנות ולנטוע״

שמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬אברהם‭ ‬רמר‭ ‬זצ״ל‭: ‬׳ירמיהו‭ ‬נחשב‭ ‬לנביא‭ ‬החורבן‭. ‬כך‭ ‬הוגדר‭ ‬המנדט‭ ‬שלו‭ ‬בפרק‭ ‬הראשון‭ ‬של‭ ‬הספר‭, ‬בשעת‭ ‬מינויו‭ ‬לתפקיד‭: ‬״לנתוש‭ ‬ולנתוץ‭ ‬ולהאביד‭ ‬ולהרוס‭ ‬לבנות‭ ‬ולנטוע״‭. ‬כלומר‭, ‬נביא‭ ‬יכול‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬המינוי‭ ‬׳לנתוץ‭ ‬ולהרוס׳‭ ‬רק‭ ‬כשיחד‭ ‬עם‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬מקבל‭ ‬את‭ ‬המינוי‭ ‬לבנות‭ ‬ולנטוע‭. ‬אין‭ ‬הריסה‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬לבנות‭ ‬משהו‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭. ‬ירמיהו‭ ‬מנבא‭ ‬על‭ ‬החורבן‭ ‬רק‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬מנבא‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬הבנין‭. ‬קל‭ ‬להחריב‭ ‬עולם‭ ‬ישן‭ ‬עדי‭ ‬יסוד‭, ‬אבל‭ ‬ירמיהו‭ ‬לימד‭ ‬אותנו‭ ‬שהריסה‭ ‬בלי‭ ‬בניה‭ ‬טובה‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬פסולה‭ ‬לחלוטין׳‭. ‬

את‭ ‬השיעור‭ ‬הזה‭ ‬שמעתי‭ ‬ממנו‭ ‬בשנת‭ ‬תשמ״ד‭. ‬גם‭ ‬עד‭ ‬אז‭ ‬היו‭ ‬דוגמאות‭ ‬רבות‭, ‬אבל‭ ‬נזכרתי‭ ‬בו‭ ‬שוב‭ ‬בשנת‭ ‬תשס״ה‭, ‬כשאחת‭ ‬הדוגמאות‭ ‬המוחשיות‭ ‬ביותר‭ ‬לרעיון‭ ‬הזה‭ ‬היתה‭ ‬תכנית‭ ‬הרס‭ ‬יישובי‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭. ‬בצורה‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭, ‬כל‭ ‬גדולי‭ ‬ישראל‭ ‬לגווניהם‭ ‬התנגדו‭ ‬ל״תכנית‭ ‬ההתנתקות״‭, ‬כולל‭ ‬מי‭ ‬שצידד‭ ‬ברעיון‭ ‬מסירת‭ ‬שטחים‭ ‬תמורת‭ ‬שלום‭. ‬מדוע‭? ‬כי‭ ‬היתה‭ ‬שם‭ ‬רק‭ ‬תכנית‭ ‬לחורבן‭, ‬בריחה‭, ‬הרס‭ ‬וגירוש‭, ‬ללא‭ ‬מטרה‭ ‬של‭ ‬בנין‭, ‬ללא‭ ‬שום‭ ‬תכנית‭ ‬חיובית‭. ‬האם‭ ‬המחיר‭ ‬הכבד‭ ‬על‭ ‬ההרס‭ ‬ההוא‭, ‬אותו‭ ‬אנחנו‭ ‬עדיין‭ ‬משלמים‭ ‬בדם‭ ‬בנינו‭, ‬יזכיר‭ ‬לנו‭ ‬תמיד‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭ ‬מנבואת‭ ‬ירמיהו‭?‬

עוד על ה״פני מנחם״

כך‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬אהרל׳ה‭ ‬הראל‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬מוריה‭ ‬בשילה‭ [‬את‭ ‬הסיפור‭ ‬המלא‭ ‬כתב‭ ‬בספרו‭ ‬״חסידות‭ ‬הלכה‭ ‬למעשה״‭]: ‬״בימי‭ ‬נעורי‭, ‬בלומדי‭ ‬בישיבת‭ ‬שעלבים‭, ‬נרקמה‭ ‬בליבי‭ ‬תוכנית‭ ‬לעזוב‭ ‬את‭ ‬ספסל‭ ‬לימודי‭ ‬הישיבה‭ ‬התיכונית‭ ‬בסיום‭ ‬כיתה‭ ‬י׳‭, ‬ולעבור‭ ‬לישיבה‭ ‬גבוהה‭, ‬כדי‭ ‬ללמוד‭ ‬תורה‭ ‬בלבד‭, ‬ללא‭ ‬מקצעות‭ ‬חול‭. ‬בר״ח‭ ‬סיון‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬שנה‭, ‬הסתלק‭ ‬לבית‭ ‬עולמו‭ ‬סבי‭ ‬מורי‭ ‬הגה״ח‭ ‬ר׳‭ ‬שלמה‭ ‬זאב‭ ‬גולינסקי‭ ‬זצ״ל‭. ‬והנה‭, ‬בימי‭ ‬השבעה‭, ‬נתמזל‭ ‬מזלי‭ ‬להיות‭ ‬נוכח‭ ‬בשעה‭ ‬שה׳פני‭ ‬מנחם׳‭ ‬זצ״ל‭ ‬הגיע‭ ‬לנחם‭ ‬את‭ ‬המשפחה‭. ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬כיהן‭ ‬אז‭ ‬כאדמו״ר‭ ‬מגור‭, ‬אלא‭ ‬כראש‭ ‬ישיבת‭ ‬שפת‭ ‬אמת‭, ‬וידידות‭ ‬רבת‭ ‬שנים‭ ‬בינו‭ ‬לבין‭ ‬סבי‭, ‬שהיה‭ ‬חברו‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬של‭ ‬אחיו‭ ‬ה׳לב‭ ‬שמחה׳‭, ‬הביאתו‭ ‬לנחמנו‭ ‬באבלנו‭. ‬פניתי‭ ‬אליו‭ ‬להתייעץ‭ ‬מה‭ ‬עלי‭ ‬לעשות‭, ‬האם‭ ‬להמשיך‭ ‬בלימודי‭ ‬החול‭ ‬ולסיים‭ ‬את‭ ‬הבגרות‭ ‬או‭ ‬שמא‭ ‬עדיף‭ ‬לעבור‭ ‬כבר‭ ‬כעת‭ ‬לישיבה‭ ‬גבוהה‭ ‬בה‭ ‬אלמד‭ ‬רק‭ ‬קודש‭. ‬הייתי‭ ‬בטוח‭ ‬שהוא‭ ‬יחזקני‭ ‬ויאמצני‭, ‬וחמוש‭ ‬בנשק‭ ‬זה‭ ‬אבוא‭ ‬לאבי‭ ‬ז״ל‭, ‬שגדל‭ ‬בחצר‭ ‬גור‭, ‬ותנא‭ ‬דמסייע‭ ‬כזה‭ ‬לא‭ ‬יוכל‭ ‬לדחות‭. ‬

הוא‭ ‬ביקשני‭ ‬להתלוות‭ ‬אליו‭ ‬לביתו‭, ‬כי‭ ‬ממהר‭ ‬הוא‭ ‬לפגישה‭ ‬עם‭ ‬אנשים‭ ‬אשר‭ ‬קבע‭ ‬עימם‭ ‬מראש‭. ‬שמחתי‭ ‬כמובן‭, ‬וכך‭ ‬אני‭, ‬נער‭ ‬בן‭ ‬16‭, ‬התלוויתי‭ ‬לאחד‭ ‬מזקני‭ ‬הדור‭, ‬בן‭ ‬שבעים‭ ‬לשיבה‭, ‬זקן‭ ‬ויושב‭ ‬בישיבה‭. ‬לאורך‭ ‬כל‭ ‬הדרך‭ ‬לביתו‭, ‬הקשיב‭ ‬לי‭ ‬רב‭ ‬קשב‭ ‬בלי‭ ‬לומר‭ ‬מילה‭, ‬למעט‭ ‬שאלות‭ ‬מנחות‭. ‬הגענו‭ ‬לביתו‭. ‬הוא‭ ‬נעמד‭, ‬שעון‭ ‬קלות‭ ‬על‭ ‬מקלו‭, ‬כיווץ‭ ‬גביני‭ ‬עיניו‭, ‬וחשב‭. ‬נדהמתי‭. ‬כסבור‭ ‬הייתי‭ ‬שתשובתו‭ ‬מוכנה‭ ‬מראש‭, ‬הייתכן‭ ‬ולא‭ ‬יתמוך‭ ‬בצעד‭ ‬כזה‭? ‬והנה‭ ‬הוא‭ ‬חושב‭ ‬וחושב‭. ‬ואז‭ ‬פתח‭ ‬עיניו‭ ‬הטובות‭ ‬והחכמות‭ ‬לרווחה‭, ‬התבונן‭ ‬בי‭ ‬ואמר‭: ‬״מה‭ ‬נכון‭ ‬לך‭ ‬לעשות‭, ‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬בוודאות‭; ‬אבל‭ ‬אני‭ ‬יכול‭ ‬לומר‭ ‬לך‭, ‬שכמדומני‭ ‬סבא‭ ‬שלך‭, ‬זכר‭ ‬צדיק‭ ‬לברכה‭, ‬היה‭ ‬שמח‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬היית‭ ‬מצער‭ ‬את‭ ‬הוריך‭, ‬וממשיך‭ ‬עוד‭ ‬שנה‭ ‬אחת‭ ‬שם‭. ‬סיים‭ ‬את‭ ‬המבחנים‭, ‬ובעוד‭ ‬שנה‭ ‬תעבור‭ ‬לישיבה‭. ‬ובכלל‭, ‬הרי‭ ‬יש‭ ‬שם‭ ‬ישיבה‭ ‬גבוהה‭ ‬גם‭, ‬לא‭ ‬כן‭? ‬אני‭ ‬אסדר‭ ‬שאתה‭ ‬תלמד‭ ‬בישיבה‭ ‬הגבוהה‭, ‬ורק‭ ‬אחה״צ‭ ‬תלמד‭ ‬קצת‭ ‬מקצועות‭ ‬חול‭. ‬יהיה‭ ‬בסדר‭, ‬בעזר‭ ‬ה׳‭, ‬אל‭ ‬דאגה‭. ‬אל‭ ‬תשכח‭ ‬לעדכן‭ ‬אותי‭, ‬בבקשה״‭. (‬ממרחק‭ ‬של‭ ‬יותר‭ ‬משלושים‭ ‬שנה‭, ‬ייתכן‭ ‬ואינני‭ ‬מדייק‭ ‬בכל‭ ‬שאמר‭).‬

ראיתי‭ ‬עליו‭ ‬את‭ ‬המתח‭ ‬‮–‬‭ ‬מצד‭ ‬אחד‭, ‬מה‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מנער‭ ‬המבקש‭ ‬להתקדש‭, ‬לנטוש‭ ‬את‭ ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬ולחבוש‭ ‬את‭ ‬ספסלי‭ ‬בית‭ ‬המדרש‭? ‬ומצד‭ ‬שני‭, ‬הרי‭ ‬יש‭ ‬גם‭ ‬בדרך‭ ‬זו‭ ‬אמת‭ ‬מסוימת‭, ‬ורק‭ ‬מפני‭ ‬צוק‭ ‬העיתים‭ ‬אנו‭ ‬נאלצים‭ ‬לחנך‭ ‬את‭ ‬צעירי‭ ‬הצאן‭ ‬שלא‭ ‬לעסוק‭ ‬בחול‭. ‬למחרת‭, ‬הגעתי‭ ‬לישיבה‭, ‬ולהפתעתי‭ ‬הוזמנתי‭ ‬לחדרו‭ ‬של‭ ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬ההסדר‭, ‬הרב‭ ‬מאיר‭ ‬שלזינגר‭. ‬הוא‭ ‬ביקש‭ ‬להבין‭ ‬מי‭ ‬אני‭ ‬וכיצד‭ ‬אני‭ ‬קשור‭ ‬לראש‭ ‬ישיבת‭ ‬שפת‭ ‬אמת‭, ‬שטרח‭ ‬להתקשר‭ ‬אליו‭ ‬מיידית‭ ‬ולבקש‭ ‬עלי‭ ‬ועבורי‭…‬

עשיתי‭ ‬כדבריו‭. ‬חזרתי‭ ‬לישיבה‭ ‬לשנה‭ ‬אחת‭, ‬ובשנה‭ ‬שלאחר‭ ‬מכן‭ ‬כבר‭ ‬עברתי‭ ‬ללמוד‭ ‬בישיבת‭ ‬מרכז‭ ‬הרב‭. ‬בשבוע‭ ‬הראשון‭ ‬ללימודי‭ ‬הגעתי‭, ‬בעצת‭ ‬קרוב‭ ‬משפחתי‭, ‬לשיעור‭ ‬של‭ ‬הפני‭ ‬מנחם‭ ‬בישיבת‭ ‬שפת‭ ‬אמת‭. ‬בסוף‭ ‬השיעור‭ ‬ניגשתי‭ ‬אליו‭, ‬רציתי‭ ‬להציג‭ ‬את‭ ‬עצמי‭, ‬אך‭ ‬הוא‭ ‬חסך‭ ‬זאת‭ ‬ממני‭ ‬‮–‬‭ ‬וואס‭ ‬הערצאך‭ ‬אהרון‭? ‬שאל‭, ‬משאיר‭ ‬אותי‭ ‬המום‭. ‬עניתיו‭ ‬שאני‭ ‬בטוב‭ ‬ב״ה‭, ‬ושזה‭ ‬עתה‭ ‬התחלתי‭ ‬ללמוד‭ ‬בישיבת‭ ‬מרכז‭ ‬הרב‭, ‬כאן‭ ‬בירושלים‭. ‬לעיני‭ ‬התלמידים‭ ‬שעמדו‭ ‬שם‭, ‬החל‭ ‬לדבר‭ ‬בשבחו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬זצ״ל‭, ‬באריכות‭ ‬ובלבביות‭. ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬כמה‭ ‬סיפורים‭ ‬על‭ ‬פגישותיו‭ ‬של‭ ‬אביו‭ ‬עימו‭, ‬ומה‭ ‬שאמר‭ ‬לו‭ ‬אביו‭ ‬על‭ ‬הרב‭, ‬ועוד״‭.‬


איך להסביר את אבלות החורבן?

פעם‭ ‬קראתי‭ ‬מגילת‭ ‬״איכה״‭ ‬באוניברסיטה‭ ‬העברית‭ ‬בהר‭ ‬הצופים‭, ‬אל‭ ‬מול‭ ‬מקום‭ ‬המקדש‭. ‬קשה‭ ‬היה‭ ‬שלא‭ ‬להתרגש‭ ‬בפסוק‭ ‬״שועלים‭ ‬הלכו‭ ‬בו״‭, ‬למשל‭. ‬אחר‭ ‬הקריאה‭ ‬ישבתי‭ ‬עם‭ ‬הסטודנטים‭ ‬ללימוד‭ ‬באגדות‭ ‬החורבן‭, ‬לשיחה‭ ‬על‭ ‬אובדן‭ ‬בית‭, ‬ולמה‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭ ‬מקדש‭ ‬היום‭. ‬ישבנו‭ ‬בחוץ‭ ‬במרפסת‭ ‬גדולה‭ ‬הצופה‭ ‬על‭ ‬הר‭ ‬הבית‭, ‬על‭ ‬העיר‭ ‬העתיקה‭ ‬ועל‭ ‬חלק‭ ‬ניכר‭ ‬מהעיר‭ ‬החדשה‭. ‬חומת‭ ‬ירושלים‭ ‬היתה‭ ‬מוארת‭ ‬באור‭ ‬קסום‭ ‬ואי‭ ‬אפשר‭ ‬היה‭ ‬להתעלם‭ ‬מיופייה‭ ‬של‭ ‬העיר‭. ‬ניכר‭ ‬היה‭ ‬משיחתם‭ ‬שמגילת‭ ‬איכה‭ ‬חדשה‭ ‬היא‭ ‬להם‭. ‬בפתח‭ ‬הלימוד‭ ‬שאל‭ ‬אחד‭ ‬הסטודנטים‭: ‬׳אני‭ ‬לא‭ ‬מבין‭ ‬למה‭ ‬ההתרגשות‭ ‬בקריאת‭ ‬איכה‭ ‬בימינו‭, ‬הרי‭ ‬עכשיו‭ ‬ירושלים‭ ‬שלנו‭, ‬בנויה‭, ‬יפה‭ ‬וגדולה׳‭. ‬אמרתי‭ ‬שאענה‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬בהמשך‭. ‬בתום‭ ‬הלימוד‭ ‬הצעתי‭ ‬להם‭: ‬׳כעת‭ ‬בואו‭ ‬נלך‭ ‬לכותל‭ ‬המערבי‭, ‬זה‭ ‬סך‭ ‬הכל‭ ‬20‭ ‬דקות‭ ‬הליכה‭, ‬יורדים‭ ‬לעמק‭ ‬ועולים‭. ‬מי‭ ‬רוצה‭ ‬לבוא‭?‬׳‭ ‬היה‭ ‬היסוס‭. ‬אותו‭ ‬בחור‭ ‬אמר‭: ‬״איך‭ ‬20‭ ‬דקות‭? ‬מה‭, ‬דרך‭ ‬הערבים‭?‬״‭ ‬אמרתי‭: ‬״למה‭ ‬לא‭?‬״‭ -‬״זה‭ ‬מסוכן״‭, ‬הוא‭ ‬השיב‭. ‬״זה‭ ‬חלק‭ ‬מהתשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלך‭ ‬בהתחלה‭, ‬גם‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬אנחנו‭ ‬בוכים‭…‬״‭, ‬אמרתי‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

להביט באותיות הפורחות

להביט באותיות הפורחות

״גווילין נשרפין…״ דברים‭ ‬שכתבתי‭ ‬על‭ ‬האדמו״ר‭ ‬מגור‭ ‬בעל‭ ‬״פני‭ ‬מנחם״‭,…
טיול בסמטאות ירושלים ורחובותיה

טיול בסמטאות ירושלים ורחובותיה

יהודי של שבת בנערותי‭ ‬היה‭ ‬הגאון‭ ‬רבי‭ ‬בנציון‭ ‬פריימן‭, ‬איש‭…
אותות ומופתים

אותות ומופתים

פעם‭ ‬מסרתי‭ ‬שיעור‭ ‬שבו‭ ‬לימדתי‭ ‬את‭ ‬אחד‭ ‬מסיפורי‭ ‬הבעל‭ ‬שם‭…
מי מתמרן אותי ליעוד חיי?

מי מתמרן אותי ליעוד חיי?

איך אדע מהו יעודי בעולם? אמר‭ ‬לי‭ ‬מו״ר‭ ‬בעל‭ ‬״נתיבי‭…
תורת חסד

תורת חסד

המתחרה ממליץ בימי‭ ‬מגפת‭ ‬הקורונה‭ ‬הלכתי‭ ‬לבית‭ ‬דפוס‭ ‬ירושלמי‭ ‬להדפיס‭…
בין תל-אביב לירושלים

בין תל-אביב לירושלים

מיהי ״ירושלמית״? לכבודה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭ ‬אביא‭ ‬כמה‭ ‬סיפורים‭ ‬ששמעתי‭ ‬מפי‭…
מירושלים של מעלה

מירושלים של מעלה

הצבעות משמים שמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬זלמן‭ ‬מלמד‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬בית‭ ‬אל‭,…
״והשב ישראל לנויהם״

״והשב ישראל לנויהם״

שאו ציונה נס ודגל… מרבה‭ ‬של‭ ‬גבעתיים‭, ‬הרב‭ ‬יוסף‭ ‬גליקסברג‭,…
ספחי פסח

ספחי פסח

״אני אומר לך: שב!״ בהמשך‭ ‬לענין‭ ‬החומרא‭ ‬שלא‭ ‬לאכול‭ ‬בפסח‭…
סיפורים על עם סגולה

סיפורים על עם סגולה

מי רוצה להתחתן השנה? אמר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬אריה‭ ‬פינסקי‭ ‬שבטעות‭…
כל ההתחלות קשות...

כל ההתחלות קשות...

קולות מהדהדיםממלחמת השחרור ארבעה‭ ‬חודשים‭ ‬לאחר‭ ‬קום‭ ‬המדינה‭ ‬נרצח‭ ‬הרוזן‭…
30 שנה לפטירתו של הגרש״ז אויערבך

30 שנה לפטירתו של הגרש״ז אויערבך

במלאת‭ ‬השבוע‭ ‬30‭ ‬שנה‭ ‬להסתלקותו‭ ‬של‭ ‬הגרש"ז‭ ‬אויערבך‭, ‬אשתף‭ ‬בכמה‭…
על מה שאפשר לראות רק בפורים

על מה שאפשר לראות רק בפורים

אם הנהגות רבותינו בכל השנה צריכות לימוד,בפורים על אחת כמה…
(סי)פורים

(סי)פורים

את‭ ‬הטור‭ ‬לקראת‭ ‬פורים‭ ‬אקדיש‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬שמאחורי‭ ‬הסיפורים‭.…
 ״לימודי סדר ד״: סדר עדיפויות

 ״לימודי סדר ד״: סדר עדיפויות

מי בעל-הבית כאן? עוד‭ ‬מדברי‭ ‬הרב‭ ‬עובדיה‭ ‬אחיטוב‭ ‬על‭ ‬סבו‭…
 גוונים ב״כוח היתר״

 גוונים ב״כוח היתר״

״הרואה את הנולד״ לפני‭ ‬כמה‭ ‬שבועות‭ ‬נשאלתי‭ ‬שאלה‭ ‬קשה‭, ‬שחששתי‭…