התישבות

מהיום הראשון ועד לאחרון – כך קם ישוב חדש

הייתי שם מההתחלה.
הסיפור של הישוב אביתר כפי שלא סופר מעולם - עם כל הפרטים
לראשונה בגילוי דעת. יומן אביתר

אנשים בישוב אביתר
צבי סוכות

יום ראשון כ׳ באייר התשפ״א
חוזר מוקדם מהעבודה כדי להתארגן לנסיעת ניחום אבלים אצל קרוב משפחה מהרוגי מירון. 50 מטר אחרי צומת תפוח אני שומע יריות מאחור. אני עוצר את הרכב כדי להיות בטוח, מפרסס וחוזר לצומת – שם צעקות והמולה. המחשבה הראשונית היא שמחבל כלשהו הוציא סכין והחיילים ירו בו. אירוע נדיר אבל כזה שקורה. כשאני מגיע לצומת נשמעות צעקות היסטריות: ״חובש״, ״חובש״. לוחמי מג״ב מטפלים בפצועים וזה מראה שלא אשכח לעולם. באמת לא מאחל לאף אחד לראות מישהו שקיבל כדור בראש.
מפה מתחיל מסע מרגש שלא תיארנו את ממדיו – אביתר.
מודה על האמת את סיפור אביתר אני מכיר לא מעט שנים. החל מרצח אביתר בורובסקי הי״ד עלו למקום מספר פעמים תושבים מהאזור. בכל הפעמים נבנו מספר מצומצם של מבנים, בכל הפעמים המקום פונה בתוך ימים ספורים כשערביי ביתא באים לחגוג על ההריסות. וגם הפעם, כתגובה לפיגוע הרצחני, לא הייתה סיבה מיוחדת לחשוב שזה ייגמר אחרת. אממה, רעיון טוב יותר למשהו שאפשר לעשות בתגובה לפיגוע לא היה. לשתוק אסור, וכך מצאתי את עצמי מגיע למוחרת לאביתר יחד עם יוסי דגן. במקום שני צריפים מעץ, מספר אוהלים, ציליה, גזיבו מאולתר ואנשי ׳גרעין אביתר׳ שמקבלים אותנו בחמימות. את הגרעין הקימה תנועת ׳נחלה׳ יחד עם משפחות שונות מהשומרון, והן נהגו לקיים במקום תפילות ואירועים שונים במהלך השנים. לפחות לפי ההתרשמות שלי, לכל הנוכחים ברור שהמקום יפונה בתוך ימים, אבל זוהי קריאת כיוון חשובה בימים של רצח יהודים ורפיסות שלטונית. (ברקע שיח על ביטול מצעד הדגלים ביום ירושלים).

מחוץ ללשכתה של איילת שקד - דניאלה מנסחת את נקודות ההסכם

מחוץ ללשכתה של איילת שקד - דניאלה מנסחת את נקודות ההסכם

צופיה טנא בורובסקי אלמנתו של אביתר מגיעה לגור באביתר

צופיה טנא בורובסקי אלמנתו של אביתר מגיעה לגור באביתר

יום הפינוי. כל תושבי הישוב מתאספים להשאיר דגל ומגן דוד ענקיים

אביו של יהודה גואטה הי"ד קובע מזוזה בבית הכנסת של אביתר

אביו של יהודה גואטה הי"ד קובע מזוזה בבית הכנסת של אביתר

יום שני כ״א באייר
יושבים בגזיבו, האווירה קלה ונינוחה. איתנו אישי חזני, משפחות הגרעין וצבי אלימלך שרבף – מי שעומד בראש תנועת נחלה. הם מבקשים עזרה בגנרטור ומעט ציוד. יוסי שואל בקהל מי מוכן לתרום וליאור זברג, איש נדל״ן מיצהר, תורם 10,000 ₪. יוסי אומר שיפנה לאנשים טובים כדי להכפיל את התרומה. למועצה אסור לתמוך בפעילות כזו, אבל ליוסי יש חברים צדיקים עם כסף ששמחו לתרום לבקשתו. את ליאור אני תופס אחרי כמה שעות לבד: ״השתגעת״? אני שואל. ״אין לך מה לעשות עם הכסף חוץ מלזרוק על מקום שייהרס בתוך ימים?״. ליאור הוא חבר טוב ואיש נדל״ן עם חושים לא רעים, והוא חושב שהפעם יש סיכוי, ואם ליאור משתגע יאללה נרתמים. ליאור הוא לא המשוגע היחיד. חוץ ממשפחות הגרעין צונחת באותו הבוקר לאביתר אישה שאף אחד לא הכיר. היא הגיעה עם רכב מלא במזרנים, כלי אוכל ואוהל. לשואלים הציגה את עצמה כשרח ליסון מרחלים, ואמרה שהיא שמעה ברשת שהקימו ישוב חדש ובאה לגור בו. את בעלה היא עדכנה בטלפון שאין מה לחזור לבית ברחלים, ושיבוא אחרי העבודה ישירות לאביתר. ואם כבר משתגעים – במהלך היום הכסף שנתרם נוצל למקסימום הפקה במקום הזה – לא עוד צריפים מעץ שייהרסו מהר, אלא עוד באותו היום נקנה גנרטור, הוזמנה משאית של בלוקים למקום, ואישי חזני יצר קשר עם אביחי בוארון, יו״ר עמיחי, וביקש רשות לקחת קרוואנים הרוסים ששימשו למגורים בעמונה לאביתר. בוארון אישר תוך כדי חצי צחוק שאת השכירות למגורים ישלמו לוועד עמיחי. למחרת כבר עמד שלד של מבנה בלוקים ושני קרוואנים. זה כבר מתחיל להדליק. בכל זאת במאחזים מהסוג הזה עד היום לא היו קרוואנים.

 
יום שלישי כ״ב באייר
אני מתקשר ליוסי דגן ומבקש שיעזור לי להשיג תרומות של עוד 10,000 ₪ עבור קרוואנים נוספים. יוסי שוב מצא תורם, ובשלב הזה אני מתחיל לקלוט שיש סיכוי למשהו לא רגיל. אני מבטל את הלו״ז ומכנס פגישת עבודה בשלד הבלוקים עם כל הפעילים שנרתמו. יחד, מגדירים יעד להביא כמה שיותר אנשים בכל רגע נתון כדי לגרום למערכת לשקול פינוי בעדיפות נמוכה, וכן ולבנות תוך כדי כמה שיותר. מגיעה שמועה שאם מקיפים את הקרוואנים בבלוקים, המנהל האזרחי לא יכול להרוס בנוהל פלישה טרייה וצריך צו הריסה – מה שיקנה לנו לפחות עוד כמה ימים. מחליטים שרוצים להישאר במינימום עד יום ירושלים. חילקנו תחומי עבודה ויצאנו לדרך. אנשים אריות. מהרגע שהסתיימה הפגישה כל אחד עף על המשימות שלו בלי לנשום. כולם האמינו פתאום שקורה משהו אחר. עד הערב צוות הישיבות בניצוחו של יהודה שיינברג כבר מילא את בית המדרש בלומדים, ובערב התקיימו בו ריקודים סוערים מלאים אבק ושמחה. אנחנו שוברים את הראש איך לשלם על עוד קרוואנים ועל ציוד בנייה, ומבינים שחייבים לנצל את המומנט עוד לפני שמישהו קולט מה קרה. תנועת נחלה לוקחת התחייבות של 30,000 ₪ נוספים על חשבונם ומכפילים את סכום ההשקעה הראשונית, אבל זה לא מספיק כדי לתת בומבה רצינית. זה עדיין קטן מידי.
אני מקבל את אחת ההחלטות ההזויות ובדיעבד המשמחות בחיי, ואומר לאחיעד ליבמן, אחראי הכספים, שהוא יכול להזמין ציוד וחומרי בנייה עד 300,000 ₪. תגיד לספקים שצבי סוכות לוקח התחייבות אישית על התשלום. אני רחוק מלהיות עשיר ובמבט לאחור זו באמת החלטה הזויה. באותו הרגע הסיכוי של אביתר להיהרס היה קרוב ל-90%, אבל איזושהי תחושה עמוקה שיש פה סיכוי למהלך רציני גורמת ללכת על זה. מקסימום נאסוף כסף, ואם לא תהיה ברירה ניכנס לחובות של שנים על המשכנתה. אחיעד בחור רציני ויעיל. הוא מסודר להחריד ולא מבזבז שנייה. יחד עם אברהם גרינשפן שלקח אחריות על הלוגיסטיקה, הם מזמינים כמויות מטורפות של חומרי בנייה מכל הסוגים. הם מביאים מנופים שמובילים לא פחות מעוד שישה קרוואנים, באגרים ושופלים שעובדים כל הלילה, ובמקביל יוסף בן שטרית, יהושע גילביץ׳ ושחר דמסקי מצליחים לקבלן פועלים כדי לבנות את הכול. בלי לישון בכלל. באמת שאין לי מושג מתי הם ישנו. ואיכשהו עוד בית בלוקים נבנה מהר. אלישיב אביונה – שיפוצניק במקצועו ונשמה טהורה באופן כללי, לקח חופש מהעבודה ועבד כדי להשמיש את הבתים למגורים. במשך כל הזמן הזה ישנו בממוצע שתיים-שלוש שעות בלילה בתוך הרכב. נוער אביתר שמנה את דוד עקיבא, עקיבא סיימון, אודיה רגב, הודיה בוצ׳קו ויסלחו לי מי ששכחתי, דואגים להפיץ בכמה שיותר מוסדות שכדאי לבוא.
הופ. שמחה ראשונה באביתר. לילה שלישי במקום, ושמשון ותחיה חיים, מראשוני גרעין אביתר, חוגגים לבנם עזרא בר מצווה בישוב החדש. ציליה גדולה קמה והחגיגה מושלמת. יש לי עוד חבר שאוהב לחשוב בגדול. יוסף פריסמן קוראים לו. יוסף הגיע לאביתר, והזמין על חשבונו עמודי תאורה, גן שעשועים וטרקטור שיסדר כיכר במקום.

צופיה טנא בורובסקי אלמנתו של אביתר מגיעה לגור באביתר

צופיה טנא בורובסקי אלמנתו של אביתר מגיעה לגור באביתר

לשכה אמיתית. מימין: צבי אלימלך שרבף, יוסי דגן, חבר הכנסת ארבל וצבי סוכות

לשכה אמיתית. מימין: צבי אלימלך שרבף, יוסי דגן, חבר הכנסת ארבל וצבי סוכות

בית משפחת סוכות

בית משפחת סוכות

גרים בתוך ענן צמיגים מחניק שהציתו ערביי ביתא

גרים בתוך ענן צמיגים מחניק שהציתו ערביי ביתא

הרעש לא נותן לילדות לישון

הרעש לא נותן לילדות לישון

אביו של יהודה גואטה הי"ד קובע מזוזה בבית הכנסת של אביתר

אביו של יהודה גואטה הי"ד קובע מזוזה בבית הכנסת של אביתר

מגדל מים חדש. בלבן ליד המשאית: יוסף פריסמן

מגדל מים חדש. בלבן ליד המשאית: יוסף פריסמן

צוות הבאת אנשים: עקיבא סיימון, יהודה בן דוד, יוסף הרשקוביץ ודוד עקיבא

צוות הבאת אנשים: עקיבא סיימון, יהודה בן דוד, יוסף הרשקוביץ ודוד עקיבא

יום רביעי כ״ג באייר
שלושה ימים סך הכול אחרי הקמת אביתר וכבר יש שמונה קרוואנים, גן שעשועים, בית כנסת מבלוקים, ומין מבנה ענק מבלוקים שאכלס שלוש משפחות. יש גם כיכר, עמודי חשמל ואפילו צפרדע לזבל. זה משוגע לגמרי. לפריסמן נמאס שאין מים זורמים במקום, אנחנו מאתרים מיכל מים שכבר לא בשימוש בישוב עינב, ופריסמן דואג לשנע אותו ולהקים אותו באביתר, כשכבר באותו הערב הוא מזמין משאית מים למלא את המיכל. עבור משפחות הגרעין שגרו בתת תנאים בימים האלו, זו הייתה הצלה של ממש. קשה לתאר את ההתרגשות כשאשכרה מים זרמו בצינורות שפרסו אישי חזני וחבורתו. זברג מיודענו הוא לא לגמרי משוגע, והוא מבין מהר מאוד שכדאי גם להיערך משפטית. הוא יוצר קשר עם מומחים מהשורה הראשונה בדיני המקרקעין ביו״ש, ומשלם בעצמו עשרות אלפי שקלים עבור חוות דעת שמצליחה לגרום לדיונים במנהל האזרחי, והם מקנים לנו עוד כמה ימים קריטיים. גם יוסי דגן מצליח להשיג תרומה עבור המאמץ המשפטי, ופקחי המנהל שהגיעו בבוקר חמישי והתקבלו בחיוכים לא הבינו מה נפל עליהם פתאום.


יום חמישי כ״ג באייר
צבי אלימלך שרבף ואישי חזני עמלו בינתיים על שיחות עם כל פוליטיקאי אפשרי בנושא, וכך ביום חמישי זכינו לביקור ממלכתי ראשון של חבר הכנסת הטרי שמחה רוטמן. חבר הכנסת שהוא גם משפטן לא רע, תרם עצות משפטיות, ישב לפגישה בבית שפריסמן טרח לרהט כאילו גרים בו כבר שנים עם כל האבזור הנדרש, והתמונות עפו ברשת. באותו היום אנחנו כבר אופטימיים יותר, מכנסים ישיבה ובראש הדף אני מסמן לעצמנו יעד של להישאר חודש באביתר. רבים חושבים שאביתר היה משהו מתוכנן ומחושב, אבל האמת היא שמדובר בסייעתא דשמיא אדירה ובאמונה שהתעוררה פתאום. הצוות שאחראי על קביעת הלו״ז כבר עמל על אירוע יום ירושלים באביתר. אנחנו שעסוקים בשאר הדברים לא כל כך נתנו את דעתנו על ההפנינג שפורסם בווצאפי גב ההר ועל מה שעולל לנו צוות הלו״ז. כנראה שהעסק נגע בעוד כמה אנשים, והחל מהשעה היעודה עשרות רכבים החלו לזרום לתוך אביתר, כדי לחזות בפלא של ישוב שקם בגאון בלב השומרון. הכביש נפקק לגמרי, עזבנו כולנו כל עיסוק אפשרי, וירדנו לשמש כשוטרי תנועה בכביש הראשי עבור מאות החוגגים. עם סיום ההפנינג חוזרים לבנייה. יציקות הבטון כבר מוכנות, מאות מתנדבים עובדים במשך הלילה על בניית עוד חמישה בתי בלוקים, בזמן שהשופלים מכשירים עוד ועוד שטחים לבנייה. לכבוד שבת אצה השמועה שתורם ענק מתכנן להגיע להיות איתנו. הזמנו במהירות את ראובן טייב, איש המזגנים, והוא התקין בשני מבנים מזגנים איכותיים שתרמו לאווירה (תרתי משמע) של כל מי שהגיע בהמשך לאביתר. באותו היום, בתיווכו של יוסי דגן, תורם לנו איש צדיק גם גנרטור איכותי שהספיק בימים הטובים של אביתר גם ל-50 משפחות בו זמנית. חשמל אמיתי וחזק זה משדרג ברמות, זה כבר באמת ישוב אמיתי. רמי הופמן, חשמלאי מהאזור, מביא את עובדיו. יהודה מאיר ודוד שלום, שניהם חתנים של ברוך מרזל וחשמלאים מוסמכים, מתקינים עד כניסת השבת חשמל איכותי לישוב.
באותו יום שישי גם עלו הערבים לראשונה להתפרע סמוך לאביתר. מסתבר שבכפר ביתא השכן לא ראו בעין אוהדת מגדל מים וכמה שלדי בלוקים וקרוואנים ב׳ג׳בל סביח׳, כמו שהם קראו לאביתר. החל מיום שישי הזה וכמעט שנה קדימה, בכל יום עלו ערביי ביתא להתפרע סמוך לאביתר. תשעה ערבים נהרגו כשניסו לרצוח יהודים, אלפים נפצעו, ואת הנזקים הגופניים מעשרות אלפי הצמיגים ששרפו שם מי יודע לאמוד. בינתיים נפטר מפצעיו בבית החולים יהודה גואטה הי״ד, מפצועי הפיגוע בצומת תפוח, ואנחנו מחליטים לקרוא לבית המדרש באביתר על שמו. במקביל אנו מבינים גם כי במערכת הביטחון נחושים להרוס את אביתר בכל מחיר, מייד עם סיום השבעה. מה שנותן מרווח נשימה אלו אירועי יום ירושלים. באביתר הם מדליקים לנו את הלב, אבל בירושלים האירועים מדליקים את חמאס ולמרות כניעת הממשלה בריקודגלים, הם מתסיסים את השטח וגל פרעות אדיר שוטף את הערים המעורבות. וכל זה במקביל לירי טילים מרצועת עזה. רוב המתנדבים שהיו לנו באביתר נסעו לשמור בערים המעורבות. ככה זה אידיאליסטים. אנו מארגנים עצרת ענק לרגל סיום השבעה באביתר, ומגיעים אנשי ציבור ומפגן כוח של כאלף אנשים. במסגרת הפרעות אביה של אחת ממשפחות אביתר ואביו של יוסף בן שטרית, אחראי הבנייה שלנו, נפצע בפיגוע. בתעלולים משפטיים אנחנו מצליחים לקנות ימים אבל ההרס נשמע קרוב מתמיד. אנו יוצאים למבצע גיוס המונים בניצוח תנועת נחלה שנרתמה בכל כוחה לעניין. ומילה על תנועת נחלה: מעבר לזה שהם יזמו את גרעין אביתר וקוראים במשך שנים להקמת ישובים חדשים, הם פשוט אוסף של אנשים שאוהבים לחשוב ולדון. היכולת לדון במשך לילות שלמים על פסיקים ועל דפי מסרים היא מתישה בהחלט. אבל הם עושים את זה בחיוך, והתוצאה הייתה דיוק כמעט מוחלט של המסרים ושל האווירה שיצאו כל הזמן מאביתר. קשוח אבל תורם לא מעט. סיום הקמפיין הפתיע את כולנו – למעלה ממיליון ₪ של תרומות נאספו בתוך יומיים. העם איתנו. נקודה.

גולן והילה טלר בונים בבלוקים

גולן והילה טלר בונים בבלוקים

קרוואן ראשון מונח בישוב

קרוואן ראשון מונח בישוב

הפנינג יום ירושלים באביתר

הפנינג יום ירושלים באביתר

צוות הבניה והלוגיסטיקה. מימין לשמאל: אחיעד ליבמן, יוסף בן שטרית, יהושע גילביץ'. עם הגב - אברהם גרינשפאן

צוות הבניה והלוגיסטיקה. מימין לשמאל: אחיעד ליבמן, יוסף בן שטרית, יהושע גילביץ'. עם הגב - אברהם גרינשפאן

עם סיום הקמפיין התיישבנו הנהלת אביתר, לטכס עצה יחד עם חבר הכנסת בן גביר, יועצנו המשפטי קובי אלירז, מי שהיה עוזר שר הביטחון להתיישבות, וראש מועצת שומרון יוסי דגן.
כולם אנשים חכמים ונבונים שמצביעים על מרב הסיכויים שהמקום יפונה במהירות. במערכת הביטחון נחושים להרוס ובהקדם. הבלגאן של ערביי ביתא לא מתאים להם בכלל והרעיון שאביתר תשוכפל, כנראה הלחיץ מאוד גורמים מדיניים בכירים. יוסי מתנדב להעביר את הלשכה שלו לאביתר באופן קבוע, מה שעתיד לקומם עליו לא מעט גורמים בכירים במערכת הביטחון. ובשביל הלשכה והמתנדבים צריך אינטרנט. אני יוצר קשר עם צדיק בשם ישראל אליצור שמספק אינטרנט לגבעות, נוסע אליו לעלי ועד כניסת שבת מטפסים על עמודים כדי להתקין טכנולוגיה מיוחדת שהביאה לאביתר אינטרנט במהירות 300 מגה בית. מיליון השקלים שגייסנו נבלעו בהוצאות הבנייה. אני מציע למכור מגרשים ובתים באביתר למי שמוכן לקנות, כדי להשיג עוד קצת כסף שבעזרתו נוכל לבנות עוד עשרה בתים במהירות. ההצעה מתקבלת חלקית, כדי להשאיר מקום לאנשים שכבר גרים באביתר. אחיעד ליבמן, שמונה למזכיר הישוב, וליאור זברג מוכרים את המגרשים יחד עם חוזה מיוחד שמבהיר כי המגרשים לא שלנו ואין לנו זכות למכור שם כלום, ושכל הכסף הוא בעצם תרומה להמשך הבנייה, ושהשימוש בקרקע הוא על דעת הנהלת אביתר, שאין לה שום מעמד חוקי בקרקע. זה עבד. כמעט כל המגרשים והבתים נמכרו. לנו היה כסף להמשך בנייה קריטית, וזה היה מרגש כי אנשים האמינו במקום ברמה גבוהה ממש. קבוצות רבות מגיעות כל הזמן, החברה של תנועת נחלה מעבירים להם שיחות ומסבירים על החשיבות במקום ובישוב הארץ באופן כללי – זה יוצר אימפקט מטורף. בינתיים עברנו – משפחתי הפרטית, לבית שבנינו באביתר. זה לעבוד בלי הפסקה כדי שיהיה חשמל, מים וקירות. לישון בבית עם חלונות מתפרקים מעץ, ורעש מתמיד של ערביי ביתא שהפעילו זמבורות מולנו לילות שלמים רצוף. זה לקלח את הילדות בגיגית, לזכור שבברז מותר לפתוח רק את המים הקרים (בחמים הייתה חתיכת נזילה וממילא דוד לא היה), זה לטאטא כל יום כמויות של אבק, זה להיות עם דלת שלא נסגרת במצב ביטחוני של איומי רצח מתמידים מצד תושבי ביתא שזיהו אותי באופן אישי כאחראי לאביתר, אבל זה המון המון שמחה וידיעה שאנחנו שותפים קטנים במשהו ענק.

תפילת שחרית ראשונה באביתר. עם הטלית: דוד עקיבא

תפילת שחרית ראשונה באביתר. עם הטלית: דוד עקיבא

מחוץ ללשכתה של איילת שקד - דניאלה מנסחת את נקודות ההסכם

מחוץ ללשכתה של איילת שקד - דניאלה מנסחת את נקודות ההסכם

פגישה ראשונה באביתר. מימין לשמאל: צבי אלימלך שרבף, יוסי דגן, אישי חזני ועקיבא סיימון

פגישה ראשונה באביתר. מימין לשמאל: צבי אלימלך שרבף, יוסי דגן, אישי חזני ועקיבא סיימון

יום הפינוי. כל תושבי הישוב מתאספים להשאיר דגל ומגן דוד ענקיים

עם סיום הקמפיין התיישבנו הנהלת אביתר, לטכס עצה יחד עם חבר הכנסת בן גביר, יועצנו המשפטי קובי אלירז, מי שהיה עוזר שר הביטחון להתיישבות, וראש מועצת שומרון יוסי דגן.
כולם אנשים חכמים ונבונים שמצביעים על מרב הסיכויים שהמקום יפונה במהירות. במערכת הביטחון נחושים להרוס ובהקדם. הבלגאן של ערביי ביתא לא מתאים להם בכלל והרעיון שאביתר תשוכפל, כנראה הלחיץ מאוד גורמים מדיניים בכירים. יוסי מתנדב להעביר את הלשכה שלו לאביתר באופן קבוע, מה שעתיד לקומם עליו לא מעט גורמים בכירים במערכת הביטחון. ובשביל הלשכה והמתנדבים צריך אינטרנט. אני יוצר קשר עם צדיק בשם ישראל אליצור שמספק אינטרנט לגבעות, נוסע אליו לעלי ועד כניסת שבת מטפסים על עמודים כדי להתקין טכנולוגיה מיוחדת שהביאה לאביתר אינטרנט במהירות 300 מגה בית. מיליון השקלים שגייסנו נבלעו בהוצאות הבנייה. אני מציע למכור מגרשים ובתים באביתר למי שמוכן לקנות, כדי להשיג עוד קצת כסף שבעזרתו נוכל לבנות עוד עשרה בתים במהירות. ההצעה מתקבלת חלקית, כדי להשאיר מקום לאנשים שכבר גרים באביתר. אחיעד ליבמן, שמונה למזכיר הישוב, וליאור זברג מוכרים את המגרשים יחד עם חוזה מיוחד שמבהיר כי המגרשים לא שלנו ואין לנו זכות למכור שם כלום, ושכל הכסף הוא בעצם תרומה להמשך הבנייה, ושהשימוש בקרקע הוא על דעת הנהלת אביתר, שאין לה שום מעמד חוקי בקרקע. זה עבד. כמעט כל המגרשים והבתים נמכרו. לנו היה כסף להמשך בנייה קריטית, וזה היה מרגש כי אנשים האמינו במקום ברמה גבוהה ממש. קבוצות רבות מגיעות כל הזמן, החברה של תנועת נחלה מעבירים להם שיחות ומסבירים על החשיבות במקום ובישוב הארץ באופן כללי – זה יוצר אימפקט מטורף. בינתיים עברנו – משפחתי הפרטית, לבית שבנינו באביתר. זה לעבוד בלי הפסקה כדי שיהיה חשמל, מים וקירות. לישון בבית עם חלונות מתפרקים מעץ, ורעש מתמיד של ערביי ביתא שהפעילו זמבורות מולנו לילות שלמים רצוף. זה לקלח את הילדות בגיגית, לזכור שבברז מותר לפתוח רק את המים הקרים (בחמים הייתה חתיכת נזילה וממילא דוד לא היה), זה לטאטא כל יום כמויות של אבק, זה להיות עם דלת שלא נסגרת במצב ביטחוני של איומי רצח מתמידים מצד תושבי ביתא שזיהו אותי באופן אישי כאחראי לאביתר, אבל זה המון המון שמחה וידיעה שאנחנו שותפים קטנים במשהו ענק.

הופכים לישוב

דניאלה וייס מחליטה שהיא רוצה אספלט על כל אביתר. זה סכום עתק והיא מבטיחה לגייס אותו. זה קורה ומהר בניצוחם של חברת ׳עייש עבודות עפר׳ שעזרו לנו גם לפתוח את רוב המגרשים בישוב. יש גם שמות רחובות מהודרים וזהו יום חגיגי במיוחד. ישוב עם מערכת חשמל, תאורה, אספלט ועשרות משפחות הוא כבר ישוב אמיתי. כל מי שמגיע לא חולם שרק לפני שבועיים וחצי לא היה פה כלום. אנשי הציבור שבאים כועסים בהחלט על הכוונה להרוס ישוב יפה כל כך. ישוב עם 50 משפחות כולל גם את כל הבעיות הרגילות של ישוב ועוד בתנאים מוגזמים: תלונות של שכנים, רעש, ובלי סוף שאלות מעסיקות את צבי אלימלך שרבף הצדיק שעמד על הקשר עם התושבים כל הזמן. הייתי תופס את צבי ב-17:00 אחרי הצהריים כשהוא טועם לראשונה משהו מהבוקר, ורק בקושי מצליח להתייחס גם לילדים שלו.

יוסי דגן פותח את הלשכה שלו באביתר. לשכה על אמת. מזגן, מחשב, כיסא ראש מועצה, שולחן ישיבות מסודר, מקום לרל״שית שלו, ויוסי אשכרה מנהל משם את כל ענייני המועצה וקובע פגישות במקום. הפרופיל הציבורי של אביתר עולה בזכותו מהר לכותרות. בנוסף לפעילות הפוליטית המאומצת של נחלה בשבועיים הראשונים, הממשלה החדשה בדיוק קמה וחברי הכנסת מהאופוזיציה ממהרים להגיע ללשכה של יוסי ולתמוך. כדובר הישוב, אני עולה לראיונות ומסביר שוב ושוב כי המצב שבו 30 שנה יש איסור ליהודים לבנות ישובים במולדת היהודית הוא בלתי נתפס. במקביל יוצא צו אלוף שמורה על הריסת כל אזור אביתר. מאז חתימת צו האלוף ועד ליום הפינוי עמדו ניידות משטרה בכניסה לישוב ובדקו בכל רכב אם בטעות יש בו מסמר או מברגה. הבנייה נעצרה כמעט לחלוטין. למרות זאת, בכל זמן השהות באביתר לא נרשמו בכלל עימותים עם כוחות הביטחון או עם ערביי ביתא. אנחנו באנו לבנות ולהניף את הדגל. לא לשום דבר אחר.

רף ההתעניינות התקשורתית עולה עוד יותר. בני גנץ נחוש להרוס את הישוב מתוך רצון להראות משילות. לדברי גנץ הוא דווקא מכיר בערך של הישוב במקום, אבל הוא לא ייתן לאנשים פרטיים לקבוע בשביל המדינה איפה יקום ישוב. ואז עולה רעיון לפשרה – המשפחות יעזבו את אביתר מרצונן אבל תישאר במקום ישיבה, וכך גם יישאר הישוב וגם המשילות שכל כך חשובה לגנץ תישמר. גנץ לא מוכן לשמוע על שום דבר, ממש שום דבר שמשאיר נוכחות יהודית על ההר. איילת שקד מנסה לעזור. היועצים המשפטיים שלנו קובי אלירז, ערן בן ארי וחגי ויניצקי הם המומחים הגדולים בתחום, והם מנסים מתחת לאדמה לייצר פתרונות פשרה חוקיים. אבל אין עם מי לדבר.

מציעים הסכם 

פגישה של יוסי דגן יחד עם הרב לבנון אצל בני גנץ בעיצומו  של צום י״ז בתמוז מצליחה לשנות. גנץ מסכים שברגע שיתאפשר חוקית לחזור, תעלה ישיבה ובדרך יזורזו כל התהליכים החוקיים. בלשכת איילת שקד יחד עם הנהלת תנועת נחלה, אנחנו מנסחים את טיוטת ההסכם הראשונה. לאיילת חשוב מאוד שלא יהיה פינוי באביתר, בטח שלא בשבוע הראשון לכהונת הממשלה. אנחנו לא מסתירים את דעתנו על הממשלה, אבל באותם ימים איילת בהחלט התגייסה לעזור. לחברים מתנועת נחלה קשה מאוד לחתום על הסכם ולפיו יפונה הישוב מתושבים. במשך שנים לחמו אנשי התנועה בהסכמים שונים שערכה מועצת יש״ע על מאחזים, אבל פה הם מבינים שיש משהו אחר. 

ההבנה מחלחלת שאם לא נסכים לחתום, הישוב ייהרס וערביי ביתא יחגגו בטירוף. הם מבקשים חצי שעה של דיונים בהנהלת התנועה, ובסוף חוזרים ללשכה של איילת שקד ומחליטים לתמוך בכפוף להחלטת תושבי אביתר. אידיאליסטים זה אידיאליסטים. באביתר גרו כ-50 משפחות אידיאליסטיות מאוד. לחלקם היה קשה מאוד מאוד עם ההסכם המתגבש. כינסנו אספת חברים בישוב שנמשכה עד אור הבוקר. על הפרק – עזיבה מרצון של הישוב עד ראש חודש אלול, אז תחזור ישיבה למקום. האווירה טעונה, צעקות והסברים, בכי ותחנונים. מהצד האחד משפחות שחיו בתת תנאים ולא מוכנות בשום אופן לעזוב מרצונן ישוב בארץ ישראל, הן רואות בזה צעד של נסיגה והפקרה אידיאולוגית. מהצד השני אנחנו שאומרים שבכללי המשחק הקיימים זה המקסימום שאפשר להגיע אליו, ושעדיף ישוב חדש בהכרה רשמית של ממשלת ישראל גם אם בלי תושבים זמנית, מאשר ישוב חרב. דניאלה אישה צדיקה ורגישה. היא שבתחילת הלילה תמכה בהסכם אצל איילת שקד, החליטה שהיא מתנגדת אחרי ששמעה את הטענות וראתה את הבכיות ואת המסירות למקום. אבל אנחנו ישוב דמוקרטי. אני מרגיש שאין מצב בעולם לוותר, אין מצב בעולם שערביי ביתא באים לרקוד פה על החורבות. אני עושה מרתון שיחות אישיות וארוכות במהלך הבוקר לתושבים, ובהצבעה הסופית רוב גדול של הישוב תומך בהסכם. אולי הייתה זו אי הבנה, אולי סתם ניצול ציני והקשחת תנאים, אבל בני גנץ הודיע שהוא ממש לא התחייב שתקום ישיבה בר״ח אלול, אלא שתקום מתי שיתאפשר במסגרת החוק. שזה אומר אחרי סקר הקרקע, הכרזה על אדמות מדינה וצו תכנון מיוחד. גנץ אומר שיזרז את זה ככל האפשר. לכולנו קשה מאוד. סף הלחץ בישוב מרקיע שחקים. נוסעים יחד לבית הרב דרוקמן לקבל הכרעה. מהצד האחד, בני גנץ מתחייב בקולו לרב דרוקמן וליוסי דגן שיקדם במהירות את התהליך, ומהצד השני אנחנו שחוששים שבלי תאריך קבוע לחזרה זה ימוסמס. הרב דרוקמן מנסה לשכנע שוב את בני גנץ,  אך ללא הצלחה. מבחינתו או שנחתום על ההסכם שהוא מציע, או שבאותו הערב ייהרס ויפונה הישוב. בני גנץ שוב לא מוכן להתחייב על תאריך אבל מבקש לסמוך עליו שהדברים יתקדמו מהר. ההחלטה קשה מאוד, אבל הרב דרוקמן אומר ללכת על זה, וכל הנוכחים בחדר מסכימים. אך הכול בכפוף להסכמת תושבי הישוב, וכך אנו מכנסים עוד אספת חברים, ובה שוב טונים גבוהים. כעס אמיתי עליי מצד חלק מהמשפחות על התמיכה בהסכם. הם ראו אותי באופן אישי כמי שהוביל את התמיכה בהסכם בתוך אביתר. כעס שמלווה בצעקות רמות וכואבות. בני גנץ כבר נותן הוראה לצבא להתכונן לפינוי, ואנחנו יודעים שזה עניין של שעות. ראש הסגל של בנט, טל גן צבי, מתקשר כל הזמן לוודא מה מצביעים בישוב. הפעם דניאלה גם הייתה בעד ההסכם. יחד עם צבי אלימלך שרבף ומנהיגי תנועת נחלה, הם נאלצו לעמוד מול אנשים שהיו חלק בלתי נפרד מהתנועה שלהם והיו מתוסכלים מאוד. הזמן היה קצר מידי וההצבעה התקיימה יחסית במהירות (שלוש שעות של דיונים בלבד). שוב, רובם המוחלט של תושבי אביתר תמך בהסכם. יצאנו לדרך.  זה כאב מאוד –  לנטוש את הבתים, לארוז את החפצים, לעשות סיבוב אחרון עם אנשי הצבא לוודא שאף אחד לא נשאר. וכך רגע לפני שבת אביתר הייתה נקייה מאזרחים יהודיים. מאז עברה כמעט שנה, סקר הקרקע אומנם נעשה, צה״ל שומר על המקום, מנדלבליט אישר את החוקיות של המתווה ואת סקר הקרקע, אבל מאז, בניגוד גמור להתחייבויות המפורשות שלהם, לא נעשה דבר כדי לקדם את הסיכום שעליו הם חתמו. זה כואב ומכעיס ואם זה לא ישתנה במהירות נצא למאבק חריף.

בכל אופן במבט לאחור, ובכל נסיעה על ציר מגדלים-תפוח כשאני רואה את דגל ישראל הענק שמתנופף בישוב, אני מתמלא בשמחה. גם אם בממשלה יצאו שקרנים לגמרי, הרכבת כבר יצאה מהתחנה. למסמך שעליו חתום מזכיר הממשלה יש תוקף חוקי ומדיני בהתחייבות להקים ישוב באביתר. באביתר יקום ישוב יהודי חוקי גם אם זה ייקח קצת יותר זמן. ישוב יהודי חדש וחוקי ביו״ש אחרי 30 שנה שבהן לא קמו ישובים.

עוד במדור זה

הנכבה היהודית

הנכבה היהודית

ביו"ש, ארץ התנ"ך, מאות אתרי מורשת שמעידים ומאששים את חיי היהודים על הארץ הזו. כמעט בכל הר או גבעה ניתן למצוא שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות והעם העתיק ביותר מבין שלל הממצאים הוא העם היהודי.
אתרי המורשת ביהודה ושומרון מנוהלים באופן מנוכר והזוי, במקרים רבים הבעלות עליהם מוגדרת כפלשתינית פרטית על אף שאין שום הצדקה וביסוס להגדרה מקוממת זאת. על מנת להבין את שורשי התופעה צריך לחזור אחורה למלחמת העצמאות אל מה שמכונה ׳הנכבה׳ או אולי אפילו למרד הערבי הגדול בו למעשה החלה החרבת הכפרים השיטתית על ידי השלטון הבריטי.
על פניו נראה שההימנעות מהכרה בבעלות היהודית על אתרי ארכאולוגיה נעוצה בחשש שהכרה כזו עלולה לחשוף את מדינת ישראל בפני תביעה דומה להשיב את הבעלות הערבית על אתרים רבים במדינת ישראל.
יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל קרב ובא ויחד איתו צפה ועולה לא פעם לשולחן הדיונים שאלת הבסיס המוסרי להקמת מדינת ישראל. לא פעם אוהבים אנשי שמאל לנופף בפגם המוסרי, בטענה שעשרות כפרים ערביים הוחרבו בתקופת מלחמת העצמאות ועל חורבותיהם הוקמו יישובים וערים יהודיות שנמצאים היום בלב הקונצנזוס הלאומי.
מרביתו של השמאל הישראלי איננו מעוניין להחזיר את המצב לקדמותו, אך באופן אבסורדי מיעוט קיצוני מעוניין להשליך את האחריות לתיקון ה׳עוול׳ לשטחי יו"ש שנכבשו לאחר הקמת המדינה ומפציר בפני מקבלי ההחלטות לעוזבם לטובת האוכלוסייה הערבית ולא לבצע בהם פעולות התנחלות יהודיות. עיקרה של הטענה היא, לא לחזור שוב על אותה הבעיה אך טמונה בה גם רמיזה – יתכן ושטחים אלו יפצו על הטרגדיה ויביאו סוף סוף את השלום המיוחל.
למרבה האירוניה, מרביתם של הכפרים הערביים ביו"ש יושבים כיום על חורבותיהם של שרידים קדומים שנותרו עוד מתקופת ההתנחלות היהודית בארץ לפני יותר מ-2000 שנה.
למעשה, שטחי יו"ש הם מודל עתיק של אותה הנַכְּבָּה בדיוק. יתרה מכך, חלק ניכר מערביי יו"ש בזמן מלחמת ששת הימים היו פליטי 48, כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו, אחד מכל שלושה ערבים בשטחי יו"ש הוא פליט ממלחמת העצמאות. האיוולת ברורה.
הרצון לתקן עיוות על חשבון הנצחת עיוות זהה הוא לא סביר ולא הגיוני. אם דרוש תיקון התיקון צריך להתבצע באותו השטח שבו קרתה הטעות ואם מעשה הקמת המדינה מוצדק אזי יש להביט למציאות בעיניים ולהודות בה.
בראי היסטורי ניתן לקבוע בוודאות שההתקוממות הערבית היא זאת שהביאה עליהם את חורבנם. אילולי היו נלחמים בנו היו זוכים לחיות לצידנו ללא הפרעה. על אף שהוגלינו מארצנו, כאשר חזרנו הביתה התנועה הציונית עסקה בגאולת האדמה בכסף מלא בדיוק כפי שאבינו הקדמון רכש את מערת המכפלה למרות ההבטחה האלוקית שקיבל.
חשוב לציין שהחרבת הכפרים הערביים התחילה עוד בשלהי השלטון הבריטי לאחר המרד הגדול במהלכו הוחרבו והועלו באש על ידי הצבא הבריטי קרוב ל-40 כפרים ואף הוגלו אלפי ערבים.
בסקר חרום שנערך מיד לאחר מלחמת ששת הימים על ידי משרד הביטחון אותרו מאות אתרים ארכיאולוגיים מתקופת ההתנחלות הישראלית ואף מתקופות קדומות המוכיחות ללא ספק את קיומו של השלטון היהודי בארץ. הנתונים מראים שלא רק שלטון היה כאן, אלא התיישבות של ממש בכל רחבי יו"ש.
לנתון זה השלכות רוחב עצומות, למשל, בשאלת הבעלות על הקרקעות ביו"ש, אך למרבה הפלא איש כמעט אינו מתייחס לכך ברצינות.
כאשר מגיע ערבי ובידו קושאן תורכי מלפני יותר מ-200 שנה מתייחסים אל זה כקודש קודשים ומעניקים לו זכויות גם אם הוא הפקיר את אדמתו ולא השתמש בה משך דורות, אך מדוע שרידי התנחלות יהודי אינם נחשבים כהוכחת בעלות על הקרקע?
מי שאולי האשם הגדול ב"נַכְּבָּה היהודית" הוא מי שהיה אמון על שמירת אדמות המולדת, הלא הוא ה"מנהל האזרחי". המנהל אימץ במשך שנים גישה לפיה אדמות יו"ש הן פלשתיניות פרטיות עד שיוכח אחרת. כתוצאה מכך תוקנו במרוצת השנים מאות תקנות הפוגעות באופן שיטתי ביהודים ומעדיפות אוטומטית את הנרטיב הערבי.
קחו למשל את הנתון המדהים הזה: המנהל האזרחי מסרב לאשר חפירות ארכיאולוגיות בשטחי סקר! מדוע? כי לטענת אנשיו יתכן שאדמות אלו הנן פלשתיניות פרטיות ומשום כך לא ניתן לאשר שימוש בהן אפילו למטרות חפירות הצלה.
ממלכת יהודה וממלכת ישראל שלטו יחד במרביתה של הארץ במשך מאות שנים. הממצאים הראשונים של המחקר הארכיאולוגי מראים שבתקופה זו אדמות יו"ש יושבו בצפיפות על ידי היהודים. מרביתן של מדרגות העיבוד, ׳טרסות׳ (שנחשבות גם הן אוטומטיות כקרקעות פלשתיניות פרטיות) נבנו בתקופה זו, ועשרות יישובים נפרסו לאורך ולרוחב הארץ. מה שמדהים לא פחות הוא השתמרותן של שמות האתרים כפי שהם מופיעים עוד בספר יהושע. תקוע, חלחול, דביר ובית ענות הם רק חלק קטן מן היישובים היהודיים שעל חורבותיהם יושבים כיום כפרים ערביים.
קחו בחשבון שהמחקר הארכיאולוגי מתרחש 2,000 שנה אחרי המאורעות אז אם מוצאים עשרות אתרים ובהם סימני חיים, הווי אומר שהחיים כאן היו ממש אינטנסיביים וצפופים, קחו גם בחשבון שאוכלוסייה הערבית דאגה להשמיד כמה שיותר סממני זיהוי יהודיים, תוסיפו לזה את העובדה שהמנהל האזרחי לא מאפשר מחקר רציני ארכיאולוגי ומכאן תבינו את העוצמה של כל מטבע או חרס שנמצא למרות כל זאת במעמקי האדמה.
חקר הארכיאולוגיה צריך גם הוא לעבור שינוי קטן. מרביתם של החוקרים מתמכרים לעבר עד כדי כך שהם אינם מסוגלים לדמיין אפילו פגיעה קלה שבקלים בממצאים ההיסטוריים. הגדילו לעשות מספר חוקרים שאף הציעו לכסות אתרי מורשת שלמים על מנת לשמור אותם באופן המיטבי ביותר לאלפי השנים הבאות.
מה שקורה בינתיים בשטח, הוא כמובן הפוך לחלוטין וזאת בשל אוזלת היד המכוונת של המנהל האזרחי. הערבים לא מפספסים הזדמנות להרוס ולהשמיד את שרידי החיים היהודיים שהיו כאן ועל הדרך אף הורסים אתרים בעלי חשיבות בין לאומית כדוגמת מזבח יהושוע בין נון.
תכלית הממצאים ההיסטוריים היא להוכיח לכל את דבר זכותנו על הארץ ויחד עם זאת להשתלב ממש בחיים החדשים שהולכים ונבנים בארץ הזו. אין יותר מרגש לנסוע בדרך האבות המקורית ומאידך גיסא אין מנוס מלהתאים אותה למציאות החדשה בחלק מהמקטעים. אך שימו לב עד כמה השילוב בין העבר הרחוק למציאות העכשווית מייצר את העוצמה שלנו כעם העתיק ביותר בעולם.
הגיע הזמן ששטחי הארכיאולוגיה יוכללו באדמות המדינה ויוקצו לאחר חפירה ושימור להתיישבות המחודשת של העם החוזר לארצו לאחר 2,000 שנות גלות. ■

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

רכב שעבר תאונה

ביום שני השבוע חולקו עשרה רכבי ביטחון חדשים לרבש"צים במועצה האזורית הר חברון. עשרת הרכבים החדשים שהחליפו עשרה רכבים ותיקים, נמסרו בנוסף לשלושה שנמסרו שבמהלך השנה, ושניים שנוספו למחלקת קרקעות, ובסך הכל במועצה מרוצים מ-15 רכבים חדשים.
לא רבים מכירים עד כמה חשובים רכבי הביטחון – הן בפעילות הביטחון השוטפת, והן בעתות חירום. “רכב הביטחון היישובי משמש את הרבש"ץ והמאבטחים ביישוב לביצוע הפעולות הנדרשות בהגנה על התושבים, ובאירוע חירום מסייע בהגעה מהירה לזירת האירוע, עם הציוד הנדרש לשלבים השונים באירוע", מסביר מנהל מחלקת הביטחון במועצה, נדב צחור.
בסוף אוקטובר 2022 נרצח רונן חנניה הי״ד, תושב קריית ארבע על ידי מחבל ערבי, מוחמד ג'עברי. בפיגוע נפצע קשה החובש עופר אוחנה ומאבטח נוסף שהגיעו למקום כדי לטפל בחנניה ובנו. לאחר מכן הגיעו לזירה הרבש"ץ של קריית ארבע שדרס את המחבל שחוסל בהמשך על ידי חייל בחופשה. הרכבים החדשים, כמו רוב מוחלט של הרכבים מוגנים נגד אבנים אולם לא נגד ירי, "לכן, בניגוד לאירוע המוכר ליד קרית ארבע, כאן אין סיפורי גבורה כאלה ב"ה. הרכב כפי שציינתי מסייע לרבש"ץ בהקשרי הגעה מהירה והציוד הנחווה הנדרש עבורו לטיפול באירועים".
רכישת הרכבים החדשים לא זולה כלל וכלל. משרד הביטחון ופיקוד העורף מעבירים 145,000 שקלים עבור כל רכב, והמועצה נדרשת להשלים את השאר. בסך הכל מחירו של רכב כולל אבזור מתאים עומד על כרבע מיליון שקלים.
ברכבי הביטחון עושים שימוש יומיומי 7\24 ובכל רכב נוהגים במהלך היום והלילה מספר אנשים – הרבש"ץ והמאבטחים, כל ישוב והסידור שלו – ומשכך לתחזוקת הרכב חשיבות גדולה מהרגיל. נדב צחור מפרט: “פיקוד העורף מתקצב את המועצה בתקציב אחזקה דיפרנציאלי המשתנה בין היישובים בהתאם לנוסחה מוגדרת המחשבת את גודל הישוב, ובהתאם את התקציב המוגדר לביטוחים, טיפולים משתנים וכו'. בכל מצב של עלויות נוספות המועצה סופגת את העלויות".
נציין כי תקציב לשדרוג רכבי ביטחון מגיע אחת לשש שנים בסיוע היחידה להתיישבות במשרד הביטחון ופיקוד העורף, בהתאם לתקציב מדינה ותיעדופים של פיקוד מרכז.
היישובים המאושרים: תלם, אדורה, נגוהות, בית חג"י, מעלה חבר, טנא-עומרים, שמעה, שני, סוסיה ואשכולות. ראש המועצה יוחאי דמרי אומר כי החלפת צי הרכב הבטחוני לצי חדש ואיכותי, מהווה נדבך חשוב וחיוני במעטפת הבטחון של כל ישוב וישוב וביחוד בימים אלו של מציאות ביטחונית לא פשוטה. “זה הזמן לומר תודה לכל העוסקים במלאכה – הן ליחידה להתיישבות במשרד הביטחון, פיקוד העורף, למליאת המועצה על הוספת התקציב הנדרש, למנכ"לית, לגזבר, לקצין הביטחון בתעבורה חיים תבו, ולמחלקת הבטחון המסורה והאיכותית. וכמובן לרבש"צים היקרים והאהובים, אנו בטוחים שהכלים יהיו לעזר רב. תתחדשו, וכשאתם שומרים עלינו תזכרו לשמור גם על הנוהגים בכלים, ועל הכלים עצמם".
דבריו של ראש המועצה והבקשה לשמירה על הנהגים והרכבים לא נאמרים ללא ביסוס. לרוב הנסיעה ברכבי הביטחון נעשית במהירות נמוכה בתוך הישובים, אולם בעת הצורך – התראות ממצלמות האבטחה, התראות על גדר הביטחון, ואירועי חירום שונים – הנסיעה נעשית פחות בטוחה בשל דרכי ביטחון לא סלולות ונהיגה שאינה זהירה מספיק.
כך למשל, בינואר 2023 אירעו שלוש תאונות תוך ארבעה ימים במהלך נסיעות ברכבי ביטחון ביהודה ושומרון. “תעשו עצירה מהמרוץ היום יומי, תנו תדריך לנהגים ברכבים, תוודאו שכל סייר מבין את משימתו ואחריותו – השבתת הרכבים פוגעת בביטחון היישוב, וכמובן סכנת חיים בתאונה", נכתב בהודעה שנשלחה לרבש"צים. ■

ראש…
הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

את אסתר פולארד כולנו הכרנו בתור מי שהלכה ממקום למקום, מדלת לדלת, מלשכה ללשכה, כדי למצוא את הדרך שתוביל לשחרורו של בעלה מהכלא האמריקאי בו נמק במשך עשרות שנים ארוכות. אך בין מאמץ אחד למשנהו הייתה לאסתר מטלה נוספת שלקחה על עצמה בשביל בעלה יהונתן. שליחות מיוחדת אותה לא יכול היה לעשות ממקום שביו.
במשך כל השנים בהן היה מאחורי סורג ובריח לא פסק יהונתן מלעקוב ולשמוע על המתרחש בארץ ישראל. הקורבנות והנפגעים בפיגועי הטרור הנוראיים לא נעלמו מעיניו ומליבו. את הדרך להביע בפניהם את תנחומו וכאבו על אובדנם או לחזק אותם בעת משבר מצא יהונתן באמצעות מי שהייתה שליחתו המסורה ושותפתו לדרך, שביום ראשון הקרוב יחול יום השנה הראשון לפטירתה.
"לחבוש קצת את הפצע הנורא"
"בזמן שאנחנו ישבנו שבעה אסתר הגיעה אלינו ואמרה שהיא באה בשליחות בעלה להביא לנו מתנות לילדים היתומים, נשארו שלושה והיא הביאה בשבילם שלושה דובים נחמדים לתת להם", מספר הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל שנרצחה בפיגוע הנוראי באיתמר, יחד עם בעלה אודי ושלושת ילדיהם, יואב, אלעד והדס. "מאוד התרגשנו מזה".
"היא אמרה שבעלה ביקש ממנה לבוא ולעודד אותנו, לחזק אותנו. זה היה לחבוש קצת את הפצע הנורא שהיה, כאשר שמישהו כל כך רחוק בתנאים כאלה, חושב עלינו. זה היה חיבוק חשוב ומשמעותי, שאי אפשר לשכוח. כמובן סגרנו מעגל כשנסענו לבקר את יהונתן בכלא בארה"ב".
הרב בן ישי ביקש מאסתר לבדוק את האפשרות לנסוע ביחד עם הנכדה הגדולה, תמר, כדי לבקר את יהונתן בכלא. הדברים אכן הצליחו להסתדר ולאחר מבצע התארגנות רציני מאוד ברוך השם הפגישה יצאה לדרך למרות מאסרו של יהונתן.
"ראיתי איפה הוא יושב, איפה הוא נמצא ואיך הייתה לו מחשבה לשלוח את אסתר אלינו אלפי קילומטרים משם. איך היה רגיש לכל דבר ולמה שקרה אצלנו. הם היו עם מבט מאוד כללי, התעלמו מהמציאות האישית שלהם וחשבו על העם. אנחנו יודעים עד כמה יהונתן מסר את נפשו על כך. השתוממתי מזה שאדם שסובל כל כך הרבה – המחשבה העיקרית שלו היא לנחם את המשפחה הזאת. ראיתי כמה הוא מחובר וקשור לכלל.
"כשהלכנו לבקר אותו הוא היה אבל על אביו והרשויות לא הרשו לו ללכת להלוויה. אנחנו בהשגחה מדהימה הגענו אליו באותו זמן. הוא שלח את אסתר אלינו לניחום אבלים והגענו אליו כשהוא אבל. החזרנו לו טובה כביכול".
הרב בן ישי מספר על הקשר העמוק אליו נחשף בין יהונתן ואסתר במהלך התקופה בה זכה להכיר אותם. "התרשמתי כל הזמן כמה היא דואגת לו כמה היא מרגישה אחריות עצומה על גורלו של יהונתן. כמה הקשר בניהם היה קשר מיוחד, של אדם אחד שחולק לשניים. אחד בבית סוהר ואחד בחוץ, כאשר חלק אחד עושה כל מה שהוא יכול כדי שהחלק השני ייצא לחופשי. הרגשתי שהיא חיה בתחושת שליחות להוציא את יהונתן מבית הסוהר ושיזכה להגיע לארץ".
"יהונתן מתפלל לשלומו"
ליה ירד היא אם לתשעה. בשנת תשס"א פצמ"ר שנורה אל עבר היישוב עצמונה בו התגוררה עם משפחתה פצע את בנה השביעי, אריאל בן השנה, והותיר אותו במצב קשה. "אריאל היה מאושפז שלושה שבועות בסורוקה ותקופה ארוכה לאחר מכן בשיקום בבית החולים אלי"ן", מספרת ירד, "בזמן שאריאל היה מאושפז הגיעו לבקר אותנו שתי נשים. אחת מהן הייתה אסתר פולארד. היא אמרה לנו שהיא הגיעה בשליחות בעלה הנמצא בכלא, וביקש ממנה להגיע לבקר את בננו. היא הביאה איתה מתנה בשביל אריאל, מכונית גדולה. יהונתן ביקש ממנה לקנות".
"כיום אריאל בן 23, סיים בגרויות, בעל רישיון נהיגה, לומד בישיבה גבוהה ועושה שירות לאומי. כשהוא נפצע אמרו לנו שאולי הוא לא יחיה, או שיהיה צמח או בעל נכות רצינית. אני זוכרת שאסתר הגיעה לבקר בערך חודש לאחר שנפצע. היא מסרה שיהונתן מתפלל לשלומו והביאה את המתנה. שמעתי מאחרים שאסתר ביקרה עוד הרבה נפגעים ומסרה להם את התפילות והאיחולים של יהונתן. אני כל הזמן זוכרת מאז את הביקור הזה שלה".
"אחרי שיהונתן שוחרר והם הגיעו לארץ, רצינו מאוד לפגוש אותם ולהגיד ליהונתן 'הנה הילד שהתפללת עליו', אבל אמרו לנו שאסתר צריכה מאוד להישמר בגלל שהיא חולה ולא יכולה להיפגש איתנו אז לא פגשנו אותה, אבל הגענו עם אריאל בשבעה ליהונתן והוא סיפר לנו גם על אסתר וגם על הקשר לגוש קטיף. קיווינו שהם יחיו ביחד הרבה זמן בארץ אחרי שיהונתן שוחרר, לצערנו זה לא קרה".
"לא היה יום שלא בכינו על כך"
בשל תנאי המאסר הנוקשים של יהונתן, הוא ואסתר מעולם לא זכו להביא ילדים משלהם לעולם. כעת יהונתן רוצה לגמול חסד לאסתר ולהנציח את זכרה באופן ראוי ומשמעותי כיאה לפועלה למען עם ישראל במשך שנות חייה ולהקים את 'מרכז ילדי אסתר – מרכז לחינוך יהודי מהגיל הרך ועד בני נוער שימוקם בעיר תל אביב'".
ביום ראשון הקרוב, היום בו ימלאו שנים עשר חודשים לפטירתה של אסתר ע"ה – יתקיים ערב שגרירים מיוחד במלון 'רמדה' בירושלים, ביחד עם יהונתן, בו כל אחד כפי כוחו יוכל להגשים את חלומו ולהכיר טובה עצומה לאסתר על כל מה שעשתה למען יהונתן בפרט ועם ישראל בכלל.
"לצד הפעילות הבלתי פוסקת שלה למען שחרורי והשבתי לארץ ישראל, אסתר עשתה הכול כדי להשמיע את קולי ולהיות שליחה עבורי במקומות שאליהם לא הייתה לי אפשרות להגיע", מספר לנו יהונתן פולארד, "הדבר המשמעותי ביותר עבורי היה העובדה שאסתר כיתתה את רגליה פעם אחר פעם לבתיהן של משפחות שכולות ונפגעי טרור על מנת לנסות לנחם, לעודד ולחזק את מי שנשאו את כאביו של עם ישראל באופן האישי ביותר. היו מקרים שבהם הביקור החד פעמי התפתח לקשרים משמעותיים מאוד שהמשיכו במשך שנים וממשיכים גם היום. זו בעיני אחת הדוגמאות המייצגות ביותר למי ומה הייתה אסתר עבורי ועבור עם ישראל.

"אסתר הייתה מורה במקצועה ולאורך כל המאבק לשחרורי מה שהיא עשתה בעצם זה להמשיך ללמד. היא לימדה אותי כיצד לא לאבד אמונה ותקווה וסייעה לי לצאת מהכלא אדם טוב ושלם יותר מאיך שנכנסתי אליו 30 שנה לפני כן. היא לימדה את עם ישראל כולו מהי ערבות הדדית ומחויבות בלתי מתפשרת לצדק".
"הכאב הגדול ביותר שלנו היה העובדה שלא זכינו להביא ילדים לעולם. לא היה יום שלא בכינו על כך. לקראת סוף השבעה חשבתי על כך שיש עדיין דבר אחד שאני יכול לעשות למענה וימלא חלק מהחוסר הזה – הקמת מרכז חינוך יהודי לילדים. אני עובד כבר קרוב לשנה יחד עם שותפים יקרים בכדי להפוך את החלום הזה למציאות וכעת אנו מתקרבים לרגע המשמעותי ביותר בדרך להגשמת החלום הזה".
"אני הבנתי שכמו המאבק לשחרורי – זה חייב לבוא מהעם", אומר פולארד, "ביום ראשון הקרוב יתקיים בירושלים אירוע מיוחד שאליו יגיעו בעזרת השם כל מי שרוצה לקחת חלק בקמפיין ויחד נצא בשבוע הקרוב לזכות את כל עם ישראל לקחת חלק בהנצחתה של אסתר באמצעות מאות ואלפי ילדים שיתחנכו לזהות יהודית ולאחדות ישראל לעילוי נשמתה. אני מתרגש מאוד מהמחשבה שאפגוש כל כך הרבה אנשים שעשו כל כך הרבה למעני ומתפלל שיחד נצליח במשימה".

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

לפני מספר שבועות התקיים בקהילת קוברסדורף-בורגנלנד שבאוסטריה מאורע מרגש. סימפוזיון שאורגן על ידי תנועת המזרחי בווינה בראשות נחמיה גנג על אודות ׳שבע הקהילות׳ היהודיות שהתקיימו בבורגנלנד עד מלחמת העולם השנייה.
יום העיון כלל שלושה מושבים. הראשון, הקהילה – גנג עסק באוסקר דויטש, נשיא המזרחי בווינה ובפועלו, ופרופסור שלמה שפיצר מאוניברסיטת בר-אילן נאם על רבני שבע הקהילות. את המושב השני פתח הרב יוסף פרדס, רב קהילת המזרחי בווינה, בשאלה האם יש מקום לחדש מבנה בית כנסת על פי ההלכה, וכן פטר אדם נשא דברים בנושא הארכיטקטורה של בית הכנסת בקוברסדורף ושחזורו. מושב שלישי עסק בשואה באזור בורגנלנד. שושנה דויצן-ינסן דיברה על סופה של קהילת קוברסדורף בימי שלטון הנאצים, ומיכאל ריגלר דיבר על הגירוש מבורגנלנד לווינה, הבריחה ממנה ודרך הנדודים עד בואנו לארץ ישראל.
ביום הכנס חידשו אנשי המקום את מבנה בית הכנסת ששרד את תקופת השואה. חשוב לציין שכיום לא חיים במקום יהודים, המשפחות האחרונות שחיו בקהילה גורשו ממנה כאשר המשטר הנאצי השתלט על העיירה.
שבע הקהילות היהודיות
בבורגנלנד היו שבע קהילות יהודיות ובהן מאות משפחות יהודיות. כאשר סופחה אוסטריה לגרמניה בשנת תרצ״ח-1938 היה גורל יהודיה כגורל יהודי גרמניה – רדיפות ונישול הרכוש. יהודי הקהילות נאלצו לעזוב את יישוביהם שבהם חיו מאות בשנים בתוך זמן קצר, ולעקור למקומות אחרים, בעיקר לעיר הבירה וינה. כל בתי הכנסת נהרסו בפקודת הנאצים, אולם בית כנסת אחד שרד בעיירה קוברסדורף בשל אסון שפקד את מבצע ההריסה – ילדה נהרגה בעת הפיצוץ, ויש אומרים שזו הייתה בתו של מבצע הפיצוץ.
בית הכנסת המשוחזר
מבנה אבן מרשים בגודלו וביופיו נשאר עומד על מקומו כאבן שאין לה הופכין. אנשי המקום שדדו את תכולתו – ספסלים, סטנדרים ואף לחלונות הוויטראז׳ שלחו את ידם. בית הכנסת עמד בשיממונו, קוצים ודרדרים הקיפוהו וקירות האבן החלו להתפורר.
׳מקדש המעט׳ הפך לחורבה ממש. לפני מספר שנים נרכש המבנה על ידי ׳הוועד היהודי של יהודי אוסטריה׳ והוחלט לשקמו. תמונות מהעבר הרחוק ששרדו בארכיונים אפשרו לשחזר את פנים בית הכנסת.
פנים בית הכנסת כלל אולם תפילה רחב ידיים, חלונות גבוהים מצוירים, ומעל לארון הקודש התנוסס חלון עגול מצויר. האדריכל וחבר עובדיו מצאו את החלון המקורי בביתו של תושב המקום והחזירוהו למקומו, והוא עתה מתנוסס ביופיו במקומו הקבוע. עובדי השחזור התקינו ארון קודש העשוי שני קירות אבן ולצידם ציור פרוכת. כיוון שבית הכנסת אינו משמש לתפילה, לא הוקמה בו בימה לקריאת התורה ו׳עמוד׳ עבור החזן. נורות חשמל חדשות הותקנו באולם התפילה, וכן נבנתה עזרת נשים כפי שהייתה במקורה. הכניסה לעזרת הנשים היא בגרם מדרגות לולייני בכניסה נפרדת, כיאה לבית כנסת שרוב יהודיה היו שומרי מצוות. אגב, כאשר גורשו אחרוני היהודים מהמקום השכילו היהודים וקברו את שלושה עשר ספרי התורה בבית הקברות היהודי, ומצבה הוקמה על מקום קבורתם.
בשחזור נוספו פרוזדור המוליך אל בית הכנסת, מטבחון, שירותים ועוד. החצר נוקתה היטב וגדר אבן ועץ מקוריים מקיפים את בית הכנסת. הבניין מתנוסס עתה לתפארה, ולידו בתים שבחלקם חיו פעם יהודי המקום.
הוזמנתי גם אנוכי לטקס חנוכת הבניין על ידי נחמיה גנג העומד בראש ארגון המזרחי בווינה, מכיוון שמקור משפחתנו בקוברסדורף. סבי, ר׳ משה ריגלר זצ״ל, היה ראש הקהל בעיירה, ואבי ז״ל נולד בה וחי במקום עד נישואיו לאימי ז״ל שנולדה בפראואנקירכן, אף עיירה זו אחת מ׳שבע קהילות׳ בבורגנלנד.
ביום העיון לקחו חלק כ-60 איש ואישה ורוב הנוכחים היו בני המקום שמצפונם התעורר באיחור של שמונים שנה. מספר יהודים מווינה השתתפו ביום העיון שכלל נאומים, ברכות, דברים מפי מלומדים על תולדות היהודים בבורגנלנד, וכן מידע על עבודת המשחזרים, ואנוכי סיפרתי את דבר הצלת משפחתנו וסירוב הבריטים להישארות נוסעי האוניה בארץ, הגירוש למאוריציוס, השהייה שם במשך חמש שנים בתנאי בית סוהר, ושובנו לארץ ישראל בחודש אלול תש״ה.
כל השיחות התנהלו בשפה הגרמנית, ורק קומץ היהודים שהשתתפו בכנס זכרו את אשר אירע לפני כ-84 שנה. אציין שוב כי ככל כנראה המבנה לא ישרת עוד לצורכי תפילה, אלא לצרכים תרבותיים אחרים שעליהם תחליט עירית קוברסדורף.

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

משפחת גולדין מתנהלת בשמונה השנים האחרונות בצורה רגילה ככל האפשר. על אף סדר יומו העמוס, ממשיך שמחה גולדין, לצד רעייתו לאה, להיאבק למען שחרור בנו הדר שנחטף על ידי ארגון הטרור חמאס במהלך הפסקת אש ב-01 לאוגוסט 2014, בעיצומו של מבצע ״צוק איתן״ ברצועת עזה.
מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי רחב שהתנהל בעזה בין התאריכים ביולי 08 ביולי (י' בתמוז) ל-26 באוגוסט 2014 (ל' באב ה'תשע"ד). המבצע הוכרז בעקבות ירי ארטילרי משמעותי שביצעו ארגוני הטרור ברצועת עזה לעבר יישוב דרום ישראל, והחל לאחר מבצע "שובו אחים" למציאת שלושת הנערים היהודים שנחטפו בידי טרוריסטים מוסלמים, ורציחתם ב-12 ביוני אותה שנה. שמונה שנים חלפו וההורים ממשיכים במאבק החשוב מול ממשלות ישראל.
בשיחה נוקבת עמו, מדגיש שמחה גולדין את מרכזיותו של שר הביטחון בני גנץ באי השבת הבנים, שכן שבאותה העת כיהן גנץ כרמטכ״ל ואליו הוא מפנה את עיקר טענותיו. ״הוא זה שהוציא את החיילים לקרב ולא החזיר אותם. יותר משנתיים הוא כבר שר ביטחון ולא רק שהוא לא עושה שום דבר בשביל להחזיר אותם, הוא עושה ההפך״. גולדין מסביר את דבריו, ואומר כי גנץ ״מכניס פועלים מעזה ולא מתנה את המהלך בהשבת החיילים, זה דבר שלא עשו מאז 2014״.
לקראת חג הקורבן (עיד אל-אדחא) שמתקיים השנה בתאריכים 09-13 ביולי, הודיע בתחילת השבוע (א') מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, אלוף רסאן עליאן, על שורת צעדים אזרחיים לאוכלוסייה הפלשתינית בשטחי יו"ש, לאחר שאושרו על ידי השר גנץ בכפוף להערכת מצב ביטחונית.
הצעדים האזרחיים לתושבי יהודה ושומרון: ביקורי משפחות בישראל. מכסה של 500 היתרי יציאה לחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון. מכסה של 200 היתרים לביקור בעיר אילת. הרחבת שעות פעילות המעברים. הצעדים האזרחיים לתושבי רצועת עזה: מכסה של 400 היתרי ביקור בירושלים; עבור גברים מעל גיל 55 ונשים מעל גיל 50.
מה אתה חושב על ההקלות של גנץ לקראת חג הקורבן?
״הכל לכבוד החג שלהם, את החגים שלנו הוא לא סופר. לפני שנה היה מבצע שומר החומות שבסופו גנץ הצהיר על ׳שין תמורת שין׳ – לא יהיה שיקום בעזה אלא בהשבת החיילים. הוא פועל בדיוק הפוך על אף הצהרתו״.
כל שנה בתאריך י׳ בתמוז מתקיים ׳יום צוק איתן׳. השנה מכיוון שהתאריך נופל בשבת האירוע יתקיים ביום ראשון. גולדין מספר כי ״מדובר באירוע ממלכתי בהר הרצל ובמשך ארבע השנים האחרונות אנחנו, ההורים של הדר, לא נכנסים פנימה ועומדים שם בחוץ עם הרבה מאוד מפגינים אחרים. חלק מהמשפחות השכולות עומדות בחוץ לבושות בחולצות עליהן נכתב ׳צוק איתן לא נגמר עד שובם של אורון והדר׳, וחלק נכנסות פנימה. גנץ יוצא ומדבר איתנו ומבטיח ושוב מבטיח לפעול״.

״בשנתיים האחרונות הצוות של הדר הצליח לתפוס לשיחה קצרה את גנץ, והחבר׳ה אמרו לו – ׳היית המפקד שלנו בצוק איתן, שלחת אותנו לרצועת עזה, מה אתה הולך לעשות?׳. 

לפני שלוש שנים הוא אמר להם שהוא עדיין חסר כוח פוליטי, שהוא לא משפיע על כלום וברגע שיהיה לו הכוח הפוליטי זה יהיה אחרת. בשנה שעברה הוא שוב אמר שיפעל בנידון״.
השנה, כך לטענתו של גולדין, ״הצוות של הדר לא יגיעו כי הם כולם במילואים. אני חלילה לא אומר ששלחו אותם למילואים בתקופה הזאת בכוונה כדי שלא יגיעו״.

מה לדעתך הקשר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לכך שהדר עדייו לא שב?
״עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התחיל במחדל בכך שלא העמיד שום רף, שום תנאי בכל מה שנכנס לעזה כדי להביא את החיילים וגם את האזרחים השבויים בעזה. נפתלי בנט המשיך את זה בשנה האחרונה בצורה משוכללת אף יותר, זאת אומרת הכל נכנס ואין שום דרישה להביא את החיילים. ועכשיו גנץ ממשיך את הסיפור. הדרישה שלי מראש הממשלה יאיר לפיד ומהרמטכ״ל אביב כוכבי, לתקן את זה. אלה החיילים שלו״.

״אתה חושב שמשהו ישתנה אצל ראש ההמשלה הנכנס יאיר לפיד?
״עד עכשיו הוא היה ראש מפלגה, הוא היה שר חוץ, בתקופת צוק איתן היה שר אוצר. היום הוא ראש הממשלה, זאת אומרת, אם יצטרכו מחר לצאת לקרב – הוא זה שיוציא את החיילים לקרב. אז השאלה היא איך הוא מוציא אותם לקרב לפני שהוא מחזיר את החיילים הקודמים הביתה. זה לא שהוא מנותק מהעניין, הוא היה בקבינט המדיני-ביטחוני בתקופת צוק איתן, כמו נתניהו, בוגי, גנץ ובנט – כולם. 

[elementor-element…
הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

01לפני כמה שבועות הגענו לנופש קצר בצפון – וילה עם…