הרב גבי קדוש

פרשת שמות תשפ"ב

כל זמן שאחיו היו בצרה – לא הייתה הצלתו האישית חשובה אצל משה ועל כן ראשית כאב את הכאב הכללי של האומה - "כי אמר גר הייתי בארץ נכריה", ורק אחר כך התייחס לנס הפרטי של ההצלה מחרב פרעה.

משה רבנו אשר גדל בבית המלוכה, במנעמיה ובתפנוקיה, רחוק מהשיעבוד וחיי הדוחק שסבלו בני ישראל, לא מעלים עין אלא יוצא אל אחיו: 'וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל־אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם' [שמות ב, יא]. מה הביא אותו לצאת אל אחיו? כיצד הוא מצליח להתחבר אליהם?
כותב המדרש: 'מהו וירא שהיה רואה בסבלותם ובוכה ואומר חבל לי עליכם מי יתן מותי עליכם' [שמו"ר א]. בכיו של משה מעיד על הפנמה עמוקה של האחריות הציבורית. אולם הוא לא מסתפק רק במילים. ממשיך המדרש: 'היה נותן כתפיו ומסייע לכל אחד ואחד מהן'. בעקבות השותפות בצער הציבור – זוכה משה רבינו להנהיג את עם ישראל. 'אמר הקדוש ברוך הוא אתה הנחת עסקיך והלכת לראות בצערן של ישראל ונהגת בהן מנהג אחים, אני מניח את העליונים ואת התחתונים ואדבר עמך' [שם].
השחרור מהתעסקות בעניינים הפרטיים, הפתיחות והמוכנות לשותפות אמיתית עם הכלל – זה מה שהופך את משה להיות כלי להתגלות רצון ה' אליו.
העדפת המימד הכללי על פני המימד הפרטי באה לידי ביטוי גם בסדר קריאת השמות של בניו, לבן הראשון קרא גרשם: 'וַתֵּלֶד בֵּן וַיִּקְרָא אֶת־שְׁמוֹ גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּֽה' [שמות ב, כב] ולבן השני קרא אליעזר: 'כִּֽי־אֱלֹקי אָבִי בְּעֶזְרִי וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹֽה' [שמות יח, ד].
כל זמן שאחיו היו בצרה – לא הייתה הצלתו האישית חשובה אצל משה ועל כן ראשית כאב את הכאב הכללי של האומה – "כי אמר גר הייתי בארץ נכריה", ורק אחר כך התייחס לנס הפרטי של ההצלה מחרב פרעה.
לא לחינם בהודעות הטלפוניות לקראת שבת שנהג הרב אלישע וישליצקי זצ"ל למאות אנשים, ניסח הודעת ערב שבת פרשת שמות כך: 'שאלת מי אנוכי תפתחנו לקבלת כוחות ומשימות להוציא מצרים מאיתנו'.
(על פי דברי הרב אלישע וישליצקי זצ"ל, מסדרת הספרים לחמשה חומשים 'כדבר אלישע' בהוצאת ישיבת ירושלים לצעירים – ישל"צ, שיראו אור בעז"ה השבוע, לקראת יום השנה לפטירתו, כ"ה טבת)

עוד במדור זה

גשם של אהבה

גשם של אהבה

01 מיום הכיפורים ועד ראש השנה  בחודש‭ ‬תשרי‭ ‬לא‭ ‬זכינו‭…
ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

01‭ ‬ תשרי תשפ״ו בכותל  בשבתות‭ ‬של‭ ‬אלול‭ ‬ועשרת‭ ‬ימי‭…
התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

01‭ ‬ בית כנסת החורבה על‭ ‬מה‭ ‬ולמה‭ "‬זכה‭" ‬בית‭…
אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

01‭ ‬ כותל המזרח בשישי‭-‬שבת‭ ‬האחרון‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬אירחה‭ ‬כדרכה‭…
אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

01‭ ‬ שעתם הגדולה של מתפללי הכותל בין‭ ‬שבת‭ ‬בכפר‭…
כי מלאכיו יצווה לך

כי מלאכיו יצווה לך

01‭ ‬ מהתפילות בכותל למחלקות השיקום בעוד‭ ‬הכותל‭ ‬מצחצח‭ ‬עצמו‭…
סליחה, טעינו

סליחה, טעינו

01‭ ‬ חסידים ראשונים היו שוהיםשעה אחת קודם התפילה… ההכנות‭…
מלחמה עזה

מלחמה עזה

01‭ ‬ עקב בין הזמנים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬השתקפות‭ ‬של‭ ‬פניו‭…
גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

01‭ ‬ ט״ו באב בהר הזיתים אין‭ ‬כמו‭ ‬לחגוג‭ ‬שבת‭…
השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

01‭ ‬כי יבוא צר ואויב בשערי ירושלים (איכה) בשבת‭ ‬שעברה‭…
נגד כל עמך אעשה נפלאות

נגד כל עמך אעשה נפלאות

01‭ ‬ הודאות ברוב עם בשבת‭ ‬פרשת‭ ‬בלק‭ ‬זכיתי‭ ‬לצעוד‭…
ומגבעות אשורנו

ומגבעות אשורנו

01‭ ‬מה טובו אהליך יעקב בשבת‭ ‬פר׳‭ ‬חקת‭ ‬זכינו‭ ‬להתארח‭…
על אבן אחת שבעה עינים

על אבן אחת שבעה עינים

01 סוגרת ומסוגרת ביום חמישי בלילה, ערב פרשת בהעלותך, פתחו…
חטפו שוב את החטופים

חטפו שוב את החטופים

01‭ ‬ הצדעה ללוחמינו ולתושבי הדרום השנה‭ ‬בחג‭ ‬השבועות‭, ‬יותר‭…
האם הנוח׳בות יביאו לבתיכם רק פיצה?

האם הנוח׳בות יביאו לבתיכם רק פיצה?

01‭ ‬ תודה על נס שחרור ירושלים  את‭ ‬שבת‭ ‬יום‭…
מניין משחררי ירושלים

מניין משחררי ירושלים

01‭ ‬ ללמד בני יהודה קשת בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬נכנסנו‭ ‬לשבת‭…