יהדות עכשיו

עיניים עצומות לרווחה

שנה עברה מאז האסון המחריד בהר מירון. 45 אנשים קיפחו את חייהם בהילולת הרשב"י ונכון להיום אף אחד לא נטל אחריות. מאז איבד את אחיו באסון, השקיע ישראל דיסקינד את זמנו במאבק להקמת ועדת החקירה, פיצויים למשפחות והסדרת מתחם ההר. ביומן מטלטל שנכתב במיוחד עבור קוראי "גילוי דעת" - מתאר ישראל את השנה הקשה בחייו

כניסה לציון רשב"י

חגיגות ל״ג בעומר בבית הוריי כבר לא ישובו לעולם להיות כשהיו, עד שנת התשפ״א היה זה לילה מרנין במיוחד, ליל יום הנישואין של הוריי שיחיו׳, אך בל״ג בעומר האחרון הפך לאבל מחולינו. אחי שמחה בונים ז״ל ואנכי נולדנו צמודים מתוך ארבע עשרה אחים ואחיות, גדלנו יחדיו בבית חסידי המשתייך לקהילת חסידי גור בחיפה, וברבות השנים התפצלו דרכנו. כשהגעתי לגיל גיוס בחרתי לעזוב את הישיבה החסידית ולהתגייס לגדוד הנחל החרדי שבחטיבת כפיר, גדוד ״נצח יהודה״, שמחה בונים לעומתי בחר ללכת במסלול המובטח לגדולי תלמידי החכמים בחסידות, מישיבת הדגל ״שפת אמת״ לכולל לאברכים מצוינים בבית שמש.
ביום חמישי בבוקר יצא שמחה בונים מביתו שבבית שמש יחד עם אשתו ושני ילדיו בכדי לעשות את השבת בבית הוריי שבחיפה. לא הייתה בכוונתו לנסוע למירון אך כשהגיע לחיפה חיכתה לו הפתעה, אמי עמדה שם עם כרטיס נסיעה למירון, ״אם כבר הגעת עד לכאן לא תיסע לר׳ שמעון?״ והוא יצא לדרך כשהוא נושק בפעם האחרונה בחייו למינדי בת הארבע ודודי בן השנה.
בשעה 01:15 בלילה החלו לזרום שמועות בקבוצות הוואטסאפ והרשתות החברתיות על אסון קשה במירון. בתחילה נכנסתי לסרטונים שהחלו להישלח בקבוצות מתוך סקרנות גרידא, כאשר בד בבד אני מתקשר לאחי ולבני דודים שאיתו רק בכדי לוודא שהם כולם שם בסדר, אך לאחר מספר סרטונים השאננות והדאגה הקלה התחלפו להן בחשש כבד. באחד הסרטונים נראה שמחה בונים כשהוא מועף בתוך נהר של אנשים מכיוון רחבת תולדות אהרן אל עבר שביל המוות.
כעבור שעה של ניסיונות להשיגו ללא הצלחה התחילו להגיע גם הטלפונים מאמי שתחי׳, ״בונים עוד לא חזר והוא לא עונה, זה מאד מוזר. הוא היה אמור כבר להיות פה״. כל ניסיונות ההרגעה לא עזרו מהרגע שהבינו בבית הוריי שמשהו קרה במירון, אמא שלי הספיקה עד לשעה 05:00 בבוקר להגיד את כל ספר התהילים תוך שהיא אומרת לסובבים שהיא מרגישה שקרה לבונים משהו רע. ניסיתי להרגיע אותה כאשר במקביל אני מנסה להתקשר לכל גוף ואדם אפשרי שקשור לאירוע בכדי לנסות לברר היכן אחי.

המשקפיים של שמחה בונים דיסקינד

המשקפיים של שמחה בונים דיסקינד

הדרך לזירת האסון במירון | צילום: ישי ירושלמי

״ישראל, תעלה עכשיו על הרכב ותסע למירון, אני רוצה שתחזיר לי את בונים שלי חזרה הביתה״ – כך אמרה לי אימי בדמעות בשעה 06:00 בבוקר. לי לא היה מה להגיד חוץ מלשקר, ״אל תדאגי אמא, הוא עוד יחזור הביתה בריא ושלם, אני מבטיח״. אך יש הבטחות שלא בידיי לקיים, ובשעה שאמא שלי ישבה ובכתה בכי תמרורים בדאגה עמוקה, היא לא ידעה ששמחה בונים בנה האהוב כבר ממזמן בישיבתו של רשב״י מסתכל עליה מלמעלה.
לאורך כל שעות הלילה שלחתי חברים שגרים בצפון לכל בתי החולים באזור בתקווה שאולי אחי בין הפצועים, כשכולם חזרו עם תשובה שלילית הנחתי שהנורא מכל קרה, בשעה 8 בבוקר התקשרתי לחבר מהצבא שמתנדב כנהג גופות בזק״א ובבכי תמרורים ביקשתי ממנו, ״גם אם הבשורה שתהיה בפיך הנה מרה, עדיפה היא על חוסר הוודאות״, שלחתי לו את תמונתו של שמחה בונים והתבשרתי שגופתו בדרך לאבו כביר יחד עם עוד 44 הרוגים.
למשמע הבשורה עמדתי שם בחולצה קרועה ועיניים מלאות דמעות, כשאני מבין שאחי הקטן, אהוב ליבי, איננו עוד אתנו, איננו עוד בין החיים ואני זה שמוטלת עליו האחריות להביט לאמא בעיניים ולהגיד לה שבנה, כל עולמה, כבר לא ישוב לעולם.
אני מספר לכם בכמה שורות את סיפור הלילה השחור ביותר בחיי ובחיי 43 משפחות, אך פי כמה קצרה היריעה מלספר את סיפור דרך החתחתים שעברנו עד אשר הצלחנו לשחרר את גופתו בהמשך אותו יום שישי. 43 משפחות שצובאות על פתחי המכון לרפואה משפטית אבו כביר, וכל שהן מבקשות ומתחננות הוא להספיק לקבור את בן משפחתם טרם תיכנס השבת. זעקת היתומים הטריים המתערבבת בבכי אלמנה צעירה, זעקת המשפחות המגלות כי איבדו באסון הנורא שני ילדים נמהלות בנאקת האחים השכולים, וצוות המכון שקורס תחת העומס ומשיב בצרחות על המשפחות הבוכיות כששוטרי משטרת ישראל מאיימים במעצר כנגד האבלים.
אחרי מכבש לחצים אדיר, הצלחנו להביא את שמחה בונים לקבורה טרם תיכנס השבת, כאשר מיד לאחר ההלוויה עלינו אל בית הוריי וליד בגדי השבת ששמחה בונים ז״ל הכין מראש בערב הקודם, פרצנו בשירת לכה דודי המלווה בבכי תמרורים, ״התנערי מעפר קומי״.

בהלוית שמחה בונים כשעה לפני שבת | צילום: באדיבות המשפחה

בהלוית שמחה בונים כשעה לפני שבת | צילום: באדיבות המשפחה

אצל שר הביטחון בני גנץ בדרישה להקמת ועדת החקירה | צילום: פורום משפחות מירון

אצל שר הביטחון בני גנץ בדרישה להקמת ועדת החקירה | צילום: פורום משפחות מירון

העסקנים השונים כגון עסקני ״המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים״, וחברי ועדת החמישה להם אחריות לאסון לא אפשרו לאף אחד להזיז להם את הגבינה. בשולחן הדיונים לקראת האירועים הקרובים הם ישבו גם הפעם כחברים מן המניין, כאילו כלום לא קרה, עולם כמנהגו נוהג, שהרי מה להם ולארבעים וחמישה אזרחים שקיפחו את חייהם תחת אחריותם

אף אחד לא לוקח אחריות
במהלך ימי השבעה פקדו את בית הוריי עשרות אלפי אנשים, החל מפרחי חסידות גור עד פרחי קורס טיס, חרדים וחילונים, דתיים ומסורתיים. מעל הכל בלטו החכי״ם והשרים למיניהם, חברי ממשלה שבציבור אחר היו נזרקים מכל המדרגות, אך אין ציבור נח כציבור החרדי, אין יותר משמח לח״כ המודע לאחריותו לכשלים שהובילו לאסון מלשמוע את האדם המאמין אשר חרב עליו כל עולמו עומד ומקדש את שמו יתברך, ״ה׳ נתן ה׳ לקח, יהי שם ה׳ מבורך״, והח״כ שזלזל בחיי אדם עומד ונושם לרווחה, ברוך ה׳ שהקריירה לא נפגעה.
בתחילה טפטפו החכי״ם לשבעה בבית הוריי טיפין טיפין, אך באותו היום בו זעקתי ברשת ב׳ על אשמת חברי הממשלה באחריות למחדלים שהובילו לאסון נמלא בית הוריי בחכי״ם מקיר לקיר. ח״כ אחד לחש על אוזניי שלא קרה אסון עד היום בזכות אביו שניהל את ההר זה שישים שנה, בזמן שהאחר מסביר כמה האחריות היא בכלל על בית המשפט שמנע הסדרה, ומפי כולם נשמעת ההבטחה, ״נדאג לחקור את האירוע לעומקו, איננו תולים אשמים ברחובה של עיר״.
בסיום ימי השבעה התפננו לאסוף את השברים. דודי היתום בן השנה כנראה לא ידע לעולם איזה אבא מדהים הוא איבד, אך למינדי בת הארבע לא הייתה לנו ברירה אלא לומר שר׳ שמעון ראה את אבא בהדלקה במירון ובחר בו להצטרף אליו ללמוד יחד איתו בישיבה של רשב״י בשמיים. אבא הפך למלאך.
כשהדלקתי את הרדיו בבוקר יום ראשון שלאחר השבעה חיכיתי לשמוע את השדרן מעלה לדיון את נושא חקירת המחדלים שהובילו לאסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה. אך נאדה, אסון מירון אפילו לא הוזכר ברמיזה. זפזפתי בין התחנות, נכנסתי לאתרי החדשות, אך אפס קריאה לחקירת מחדלי אסון מירון מצד אנשי החדשות. הבנתי שבתכל׳ס הם צודקים, אם אנחנו המשפחות לא קוראות להקמת ועדת חקירה ממלכתית, מדוע שהתקשורת תעשה זאת עבורנו?
רותמים את המשפחות
בלשכתו של הרב הראשי שמחו לסייע לי, קיבלתי במייל את כתובות ההרוגים ויצאתי לדרך. כשדפקתי על דלת משפחת רובין בבית שמש האלמנה נחמי הציצה אליי מהחריץ ובעיניים אדומות מבכי הסבירה שהשבעה כבר הסתיימה. נאלצתי להסביר לה שעם כל הצער לא באתי לנחם, באתי לאחד. הצגתי את עצמי בפני עוד משפחה ועוד משפחה מדלת לדלת, הקמנו קבוצת וואטסאפ ונפגשנו יחדיו לשיח משפחות במלון גני ירושלים כאשר כל אחד מציג את עצמו, ומספר בקצרה את סיפורו של בן המשפחה שאיבד.
כשחזרתי מהפגישה במלון, קראתי לאשתי לשיחה. הסברתי לה את הלבטים והודעתי לה שהחלטתי להתפטר מהעבודה לתקופה ולצאת למאבק להסדרת הר מירון, פיצוי משפחות ההרוגים, והעמדה לדין של האחראים למחדלים.לאחר דיונים בין המשפחות הוצאנו מכתב רשמי לראש הממשלה, בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה. במקביל קראנו מעל גבי הרדיו והטלוויזיה לכלל חברי הכנסת לתמוך בהחלטה להקמת ועדה, "כל חבר כנסת, הן מימין והן משמאל, דתי או חילוני, אשר מנסה למסמס את הקמת ועדת החקירה הממלכתית אשר כל כולה היא עניין מניעת האסון הבא – לא יהיה ביכולתו לומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'. על כלל חברי הכנסת מכל גווני הקשת הפוליטית לשים שיקולים קטנים בצד ולהתאחד בחקיקה לוועדת חקירה".
עם סיום מבצע שומר החומות יצאנו למשכן הכנסת מספר נציגים מהמשפחות, לדיון בנוגע למחדלים שהובילו לאסון,

שמחה בונים ואחיו

מגייסים תמיכה במפלגות החרדיות. אצל השר לשעבר יעקב ליצמן צילום: פורום משפחות מירון

מגייסים תמיכה במפלגות החרדיות. אצל השר לשעבר יעקב ליצמן צילום: פורום משפחות מירון

דיון שהתקיים בוועדת הכספים בראשות היו״ר דאז ח״כ משה גפני מדגל התורה. למען האמת לא דרשנו הרבה, דרישותנו היו שהמחדלים יחקרו, ושהר מירון המנוהל כעת על ידי כל מיני פולשים האוחזים במקום ועושים בו כשלהם – יופקע, יולאם, ויעבור הסדרה מקיר לקיר. ח״כ הסכים איתנו והוסיף בפנינו איך הוא רואה את המחדלים שהובילו לאסון, ״כל השנים ידעו בממשלת ישראל שיקרה אסון, פשוט לא ידעו מתי״.
את החודשים שאחרי אסון מירון העברתי בין כתלי הכנסת כאחרון הלוביסטים יחד עם בני משפחות נוספות, ביניהם האח השכול שמעון ישראל אלחדד שאיבד באסון הנורא שניים מאחיו. יחד עברנו לשכה לשכה, עצרנו חכי״ם לשיחות במסדרון, ונדהמנו יותר מכל כאשר חכי״ם שהבטיחו לנו שיעשו הכל לטובת הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, הצביעו נגד הצעה שכזו בוועדה המסדרת. חכי״ם שהבטיחו, אך לא הבטיחו לקיים.
כשהתחלפה הממשלה נקשנו על כל דלת אפשרית. גנץ וכהנא, הבטיחו לסייע כאשר במקביל החכי״ם החרדים הסבירו שוועדת חקירה בראשותם או לחילופין בראשות מנכל״י המשרדים זה מספיק טוב. לבסוף לאחר מאבק ממושך התקבלה בישיבת הממשלה ההחלטה הנכספת, תוקם ועדת חקירה ממלכתית לחקר אסון מירון.
את הר מירון לא העזתי לפקוד לאחר האסון, רק לאחר החלטת הממשלה על הקמת הוועדה עליתי לראות את הזוועה אל מול העיניים. טריבונות מאולתרות, שבילים צרים, קראוונים על שטחי מדינה, גדרות המטות ליפול – היו רק קצה הקרחון, ועדת החקירה שהחלה לעבוד הכינה רשימה מסודרת של 75 נקודות סכנה בהר המחייבות פירוק דחוף כאשר ביניהן למרבה החרפה אף תחנת המשטרה בהר שנבנתה ללא היתרים ובאופן מסכן חיי אדם על צלע ההר.
התקווה הייתה גדולה, תקווה לא רק לצדק, כי אם לשינוי עמוק שימנע את האסון הבא. התחלנו לעקוב באופן קבוע אחר דיוני ועדת החקירה ותפסנו את הראש בתדהמה למשמע הדרך בה התקבלו ההחלטות בחלונות הגבוהים. החלטות שזלזלו בכל התמרורים האדומים שבדרך, כאשר מהעדויות המתחמקות עולה שכביכול אף אחד לא אשם. סתם 45 אזרחים עברו במעבר צר וקיפחו את חייהם, מן תופעת טבע מוזרה שכזאת.
כל גורם שהגיע להעיד בפני ועדת החקירה דאג לגלגל את האחריות הלאה לדרג שמתחתיו. היו נחקרים שאף הגדילו לעשות ויצרו מושג חדש בלקסיקון הישראלי, ״אני אחראי, אבל אחריות אין פירושה אשמה״.
אך אסון מירון איננו צונאמי שעלה בפתע פתאום ממעמקי הים, הוא גם לא ברק או רעידת אדמה, הכתובת הייתה על ההר כל השנים, ולמרות הכל לא ננקפה אצבע למניעת האסון. כל ח״כ שהיה מעורה בגודל הסכנות והמחדלים בהר עצם את עיניו בתקווה שהמחדל לא יתפוצץ במשמרת שלו.

המפכ״ל קובי שבתאי שהגיע להעיד בפני ועדת החקירה היתמם, שהרי בעיניו אין שום משמעות לחתימתו על תכנית אירוע, תכנית עליה חתם מבלי אפילו לדרוך בהר. מבחינתו האחריות כולה על כתפי מפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא, כאשר בהמשך עדותו המטלטלת הוא אף הגדיל לעשות והאשים את העצים והאבנים, ״האנשים נהרגו כי השביל היה מחליק, אני לא אחראי על בדיקת החלקלקות של השביל״. טוב, למען האמת, להשקפתו, גם הוא אחראי, אחריות אין פירושה אשמה.

יחד עם המעקב האדוק אחר דיוני ועדת החקירה הממלכתית, החלטנו להמשיך בתכנית העבודה שעבדה לנו עד כה, לעבור לשכה לשכה לטובת קידום הסיוע הראשוני לעשרות היתומים והאלמנות שנשבר מטה לחמם. מלשכת השר עד לשכת הנורבגי, מח״כ סמוטריץ׳ עד לח״כ מיכאלי, וכמו במסע להקמת ועדת החקירה גם הפעם שמענו הבטחות מקיר לקיר, שהרי כידוע, להבטיח לא עולה כסף.

החכי״ם החרדים הבטיחו לסייע ולהשיג סיוע של 100 אלף שקל למשפחה, כל זאת כמובן בתנאי שנסייע להם לקדם חקיקת חוק מטעם יהדות התורה שיעבור במליאה בתמיכת כלל הסיעות, הקואליציה והאופוזיציה גם יחד. פנינו לח״כ עידית סילמן שהתחייבה לסייע, וכעבור מספר שבועות התקבלה החלטת ממשלה, ללא צורך בהעברת חוק מיוחד, כאשר הממשלה מחליטה על סיוע של כחצי מיליון שקל למשפחה.

היום אנחנו עומדים בימים בהם עיני הציבור החרדי כולו נושאות אל הר מירון, ערב אירועי מירון תשפ״ב, ישנם לקחים שהופקו וישנם שרק למראית העין, וכמו בכל החלטת ממשלה בנושא, לא מיהרתי לברך טרם ניצבו הדברים מול העיניים, מתוך חשש שמא הברכה תהיה ברכה לבטלה.שנה שלמה פלוס חודש של שנה מעוברת היוו די והותר זמן עבור גורמי הממשלה בכדי להתכונן לאירועי ל״ג בעומר. י״ג חודשים תמימים בכדי לפעול לטובת הסדרת הר מירון, ואם כל מה שקיבלנו זה הר שנראה כמו אתר בנייה אחד גדול עם אפס הרחבת שטחים ואפס הסדרה אמתית –  כנראה שיש כאלה שחושבים שהסדרה אמתית של הר מירון זו רק תכנית ״אין ברירה״, והאמת היא שתכנית ״אין ברירה״ היא התכנית היחידה. כל השאר זה קוסמטיקה עלובה, ניסיונות ליצור משהו ארעי שאולי עשוי להחזיק על בלימה, קוסמטיקה ארעית כי תכנית ה״יהיה בסדר״ ו״הסמוך על סמוך״ הן תכניות ברירת המחדל המועדפות. אך מצטער, ככה לא מונעים את האסון הבא, רק דוחים אותו למועד אחר.

העסקנים השונים כגון עסקני ״המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים״, וחברי ועדת החמישה להם אחריות לאסון לא אפשרו לאף אחד להזיז להם את הגבינה. בשולחן הדיונים לקראת האירועים הקרובים הם ישבו גם הפעם כחברים מן המניין, כאילו כלום לא קרה, עולם כמנהגו נוהג, שהרי מה להם ול45 אזרחים שקיפחו את חייהם תחת אחריותם.

שנה שלמה עברה, שנה של מאבק עיקש, פעמים נושא פירות ופעמים מתסכל בטירוף.שנה שבה טחנות הצדק טחנו אט אט, היתומים כאבו, הפוליטיקאים הבטיחו, וסיפורו של המסע עבור מעט צדק ונחמה למשפחות אסון מירון טרם הושלם, אך גם לכשיושלם לא יהווה שום דבר נחמה שלמה בעבור משפחות ההרוגים. מחיר של 45 הרוגים שנהרגו לחינם הנו מחיר מספיק יקר בכדי להצדיק הסדרה מקצה לקצה של ההר שהוא העיניים העצומות של המדינה, עיניים עצומות לרווחה.

מגייסים תמיכה במפלגות החרדיות. אצל השר לשעבר יעקב ליצמן צילום: פורום משפחות מירון

מגייסים תמיכה במפלגות החרדיות. אצל השר לשעבר יעקב ליצמן צילום: פורום משפחות מירון

בוועדת הכספים בדיון על פיצויים למשפחות | צילום: נעם מושקוביץ דוברות הכנסת

בוועדת הכספים בדיון על פיצויים למשפחות | צילום: נעם מושקוביץ דוברות הכנסת

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…