תחסום שור בדישו

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

׳לא תחסום שור בדישו׳ הוא איסור לגרום לצער לא סביר לבעל חיים. למרות שהשור אמור לאכול עשב בשדה ולא שיבולים, והבעלים ממש לא חייבים להאכיל שור במעדנים – אם כעת הוא דש והשיבולים מסתובבות לו בין רגליו ומול עיניו – קבעה התורה שזהו צער מוגזם, וחייבים להתחשב בצערו ולתת לו מדי פעם לאכול מהשיבולים שמתחתיו.
בביטוי הזה משתמשים גם לגבי מי שהחליט לשמור על דיאטה מסוימת או שהוא חייב מבחינה בריאותית, אבל כאשר הוא נמצא מול שולחן מלא כיבוד באירוע משפחתי או אפילו ליד שולחן הישיבות במשרד, הוא שולח מדי פעם את ידו לאיזה דבר טעים או שניים, והוא לוחש לעצמו שהוא לא אשם, שהרי ״לא תחסום שור בדישו״. אפשר לומר בפה מלא שהגישה הזו לא נכונה, לא באופן עקרוני ולא באופן מעשי, בוודאי לא כאשר מדובר בענייני בריאות. האדם החושב, הבוחר, האחראי, צריך להיות אחראי על עצמו, על דרכיו ועל חייו, ולחסום את עצמו כשצריך.
כל ההתמכרויות – עישון, אלכוהול וסמים מגיעות מהשורש של פגיעה בשליטה עצמית. נתייחס לאלכוהול בהיריון, שהוא פחות מדובר. אלכוהול ששותה האם עובר למחזור הדם של העובר דרך השיליה וחבל הטבור. רמת האלכוהול הגבוהה בדם העובר מסוכנת לבריאותו, כי גופו לא מצליח לפרק את האלכוהול. כדאי לציין כי האלכוהול שמצטבר בגוף העובר משפיע על התפתחות מערכת העצבים המרכזית – מדובר בנזק בלתי הפיך ולכל החיים.
אלכוהול נחשב לאחד החומרים הרעילים ביותר להתפתחות העובר ועלול לגרום לתסמונת אלכוהול עוברי, שכוללת קשת של לקויות פיזיות ונפשיות אצל תינוקות שנחשפו אליו במהלך ההיריון. הפגיעה היא רב מערכתית, כאשר המוכרת ביותר היא הפגיעה בַּפָנים. הביטוי החיצוני שלה הוא מפתח עיניים קטן, קפל עור בין העין לבסיס האף, שמט עפעפיים, פזילה, אף קצר וסולד עם גשר אף שקוע, העדר חריץ בין השפה העליונה לאף, שפה עליונה דקה, חך שסוע, לסת קטנה, אוזניים נמוכות ומסובבות, עיוות במבנה האוזן התיכונה וראש קטן. בנוסף, ילדים אלו סובלים ממומי לב, ממומים במערכת המין והשתן, מפגיעה בשלד עם עיוות בית החזה, מדיסלוקציה של עצם הירך, מפגיעות באצבעות, מהפרעה בתנועות המרפקים, ומפגיעה במערכת החיסונית. חלק מן המומים ניתן לזהות בבדיקת אולטרסאונד. ישנה גם סדרה שלמה של הפרעות במערכת העצבים המרכזית, פיגור ברמות שונות, היפראקטיביות עם הפרעות למידה, הפרעות בקואורדינציה ובמוטוריקה, הפרעות בזיכרון וביכולת פתרון בעיות והפרעות התנהגותיות קשות.
במהלך ההיריון אפשר מדי פעם לשתות לגימה של יין בקידוש בשבת ובחגים ואפשר ׳מלוא לוגמיה׳ בליל הסדר. עדיף שיצא תינוק עליז פחות אבל בריא יותר. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה