יהדות עכשיו

הבנים שבו לעיר האבות

בלב חברון, סמוך למערת המכפלה ולקסבה של העיר, ניצבת בגאון ישיבת שבי חברון • בריאיון מיוחד מגולל את קורות הישיבה הרב מישאל רובין, מראשיה • "מהבחינה הכמותית היינו קטנים מאוד, ולמרות הקשיים הגדולים ראינו התקדמות בזכות האבות" • וגם: מה מיוחד בימי העיון בתנ"ך שיזם הרב רובין? • אבותינו שורשים ואנחנו הפרחים

ישיבת שבי חברון

מאז ולתמיד. עיר האבות חברון קשורה בעבותות בל יינתקו למסורת ולשורשים של העם היהודי החל מימיו של אברהם אבינו, שרכש את מערת המכפלה בכסף מלא. גם משה רבנו עליו השלום שלח מרגלים לתור את ארץ ישראל, והתורה כותבת "וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן" ומתמקדת במעשהו של כלב בן יפונה, שעם יהושע בן נון ראה את טובת הארץ. גם ימיו של דוד מלך ישראל התחילו בשבע שנות מלוכה בחברון לפני שעלה לירושלים ומלך בה על כל עם ישראל. 

במאות השנים האחרונות יהודים מכל עדה וזרם באים לקברי האבות להתפלל על כלל ישראל, ובעשורים האחרונים היישוב היהודי בחברון ובקריית ארבע הולך וגדל למרות המצב הקשה והנפיץ מכל בחינה.

בחברון פועלת כיום ישיבה אחת שמשמשת מגדלור תורני לכל תושבי הסביבה במסירות נפש של רבני הישיבה, אנשי הצוות והתלמידים, שבוחרים לשקוד על תלמודם בעיר האבות, סמוך ונראה למערת המכפלה, ומממשים את הזכות הטבעית, ההיסטורית והחוקית של עם ישראל להתיישב בארץ ישראל ולשקוד על תורת ישראל.
ואכן, באיסרו חג שבועות יצאתי מעיר הנצח ירושלים לעיר האבות חברון. בדרך עברנו על פני מערת המכפלה וכיכר גרוס. ירדתי מהאוטובוס בתחנת בית רומנו, ממש צמוד לקסבה של חברון, במקום שהשטח בשליטת ישראל אבל הכניסה ליהודים אסורה, וראיתי את המבנה המפואר של ישיבת שבי חברון, הבית שבנה חיים ישראל רומנו לפני כמעט 150 שנה.
מאז עבר המבנה גלגולים רבים. גדולי עולם התפללו בו, ואפשר למנות עימם את השדי חמד, שהתגורר במבנה והקים בו ישיבה ובית כנסת. נוסף על כך שכנה שם ישיבת 'תורת אמת' של חסידי חב"ד-לובביץ'. במלחמת העולם הראשונה הפקיעו את השטח הטורקים. לאחר מכן עבר השטח לשליטת הבריטים, והם פתחו במקום תחנת משטרה ובית משפט.
לאחר קום המדינה, בעת הכיבוש הירדני בחברון, הקימו הירדנים בית ספר במקום. בית הספר המשיך לפעול במבנה גם לאחר מלחמת ששת הימים. במהלך שנות ה-80 אירעו כמה אירועי שנאה כלפי יהודים, ושיאם היה הרצח המזעזע של שישה יהודים בליל שבת קודש בבית הדסה. הדברים הביאו לידי שינוי מדיניות של ממשלת ישראל, שקבעה בהחלטת ממשלה: "אין מניעה שיהודים יהיו בחברון כבכל מקום בארץ ישראל". 

הרב מישאל רובין ישיבת שבי חברון

לפיכך הוחלט לפנות מיושביהם מבנים מספר, ובהם בית רומנו, והם חזרו לחזקתם של היהודים. כשנה לאחר הרצח המזעזע הקים את ישיבת שבי חברון הרב משה בלייכר. היא שכנה בתחילה בבית הדסה אך זמן קצר לאחר מכן עברה לשכון בבית רומנו, לאחר שהמקום חזר ליהודים והרב משה לוינגר נסע לניו יורק לרבי מלובביץ' זצוק"ל וקיבל את אישורו המפורש להשתמש במבנה.
לאורך השנים, מתוקף המצב הביטחוני, ידעה הישיבה לא מעט אסונות. הראשון שבהם אירע בשנת תשמ"ג, כשנה לאחר פתיחת הישיבה, כשנרצח תלמיד הישיבה אשר אהרן גרוס, שעלה לחברון מניו יורק והיה בן המחזור הראשון של הישיבה. הוא נדקר ונפצע קשה מדקירות אכזריות, וכאשר נאסף מדמם והובא לבית החולים הפלסטיני עאליה בחברון, ראו אנשי הצוות את ציציותיו המבצבצות מבעד לבגדיו. הוא זוהה כיהודי, הצוות סירב לטפל בו והוא מת מפצעיו. על שמו של גרוס נקראת כיכר גרוס, הסמוכה לישיבה.
כמו כן בליל שבת ד' באדר ב' תשס"ג נרצחו בביתם בקריית ארבע הרב אלי (אלנתן) הורוביץ, ר"מ בישיבה, ואשתו דינה הי"ד. מחבלים מחברון חדרו לקריית ארבע, פצעו כמה אזרחים ורצחו את הרב והרבנית בביתם.
לפני חמש שנים נחטף תלמיד ישיבת שבי חברון איל יפרח הי"ד מצומת אלון שבות ונרצח על קידוש השם עם גיל-עד מיכאל שער ויעקב נפתלי פרנקל הי"ד בחטיפה שזעזעה ואיחדה את עם ישראל.
כאשר נכנסתי להיכל הישיבה התפללו בה תפילת מנחה. על השולחנות נחו גמרות של עוז והדר: בישיבה לומדים כעת מסכת גיטין. הבחנתי גם בספרי ריטב"א, רמב"ם, חידושי חתם סופר, טיב גיטין וגם בספרי מרן הרב קוק, המהר"ל, מורה נבוכים של הרמב"ם ועוד ספרים שמראים כי בני הישיבה ותלמידיה אכן שוקדים על תלמודם בישיבה שהיא להם מעין תיבת נוח שרק כמה עשרות מטרים ממנה בקו אווירי שוכנת הקסבה של חברון.
כיום לומדים בישיבה 350 תלמידים, ובראשה עומד הרב חננאל אתרוג שליט"א. באתי לשוחח עם הרב מישאל רובין, מראשי הישיבה, על היישוב היהודי בעיר האבות, על הישיבה ועל התפתחותה ועל הסיפור שלו.
הרב רובין שכל את בנו בפיגוע בנחל תלם בסוף שנת 2007, שאז נרצח בנו דוד רובין עם חברו אחיקם עמיחי. השניים יצאו לטיול בנחל תלם עם צעירה נוספת, ובשלב מסוים נפתחה לעברם אש מרכב שטח שעבר במקום. המחבלים היו שוטרים פלסטינים, והרשות סירבה להסגירם לישראל ושפטה אותם לכמה שנים בכלא. על המקרה השכול האישי הרב ממעט לדבר, הוא לא רוצה להפוך את הנושא לאישי מדי ומעדיף לחלק בין הדרך האישית שבה הוא מתמודד עם האובדן והשכול לבין הפעילות הציבורית שלו.
מתי הרב הגיע לכאן?
"אני גר בקריית ארבע יותר מ-25 שנים", אומר הרב רובין. "למדתי ב'ארץ חמדה', ולאחר התייעצות עם רבותיי הם הציעו לי ללכת ללמד גם אחרים. הייתי שש שנים ר"מ בישיבה תיכונית, ואחר כך באתי לכאן. מייסד הישיבה, הרב בלייכר שליט"א, הביא אותי לכאן לשמש ר"מ מן המניין.
"בתחילה לא היו כאן כל כך הרבה בחורים, ואפילו הבניין הזה לא היה כפי שהוא. היינו אומנם בבית רומנו, אבל בקומות הישנות, למטה. מאז שבאתי לכאן היה פה יישוב נורמלי, מתנ"ס, דואר, שירותים אחרים, לא צריך הרבה יותר מזה, אבל מהבחינה הכמותית היינו קטנים מאוד כאן בישיבה, פחות ממחצית ממה שיש לנו כיום.
"כיום, ברוך ה', מלבד מאות הבחורים והאברכים יש לנו גם תלמוד תורה לבנים, מדרשה לבנות וישיבה תיכונית, והכול זוכה למעטפת של מוסדות שבי חברון. גם מבנה הישיבה עצמו שופץ שיפוץ נרחב, וכיום יש לנו בית מדרש מפואר. בשנים האחרונות חנכנו גם חדרי פנימייה טובים לבחורים אחרי זמנים שהם נאלצו לישון בצפיפות גדולה, לעיתים שוכנו גם 17 בחורים בחדר אחד מחוסר מקום".

מהם סדרי הלימוד בישיבה?
"יש בכל יום שיעורים באמונה, גם בבוקר גם בערב, לפי השיעורים השונים, נוסף על הלימוד היומי, שבעיקרו הוא לימוד סדר אחד של גמרא בעיון, ובשאר היום גמרא בבקיאות. מלבד זאת בשיעורי האמונה יש לנו גם חברותות שלומדים בהן את ספרי המהר"ל, הכוזרי, מורה נבוכים וספרים נוספים, אבל כפי שאמרתי יש מדרג. למשל, בספרי הרב קוק אנו לומדים קודם כול את הספרים המוסריים יותר, ורק אחר כך את הספרים המחשבתיים יותר".
הרב מציין כי לא מדובר בישיבת הסדר אלא בישיבה גבוהה, וכל בחור מקבל מרחב בחירה אם להתגייס או להמשיך לשקוד על לימודו ולדחות את הגיוס. "אין פה תוכנית קבועה, אבל על פי רוב בחורים מגיעים לכאן לשנתיים או שלוש ואחר כך מתגייסים לצבא. יש גם כאלה שמשתחררים מהצבא וחוזרים לישיבה להמשיך ללמוד".
האם יש היתכנות לרוב יהודי בעיר האבות למרות המצב הרגיש באזור? האם יש התקדמות בנושא לאורך השנים?
"לאט לאט מתקדמים, אבל זה מסובך, כי כל בית וכל מרפסת צריכים אישור של הצבא ושל המדינה, אבל למרות הקשיים הרבים אנו רואים התקדמות גדולה בזכות אבות".
אני עובר לשוחח עם הרב רובין על ימי העיון בתנ"ך שהוא עומד בראשם, ימי עיון שמקדשים את השיטה של 'ראשונים כמלאכים', בניגוד לשיטת 'תנ"ך בגובה העיניים', שמקצת רבני הציונות הדתית תומכים בה.
בראשית דבריו הרב רובין מבקש להבהיר כי המחלוקת אינה אישית וכי הוא מעריך ומכבד גם את מי שסוברים אחרת ממנו: "אני לא נגד אף אחד, אני מכבד כל אחד וכל רב. מדובר ברבנים טובים ומצוינים". לפני שפתח את ימי העיון בתנ"ך בגבעת שמואל שבגוש דן הוא הלך לאחד מהרבנים של השיטה האחרת וסיפר לו על ימי העיון שהוא מתכנן: "הוא שמח מאוד ממה שאמרתי לו, ואמר שהוא מוכן אפילו לתרום עבור המטרה הזו". הדבר רק מחזק את אמירתו של הרב רובין כי הוא לא יוצא נגד שום רב מבני הציונות הדתית אלא בסך הכול רוצה להרבות תורה בעם ישראל.
"יש אצלנו שתי נקודות: הנקודה הראשונה היא שאנחנו אומרים שפשט המקראות הוא איך שחז"ל פירשו את הפסוקים. הנקודה השנייה היא היחס לאנשי התנ"ך: אנחנו רואים אותם כנעלים הרבה יותר מאיתנו ולא כבני אדם שווים לי ולך. לא תמיד אפשר להסביר לגמרי את השיקולים שלהם, את קרבת האלוקים שלהם ואת המעלה הרוחנית שלהם, אבל אנחנו צריכים להבין שמדובר באנשים נעלים במיוחד".

הכול בזכות אבות, כמו שאומר המשורר: 'אבותינו שורשים ואנחנו הפרחים'. אני לא יודע אם לזה התכוון, אבל אני מפרש שכוונתו היא לאבות הקדושים שמאירים לנו את הדרך

בסיום הדברים חוזר הרב רובין לדבר על ישיבת שבי חברון: "אנחנו נמצאים פה בזכות אבות, כל קיום הישיבה וכל הצלחת הישיבה הן לא בזכות האנשים אלא בזכות אבות. פה אתה נמצא הכי קרוב לשורשים, הכי קרוב למטען הרוחני והשורשי עם ישראל. יש כאן מטען רוחני עצום: האבות הקדושים, כלב בן יפונה, דוד המלך, שמלך שבע שנים בחברון. יש פה איזה חיבור מיוחד לשורש של עם ישראל. אנחנו הישיבה היחידה בחברון, ויש לנו אחריות גדולה.
"מדובר בתהליך ארוך ואיטי, ולאט לאט אנו מבססים את האחיזה שלנו בנחלת אבות ומחזירים עטרה ליושנה. יש לנו אלפי בוגרים שהם ר"מים, רופאים, עורכי דין וכו'. לאחרונה ערכנו כנס בוגרים, ובאו אליו מאות, כולם מלאים אהבה לישיבה ולמה שהם קיבלו בה. אנחנו אומנם מצומצמים מבחינת המקום, אבל מקווים שהישיבה תגדל בעיקר באיכות וברצינות של הלימוד וכן באחריות שלנו כלפי עם ישראל. אחוז הקצונה פה עצום!
"חשוב לציין שהישיבה היא לא רק שלי אלא של עוד אנשים גדולים שהיו להם רעיונות וחלומות. הם חלמו בגדול, בדקו וראו עוד אפשרויות להשפיע טוב ולחנך. אני חשבתי שזה יכול להיות מכיוון שחלומות ברוחניות אין להם גבול, וכאמור, הכול בזכות אבות, כמו שאומר המשורר: 'אבותינו שורשים ואנחנו הפרחים'. אני לא יודע אם לזה התכוון, אבל אני מפרש שכוונתו היא לאבות הקדושים שמאירים לנו את הדרך", מסיים הרב רובין.
כשליווה אותי הרב רובין אל מחוץ למבנה הישיבה הוא הראה לי בקומה התחתונה את בית הכנסת של השדי חמד זצ"ל, ששוחזר בדיוק רב ובמעשה אומנות עדין ומרהיב. הוא הראה לי גם את החדר שבו התגורר השדי חמד. החדר משמש היום כיתת לימוד לבחורים.
כשיצאתי הייתי צריך למהר ללימודים בתל אביב, וכיוון שאין יותר מדי תחבורה ציבורית ישירה מחברון לגוש דן נעמדתי בטרמפיאדה שבכניסה לקריית ארבע ונופפתי באגודלי. מכוניות רבות עברו עד שאחת מהן הביאה אותי למחוז חפצי, אך לעולם לא אשכח את מה שענה לי אחד הנהגים כשאמרתי לו שאני צריך טרמפ למרכז הארץ. "יש לך טעות, פה זה מרכז הארץ! אתה יכול להגיד שאתה צריך לגוש דן".

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…