הרב גבי קדוש

פרשת קרח תשפ"ב

בור גדול באדמה
הרב גבי קדוש

משה רבנו כבר חווה נפילות וסיבוכים של עם ישראל – מחטא העגל הנורא ועד חטא המרגלים, התלונות על המים והאוכל ועוד, אך תמיד התפלל עליהם. ודווקא הפעם בחטא קורח ועדתו משה רבנו נופל על פניו למשמע טענותיהם ולא מבקש שאלוקים יסלח להם, מדוע? רש"י הסביר שהתרשלו ידיו של משה מלהתפלל על עם ישראל. בטעות אפשר היה לחשוב שמשה כבר התעייף מלבקש רחמים, אך ממש קשה לומר זאת על מנהיג כמשה. הרי אפילו בחטא העגל מתעקש משה רבנו ומבקש מחילה עד כדי הצבת כעין אוליטימטום לאלוקים, ומדוע כאן 'נפל על פניו' ונסתתמו תפילותיו, דווקא כעת כשמאשימים אותו ב'התנשאות'?
נראה שיש כאן סיבה עמוקה. שורש התיקון לכל קלקול הוא היכולת להכיר באפשרות התיקון. אפשרות התיקון יכולה להיות רק אם מכירים במקור הסמכות, בכוח חכמים הנובע מכוחה של תורה, הנובע מיראת שמיים, רק אז יש אפשרות לתקן. אך ברגע שמשווים גדול לקטון, ברגע שכולם 'שווים', 'כל העדה כולם קדושים ומדוע תתנשאו על קהל ה", כשלא יודעים להעריך את כוחם של תלמידי חכמים שבדור, את הסייעתא דשמיא שלהם, את מעלתם ואת סגולתם המיוחדת, במצב זה אין אפשרות לתיקון. כי מי שלא כפוף לתלמידי חכמים באמת, מי שלא עושה לו רב, מי שחושב שיודע הכול – קלקולו מוחלט ואין אפשרות לתקנו.
ברגע שקורח ועדתו כופרים בסמכות הרבנית העליונה שהיא משה ואהרן, ברגע שהם לא מקבלים את ההנהגה הרוחנית הרבנית, ממילא מובן שהקלקול מוחלט ואינו בר תיקון, לכן משה רבינו 'נופל על פניו'. דומה הדבר לאדם שחולה לא עלינו במחלה קשה, ויש למחלה מענה במדע הרפואה, אך אם החולה אינו מכיר בערך הרופאים, מזלזל בכל מדע הרפואה, ומסרב לכל טיפול, כאן ודאי סופו צפוי… בכדי שתהיה אפשרות לתיקון צריך להאמין שיש מתקן. קורח ועדתו כלל לא הבינו שהם 'חולים' וודאי שלא האמינו בגדולי הדור – משה ואהרן, לכן משה רבנו 'נופל על פניו'.

עוד במדור זה

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…