יהדות עכשיו

אל תעזבי ידיים

אחרי לא מעט שנים של יצירה הגיעה הפריצה של עקיבא תורג׳מן בדיוק רגע לפני הקורונה • הוא התחיל למלא אולמות ומופעים ושיריו הגיעו לפליילסטים של תחנות הרדיו – וכאילו השתלבו עם התהליך שעבר העולם בשנתיים האלה • עכשיו לקראת ״חג החסידות״ י״ט כסלו ברל׳ה קרומבי פגש אותו להתוועדות מלב פתוח, על מוזיקה וחסידות, דור ה-Y והאדמו״ר הזקן • לחיים!

ברלה קרומבי

עצמו רגע את העיניים. תקשיבו לקול הנעים והשקט ובעיקר למילים. "אל תעזבי ידיים", "תשמור עלינו פשוטים", או "את לא צריכה יותר להסתיר את הדמעות". המילים האלה מתנגנות לנו בטבעיות בפליילסט של גלגלצ בשעת ערב מוקדמת בפקקים. אבל אם תעשו זום-אווט לרגע מהמימד הרומנטי בשיריו של עקיבא תורג'מן, תגלו שמאחורי אחת מהתגליות הגדולות של המוזיקה היהודית מסתתר בן של רב מדימונה, חצי דתי-לאומי חצי חסיד ברסלב, שיכול לשבת ביער אחרי "התבודדות" ולכתוב שיר עם הגיטרה, בתוספת לימוד קטן בליקוטי מוהר"ן או תניא, למצוא את עצמו בניגון דביקות בהתוועדות ולדבר על עבודת השם.

ואם תשאלו אותו, כל התפאורה הזו לא סותרת בכלל הופעות המוניות במועדונים ברחבי הארץ או על במות בתל אביב ולהתלהב כששיר חדש שלו נכנס לרשימת השמעה בגלגלצ. וכן, הוא לא מתבייש לדבר גם על כך שהמוזיקה עבורו היא שליחות.
אבל אחרי שאמרנו את כל זה, עקיבא תורג'מן הוא קודם כל מוזיקאי. לא הבן של ראש הישיבה ולא הקול המבשר של אף טרנד חדש. הוא פרץ אל חיינו המוזיקליים בדיוק כמו חנן בן ארי וישי ריבו; הדור השני של המוזיקה היהודית, שהגיע אחרי אמנים כמו שולי רנד שסלל את הדרך, ולהם הכל נראה טבעי ופשוט. הם עושים מוזיקה ומדברים בה על החיים שלהם, על אהבה וילדים וגם על אלוקים.
• • •
וְנִפְתַּח אֶת הַלֵּב נְחַבֵּר בָּנֵינוּ
כָּל מָה שֶׁנִּשְׁבַּר עוֹד נְתַקֵּן
נָבִיא שָׁלוֹם בַּבַּיִת
עוֹד יָבוֹאוּ יָמִים טוֹבִים עָלֵינוּ
וְנִפְתַּח אֶת הַלֵּב נְחַבֵּר בָּנֵינוּ
כָּל מָה שֶׁנִּשְׁבַּר עוֹד נְתַקֵּן
נָבִיא שָׁלוֹם בַּבַּיִת
– עקיבא, שלום בבית –
אתה בן של רב, מוזיקאי, איך אתה מגדיר את עצמך?
״קודם כל אני בעל ואבא, אני נשוי לצורית ואבא לארבעה, אחר כך אני בנם של הרב דוד ופנינה תורג׳מן. ההורים שלי הם אנשים של אנשים, של לב. וכן, אבא שלי גם ראש ישיבה דגול ומי שעומד בראשות ישיבת ההסדר בדימונה. אני המעריץ מספר אחת של ההורים המדהימים שלי״.
גדלת בבית של תורה, הורים אנשי חינוך. מתי התחיל אצלך החיבור עם עולם המוזיקה?
״האמת שמגילאי התיכון התחלתי לכתוב שירים. כבר בגיל 14 הייתי כותב למגירה ושר עם החברים במדורה. אבל אני מנגן מגיל שש וכל האחים שלי מנגנים. אנחנו 11 אחים וכולם מוזיקאים. אני לקחתי את הצעד הזה קדימה אבל אני לא באמת רואה הבדל ביני לבין האחים שלי. זה היה חוק חינוך חובה אצלנו בבית לדעת לנגן… לא הכרתי אופציה אחרת חוץ ממציאות שבה ילד יודע לנגן משהו.
מתישהו לקחתי את זה צעד קדימה והחלטתי לקחת את זה לרמה המקצועית. זה היה חלום רחוק שדבקתי בו״.
אני מנסה להיכנס לראש שלך, ילד דתי לאומי, בן של רב, לכאורה היית אמור לשאוף להיות גם רב, גדול בתורה, מקסימום איזה איש עשייה. איך אתה מגיע להיות מוזיקאי?
״האמת שאני פרקתי את המושג ילד דתי לאומי בגילאי העשרה, כשהתחלתי לחפש את המקום שלי בחיים. הייתי אמנם בבני עקיבא ואני מאד מעריך את התנועה הזו והייתי בישיבה תיכונית – עד אמצע כיתה י׳ שהועפתי ממנה… אבל תמיד גם הייתי רגל אחת בחוץ. לכן אני גם מרגיש שלא הייתי מהמסלול הרגיל. מילדות אבא שלי היה אומר לנו ״אתה תהיה רב״, אבל זה היה תמיד עם קריצה. ההורים שלי הם אנשים שחינכו אותנו כל הזמן להיות מאד מודעים לעצמנו.
לימדו כל אחד להיות מודע לכוחות שלו ולפי זה לפעול בעולם ולצאת החוצה. האמת שהיו לי תקופות שחשבתי שאני אעסוק בחינוך וגם עסקתי קצת בחינוך בלתי פורמלי, אבל מהר מאד נכנסתי למעגל המוזיקה. בהתחלה בכל מיני חתונות ואחר כך כיתות אומן עם חיילים וקבוצות ומשם התחלתי לנגן עם להקת ׳הלב והמעיין׳״.
אז לא היית ילד שהולך במיינסטרים.
״היו לי ילדות ונערות פרועים. חיפשתי את הדרך שלי, הלכתי על הרבה גבולות. בגיל 16 עשיתי את שביל ישראל וגרתי מחוץ לבית. עד שבשלב מסוים החלטתי ללכת לישיבת רמת גן, לקבל כלים. אני אסיר תודה לה׳ על המהלך הזה״.
למה ישיבת רמת גן?
״הרגשתי שזה המקום לקבל בו כלים ולפגוש את התורה ממקום של שמחה ופשטות ולהיפגש עם לימוד, של פנימיות התורה. מצד שני הם הכילו את ה״סרט״ שלי, את זה שאני כל הזמן בפנים ובחוץ. גם כשהייתי לגמרי בישיבה אף פעם לא הצלחתי לשבת ורק ללמוד, כי כל העולמות קרצו לי והם ידעו להכיל את זה. היום כשאני מסתכל על זה ממבט של 13 שנה אחורה, אני מבין כמה הוקרת תודה צריכה להיות לי על זה וכמה זה לא מובן מאליו״.
ומה עושה לך המפגש עם החסידות והנגינה החסידית, שמאד מזוהים עם הישיבה הזו?

עם ישי ריבו

עקיבא תורג'מן

״עולם הנגינה והחסידות השפיע עלי בטירוף. כל התוועדות וסדר ניגונים שתיתי בצמא. אני זוכר את עצמי משנן ניגונים מהקלטות עתיקות, הייתי הולך לישון עם אוזניות כשאני שומע ניגונים חסידיים עתיקים מהדור הקודם. רציתי להיות חלק מהעולם הזה. פגשתי שם המון יידע מוזיקלי והעולם הזה השפיע עלי מאד.
פתאום פגשתי מוזיקה שהיא נטו עבודת ה׳, לא מתכתבת עם הרצון להיראות טוב מבחוץ ולהיות אהובה על שומעיה, אלא פשוט עמוקה וחודרת. כל מי שכתב את הניגונים האלה לא החזיק חשבון אינסטגרם… אם זה האדמו״רים, חסידים דגולים, כולם שירתו בניגונים שלהם איזה מהלך פנימי של הנפש. היום מרגיש שאנחנו בעולם שזה כבר לא קיים מוזיקה כזו״.

מדברים היום הרבה על דור ה-Y שעושה רק מה ש״בא לו״. אתה לא מרגיש שזה קצת נמצא שם ברקע? אבא שלך הלך להקים ישיבה בדימונה ואתה מוזיקאי ששר על מישהי שלא מתפשרת עד שתקבל את הכי טוב שמגיע לה?
״דור ה-Y הוא גם דור של גאולה, שדורש שהתורה תבוא לו ממקום הכי עצמי והכי מחובר. ממקום של אהבה ושמחה. זו גם התורה של אבא שלי, שינקתי ממנו. כשאני שר על תורה ותקווה אני מבחינתי שר על אותם דברים שאני מאמין בהם בדיוק כמו אבא שלי, פשוט בשפה ודיבור קצת שונים.

 בסוף אי אפשר להחליף את מה שקורה בבית המדרש. אולי לשקף קצת חלון החוצה – ואני לא יודע אם אני מתיימר להיות החלון הזה. אבל מבחינתי זה לא שהמוזיקה היא תחליף לבית המדרש.
״אבא שלי הלך להקים ישיבה בדימונה כי הוא אמר שלעם ישראל מגיע את הכי טוב. הוא היה יכול להישאר בפינה שלו ברובע היהודי, אבל החליט לא לדאוג רק לעצמו, אלא ללכת לשממה בדימונה, במדבר. עזב את המנעמים הרוחניים שהיו לו כדי לחזור להקים תורה בדימונה. מבחינתי אני מרגיש שאני משלים את התנועה הזו שלו״.
• • •
בְּוַדַּאי יֶשְׁנוֹ שָׁם
זֶה לֹא בַּשָּׁמַיִם לֹא בְּסוֹף הָעוֹלָם
כַּמָּה טוֹב עוֹד לְפָנַיִךְ
רַק אַל תַּעַזְבִי יָדַיִם
אַל תַּעַזְבִי יָדַיִם
– עקיבא, אל תעזבי ידיים –
איך זה מרגיש בשנים של הציפייה, כשאתה מרגיש שיש לך כישרון גדול והרבה אנשים אומרים לך שאתה צריך לפרוץ כבר, אבל זה עדיין לא קורה?
״בשנים של הציפייה היו המון משברים, שלפעמים חשבתי לעצמי אולי אתה מגלומן שחי בסרט… אולי אתה צריך להתקדם הלאה ולשחרר מהמחשבה הזו שיום אחד כל העולם יכיר אותך. אבל רוב הזמן הייתי נטוע בעשייה. כל שיר שהוצאתי עוד אנשים נחשפו למוזיקה שלי. הייתה שם התקדמות איטית, אבל כל הזמן הרגשתי שאני מצליח לדייק עוד שורה ועוד משפט ועוד שיר.
אני זוכר שאמרתי לעצמי שזו הדרך היחידה שלי להתקדם אם אני רוצה להיות מוזיקאי. והאמת שיש עוד לימוד גדול שאני הולך איתו: באחת ההופעות הראשונות שלי לא הגיעו הרבה אנשים והייתי לחוץ על הקהל, דיברתי עם נאור כרמי, שהוא סוג של מנטור עבורי עוד מתחילת הדרך, ואז נאור אמר לי: ״תזכור, נר לאחד, נר למאה. אם אתה מאיר אפילו לאדם אחד שנמצא – אתה זמר. אם תהיה במקום הזה – תצליח, אל תחפש את הסיפור החיצוני של במה גדולה שיש מולה המון אנשים. אם הצלחת לרגש אדם אחד אז זה עולם ומלואו״.
היום לפני כל הופעה אני נזכר בדיבור הזה ולפני כל הופעה יש לי תפילה אישית שאני אומר שלפחות מישהו אחד ברגע אחד יקבל שם איזה דיבור של אמת שיגע בו ואם יהיה מישהו אחד לפחות שהופעה נגעה בו, עשיתי את שלי״.

בכל זאת ראית חברים בני גילך כמו ישי ריבו למשל שכבר פורצים ואתה עוד מחכה שזה יקרה.

״האמת שהכרתי את ישי ריבו לפני שבע שנים, כשגם הוא היה בתחילת הדרך המוזיקלית שלו ומהרגע הראשון הוא רק נתן לי דחיפה ותמריץ להתקדם עם המוזיקה והשקיע המון שעות ומרץ כדי להכווין אותי מקצועית. אני לומד ממנו המון״.

אתה מרגיש היום שהמוזיקה עבורך היא גם שליחות, לצד ההגשמה עצמית כמובן שיש לכל אמן?

״אני בהחלט רואה את השליחות שלי היום במוזיקה. הרבי מליובאוויטש אומר שכל יהודי הוא שליח, במובן מסוים אני נצמד לשליחות שלי. אני קודם כל אבא לארבעה ילדים ואיש לרעייתי. אבל משתדל להיות צמוד למקור שדרכו מגיע השפע שלי ואם הכישרון שלי במוזיקה אז שם השליחות שלי״.

• • • 

סוֹף כָּל יוֹם מוֹבִיל אֶל הַבַּיִת

שֶׁקֶט אוֹרוֹת עֲמוּמִים

לִפְעָמִים כְּשֶׁשּׁוֹקַעַת הַשֶּׁמֶשׁ

טוֹב לִי לְכַבּוֹת גַּם בִּפְנִים

בַּחֲדָרִים נְשִׁימוֹת קְטַנּוֹת

עֵינַיִם עֲצוּמוֹת

בַּחֲדָרִים שֶׁל הַלֵּב שֶׁלִּי

שְׂמָחוֹת קְטַנּוֹת, שְׂמָחוֹת קְטַנּוֹת

– עקיבא, פשוטים –

וזה מחבר אותנו לי״ט כסלו. מה החסידות מעניקה לך בנפש?

״החסידות כיום היא הצינור שלי. כשאני אומר חסידות אני מדבר בעיקר על תורת רבי נחמן, שהוא מחבר אותי לעבודת ה׳ העולם. אני לא מבין איך אפשר לפגוש את כל הדבר הגדול הזה של עבודת ה׳ בלי החסידות, כי זה בקלות יכול להיות תיק כבד שנופל לך על הגב ואתה לא מבין איך מתמודדים איתו. יש המון אנשים סביבי שגדלו בעולם דתי ואני מרגיש שעבודת ה׳ רובצת עליהם כמו איזה משא כבד. 

עבורי רבי נחמן הציל את החיים ממש, ואני לא אומר את זה כמו קלישאה למרות שזה יכול להישמע ככה. כמובן שהחסידות מאד רחבה ואני מחובר מאד גם לתורת חב״ד ובדברים מסוימים אני מקשר את עצמי לרבי מליובאוויטש, שיש לו המון מקום בחיים שלי. אני משתדל ללמוד תניא ולהיות מחובר גם לצינור הזה, כי משהו בכלים של חב״ד משלים אצלי ואני צריך אותו. אני מרגיש שבתורת ברסלב אני מקבל תעופה והכלים של חב״ד מקרקעים אותי. 

החסידות לא יכולה להגיע בלי לימוד הנגלה שבתורה, לכן אני משתדל להתמיד בלימוד הדף היומי. 

בכללי גם אם הולכים על משהו עד הסוף, כמו על דרך אחת בעבודת ה׳ כמו ברסלב או חב״ד, אני חושב שצריכים להיות קשובים לעוד דרכים בעבודת ה׳ ולדעת שלכל דרך בעבודת ה׳ יש מה להגיד לי, למרות שיש בה אולי דברים שלא יתיישבו לי על הלב״.

במה מתבטא החיבור שלך לדרך בעבודת ה׳ של רבי נחמן?

״מבחינתי הנסיעה לאומן לראש השנה היא ממש סם של חיים ואני משתדל לקיים עד כמה שאפשר את העצות של רבי נחמן״.

תן לי נקודה אחת שלקחת מבעל התניא, שאפשר לקחת אותה לחיים הכי אישיים שלך בתור עקיבא, הבן זוג, האבא, האמן.

״אחד הפרקים האהובים בתניא הוא פרק מ״ו, שעוסק באהבת ה׳. תמיד נדמה לנו שאהבה היא משהו מוּלד: או שיש לך אותה, או שאין לך. כאילו זה משהו שאי אפשר לעבוד עליו. ושם בעל התניא מסביר שאם אדם מתרגל את הנוכחות שלו ואת ההכרה בהבנה כמה ה׳ אוהב אותו, אז ממילא גם תתעורר בליבו אהבה חזרה לה׳ יתברך. 

״אנחנו בדור שחושב שאהבה היא משהו שצריך להגיע כאילו רק ממקום ספונטני ולא משהו שיכול לצמוח, ואז בא בעל התניא ואומר לך שיש דרך לעבוד על זה, למקד לשם את המחשבות ולא לתת להם סתם לזרום. 

יש היום המון חכמי ניו אייג׳ שמנסים להסביר לנו שהמחשבות שלנו וזרם התודעה הם בשליטת האדם, אבל הרבה לפניהם היה את בעל התניא שהסביר לנו איך מייצרים רגשות ואיך בונים את זה נכון, בצורה של עבודה ולא סתם מתוך משהו ספונטני. כשאני לומד את הפרק הזה אני ממש מצטמרר ומזכיר לעצמי במה צריך להשקיע ומה הדברים החשובים באמת בחיים״.

לחיים לחיים!

״לחיים״.  

עוד במדור זה

הנכבה היהודית

הנכבה היהודית

ביו"ש, ארץ התנ"ך, מאות אתרי מורשת שמעידים ומאששים את חיי היהודים על הארץ הזו. כמעט בכל הר או גבעה ניתן למצוא שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות והעם העתיק ביותר מבין שלל הממצאים הוא העם היהודי.
אתרי המורשת ביהודה ושומרון מנוהלים באופן מנוכר והזוי, במקרים רבים הבעלות עליהם מוגדרת כפלשתינית פרטית על אף שאין שום הצדקה וביסוס להגדרה מקוממת זאת. על מנת להבין את שורשי התופעה צריך לחזור אחורה למלחמת העצמאות אל מה שמכונה ׳הנכבה׳ או אולי אפילו למרד הערבי הגדול בו למעשה החלה החרבת הכפרים השיטתית על ידי השלטון הבריטי.
על פניו נראה שההימנעות מהכרה בבעלות היהודית על אתרי ארכאולוגיה נעוצה בחשש שהכרה כזו עלולה לחשוף את מדינת ישראל בפני תביעה דומה להשיב את הבעלות הערבית על אתרים רבים במדינת ישראל.
יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל קרב ובא ויחד איתו צפה ועולה לא פעם לשולחן הדיונים שאלת הבסיס המוסרי להקמת מדינת ישראל. לא פעם אוהבים אנשי שמאל לנופף בפגם המוסרי, בטענה שעשרות כפרים ערביים הוחרבו בתקופת מלחמת העצמאות ועל חורבותיהם הוקמו יישובים וערים יהודיות שנמצאים היום בלב הקונצנזוס הלאומי.
מרביתו של השמאל הישראלי איננו מעוניין להחזיר את המצב לקדמותו, אך באופן אבסורדי מיעוט קיצוני מעוניין להשליך את האחריות לתיקון ה׳עוול׳ לשטחי יו"ש שנכבשו לאחר הקמת המדינה ומפציר בפני מקבלי ההחלטות לעוזבם לטובת האוכלוסייה הערבית ולא לבצע בהם פעולות התנחלות יהודיות. עיקרה של הטענה היא, לא לחזור שוב על אותה הבעיה אך טמונה בה גם רמיזה – יתכן ושטחים אלו יפצו על הטרגדיה ויביאו סוף סוף את השלום המיוחל.
למרבה האירוניה, מרביתם של הכפרים הערביים ביו"ש יושבים כיום על חורבותיהם של שרידים קדומים שנותרו עוד מתקופת ההתנחלות היהודית בארץ לפני יותר מ-2000 שנה.
למעשה, שטחי יו"ש הם מודל עתיק של אותה הנַכְּבָּה בדיוק. יתרה מכך, חלק ניכר מערביי יו"ש בזמן מלחמת ששת הימים היו פליטי 48, כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו, אחד מכל שלושה ערבים בשטחי יו"ש הוא פליט ממלחמת העצמאות. האיוולת ברורה.
הרצון לתקן עיוות על חשבון הנצחת עיוות זהה הוא לא סביר ולא הגיוני. אם דרוש תיקון התיקון צריך להתבצע באותו השטח שבו קרתה הטעות ואם מעשה הקמת המדינה מוצדק אזי יש להביט למציאות בעיניים ולהודות בה.
בראי היסטורי ניתן לקבוע בוודאות שההתקוממות הערבית היא זאת שהביאה עליהם את חורבנם. אילולי היו נלחמים בנו היו זוכים לחיות לצידנו ללא הפרעה. על אף שהוגלינו מארצנו, כאשר חזרנו הביתה התנועה הציונית עסקה בגאולת האדמה בכסף מלא בדיוק כפי שאבינו הקדמון רכש את מערת המכפלה למרות ההבטחה האלוקית שקיבל.
חשוב לציין שהחרבת הכפרים הערביים התחילה עוד בשלהי השלטון הבריטי לאחר המרד הגדול במהלכו הוחרבו והועלו באש על ידי הצבא הבריטי קרוב ל-40 כפרים ואף הוגלו אלפי ערבים.
בסקר חרום שנערך מיד לאחר מלחמת ששת הימים על ידי משרד הביטחון אותרו מאות אתרים ארכיאולוגיים מתקופת ההתנחלות הישראלית ואף מתקופות קדומות המוכיחות ללא ספק את קיומו של השלטון היהודי בארץ. הנתונים מראים שלא רק שלטון היה כאן, אלא התיישבות של ממש בכל רחבי יו"ש.
לנתון זה השלכות רוחב עצומות, למשל, בשאלת הבעלות על הקרקעות ביו"ש, אך למרבה הפלא איש כמעט אינו מתייחס לכך ברצינות.
כאשר מגיע ערבי ובידו קושאן תורכי מלפני יותר מ-200 שנה מתייחסים אל זה כקודש קודשים ומעניקים לו זכויות גם אם הוא הפקיר את אדמתו ולא השתמש בה משך דורות, אך מדוע שרידי התנחלות יהודי אינם נחשבים כהוכחת בעלות על הקרקע?
מי שאולי האשם הגדול ב"נַכְּבָּה היהודית" הוא מי שהיה אמון על שמירת אדמות המולדת, הלא הוא ה"מנהל האזרחי". המנהל אימץ במשך שנים גישה לפיה אדמות יו"ש הן פלשתיניות פרטיות עד שיוכח אחרת. כתוצאה מכך תוקנו במרוצת השנים מאות תקנות הפוגעות באופן שיטתי ביהודים ומעדיפות אוטומטית את הנרטיב הערבי.
קחו למשל את הנתון המדהים הזה: המנהל האזרחי מסרב לאשר חפירות ארכיאולוגיות בשטחי סקר! מדוע? כי לטענת אנשיו יתכן שאדמות אלו הנן פלשתיניות פרטיות ומשום כך לא ניתן לאשר שימוש בהן אפילו למטרות חפירות הצלה.
ממלכת יהודה וממלכת ישראל שלטו יחד במרביתה של הארץ במשך מאות שנים. הממצאים הראשונים של המחקר הארכיאולוגי מראים שבתקופה זו אדמות יו"ש יושבו בצפיפות על ידי היהודים. מרביתן של מדרגות העיבוד, ׳טרסות׳ (שנחשבות גם הן אוטומטיות כקרקעות פלשתיניות פרטיות) נבנו בתקופה זו, ועשרות יישובים נפרסו לאורך ולרוחב הארץ. מה שמדהים לא פחות הוא השתמרותן של שמות האתרים כפי שהם מופיעים עוד בספר יהושע. תקוע, חלחול, דביר ובית ענות הם רק חלק קטן מן היישובים היהודיים שעל חורבותיהם יושבים כיום כפרים ערביים.
קחו בחשבון שהמחקר הארכיאולוגי מתרחש 2,000 שנה אחרי המאורעות אז אם מוצאים עשרות אתרים ובהם סימני חיים, הווי אומר שהחיים כאן היו ממש אינטנסיביים וצפופים, קחו גם בחשבון שאוכלוסייה הערבית דאגה להשמיד כמה שיותר סממני זיהוי יהודיים, תוסיפו לזה את העובדה שהמנהל האזרחי לא מאפשר מחקר רציני ארכיאולוגי ומכאן תבינו את העוצמה של כל מטבע או חרס שנמצא למרות כל זאת במעמקי האדמה.
חקר הארכיאולוגיה צריך גם הוא לעבור שינוי קטן. מרביתם של החוקרים מתמכרים לעבר עד כדי כך שהם אינם מסוגלים לדמיין אפילו פגיעה קלה שבקלים בממצאים ההיסטוריים. הגדילו לעשות מספר חוקרים שאף הציעו לכסות אתרי מורשת שלמים על מנת לשמור אותם באופן המיטבי ביותר לאלפי השנים הבאות.
מה שקורה בינתיים בשטח, הוא כמובן הפוך לחלוטין וזאת בשל אוזלת היד המכוונת של המנהל האזרחי. הערבים לא מפספסים הזדמנות להרוס ולהשמיד את שרידי החיים היהודיים שהיו כאן ועל הדרך אף הורסים אתרים בעלי חשיבות בין לאומית כדוגמת מזבח יהושוע בין נון.
תכלית הממצאים ההיסטוריים היא להוכיח לכל את דבר זכותנו על הארץ ויחד עם זאת להשתלב ממש בחיים החדשים שהולכים ונבנים בארץ הזו. אין יותר מרגש לנסוע בדרך האבות המקורית ומאידך גיסא אין מנוס מלהתאים אותה למציאות החדשה בחלק מהמקטעים. אך שימו לב עד כמה השילוב בין העבר הרחוק למציאות העכשווית מייצר את העוצמה שלנו כעם העתיק ביותר בעולם.
הגיע הזמן ששטחי הארכיאולוגיה יוכללו באדמות המדינה ויוקצו לאחר חפירה ושימור להתיישבות המחודשת של העם החוזר לארצו לאחר 2,000 שנות גלות. ■

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

רכב שעבר תאונה

ביום שני השבוע חולקו עשרה רכבי ביטחון חדשים לרבש"צים במועצה האזורית הר חברון. עשרת הרכבים החדשים שהחליפו עשרה רכבים ותיקים, נמסרו בנוסף לשלושה שנמסרו שבמהלך השנה, ושניים שנוספו למחלקת קרקעות, ובסך הכל במועצה מרוצים מ-15 רכבים חדשים.
לא רבים מכירים עד כמה חשובים רכבי הביטחון – הן בפעילות הביטחון השוטפת, והן בעתות חירום. “רכב הביטחון היישובי משמש את הרבש"ץ והמאבטחים ביישוב לביצוע הפעולות הנדרשות בהגנה על התושבים, ובאירוע חירום מסייע בהגעה מהירה לזירת האירוע, עם הציוד הנדרש לשלבים השונים באירוע", מסביר מנהל מחלקת הביטחון במועצה, נדב צחור.
בסוף אוקטובר 2022 נרצח רונן חנניה הי״ד, תושב קריית ארבע על ידי מחבל ערבי, מוחמד ג'עברי. בפיגוע נפצע קשה החובש עופר אוחנה ומאבטח נוסף שהגיעו למקום כדי לטפל בחנניה ובנו. לאחר מכן הגיעו לזירה הרבש"ץ של קריית ארבע שדרס את המחבל שחוסל בהמשך על ידי חייל בחופשה. הרכבים החדשים, כמו רוב מוחלט של הרכבים מוגנים נגד אבנים אולם לא נגד ירי, "לכן, בניגוד לאירוע המוכר ליד קרית ארבע, כאן אין סיפורי גבורה כאלה ב"ה. הרכב כפי שציינתי מסייע לרבש"ץ בהקשרי הגעה מהירה והציוד הנחווה הנדרש עבורו לטיפול באירועים".
רכישת הרכבים החדשים לא זולה כלל וכלל. משרד הביטחון ופיקוד העורף מעבירים 145,000 שקלים עבור כל רכב, והמועצה נדרשת להשלים את השאר. בסך הכל מחירו של רכב כולל אבזור מתאים עומד על כרבע מיליון שקלים.
ברכבי הביטחון עושים שימוש יומיומי 7\24 ובכל רכב נוהגים במהלך היום והלילה מספר אנשים – הרבש"ץ והמאבטחים, כל ישוב והסידור שלו – ומשכך לתחזוקת הרכב חשיבות גדולה מהרגיל. נדב צחור מפרט: “פיקוד העורף מתקצב את המועצה בתקציב אחזקה דיפרנציאלי המשתנה בין היישובים בהתאם לנוסחה מוגדרת המחשבת את גודל הישוב, ובהתאם את התקציב המוגדר לביטוחים, טיפולים משתנים וכו'. בכל מצב של עלויות נוספות המועצה סופגת את העלויות".
נציין כי תקציב לשדרוג רכבי ביטחון מגיע אחת לשש שנים בסיוע היחידה להתיישבות במשרד הביטחון ופיקוד העורף, בהתאם לתקציב מדינה ותיעדופים של פיקוד מרכז.
היישובים המאושרים: תלם, אדורה, נגוהות, בית חג"י, מעלה חבר, טנא-עומרים, שמעה, שני, סוסיה ואשכולות. ראש המועצה יוחאי דמרי אומר כי החלפת צי הרכב הבטחוני לצי חדש ואיכותי, מהווה נדבך חשוב וחיוני במעטפת הבטחון של כל ישוב וישוב וביחוד בימים אלו של מציאות ביטחונית לא פשוטה. “זה הזמן לומר תודה לכל העוסקים במלאכה – הן ליחידה להתיישבות במשרד הביטחון, פיקוד העורף, למליאת המועצה על הוספת התקציב הנדרש, למנכ"לית, לגזבר, לקצין הביטחון בתעבורה חיים תבו, ולמחלקת הבטחון המסורה והאיכותית. וכמובן לרבש"צים היקרים והאהובים, אנו בטוחים שהכלים יהיו לעזר רב. תתחדשו, וכשאתם שומרים עלינו תזכרו לשמור גם על הנוהגים בכלים, ועל הכלים עצמם".
דבריו של ראש המועצה והבקשה לשמירה על הנהגים והרכבים לא נאמרים ללא ביסוס. לרוב הנסיעה ברכבי הביטחון נעשית במהירות נמוכה בתוך הישובים, אולם בעת הצורך – התראות ממצלמות האבטחה, התראות על גדר הביטחון, ואירועי חירום שונים – הנסיעה נעשית פחות בטוחה בשל דרכי ביטחון לא סלולות ונהיגה שאינה זהירה מספיק.
כך למשל, בינואר 2023 אירעו שלוש תאונות תוך ארבעה ימים במהלך נסיעות ברכבי ביטחון ביהודה ושומרון. “תעשו עצירה מהמרוץ היום יומי, תנו תדריך לנהגים ברכבים, תוודאו שכל סייר מבין את משימתו ואחריותו – השבתת הרכבים פוגעת בביטחון היישוב, וכמובן סכנת חיים בתאונה", נכתב בהודעה שנשלחה לרבש"צים. ■

ראש…
הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

את אסתר פולארד כולנו הכרנו בתור מי שהלכה ממקום למקום, מדלת לדלת, מלשכה ללשכה, כדי למצוא את הדרך שתוביל לשחרורו של בעלה מהכלא האמריקאי בו נמק במשך עשרות שנים ארוכות. אך בין מאמץ אחד למשנהו הייתה לאסתר מטלה נוספת שלקחה על עצמה בשביל בעלה יהונתן. שליחות מיוחדת אותה לא יכול היה לעשות ממקום שביו.
במשך כל השנים בהן היה מאחורי סורג ובריח לא פסק יהונתן מלעקוב ולשמוע על המתרחש בארץ ישראל. הקורבנות והנפגעים בפיגועי הטרור הנוראיים לא נעלמו מעיניו ומליבו. את הדרך להביע בפניהם את תנחומו וכאבו על אובדנם או לחזק אותם בעת משבר מצא יהונתן באמצעות מי שהייתה שליחתו המסורה ושותפתו לדרך, שביום ראשון הקרוב יחול יום השנה הראשון לפטירתה.
"לחבוש קצת את הפצע הנורא"
"בזמן שאנחנו ישבנו שבעה אסתר הגיעה אלינו ואמרה שהיא באה בשליחות בעלה להביא לנו מתנות לילדים היתומים, נשארו שלושה והיא הביאה בשבילם שלושה דובים נחמדים לתת להם", מספר הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל שנרצחה בפיגוע הנוראי באיתמר, יחד עם בעלה אודי ושלושת ילדיהם, יואב, אלעד והדס. "מאוד התרגשנו מזה".
"היא אמרה שבעלה ביקש ממנה לבוא ולעודד אותנו, לחזק אותנו. זה היה לחבוש קצת את הפצע הנורא שהיה, כאשר שמישהו כל כך רחוק בתנאים כאלה, חושב עלינו. זה היה חיבוק חשוב ומשמעותי, שאי אפשר לשכוח. כמובן סגרנו מעגל כשנסענו לבקר את יהונתן בכלא בארה"ב".
הרב בן ישי ביקש מאסתר לבדוק את האפשרות לנסוע ביחד עם הנכדה הגדולה, תמר, כדי לבקר את יהונתן בכלא. הדברים אכן הצליחו להסתדר ולאחר מבצע התארגנות רציני מאוד ברוך השם הפגישה יצאה לדרך למרות מאסרו של יהונתן.
"ראיתי איפה הוא יושב, איפה הוא נמצא ואיך הייתה לו מחשבה לשלוח את אסתר אלינו אלפי קילומטרים משם. איך היה רגיש לכל דבר ולמה שקרה אצלנו. הם היו עם מבט מאוד כללי, התעלמו מהמציאות האישית שלהם וחשבו על העם. אנחנו יודעים עד כמה יהונתן מסר את נפשו על כך. השתוממתי מזה שאדם שסובל כל כך הרבה – המחשבה העיקרית שלו היא לנחם את המשפחה הזאת. ראיתי כמה הוא מחובר וקשור לכלל.
"כשהלכנו לבקר אותו הוא היה אבל על אביו והרשויות לא הרשו לו ללכת להלוויה. אנחנו בהשגחה מדהימה הגענו אליו באותו זמן. הוא שלח את אסתר אלינו לניחום אבלים והגענו אליו כשהוא אבל. החזרנו לו טובה כביכול".
הרב בן ישי מספר על הקשר העמוק אליו נחשף בין יהונתן ואסתר במהלך התקופה בה זכה להכיר אותם. "התרשמתי כל הזמן כמה היא דואגת לו כמה היא מרגישה אחריות עצומה על גורלו של יהונתן. כמה הקשר בניהם היה קשר מיוחד, של אדם אחד שחולק לשניים. אחד בבית סוהר ואחד בחוץ, כאשר חלק אחד עושה כל מה שהוא יכול כדי שהחלק השני ייצא לחופשי. הרגשתי שהיא חיה בתחושת שליחות להוציא את יהונתן מבית הסוהר ושיזכה להגיע לארץ".
"יהונתן מתפלל לשלומו"
ליה ירד היא אם לתשעה. בשנת תשס"א פצמ"ר שנורה אל עבר היישוב עצמונה בו התגוררה עם משפחתה פצע את בנה השביעי, אריאל בן השנה, והותיר אותו במצב קשה. "אריאל היה מאושפז שלושה שבועות בסורוקה ותקופה ארוכה לאחר מכן בשיקום בבית החולים אלי"ן", מספרת ירד, "בזמן שאריאל היה מאושפז הגיעו לבקר אותנו שתי נשים. אחת מהן הייתה אסתר פולארד. היא אמרה לנו שהיא הגיעה בשליחות בעלה הנמצא בכלא, וביקש ממנה להגיע לבקר את בננו. היא הביאה איתה מתנה בשביל אריאל, מכונית גדולה. יהונתן ביקש ממנה לקנות".
"כיום אריאל בן 23, סיים בגרויות, בעל רישיון נהיגה, לומד בישיבה גבוהה ועושה שירות לאומי. כשהוא נפצע אמרו לנו שאולי הוא לא יחיה, או שיהיה צמח או בעל נכות רצינית. אני זוכרת שאסתר הגיעה לבקר בערך חודש לאחר שנפצע. היא מסרה שיהונתן מתפלל לשלומו והביאה את המתנה. שמעתי מאחרים שאסתר ביקרה עוד הרבה נפגעים ומסרה להם את התפילות והאיחולים של יהונתן. אני כל הזמן זוכרת מאז את הביקור הזה שלה".
"אחרי שיהונתן שוחרר והם הגיעו לארץ, רצינו מאוד לפגוש אותם ולהגיד ליהונתן 'הנה הילד שהתפללת עליו', אבל אמרו לנו שאסתר צריכה מאוד להישמר בגלל שהיא חולה ולא יכולה להיפגש איתנו אז לא פגשנו אותה, אבל הגענו עם אריאל בשבעה ליהונתן והוא סיפר לנו גם על אסתר וגם על הקשר לגוש קטיף. קיווינו שהם יחיו ביחד הרבה זמן בארץ אחרי שיהונתן שוחרר, לצערנו זה לא קרה".
"לא היה יום שלא בכינו על כך"
בשל תנאי המאסר הנוקשים של יהונתן, הוא ואסתר מעולם לא זכו להביא ילדים משלהם לעולם. כעת יהונתן רוצה לגמול חסד לאסתר ולהנציח את זכרה באופן ראוי ומשמעותי כיאה לפועלה למען עם ישראל במשך שנות חייה ולהקים את 'מרכז ילדי אסתר – מרכז לחינוך יהודי מהגיל הרך ועד בני נוער שימוקם בעיר תל אביב'".
ביום ראשון הקרוב, היום בו ימלאו שנים עשר חודשים לפטירתה של אסתר ע"ה – יתקיים ערב שגרירים מיוחד במלון 'רמדה' בירושלים, ביחד עם יהונתן, בו כל אחד כפי כוחו יוכל להגשים את חלומו ולהכיר טובה עצומה לאסתר על כל מה שעשתה למען יהונתן בפרט ועם ישראל בכלל.
"לצד הפעילות הבלתי פוסקת שלה למען שחרורי והשבתי לארץ ישראל, אסתר עשתה הכול כדי להשמיע את קולי ולהיות שליחה עבורי במקומות שאליהם לא הייתה לי אפשרות להגיע", מספר לנו יהונתן פולארד, "הדבר המשמעותי ביותר עבורי היה העובדה שאסתר כיתתה את רגליה פעם אחר פעם לבתיהן של משפחות שכולות ונפגעי טרור על מנת לנסות לנחם, לעודד ולחזק את מי שנשאו את כאביו של עם ישראל באופן האישי ביותר. היו מקרים שבהם הביקור החד פעמי התפתח לקשרים משמעותיים מאוד שהמשיכו במשך שנים וממשיכים גם היום. זו בעיני אחת הדוגמאות המייצגות ביותר למי ומה הייתה אסתר עבורי ועבור עם ישראל.

"אסתר הייתה מורה במקצועה ולאורך כל המאבק לשחרורי מה שהיא עשתה בעצם זה להמשיך ללמד. היא לימדה אותי כיצד לא לאבד אמונה ותקווה וסייעה לי לצאת מהכלא אדם טוב ושלם יותר מאיך שנכנסתי אליו 30 שנה לפני כן. היא לימדה את עם ישראל כולו מהי ערבות הדדית ומחויבות בלתי מתפשרת לצדק".
"הכאב הגדול ביותר שלנו היה העובדה שלא זכינו להביא ילדים לעולם. לא היה יום שלא בכינו על כך. לקראת סוף השבעה חשבתי על כך שיש עדיין דבר אחד שאני יכול לעשות למענה וימלא חלק מהחוסר הזה – הקמת מרכז חינוך יהודי לילדים. אני עובד כבר קרוב לשנה יחד עם שותפים יקרים בכדי להפוך את החלום הזה למציאות וכעת אנו מתקרבים לרגע המשמעותי ביותר בדרך להגשמת החלום הזה".
"אני הבנתי שכמו המאבק לשחרורי – זה חייב לבוא מהעם", אומר פולארד, "ביום ראשון הקרוב יתקיים בירושלים אירוע מיוחד שאליו יגיעו בעזרת השם כל מי שרוצה לקחת חלק בקמפיין ויחד נצא בשבוע הקרוב לזכות את כל עם ישראל לקחת חלק בהנצחתה של אסתר באמצעות מאות ואלפי ילדים שיתחנכו לזהות יהודית ולאחדות ישראל לעילוי נשמתה. אני מתרגש מאוד מהמחשבה שאפגוש כל כך הרבה אנשים שעשו כל כך הרבה למעני ומתפלל שיחד נצליח במשימה".

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

לפני מספר שבועות התקיים בקהילת קוברסדורף-בורגנלנד שבאוסטריה מאורע מרגש. סימפוזיון שאורגן על ידי תנועת המזרחי בווינה בראשות נחמיה גנג על אודות ׳שבע הקהילות׳ היהודיות שהתקיימו בבורגנלנד עד מלחמת העולם השנייה.
יום העיון כלל שלושה מושבים. הראשון, הקהילה – גנג עסק באוסקר דויטש, נשיא המזרחי בווינה ובפועלו, ופרופסור שלמה שפיצר מאוניברסיטת בר-אילן נאם על רבני שבע הקהילות. את המושב השני פתח הרב יוסף פרדס, רב קהילת המזרחי בווינה, בשאלה האם יש מקום לחדש מבנה בית כנסת על פי ההלכה, וכן פטר אדם נשא דברים בנושא הארכיטקטורה של בית הכנסת בקוברסדורף ושחזורו. מושב שלישי עסק בשואה באזור בורגנלנד. שושנה דויצן-ינסן דיברה על סופה של קהילת קוברסדורף בימי שלטון הנאצים, ומיכאל ריגלר דיבר על הגירוש מבורגנלנד לווינה, הבריחה ממנה ודרך הנדודים עד בואנו לארץ ישראל.
ביום הכנס חידשו אנשי המקום את מבנה בית הכנסת ששרד את תקופת השואה. חשוב לציין שכיום לא חיים במקום יהודים, המשפחות האחרונות שחיו בקהילה גורשו ממנה כאשר המשטר הנאצי השתלט על העיירה.
שבע הקהילות היהודיות
בבורגנלנד היו שבע קהילות יהודיות ובהן מאות משפחות יהודיות. כאשר סופחה אוסטריה לגרמניה בשנת תרצ״ח-1938 היה גורל יהודיה כגורל יהודי גרמניה – רדיפות ונישול הרכוש. יהודי הקהילות נאלצו לעזוב את יישוביהם שבהם חיו מאות בשנים בתוך זמן קצר, ולעקור למקומות אחרים, בעיקר לעיר הבירה וינה. כל בתי הכנסת נהרסו בפקודת הנאצים, אולם בית כנסת אחד שרד בעיירה קוברסדורף בשל אסון שפקד את מבצע ההריסה – ילדה נהרגה בעת הפיצוץ, ויש אומרים שזו הייתה בתו של מבצע הפיצוץ.
בית הכנסת המשוחזר
מבנה אבן מרשים בגודלו וביופיו נשאר עומד על מקומו כאבן שאין לה הופכין. אנשי המקום שדדו את תכולתו – ספסלים, סטנדרים ואף לחלונות הוויטראז׳ שלחו את ידם. בית הכנסת עמד בשיממונו, קוצים ודרדרים הקיפוהו וקירות האבן החלו להתפורר.
׳מקדש המעט׳ הפך לחורבה ממש. לפני מספר שנים נרכש המבנה על ידי ׳הוועד היהודי של יהודי אוסטריה׳ והוחלט לשקמו. תמונות מהעבר הרחוק ששרדו בארכיונים אפשרו לשחזר את פנים בית הכנסת.
פנים בית הכנסת כלל אולם תפילה רחב ידיים, חלונות גבוהים מצוירים, ומעל לארון הקודש התנוסס חלון עגול מצויר. האדריכל וחבר עובדיו מצאו את החלון המקורי בביתו של תושב המקום והחזירוהו למקומו, והוא עתה מתנוסס ביופיו במקומו הקבוע. עובדי השחזור התקינו ארון קודש העשוי שני קירות אבן ולצידם ציור פרוכת. כיוון שבית הכנסת אינו משמש לתפילה, לא הוקמה בו בימה לקריאת התורה ו׳עמוד׳ עבור החזן. נורות חשמל חדשות הותקנו באולם התפילה, וכן נבנתה עזרת נשים כפי שהייתה במקורה. הכניסה לעזרת הנשים היא בגרם מדרגות לולייני בכניסה נפרדת, כיאה לבית כנסת שרוב יהודיה היו שומרי מצוות. אגב, כאשר גורשו אחרוני היהודים מהמקום השכילו היהודים וקברו את שלושה עשר ספרי התורה בבית הקברות היהודי, ומצבה הוקמה על מקום קבורתם.
בשחזור נוספו פרוזדור המוליך אל בית הכנסת, מטבחון, שירותים ועוד. החצר נוקתה היטב וגדר אבן ועץ מקוריים מקיפים את בית הכנסת. הבניין מתנוסס עתה לתפארה, ולידו בתים שבחלקם חיו פעם יהודי המקום.
הוזמנתי גם אנוכי לטקס חנוכת הבניין על ידי נחמיה גנג העומד בראש ארגון המזרחי בווינה, מכיוון שמקור משפחתנו בקוברסדורף. סבי, ר׳ משה ריגלר זצ״ל, היה ראש הקהל בעיירה, ואבי ז״ל נולד בה וחי במקום עד נישואיו לאימי ז״ל שנולדה בפראואנקירכן, אף עיירה זו אחת מ׳שבע קהילות׳ בבורגנלנד.
ביום העיון לקחו חלק כ-60 איש ואישה ורוב הנוכחים היו בני המקום שמצפונם התעורר באיחור של שמונים שנה. מספר יהודים מווינה השתתפו ביום העיון שכלל נאומים, ברכות, דברים מפי מלומדים על תולדות היהודים בבורגנלנד, וכן מידע על עבודת המשחזרים, ואנוכי סיפרתי את דבר הצלת משפחתנו וסירוב הבריטים להישארות נוסעי האוניה בארץ, הגירוש למאוריציוס, השהייה שם במשך חמש שנים בתנאי בית סוהר, ושובנו לארץ ישראל בחודש אלול תש״ה.
כל השיחות התנהלו בשפה הגרמנית, ורק קומץ היהודים שהשתתפו בכנס זכרו את אשר אירע לפני כ-84 שנה. אציין שוב כי ככל כנראה המבנה לא ישרת עוד לצורכי תפילה, אלא לצרכים תרבותיים אחרים שעליהם תחליט עירית קוברסדורף.

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

משפחת גולדין מתנהלת בשמונה השנים האחרונות בצורה רגילה ככל האפשר. על אף סדר יומו העמוס, ממשיך שמחה גולדין, לצד רעייתו לאה, להיאבק למען שחרור בנו הדר שנחטף על ידי ארגון הטרור חמאס במהלך הפסקת אש ב-01 לאוגוסט 2014, בעיצומו של מבצע ״צוק איתן״ ברצועת עזה.
מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי רחב שהתנהל בעזה בין התאריכים ביולי 08 ביולי (י' בתמוז) ל-26 באוגוסט 2014 (ל' באב ה'תשע"ד). המבצע הוכרז בעקבות ירי ארטילרי משמעותי שביצעו ארגוני הטרור ברצועת עזה לעבר יישוב דרום ישראל, והחל לאחר מבצע "שובו אחים" למציאת שלושת הנערים היהודים שנחטפו בידי טרוריסטים מוסלמים, ורציחתם ב-12 ביוני אותה שנה. שמונה שנים חלפו וההורים ממשיכים במאבק החשוב מול ממשלות ישראל.
בשיחה נוקבת עמו, מדגיש שמחה גולדין את מרכזיותו של שר הביטחון בני גנץ באי השבת הבנים, שכן שבאותה העת כיהן גנץ כרמטכ״ל ואליו הוא מפנה את עיקר טענותיו. ״הוא זה שהוציא את החיילים לקרב ולא החזיר אותם. יותר משנתיים הוא כבר שר ביטחון ולא רק שהוא לא עושה שום דבר בשביל להחזיר אותם, הוא עושה ההפך״. גולדין מסביר את דבריו, ואומר כי גנץ ״מכניס פועלים מעזה ולא מתנה את המהלך בהשבת החיילים, זה דבר שלא עשו מאז 2014״.
לקראת חג הקורבן (עיד אל-אדחא) שמתקיים השנה בתאריכים 09-13 ביולי, הודיע בתחילת השבוע (א') מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, אלוף רסאן עליאן, על שורת צעדים אזרחיים לאוכלוסייה הפלשתינית בשטחי יו"ש, לאחר שאושרו על ידי השר גנץ בכפוף להערכת מצב ביטחונית.
הצעדים האזרחיים לתושבי יהודה ושומרון: ביקורי משפחות בישראל. מכסה של 500 היתרי יציאה לחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון. מכסה של 200 היתרים לביקור בעיר אילת. הרחבת שעות פעילות המעברים. הצעדים האזרחיים לתושבי רצועת עזה: מכסה של 400 היתרי ביקור בירושלים; עבור גברים מעל גיל 55 ונשים מעל גיל 50.
מה אתה חושב על ההקלות של גנץ לקראת חג הקורבן?
״הכל לכבוד החג שלהם, את החגים שלנו הוא לא סופר. לפני שנה היה מבצע שומר החומות שבסופו גנץ הצהיר על ׳שין תמורת שין׳ – לא יהיה שיקום בעזה אלא בהשבת החיילים. הוא פועל בדיוק הפוך על אף הצהרתו״.
כל שנה בתאריך י׳ בתמוז מתקיים ׳יום צוק איתן׳. השנה מכיוון שהתאריך נופל בשבת האירוע יתקיים ביום ראשון. גולדין מספר כי ״מדובר באירוע ממלכתי בהר הרצל ובמשך ארבע השנים האחרונות אנחנו, ההורים של הדר, לא נכנסים פנימה ועומדים שם בחוץ עם הרבה מאוד מפגינים אחרים. חלק מהמשפחות השכולות עומדות בחוץ לבושות בחולצות עליהן נכתב ׳צוק איתן לא נגמר עד שובם של אורון והדר׳, וחלק נכנסות פנימה. גנץ יוצא ומדבר איתנו ומבטיח ושוב מבטיח לפעול״.

״בשנתיים האחרונות הצוות של הדר הצליח לתפוס לשיחה קצרה את גנץ, והחבר׳ה אמרו לו – ׳היית המפקד שלנו בצוק איתן, שלחת אותנו לרצועת עזה, מה אתה הולך לעשות?׳. 

לפני שלוש שנים הוא אמר להם שהוא עדיין חסר כוח פוליטי, שהוא לא משפיע על כלום וברגע שיהיה לו הכוח הפוליטי זה יהיה אחרת. בשנה שעברה הוא שוב אמר שיפעל בנידון״.
השנה, כך לטענתו של גולדין, ״הצוות של הדר לא יגיעו כי הם כולם במילואים. אני חלילה לא אומר ששלחו אותם למילואים בתקופה הזאת בכוונה כדי שלא יגיעו״.

מה לדעתך הקשר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לכך שהדר עדייו לא שב?
״עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התחיל במחדל בכך שלא העמיד שום רף, שום תנאי בכל מה שנכנס לעזה כדי להביא את החיילים וגם את האזרחים השבויים בעזה. נפתלי בנט המשיך את זה בשנה האחרונה בצורה משוכללת אף יותר, זאת אומרת הכל נכנס ואין שום דרישה להביא את החיילים. ועכשיו גנץ ממשיך את הסיפור. הדרישה שלי מראש הממשלה יאיר לפיד ומהרמטכ״ל אביב כוכבי, לתקן את זה. אלה החיילים שלו״.

״אתה חושב שמשהו ישתנה אצל ראש ההמשלה הנכנס יאיר לפיד?
״עד עכשיו הוא היה ראש מפלגה, הוא היה שר חוץ, בתקופת צוק איתן היה שר אוצר. היום הוא ראש הממשלה, זאת אומרת, אם יצטרכו מחר לצאת לקרב – הוא זה שיוציא את החיילים לקרב. אז השאלה היא איך הוא מוציא אותם לקרב לפני שהוא מחזיר את החיילים הקודמים הביתה. זה לא שהוא מנותק מהעניין, הוא היה בקבינט המדיני-ביטחוני בתקופת צוק איתן, כמו נתניהו, בוגי, גנץ ובנט – כולם. 

[elementor-element…
הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

01לפני כמה שבועות הגענו לנופש קצר בצפון – וילה עם…