עבר ונזכר

כך ניצלו חיי

מלחמת שלום הגליל שנערכה לפני 40 שנה, תפסה את הרב שמעון בן ציון בזמן לימודו בישיבת ההסדר שבקריית ארבע. שלום רפפורט השאיר את רעייתו ההריונית בבית ויצא חדור קרב לצפון • שני עולמות נפגשים בסיפור אחד בלתי נתפס • וגם: ספר אורות ששרד את השריפה בטנק הבוער

מלחמת לבנון הראשונה, או בשמה הרשמי בתחילתה: 'מבצע שלום הגליל', החלה בתאריך ט"ו בסיון תשמ"ב, 6 ביוני 1982, ונמשכה כארבעה חודשים עד לחודש תשרי. המלחמה התנהלה ברובה בשטח לבנון שבין ישראל לבין סוריה ואל מול ארגוני טרור פלשתיניים שישבו בלבנון וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות.
הרב שמעון בן ציון שנפגע קשה במלחמה, היה אברך צעיר בישיבת ההסדר קריית ארבע. שלום רפפורט שהציל את הרב בן ציון, הגיע לשירות המילואים שלו כשבבית מחכה לו רעייתו ההריונית. את הסיפור המרתק של השניים בחרנו להביא לרגל 40 שנה למלחמה, סיפור מרגש ובלתי נתפס בכל פעם מחדש. סיפור שהוא שיעור באמונה.
״זה נשמע כמו איזה דבר תורה יפה או כמו סיסמה אבל זה מאוד אמיתי״
״שירתתי במילואים באוגדה גדולה, פלוגה בתוך גדוד של חטיבת שריון, המיועדת לצפון אם תתרחש מלחמה, כמו שבאמת הייתה״, מספר הרב בן ציון. ״כל האימונים שלנו היו לקראת מלחמה בצפון עד שהגיע יום הפקודה שבו אכן נכנסנו. המלחמה תפסה אותי באותו יום בישיבה יחד עם חברים שיצאו איתי למלחמה, כולם אברכים בישיבה. ישבנו ולמדנו באותו יום את הלכות ‘מלכים ומלחמותיהם׳ של הרמב״ם״, משחזר הרב בן ציון. ״שם לאורך 10-11 פרקים משרטט הרמב״ם את קווי המתאר של חייל יהודי. בסוף הפרק השביעי ישנה הלכה ט״ו, הלכה ידועה מאוד שאותה מזכיר גם הרב חיים סבתו בספרו ‘תיאום כוונות׳ ככזו שליוותה אותם, והיא מה יחשוב החייל הישראלי כשהוא יוצא למלחמה״.
הרב בן ציון מצטט את שאלת הרמב״ם ומסביר: ״׳מי האיש הירא ורך הלבב – שאלה שהתורה מתייחסת אליה בספר דברים, פרשת שופטים. ירא מעבירות שבידו או ירא כפשוטו – "שאין בליבו כוח לעמוד בקשרי המלחמה. ומאחר שייכנס בקשרי המלחמה יישען על מקווה ישראל ומושיעו בעת צרה ויידע שעל ייחוד השם הוא עושה מלחמה" – הוא לא עושה מלחמה על עניין פרטי כמו בית או משפחה, אלא יילחם על כלל ישראל ועל ארץ ישראל שדרכם מתגלה ייחוד השם בעולם. "וישים נפשו בכפו" – יהיה מוכן למסור את הנפש. ״ולא יירא ולא יפחד ולא יחשוב לא באשתו ולא בבניו אלא ימחה זיכרונם מליבו ויפנה מכל דבר למלחמה". הרב בן ציון ממשיך להסביר את דברי הרמב״ם: ״כמו שכבר אמרנו, הוא לא נלחם על משהו פרטי, אלא על כל הדורות כולם שחלמו לגור כאן בארץ, והוא זוכה למלא את השליחות הזאת למען קידוש השם. זה נשמע כמו איזה דבר תורה יפה או כמו סיסמה אבל זה מאוד אמיתי. הפלוגה שלנו הייתה מורכבת מהסדרניקים ומחבר׳ה לא דתיים, מה שמכונה חילונים. המפקדים ברובם חילונים והלוחמים-טנקיסטים היו הסדרניקים. אבל כל הפלוגה כולה ללא יוצא מן הכלל שעטה קדימה במוטיבציה גבוהה מאוד. כל הפלוגה, לא משנה אם ימנים או שמאלנים, דתיים או חילונים, כולם באמת קיבלו רוח אחרת, כללית כזאת״.

צילום מסך מערוץ היוטיוב של משרד הביטחון

צילום מסך מערוץ היוטיוב של משרד הביטחון

צילום מסך מעצילום מסך מערוץ היוטיוב של משרד הביטחון

פלוגת הרב בן ציון גויסה למלחמה ביום ראשון בשבוע, כאשר ביום שני הם עסקו בהצטיידות וביום שלישי בבוקר חצו הטנקים את הגבול.
על מה שוחח הצוות בטנק בזמן כל כך קשה של מלחמה?
״ממה שאני זוכר רק על דבר אחד: ביצוע המשימה. לא פוליטיקה ולא משפחה. היינו בלחימה מתמדת ורק דבר אחד עניין אותנו, ביצוע המשימה. היינו גדוד בחטיבה שהובילה את האוגדה. הייתה לי שיחה אחת עם הנהג, שאותו לא הכרנו, יעקב עזרא שנהרג בקרב. הוא היה נעים הליכות משכונת נוף-ים, שכונה ענייה בהרצליה. הוא היה רחוק מאוד מתורה ודקות ספורות לפני תחילת הקרב ברביעי אחר הצהריים, שאלתי אותו בקשר הפנים של הטנק מה דעתו להניח תפילין. הוא השיב לי בצורה מאוד כנה: ״עזוב, מאז בר המצווה שלי לא הנחתי תפילין אפילו פעם אחת״. קיבלתי את תשובתו. בהמשך על פי דיווח מודיעיני התחלנו להתקדם לקראת אויב שחיכה לנו במארב אבל לא ידענו היכן בדיוק הוא ממוקם. תוך כדי תנועה יעקב אמר לי: ״אתה יודע מה? מחר בבוקר אני מניח תפילין״. למוחרת, בשעה 05:34 בבוקר, פגז סורי פגע בנו והוא נהרג במקום, היינו חשופים לגמרי כשהם מחופרים היטב״.
לאחר חודשים ארוכים של טיפולים במחלקה הפלסטית ברמב״ם ושערי צדק, הגיע הרב בן ציון למשפחת הנהג שנהרג, שאותה לא הכיר. ״סיפרתי להם את הסיפור הזה ואמרתי להם שאם הוא לא הניח תפילין כאן איתנו בבית דין של מטה, הוא יניח תפילין בישיבה של מעלה. זה קצת עודד אותם, ניחם אותם״.
״כך ניצלו חיי״
הפגז שפגע בטנק הוביל לפציעתו הקשה של בן ציון, עד כדי כוויות ב-85% מגופו. ״הטנק בער והיה חום אימים נורא שגרם לי לאבד את ההכרה תוך שניות. הצלחתי לצאת מהטנק מתוך נקודה אחרונה של חיים. הגעתי עם הראש שלי לפתח תא המפקד אבל לא היה בי הכוח לצאת. אז הגיע שלום רפפורט ושלף אותי בכוח פיזי מדהים והעיף אותי החוצה. כך ניצלו חיי, תרתי משמע״. צוחק הרב.
״שלום רפפורט שהציל אותי מהטנק הבוער תחת אש כבדה מאוד, הוא לא שמאלני אלא האבא של השמאלנים, כך הוא היה אז. כשהוא הציל אותי מהטנק במסירות נפש הוא לא חשב פעמיים. אחרי כמה חודשים טובים כששוחררתי מבית החולים, יצאתי להודות לו על שחילץ אותי. הוא אמר לי שבאזרחות בחיים הוא לא סיכן את עצמו בשביל מישהו אחר, ועוד בשביל מתנחל כמוני. הוא לא ידע מה קרה במלחמה שהיה לו כל כך פשוט לקפוץ על הטנק״.
מה משתנה לאחר אירוע כזה? פציעה קשה כל כך?
״לפני כחודש הייתי בשבת בקיבוץ כברי, קיבוץ שרחוק מתורה ומצוות. הגעתי לתלמיד ממכון מאיר שבו אני מלמד, שהוא ומשפחתו הזמינו אותי, את אשתי ועוד כמה בחורים אליו. העברתי שם שיחה ארוכה על מלחמת שלום הגליל וציבור גדול הגיע בשבת אחר הצהריים לשמוע מורשת קרב מזווית אמונית. אחת מהנשים שם שאלה אותי מה מניע אותי ללכת ממקום למקום כבר 40 שנה ולספר. אמרתי לה: ״משתי סיבות. האחת – להודות לקב״ה, דבר שמלווה כל אדם שעבר נס. סיבה שנייה – כדי לספר, בייחוד במקום כזה כמו כברי אבל גם במקומות אחרים, שעם ישראל הוא עם אחד. אלה שני המסרים שאיתם יצאתי מהמלחמה. אלה לא תובנות חדשות אבל הן שליחויות שאיתן אני הולך כל ימי חיי בעזרת השם כדי להעביר את הסיפור לדור הבא״.
״המחזה הזה יושב לי בתודעה כל רגע ורגע בחיים״
בשיחה עימו מספר רפפורט בן ה-68 את סיפור פגיעת הפגז הסורי בטנק שבו היה הרב בן ציון. במבנה השטח שבו שהו רפפורט והכוח שלו לא היו עמדות רבות לירי. בקרב שריון בשריון – טנק אחד עולה לעמדת אש והשני עולה רק לעמדת תצפית כשהוא אינו חשוף, בניגוד לטנק בעמדת האש. ״הטנק שלי סיים ירי מול הכוח שממול. ירדנו והטנק של שמעון עלה לעמדת אש. הפגז הראשון שיצא מהטנק של שמעון פגע לפני טנק האויב הסורי שירה גם הוא ופגע אחריהם. אמרתי למפקד, קובי, שהוא עומד בעמדה חשופה מידי ורצוי שירד למטה, והוא השיב לי שהוא יורה פגז נוסף ויורד. הוא ירה פגז נוסף והחטיא. מייד ראיתי את הפגז הסורי הנוסף יוצא לכיוון קובי ושוב אמרתי לו לרדת לאחור. הפעם הפגז פגע לפני הטנק של קובי, והוא רצה להשלים סדרה וירה את הפגז הבא. כשהוא ירה ראיתי את הפגז הבא של האויב, ראיתי את היציאה של הפגז מהטנק, וצעקתי בקשר: ״קובי, רד אחורה!״. כל הפלוגה ירדה אחורה אחרי הצעקה שלי, אבל קובי לא ירד״. רפפורט טוען כי קובי שפיקד על הטנק שהיה מסוג M-48, טנק ישן שעשו בו שימוש עוד במלחמת העולם השנייה, לא ירד מעמדת האש בשל בעיה טכנית בבלם אך אין לו יכולת להוכיח את הדבר.

הרב שמעון בן ציון

הרב שמעון בן ציון

שלמה רפופורט

שלמה רפופורט

״הייתי עם העיניים שלי על הפגז שיצא מהטנק הסורי לכיוון הטנק של שמעון. ראיתי את מעוף הפגז מרגע יציאתו מלוע התותח ועד לרגע הפגיעה. זה רגע מחריד״, הוא מספר בכאב. ״זה היה פגז ח״ש – חודר שריון. ברגע הפגיעה קובי עף באוויר ואש פרצה מהטנק. זה היה מטורף. המחזה הזה יושב לי בתודעה כל רגע ורגע בחיים. לא פשוט. אמרתי לטען שלי שיבוא לטנק הפגוע עם מטפים ורצתי לראות אם ניתן לחלץ מישהו. מאותו רגע תפקדתי על אוטומט, כמו רובוט, לא חשבתי על שום דבר, רק לעלות על הטנק כדי לראות את מי אני יכול לחלץ. הגעתי לטנק וראיתי את קובי שבער קצת, גררתי אותו על הרצפה וכיביתי אותו. הוא אמר לי שהוא בסדר וביקש שאציל אחרים. עליתי לטנק מחדש וראיתי את הטען שוכב על הרצפה והיה ברור לי שהוא לא בחיים. ראיתי שהפגז חדר דרך תא הנהג ומשם לצריח, והיה ברור לי שגם הנהג אינו בין החיים. הצצתי לטנק וראיתי את שמעון בן ציון בוער לגמרי כשהוא מחוסר הכרה על מדף המפקד״.
״הדבר היחיד שנותר לי לעשות היה לנסות ולהוציא אותו החוצה. לא הייתי מצליח להוציא אותו שוב גם אם היית נותן לעשות את זה באימון ללא לחץ. עד היום אני לא מבין איזה כוח אפשר לי לעשות את זה. פתחתי את הסרבל של שמעון ומשכתי אותו מכיפת המפקד למעלה כשהראש שלי בתוך הטנק והרגליים מאחורה. הכוח שהיה לי למשוך את שמעון למעלה היה מין כוח עליון כזה, משהו מחוץ למה שאני מכיר. הוצאתי אותו וגררתי אותו לסיפון הטנק, ומשם זרקתי אותו לקרקע כדי שאוכל לכבות את האש שאחזה בו. זו הייתה חוויה נוראה. לשמחתי ניצלו חיי שמעון והוא ממשיך ותורם לעם ישראל בכישוריו״.
מתי החל בינכם הקשר?
״בחופשה הראשונה שלי מהמלחמה, אשתי אז הייתה בחודש שביעי של ההיריון הראשון. איך שהגעתי הביתה אמרתי לה: ״מיקה אני נוסע לרמב״ם״. כמובן שאי אפשר היה לתקשר עם שמעון. הוא היה מחוסר הכרה, עטוף כולו והקשר היחידי היה לשוחח מעט עם הוריו ולהתעדכן במצבו. גם במשך השנים הקשר היחידי שהיה לי, היה עם אביו של שמעון בכל תחילת שנה״.
באמצע שנת 2009, 27 שנים לאחר המלחמה ההיא, התקשר אל רפפורט פקיד מהבנק ועדכן אותו שהיתרה השלילית שלו גבוהה. ״שאלתי לשמו והוא אמר לי: ״אתה לא יודע מי אני אבל אני יודע שאתה שלום רפפורט ושאתה הצלת את חייו של שמעון בן ציון״. לשאלתי מאיפה הוא יודע, השיב: ״שמעון היה הרב שלי בישיבת ההסדר בקריית ארבע״. את השיחה הזאת לא שכחתי״.
חודשים ספורים לאחר אותו טלפון מסתורי בסוף 2009, קיבל רפפורט דום לב והיה עשר דקות ללא דופק. ״הרופאים אמרו לאשתי להכין את עצמה, את המשפחה ואת החברים להלוויה, ושלדעתם לא אשרוד את הלילה. אחרי שלושה ימים התעוררתי. לאט-לאט חזרתי לעצמי אבל זה היה תהליך שלקח הרבה זמן. בתחילת תהליך השיקום התחילו לחזור לי הזיכרונות. אחד מהדברים הכי קריטיים בתוך הזיכרונות שלי היה חווית סף מוות שעברתי, שבה הרב שמעון בן ציון או דמותו סנגרה עליי בבית משפט של מעלה. לאחר שהתאוששתי הרמתי טלפון לשמעון בעזרת אותו פקיד בנק. מאז אנחנו בקשר עד היום״.
תוכל להסביר על חווית סף המוות שחווית?
״מצאתי את עצמי נע קדימה בתוך פרוזדור לבן כששמאל וימין היו דמויות, רק פנים, של אנשים שלא חיים כבר. אימי ז״ל, אבי, החבר הכי טוב שלי שהתאבד בגיל 19 וחצי. נעתי עד שהגעתי למבואה גדולה יותר שבה נעצרתי מול בערך 20 דמויות. מצד ימין הייתה דמותו של שמעון ומצד שני דמות סבא רבא של אימא שלי, שעל שמו אני נקרא. אותן דמויות הטיחו בי את כל הדברים הרעים שעשיתי בחיי, כל הסודות היו גלויים להם. אחרי שהזכירו את כל הדברים הרעים, הדמות של שמעון סנגרה עליי וסיפרה את סיפור הצלתו במלחמה, ואת האופן שבו התנהגתי מול החיילים ביחידה למרות היותי חילוני ושמאלני. אחרי שהם שמעו את דברי הסנגוריה ולאחר התייעצות שקיימו, הדמות הבכירה המליצה לי להישאר שם, אבל אמרה שאם אבחר לחזור לעולם אני חייב להבטיח שאעשה תיקון״.
שלושה ימים חלפו עד ששלמה התעורר מהדום לב שבו לקה. ״סיפרתי לאשתי ולבתי שהיו בחדר את הסיפור הזה. לעצמן הן אמרו שלא ראוי שישתפו את החברים ואת המשפחה בסיפור, מכיוון שזה נוגד לחלוטין את כל מה שהן הכירו ממני. היה בזה סממן דתי ואני חינכתי את ילדיי לחילוניות גמורה. אם מישהו אחר היה מספר לי על חוויה כזאת הייתי מבקש שיאשפזו אותו״.
מה זה ה׳תיקון׳ שהזכרת?
״וואו. אחרי שיצרתי את הקשר הראשוני עם שמעון ונפגשנו בפעם הראשונה הוא היה בהלם מהסיפור. למזלי לקחתי למפגש הראשון עם שמעון חבר טוב מהעבודה ב׳ידיעות אחרונות׳, אדם חרדי בשם יוסי. אותו לקחתי שיהיה העד שלי במפגש הראשון עם שמעון. באותו מפגש זו הייתה הפעם הראשונה שיוסי שמע את סיפור ההצלה, מעולם לא סיפרתי את הסיפור הזה, בניגוד לשמעון שהיה מספר לכל מי שהיה רוצה. אני לא דיברתי כי לא חשבתי שראוי שאדבר על כך״.
יומיים חלפו ורפפורט קיבל טלפון מהרב שמעון. ״הוא אמר לי שחברו הקרוב ביותר הוא הרב שמואל אליהו שאיתו הוא למד במרכז הרב. שמעון רצה שנפגוש אותו במכון מאיר כדי שישמע את הסיפור שלנו, והוא ייתן לנו את התובנות שלו מאחר והוא מבין בתורת הנסתר. הרב אליהו שאיתו אני בקשר עד היום, שמע את הסיפור שלנו והיה בהלם. הרב אליהו אמר לי: ״הכי חשוב שאתה ושמעון תיפגשו ותשמרו על קשר ביניכם״. שאלתי אותו האם יש לו תשובה לגבי התיקון, והוא אמר לי: ״אתה תבין את זה לבד״. אמרתי לרב אליהו כי אם הקשר הזה נועד כדי שאחזור בתשובה אז חבל על הזמן. למעשה אנחנו בקשר מאז ועד היום. בשנים הראשונות היינו נפגשים פעם בכמה ימים ולומדים יחד תורה ותורה שבעל פה. מאז היחסים ביננו הם יחסים של חברים בלב ובנפש, גם המשפחות. הכול. לא יכול להיות שניכנס לשבת בלי שיחה ביננו״.
אתה הבנת את התיקון כמו שהרב אליהו אמר?
״בהחלט. בראש ובראשונה התיקון מבחינתי היה תיקון ביני לבין רעייתי, ביני ובין ילדיי וביני לבין חיי שלפני הדום לב. מה שמעבר לזה? ימים יגידו״.
היום אתה נמצא במקום שבו אתה רוצה להיות?
״לא. אני רוצה לעשות עוד משהו שקשור בסיפור של בן ציון ושלי״.

עוד במדור זה

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

בשיחה עם ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳, דיברנו על השקעה בחברות הוגנות, על חשיבות הגז לישראל וגם על המפעל המיוחד שגרם לו לפעול קצת אחרת: ״יש שם עובדים בעלי תסמונת דאון ועם אוטיזם״.
בפתח הריאיון עמו, שאלתי את ארז צדוק האם מדינת ישראל יכולה לשאוף לכלכלה יהודית. זה נושא שלא מדובר מספיק, אבל לצדוק יש תשובה: ״בהחלט, מדינת ישראל יכולה לשאוף לכך. אבל מדינת ישראל לא תשאף לכך אם האזרחים בעצמם לא ישאפו לכזה דבר, או לפחות המגזר הדתי ישאף לכך״.
מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳ מציג דוגמה פשוטה: ׳היתר עסקה׳. ״יש חברות ציבוריות גדולות שלא חתומות על היתר עסקה. לחתום על היתר עסקה זה לחתום על נייר מאוד פשוט שבא ומתיר להלוות עם ריבית. אין התנגדות מצד הרשויות לחתימה על היתר עסקה, ואין בעצם שום משמעות עסקית כזו או אחרת לחתימה על היתר עסקה. לכאורה מדובר בעניין טכני בלבד, אבל הוא מאפשר לחברות לפעול על פי הלכות ריבית ואנחנו יודעים עד כמה חמור הנושא הזה. עדיין יש חברות שלא חתומות על היתר עסקה״.
״יש היום בערך שני טריליון שקלים של השקעות פנסיוניות, כלומר השקעות בקרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וכד׳, ויש כ-20 מיליארד שקלים שמושקעים באפיקים הפנסיוניים האלה בהשקעות כשרות – השקעות בחברות שלא פועלות בשבת וחתומות על היתר עסקה״.

זאת אומרת על פי ההלכה?
״תראה, על פי ההלכה זה גם לא לגנוב ולא לשקר וגם את זה אנחנו בודקים ככל יכולתנו. אבל כן, יש גופים רבניים שממיינים את שני הפרמטרים הללו, ולפיהם ממיינים את החברות האלה לכשרות וללא כשרות״.
״כמו שאמרנו, 20 מיליארד שקלים מושקעים כיום בהשקעות כשרות. אם כלל הציבור הדתי בישראל היה משקיע בהשקעות כשרות בלבד, אז פחות או יותר 400 מיליארד היו מושקעים בהשקעות כשרות. חברה גדולה שלא חותמת על היתר עסקה מפסידה היום משקיעים של 20 מיליארד שקלים, זה לא נורא עבורה. אבל אם היא הייתה מפסידה 400 מיליארד שקלים משקיעים, היא הייתה חותמת על היתר עסקה״.
צדוק לא אומר שבגלל דבר כזה חברה שפועלת בשבת הייתה מפסיקה לפעול בשבת, אבל חברה שמתלבטת אם לפעול בשבת או לא, ובימים אלה פועלת בשבת – 400 מיליארד שקלים היו משכנעים אותה להפסיק את הפעילות בשבת.
״אז אתה שואל אותי האם יש כלכלה יהודית? 

 ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳,

האם אנחנו שותפים לחילול שבת כאשר אנחנו משקיעים בחברות שפועלות בשבת? האם אנחנו שותפים לעבירות על הלכות ריבית כאשר אנחנו משקיעים בחברה שנותנת הלוואות ללא היתר עסקה? האם נרוויח פחות אם נשקיע רק בחברות כשרות (חברות שלא פועלות בשבת ומחזיקות בהיתר עסקא)? התשובות שיכול להיות שעלו פעם בראשכם ולא מצאתם להם תשובות, עלולות להפתיע אתכם.
עולם ההשקעות עובר בשנים האחרונות שינוי מהותי. פעם הערך היחיד היה הרווח לבעלי המניות. אף אחד לא דיבר על הוגנות, ובטח שלא על ההלכה. אבל היום הערכים תופסים נתח גדל והולך בעולם ההשקעות. מנהלי השקעות מבינים שרווחים וערכים הולכים ביחד וככל שהערכים חזקים יותר, כך גם פוטנציאל הרווחים גדול יותר. התפיסה שהגנבים והרמאים מרוויחים יותר, הולכת ונכחדת.
ארז צדוק, מנכ"ל ״אביב ניהול קרנות", הקים לפני למעלה משמונה שנים את הקרן הראשונה בישראל שמשקיעה בחברות שמתנהלות בהוגנות. צדוק גם מנהל קרנות על פי ההלכה. הוא אולי מוכר לכם ממלחמותיו מול בנט בבית היהודי, וגם מערוץ 20. הוא יגיש החל מיום שני הקרוב, עם המעבר של ערוץ 20 לערוץ 14, תוכנית כלכלית יומית.

ארז, כשמנהלי השקעות מדברים על ערכים והוגנות, זו לא כניעה לפופוליזם? כשאנשים משקיעים כסף, מעניין אותם מקסימום רווח.
״יש מאות מחקרים בעולם, שמראים שחברות שמתנהלות בהוגנות, מרוויחות יותר לאורך זמן. המחקרים מראים שמי שבודק את החברות מבחינה עסקית וכלכלית, אבל בוחן גם את ההוגנות של החברה, לרוב ירוויח יותר והסיכון שייקח יהיה נמוך יותר. זה לא פופוליזם אלא מחקרים מוכחים".
אם מחקרים מוכחים מראים שהתנהלות הוגנת תורמת לרווחיות ומקטינה סיכון, למה לא כולם משקיעים כך?

״כי לוקח זמן לשנות הרגלים ישנים ודעות קדומות. פעם חשבו שמי שגונב ומרמה יותר, מרוויח יותר. היום, בעקבות האקדמיה וגם לאור הסטטיסטיקות, מנהלי ההשקעות המובילים בעולם יודעים שהשקעה בחברות שמתנהלות בהוגנות, היא השקעה עם פוטנציאל רווח גבוה יותר וסיכון נמוך יותר. ההשקעות שלהם מנוהלות על פי העקרונות האלה. השינוי אגב, מחלחל גם אלינו. בתי השקעות לא מעטים בארץ התחילו לדבר את השפה הזאת, חלק החלו לפני זמן מה וחלק גם מיישמים באופן חלקי כזה או אחר, אבל המגמה כאן ונמשכת".

״נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים״

לאחרונה, על רקע כוונת שרי האוצר והחקלאות ליזום רפורמה בענפי החקלאות, מתקיים קרב עז בין המצדדים ברפורמה, בעיקר חסידי הגישה הליברטריאנית והמצדדים בגישת השוק החופשי, ובין החקלאים, שמתנגדים בכל כוחם לחיסול מטה לחמם וטוענים כי יש לטפל בבעיה האמיתית – הרווח של רשתות השיווק, שמרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי, ופערי התיווך שמייקרים את המחירים. נדמה כי לצד של החקלאים מצטרפים גם הצרכנים, שמסתכלים על ניסיון העבר ומבינים כי ייבוא תוצרת חקלאית לישראל אינו מוזיל מחירים לצרכנים – אלא רק מעשירה את רשתות השיווק והיבואנים.
החקלאים, כך נדמה, הבהירו היטב, בכלי התקשורת ובמקומות נוספים, את ההשלכות הקשות של התכנית הקיימת. הרפורמה בצורתה הנוכחית לא תגרור ירידה במחירי הפירות, הירקות והביצים; מאידך תגרור בעיות וסיכונים שונים. פגיעה בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל בוודאי בכל הקשור לפירות וירקות; ביטחון המדינה עלול להיפגע – כ-75% מהיישובים החקלאיים נמצאים בפריפריה, וקו המחרשה שלהם קובע את הגבול שבו חיים יהודים ישראלים, אלו צפויים להיפגע ואף להינטש מחשש להפסדים. אלפי חקלאים ומעגלים נוספים בשרשרת התלויה בהם יאבדו את מקור פרנסתם; הייצור המקומי יצטמצם משמעותית – והמגוון החקלאי ידולל; הייבוא החקלאי לארץ עלול לגרום למחלות, מזיקים ותוצרת עם ריסוסים שתיכנס לישראל. כל אלו הם העצים שמרכיבים את היער: יש לחזור למקורות וליסודות- נדרשת הכרה בחקלאות כערך לאומי (דתי וציוני) ומתוך כך הצורך בגיבוש מדיניות לאומית מתאימה. החקלאות היא ערך לאומי, ומרכיב בביטחון ובתרבות הלאומיים. כמו מערכות ביטחון ורפואה לאומית נדרשים גם בחקלאות לברית של נאמנות ולפעמים מסירות נפש, ותמיד להשקעה מכל הצדדים – החקלאים, המדינה וגם הציבור. בלעדיהם לא יכונו מערכות כאלו.
חשוב להדגיש – חלק גדול מהחקלאים מבינים את הצורך בשינוי ושיפור, ונכונים לאתגר הכרוך בשינוי מושכל ומאוזן. בראייתם, בהחלט ניתן ליצור תכנית חלופית, שתוביל להורדת מחירי המוצרים לצרכנים וגם תאפשר קיום בכבוד לחקלאים. החקלאים הציעו למדינה תכנית חלופית המתבססת על שלוש יסודות: הפחתה אפקטיבית של מחצית ממכסי המגן, מעבר לתמיכה ישירה בחקלאים, והתייעלות של החקלאות המקומית.
תמיכה ישירה – התמיכה הישירה שמשרד האוצר מציע היא עלבון לחקלאים ולאינטליגנציה. מאה שקל לדונם מעובד –אבוקדו או חיטה. ברור שתכנית כזו תגרום הפסדים ניכרים לגידולים אינטנסיביים, שהמבקשים חקלאים מתקדמת צריכים דווקא לעודד. כנגד זה, אנו מציעים תמיכה שתהיה דיפרנציאלית ומותאמת לגידול ומותאמת לאזור. אי אפשר להשוות את אלפי הדונמים בנגב לחקלאות האינטנסיבית בשרון. זו הדרך שבה החלה רפורמה מתונה בחקלאות האירופית, וכדאי ללמוד מניסיון זה.
הפחתה של המכסים – החקלאים מבינים שהתחרות חשובה וטובה גם עבורם. אך יש לבחון את הנושא ולקבוע תרחישים וניהול סיכונים. נדרש לבדוק יחד עם הגנת הצומח אנשי שרות ההדרכה והמקצוע והמגדלים, מה מתאים לפתיחה של יבוא ומה לא. ובכל אופן הורדת מכסים לאפס היא טעות ומדיניות שלא קיימת כמעט באף מדינה מתקדמת.
הוזלה של גורמי הייצור – כאן נמצא העיקר אם באמת רוצים שינוי והתקדמות. המים בישראל הוא המשאב היקר ביותר מבין ענפי הצומח. כ-20% מהתשומות הקנויות הן הוצאה על מים. החקלאים הישראלים משתמשים בהרבה פחות מים שפירים מאשר בעבר. חלק החקלאות במים שפירים, ירד מ-850 מיליון קוב בשנה, לכ-400 מיליון קוב בלבד. עוד משתמשת החקלאות בכ-500 מיליון קוב מים מטוהרים, שאלמלא החקלאות היו מוזרמים לים התיכון. מעבר לפגיעה הביולוגית, הרי שעל פי האמנות השונות, עליהן חתומה מדינת ישראל, צעד זה היה גורר קנסות עתק ופגיעה בשמה הטוב של ישראל כמדינה המזהמת את הסביבה ופוגעת בדגה בים. יש לפעול להוזלת המשאב היקר הזה ולהוריד את החוסר ודאות על ידי שימוש במכסות המים.
משאב יקר נוסף הוא העובדים הזרים. במדינת ישראל המעסיק משלם עבור העובד הזר בסביבות 2,700$ בחודש. זאת לעומת 1,500$ בלבד באירופה. התאמה והורדה של מחיר העבודה תגרור הורדת מחירים בתוצרת החקלאית. כמו כן, יש לפתוח את המכסות כך שהחקלאי יוכל לקבל את כמות העובדים לו הוא זקוק, לחילופין אפשר לעודד יותר את העבודה הישראלית (בעיקר של צעירים) בחקלאות. צעדים בנושא זה נעשו בעבר באופן שאינו מספיק שיטתי. נכון להיום יש מחסור תמידי של ידים עובדות בכל הענפים.
"סימון ארץ מקור" שלדברי שרי החקלאות והאוצר, הוא חלק מהרפורמה, הוא אכן חוק חשוב ונדרש כדי שהצרכן ידע מהיכן הגיעה התוצרת שאותה הוא קונה.
נזקי הרפורמה עלולים להיות בבחינת "אל חזור"! אדמות שלא יעובדו – יאבדו. משק חקלאי שנזנח- לא ייפתח מחדש. החקלאות אינה אקורדיון שניתן לכיווץ והרחבה לפי פקודה. התנועות בה רחבות וארוכות, יש להם קצב וריתמוס שקשור בצמיחה הטבעית. הטכנולוגיה המתקדמת ביותר עדיין מצריכה שלבי צמיחה, גידול והבשלה. אם רוצים ש'צל עץ תמר' לא יהיה רק מילים בשיר של זוהר, אלא גם יוציא פרי בעל ערך כלכלי, נדרשות 7 שנים. ולכן, נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת, וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים.
החקלאים מוכנים להתייעלות. שיפורים והתייעלות בעבר, כבר הובילו לכך שחקלאי ישראלי מייצר כבר היום בערך פי 10 (!) מאשר חקלאי ישראלי לפני כ-30 שנים. ועדיין יש צורך בהתקדמות ועליית מדרגה חדשה.
"אם לא נעבוד את האדמה לא תהיה האדמה שלנו. לא רק במובן הסוציאלי ולא רק במובן הלאומי. כי אם גם במובן המדיני. הארץ לא תהיה שלנו ואנחנו לא נהיה עם הארץ. אנחנו נהיה גם פה זרים ממש כמו בארצות הגולה", כך כתב א"ד גורדון לפני 100 שנה! את הלקח הזה אסור לנו לשכוח כדי שיתקיימו בנו דברי הנביא החקלאי עמוס: "וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם".

אמיתי פורת, חקלאי מכפר עציון, 

לשעבר מזכיר הקיבוץ הדתי

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

אלעד מלכא, בטור הדעה שלו שפורסם ב"גילוי דעת" בשבוע שעבר תחת הכותרת "הרפורמה בחקלאות: אם כולם ירוויחו – למה יש מאבק?", (כאן) המעלה כביכול כמה תובנות. הבעיה היא שדבריו לא מסתדרים עם המציאות ועם העובדות.
מלכא מציין כי "כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא", אך אמירה זו אינה מדויקת: לפי נתוני רשות המיסים, לא רק שקיים ייבוא של מוצרים חקלאיים – אלא שהוא גם עולה בהדרגתיות משנה לשנה (אגסים, תפוחים, בצלים ועגבניות הם הבולטים, אך יש נוספים). לא מדובר רק בפירות וירקות; גם שוק החמאה נפתח בשנה שעברה לייבוא חופשי, ומזה שנים רבות שיש ייבוא של דגים, בשר וביצים לישראל – ואלו רק כמה דוגמאות. במקביל, אגב, בשני העשורים האחרונים פחתו מכסי המגן בחקלאות בכ-50%.
מלכא טועה גם כאשר הוא מזלזל בחשיבות שירותי הגנת הצומח בישראל ובכך שהם מגינים על כולנו מפני מחלות ומזיקים שיכולים להרוס את התוצרת הישראלית. ייבוא ללא הגבלה וללא פיקוח צפוי לגרום לחדירה של מזיקים וגורמי מחלות, המסכנים את הצומח בטבע וכמובן גם את החקלאות הישראלית. כל מדינה בעולם מגנה על עצמה ועל תוצריה. ראינו מה קרה כאשר פלשה לארץ "חדקונית הדקל האדומה" שפוגעת קשות בתמרים, או "זבוב האפרסק" הפוגע בהדרים, בפירות נשירים וסובטרופיים, בירקות ועוד.
עם ההשלכות של המזיקים והמחלות שחדרו לארץ מתמודדים חקלאי ארצנו במשך שנים רבות, ואלו הן רק שתי דוגמאות מייצגות. השפעות נוספות שעלולות לקרות בעקבות השינויים הן התמוטטות של ענפים חקלאים ופגיעה קשה ב"ביטחון התזונתי" של ישראל, עלייה בשימוש בחומרי הדברה ופגיעה בבריאותם של הצרכנים (חומרי הדברה שנמצאים על הפירות והירקות המיובאים וגם שימוש נוסף בישראל בעקבות חדירת מחלות ומזיקים חדשים), סגירת שוקי ייצוא לתוצרת חקלאית ישראלית בגלל הימצאותם של מזיקים ומחלות ועוד.
מלכא ממשיך ומצדיק את הרפורמה באומרו כי "כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור דונם אדמה מעובד ברשותו". מאה השקלים אמורים לדמות את התמיכה הישירה הקיימת באירופה (26.6 אירו בממוצע), אך שכחו לציין שבאירופה קיימים שטחי מרעה גדולים ומעט שטחי ירקות ופירות. אתם יודעים מי המרוויח הגדול מהשיטה האירופאית? מלכת אנגליה שבבעלותה כמויות שטחים עצומות! ולמה השיטה הזו לא תתאים לנו בארץ? השיטה מתעלמת מסוגי הגידולים השונים ומפלה בין דונם אבוקדו לדונם תירס. באירופה החקלאים זוכים לא רק לתמיכה ישירה אלא לעוד מגוון תמיכות ולצערנו ברפורמה המוצעת בארץ קיימת רק תמיכה ישירה שממש לא תתמוך בחקלאים.

כפי שהוכח בעת משבר הקורונה, מדינת ישראל לא יכולה להתבסס על ייבוא מזון. מה יקרה אם ייסגרו לנו השמיים, כמו במשבר הקורונה, וכל מדינה תצטרך לדאוג לעצמה ולתושביה? מה יקרה אם מדינות מהן ישראל מייבאת תוצרת חקלאית, בהן מדינות כמו טורקיה, ירדן ומצרים למשל, יחליטו על חרם כלכלי על ישראל? 

עוד טוען מלכא כי פערי התיווך אצלנו נמוכים. האמנם? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד החקלאות מראים בדיוק את ההפך:  ישנם פערי תיווך של עשרות ומאות אחוזים בין המחיר שמקבל החקלאי ובין המחיר בו נמכרים ירקות  ופירות ברשתות השיווק ואצל יתר הקמעונאים. הטבלאות מטה, המציגות את חמשת הפירות וחמשת הירקות עם פערי התיווך הגבוהים, לא משקרות: לחקלאים הישראלים אין כל השפעה על המחירים ולא על יוקר המחיה. 

*טבלה 1
רשתות השיווק מרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי. החקלאי עובד קשה מדי יום ובכל מזג אוויר כדי לגדל את הפירות והירקות שכולנו אוכלים – ומקבל על כך שקלים בודדים בלבד.
אגב, אולי לא ידעתם, אבל מחלקת הפירות והירקות היא ה"הקופה המצלצלת" של רשתות השיווק בישראל, ולרוב היא רווחית עבורם יותר מכל מחלקה אחרת.

 על פי דו"חות "שופרסל", הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמדו בשנת 2020 על כ-2.2 מיליארד ש"ח. "רמי לוי שיווק השקמה" הכניסה, על פי הדו"חות הכספיים שלה, כ-924 מיליון ש"ח ממכירת פירות וירקות – שמהווים כ-15.62% מכלל הפדיון של הרשת בתחום הקמעונאות. ברשת "ויקטורי" הנתונים די דומים; בשנת 2020 סך הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמד על כ-392 מיליון ש"ח, שהם כ-16.5% מכלל הכנסות הרשת. אלה רק הרשתות המחויבות בדיווח כי הן ציבוריות. הנתונים ברורים: רשתות המזון מרוויחות הון עתק על גבם של החקלאים, ועל חשבון כיסם של הצרכנים.

*טבלה 2

בניגוד למה שטוען מלכא, המסקנה ברורה: הרפורמה במתכונת הנוכחית שלה מהווה פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית ובחקלאים המקומיים וכפי שהוכח בעבר, למשל כאשר ייבאו לארץ תפוחים ואגסים, המחיר לצרכן לא ירד! ברפורמה הקיימת – החקלאים ייפגעו, הצרכנים לא ירוויחו, מדינת ישראל תתקשה לשמור על הביטחון התזונתי שלה ותהיה תלויה במדינות זרות ומי שיתעשר, כמו תמיד, יהיו רשתות השיווק והיבואנים. ומשהו נוסף, ממנו מלכא מתעלם: פגיעה בחקלאות משמעותה בביטחון המדינה. מאז קום המדינה, החקלאות בישראל מתקיימת בעיקר באזורי הפריפריה, בקצוות המדינה, מחזיקה אזורים אלה בחיים מבחינה כלכלית תוך הפרחת אזורים שוממים ושמירה פיזית על הגבולות.אם יורחב הייבוא, החקלאים יתייאשו – ואז מי ישהה באותם אזורים? בעלי רשתות השיווק והמרכולים? וזה כשעדין לא דיברנו על הערכים שלנו כמדינה, כאשר ציונות וחקלאות הם בהחלט שניים מהם – ושניהם ייפגעו אם הרפורמה תישאר במתווה הנוכחי.׳ לסיום, חשוב לי להדגיש: החקלאים אינם מתנגדים לרפורמה, אלא מבקשים רפורמה הוגנת. 

המבחן הראשון של הקואליציה החדשה הגיע בדמות תקציב המדינה וחוק ההסדרים הנלווה אליו. ההערכה במערכת הפוליטית במידה רבה של צדק היא תשרוד לפחות עוד שנה וחצי.
לשרים לא היה זמן להביא תכניות שהם הכינו בעצמם, כל התכניות גובשו על ידי אגף תקציבים עכשיו השאלה היא האם הפוליטיקאים יאשרו אותן. בראש ובראשונה את הרפורמה בחקלאות.
כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא לישראל. לעתים החסם הוא מכס בשיעור גבוה שיכול להגיע למאות אחוזים ולעיתים מדובר בתקנות המונעות ייבוא מוצרים ישראל.
לצורך העניין, אם מכס על ייבוא ענבים יעמוד על 500% וק”ג ענבים נמכר בחו”ל בחמישה שקלים, המכס עליו יעמוד על 25 שקלים והוא יימכר בישראל בשלושים שקלים בתוספת עלויות שינוע. כך מייקרת הממשלה עבור החקלאים את התוצרת המקומית נכון להיום.
כאמור לא כל חסמי הייבוא הם מכסיים. שירותי הגנת הצומח לדוגמה אמורים לוודא שעם ייבוא צומח לא נכנסים מזיקים אשר יזיקו לתוצאת החקלאית המקומית. אולם דו”ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה מראה שנטיית שירותי הגנת הצומח היא לבלום ייבוא באופן מאסיבי או לפגוע באיכותו. אם ראיתם עגבניות מטורקיה בלי עוקץ או אננס שהסירו לו את עלי הכתר, אלו תוצרים של מערכת הגנת הצומח בישראל. המשמעות? אורך חיי המדף של התוצרת קטן באופן משמעותי מה שמייקר את עלויות ההובלה ואת עלויות המכירה.
התוצאות של מנגנון כזה הוא שישראל לא מייצרת רק פירות וירקות שיש לנו יתרון בלגדל כאן דוגמת הדרים, אבוקדו ומג’הול אלא גם פירות שמצריכם המון מים או אקלים טרופי שאין בישראל דוגמת בננות. כך המוצרים הללו יקרים לצרכן, בשמן שהחקלאים לא מרוויחים מהם הרבה.
בעשורים האחרונים עברו המדינות המפותחות בעולם ממניעת מסחר בינלאומי בתוצרת חקלאית לתמיכה ישירה בחקלאים. במקום למנוע ייבוא או לייקר אותו נפתחו שווקים לייבוא חופשי, מצד שני חקלאים מקבלים תמיכה ישירה מהמדינה. התוצאה מרשימה: ירידת מחירים משמעותית לצרכנים, מעבר לגידולים רווחיים המותאמים לאקלים באותן מדינות ושגשוג מחודש של הענף.
זו בדיוק הרפורמה המוצעת כיום בחוק ההסדרים. כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור על דונם אדמה מעובד שברשותו. מכסי הייבוא ירדו לרמה חדש ספרתית תוך חמש שנים וגם שירותי הגנת הצומח יעברו שינוי משמעותי.
הלובי החקלאי מצידו, טוען שהמחירים בארץ יקרים בעקבות “פערי התיווך” או חלקם של המפיצים ורשתות השיווק בתהליך. אלא שטענה זו נבדקה על ידי מרכז המחקר והמידע שחל הכנסת שמצא שפערי התיווך בפירות וירקות נמוכים ביחס לארה”ב ואירופה, על ידי משרדי האוצר והחקלאות שהגיעו למסקנה דומה ולאחרונה על ידי רשות התחרות שהראתה שעליית מחירי הפירוק והירקות בעשור האחרון לא נבעה מעלייה בפערי התיווך.
מעבר לטיעונים הכלכליים, אוהבים בלובי החקלאי להזכיר לנו את חשיבות החקלאות בביטחון התזונתי, היכולת של מדינת ישראל להבטיח מזון נאות לאזרחי בכל עת.
גם על זה יש לומר, משבר החמאה ב 2019, הביצים בפסח 2020, החלב בסוכות לפני כשנה ופירות הקיץ כעת מלמדים שמניעת הייבוא היא היא פגיעה בביטחון תזונתי. ביטחון תזונתי מושג כאשר מגוונים מקורות היצע, לא כאשר מגבילים אותם.
בסופו של דבר מדובר ברפורמה טובה לכל הצדדים. פתיחת שוק החקלאות לתחרות תכניס דם חדש ויזמי לענף המקרטע, המחירים לצרכנים יוזלו ורמת החיים של כולנו תעלה
נכון, יש מי שמפחדים משינויים, לא צריך לכעוס עליהם, צריך לעודד אותם להתגבר.