בדרך לכותל

׳גזור ושמור׳ לביקור בכותל

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
שבת סתווית נפלאה עברה על כוחותינו, מאירת פנים לתושבי ירושלים, לבאי הכותל ולכל אוהביה של בירת הנצח. דרכנו לכותל סוגה בשושנים. את פנינו קיבלו אלפי רקפות, פורחות בשלל צבעים, שנשתלו השבוע לאורך רחובות ירושלים, בצל עצי הנוי, בשולי הדרך ובמרכזה של כל כיכר.
תשעה קבין של יופי נטלה ירושלים, כל פינה בעיר מרהיבה ומרגשת, מזמינה את עולי הרגל להתרגל ולבקר בה, ליהנות, להתענג ולהתכונן לדבר האמיתי – בניין בית הבחירה.
02
מומלץ מאד להגיע לתפילת ׳ותיקין׳ בכותל, התפילה מתחילה, בימים אלו, לפני 06:00 בוקר, תוכלו להצטרף לאחד מהמניינים הרבים הקבועים בשבת ובימי חול. לכל מניין יש גבאי מסור, אופי מיוחד, נוסח מוגדר ומיקום קבוע.
במרכז הרחבה, בחלק המזרחי שלה (המיקום נקבע לנוחות הנשים הצדקניות, כדי שתוכלנה להשתתף בתפילה, בעמדן על המרפסת הצמודה ממזרח לרחבה), תמצאו בשבת ובימות החול את המניין של רבי שאול נוקריאן, מניין ותיקין, בן למעלה מ-35 שנה, קבוע, גדול, מזמין ומקסים, בנוסח – עה״מ, ירושלמי, ספרדי, מרוקאי וכו׳.
הגבאי המייסד, רבי שאול, מגיע יום יום, בחשיכה, הרבה לפני הנץ, מכין במסירות רבה, עבור האורחים והמתפללים הקבועים – כסאות בשפע, סטנדרים, ספר תורה, ספר הפטרה, סידורים, חומשים, שטיחונים לכוהנים, עשבי בשמים וכו׳. בסיום התפילה, בשבת ק׳, חכם שאול מזמין את הקהל לקידוש, שהוא מכין בעצמו, 35 שנה, בבית חב״ד ברחוב הסמוך, מעל לרחבת הכותל. זהו קידוש מיוחד במינו. מיזוג גלויות, חובק מזרח ומערב. מושקע מכל הלב. תמצאו בו קובנה לצד הערינג, קוגל ירושלמי לצד חילבה, חמינדוס ליד ארבעס…
אם שפר מזלכם והצטרפתם למניין של ר׳ שאול ביום שבו עובר לפני התיבה הפייטן העולמי, האהוב, חכם משה חבושה, תוכלו ליהנות מסלסולי תפילתו המרנינה, שממלאת את רחבת הכותל כולה. גם מלאכי השרת מצטרפים באותה עת, עולים ויורדים בסולם יעקב, כדי לשמוע אל הרינה ואל התפילה.
דמות מרכזית וחשובה במניין הוא הרב שמואל מורנו שליט״א, מעיר דוד, האהוב והמקובל מאד על הבריות (הרב שמואל הוא אחיו של הק׳, סא״ל עמנואל מורנו, הי״ד, שנהרג במילוי שליחות מבצעית חשאית, כמפקד בסיירת מטכ״ל, בסיום מלחמת לבנון השנייה. עמנואל, גיבור ישראל, הוא המפקד היחיד בצה״ל, שתמונתו אסורה לפרסום, גם לאחר מותו, בשל תפקידו החשאי).
הרב שמואל, שמגיע מעיר דוד, משתתף במניין מידי יום ומוסיף אור של שמחה ודבקות לתפילה, כעמוד האש ההולך לפני המחנה. בסיום התפילה ניגשים רבים מהמתפללים לברך ולהתברך אצל הרב שמואל, בעל לב הזהב והחיוך המקסים, שמקרין חום ואהבה על כל יהודי.
מידי יום שישי הרב שמואל, מלווה בחבריו, מגיע לבתי החולים ברחבי ירושלים, חמוש בגיטרה ובדברי עידוד, משמח, מנגן, שר, מחזק ומחייה נפשות.
מניין ותיקין נוסף ומיוחד מאד הוא מניינו הקבוע של ר׳ אביש ציינוירט, משכונת בית ישראל. גילוי נאות – כשגרתי בביתו של הרב צבי יהודה, בשכונת גאולה, נהגתי לקפוץ לשכונת ׳בית ישראל׳ מידי יום שישי, כדי להצטייד לכבוד שבת קודש בקוגל ירושלמי, נמס בפה, בחלות ובפיתות חמות, היישר מהטבון, שנאפו במאפיות האותנטיות, שבאזור השוק בשכונת ׳בית ישראל׳ הוותיקה, הסמוכה למאה שערים. במרכז שכונת בית ישראל מתנוססת לתפארה ישיבת ׳מיר׳, שהיא ללא ספק הישיבה הגדולה ביותר בעולם ובה למעלה מ-4,000 (!) תלמידים.
הרב אביש, הוא ירושלמער שורשי, עטור בספודיק ובמעיל ירושלמי, מקובל אמיתי, מאיר פנים לכל אחד, ממש כמו רבו, הרב שלמה זלמן אויירבך. הרב אביש נותן מידי יום שיעורים בישיבת המקובלים – ׳שער השמים׳. ר׳ אביש מתייצב בכל יום במניין הוותיקין שלו, הקבוע בכותל, בפינה הדרום מזרחית ליד המחיצה של עזרת נשים. כל זאת לאחר שכבר הספיק לתת שיעור בדף היומי בישיבה.
את המניין הזה, בנוסח ספרד (חסידי), ייסדו במסירות, קומץ יהודים יקרים וחלוצים, לאחר מלחמת ׳ששת הימים׳. אט-אט הלך המניין ותפח. יהודים רבים הצטרפו, מתוך ערגה וכיסופים לתפילה בכותל. מניסיוני, מי שחש את עוצמת התפילה בכותל ורואה נפלאות, כשמתקבלות התפילות ברצון, יהפוך חיש קל להיות מתפלל קבוע בכותל.
לאחר שמניין ה׳ותיקין׳ גדל והיו ׳חיובים׳ לקדיש מפעם לפעם, הוא התפצל לכמה מניינים בנוסחים שונים. כיום, ניתן כבר לפגוש,
במניין של ר׳ אביש, את הדור השני והשלישי למייסדים! יש שמתפללים במניין רק בשבתות ויש שמתפללים בו כל השבוע וגם בחגים ובימים הנוראים.
הגבאי הוותיק הוא הרב יוחנן ויינגרטן, (דור שני), שאליו מצטרף בנו ר׳ אהרל׳ה (בן 25) – דור שלישי למחדשי התפילות הקבועות בכותל. רבי יוחנן, הוא חסיד ירושלמי מקובל ואהוב, גם על הרב דוד אבוחצירא מנהריה וגם על ר׳ אביש מבית ישראל וגם על כל יהודי שמכירו.
החסידים הירושלמים עושים את דרכם לכותל, במכוון, דרך השכונות הערביות במזרח ירושלים ונכנסים דווקא דרך שער ׳שכם׳, ללא מורא ובגב זקוף, בחמה, בצינה, בגשם, בקורונה וגם בשלג.
ר׳ יוחנן מספר לי, על הזכות, שהרב אביגדור נבנצאל שליט״א נמנה על המתפללים הראשונים במניין. הרב אביגדור שליט״א היה גם בעל הקורא במגילת אסתר, במשך שנים.
רבים מגיעים להתפלל בכותל 40 יום ברציפות. זו סגולה ידועה, למי שיש בקשה מיוחדת לרפואה, ללידה, לשידוך וכו׳. אחדים, שלא יכולים להתמיד, פונים לר׳ אביש והוא מזכיר את שמותם ובקשתם במשך 40 יום רצופים.
בימות הגשמים והשלג המניין מעתיק מקומו זמנית. למבואה, סמוך לכניסה למנהרת קשת וילסון, בפינה הצפון מזרחית של רחבת הכותל.
ר׳ יוחנן עוד זוכר את אותם ימים, בהם פתח המנהרה היה נסתר וחסום מתחת למפלס הרחבה. הודות לעבודות החפירה של ׳הקרן למורשת הכותל׳ שהנמיכו את רחבת הכותל, התגלו נדבכים רבים של אבני הכותל שהיו חבויים מתחת למפלס הרחוב והתגלה הפתח למנהרה הגדולה, מתחת לגשר שעליו צעדו רבבות עולי הרגל לבית המקדש.
למניין של ר׳ אביש הצטרפו במשך השנים רבים וטובים, חרדים וסרוגים, כמו הרב גולדשטיין ע״ה ראש ׳ישיבת קבר דוד שבהר ציון׳, דוד לאקס, שצועד כל שבת מפסגת זאב, ר׳ האקר מחנות הבשר, שצועד משכונת רמות הרחוקה, בריש ציינוירט, שצועד משועפט, הרה״ג ביניש פינקל זצ״ל ראש ישיבת ׳מיר׳, שהיה קורא לר׳ אביש – ׳ראבע׳… ור׳ יוסי אפטר, יבדל״א, שמגיע בימות החול משילה.
בנו, נעם הי״ד נהרג בפיגוע הרצחני, בישיבת עותניאל, בתקופה זו של השנה, לפני 20 שנה, נעם, בוגר הישיבה, היה בחל״ת משרותו בצה״ל וכיהן כאחראי על תורני המטבח בישיבה. המחבלים השפלים חדרו לישיבה דרך המטבח בדרכם למסע הרג בתוך חדר האוכל ההומה אדם, הם התחילו לירות במטבח לכל עבר. ארבעת בחורי הישיבה המופתעים, הי״ד, ששהו באותה שעה במטבח ובתוכם נעם, פעלו בנחישות, בגבורה עצומה, בהקרבה עצמית ובמהירות. הם נעלו את דלתות חדר האוכל, וכלאו עצמם במטבח יחד עם המחבלים. בתושייתם מנעו מהמחבלים להתקדם לתוך חדר האוכל ההומה ובכך בלמו בגופם את הרוצחים והצילו תלמידי ישיבה רבים.
בסיום תפילת מוסף של ותיקין, בשבת ובחג בכותל, צועדים מתפללי המניין של ר׳ אביש, דרך שער שכם, לביתו, ברחוב רפפורט 22 בשכונת בית ישראל לקידושא רבה.
מניסיוני, מי שלא אכל קוגל ירושלמי מהביל, תוצרת תושבי שכונת ׳בית ישראל׳ לא אכל קוגל טעים מימיו.
בקידוש משתתפים סרוגים רבים וביניהם גם סגן ראש העיר, ר׳ אריה קינג שמספר, להנאת החרדים והסרוגים, על גאולת הבתים במזרח ירושלים. ׳שבת אחים גם יחד׳ – כבר אמרנו?
03
בשבת זו, פר׳ ׳חיי שרה׳ נצטרף לעשרות האלפים שיפקדו, בע״ה, את מערת המכפלה בעיר האבות חברון. מניסיוני בשנה שעברה, אתם צפויים לקבל כאן תיאורים ורשמים מרתקים ומרוממים משבת חגיגית של תפילות, שיעורי תורה וקדושה מיוחדת. אני בטוח שנזכה לאירוח כמיטב הכנסת האורחים של מתיישבי חברון ההולכים לאורם של שרה אימנו ואברהם אבינו ע״ה.
04
בזמן כתיבת שורות אלה דיווחו בתקשורת על הפיגועים הרצחניים, המזעזעים, שביצע המחבל הנפשע, שהרג בדקירות סכין, שקנה באריאל, שלושה יהודים, הי״ד, ופצע קשה עוד שני יהודים יקרים. זהו, ללא ספק, מחדל של המאבטחים, שלא ירו מיד במחבל, ושל ליקוי בהוראות פתיחה באש של הממשלה הרופסת. אני לא רוצה לעסוק בשבת בפוליטיקה, אבל די עם אזעק כאן: ׳דם יהודי אינו הפקר׳.
ארץ אל תכסי דמם!
שבת שלום, של ביטחון, של שלווה, של מיגור הטרור, של דיבוק חברים והכנסת אורחים.

עוד במדור זה

הדרך‭ ‬לכותל‭ ‬עוברת‭ ‬דרך‭ ‬תל‭ ‬אביב

הדרך‭ ‬לכותל‭ ‬עוברת‭ ‬דרך‭ ‬תל‭ ‬אביב

01‭ ‬ בחודשי‭ ‬ניסן‭ ‬ואייר‭ ‬התפילות‭ ‬בכותל‭ ‬לובשות‭ ‬חג‭. ‬מזג‭…
בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
Scroll to Top
גלילה למעלה