חדשות

האיש שחי את התורה


הרב‭ ‬חנן‭ ‬חי‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬ואת‭ ‬הגאולה‭, ‬חייו‭, ‬התורה‭ ‬והארץ‭ ‬היו‭ ‬עשויים‭ ‬מקשה‭ ‬אחת‭. ‬הוא‭ ‬ראה‭ ‬עין‭ ‬בעין‭ ‬את‭ ‬שוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬לציון‭. ‬את‭ ‬כל‭ ‬האמצעים‭ ‬לכך‭ ‬הוא‭ ‬ראה‭ ‬כאמצעים‭ ‬בלבד

הרב‭ ‬חנן‭ ‬פורת‭ ‬זצ‮"‬ל‭, ‬שבעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬הקרובים‭ ‬ימלאו‭ ‬שלש‭ ‬עשרה‭ ‬שנים‭ ‬לפטירתו‭, ‬הינו‭ ‬אחד‭ ‬מדמויות‭ ‬המופת‭ ‬להן‭ ‬זכינו‭ ‬בדורנו‭ ‬שאינן‭ ‬זוכות‭ ‬להכרה‭ ‬ראויה‭ ‬בציבוריות‭ ‬הישראלית‭.‬

החזון‭ ‬וההגשמה

השפעתו‭ ‬של‭ ‬חנן‭ ‬על‭ ‬ההוויה‭ ‬הישראלית‭ ‬בהובלתו‭ ‬את‭ ‬השיבה‭ ‬לאזורי‭ ‬התיישבות‭ ‬ביהודה‭ ‬ושומרון‭ ‬הותירה‭ ‬חותם‭ ‬על‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭. ‬פעילות‭ ‬זו‭ ‬נעשתה‭ ‬מתוך‭ ‬החזון‭ ‬על‭ ‬פיו‭ ‬חי‭. ‬חזון‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬השלמה‭ ‬לעם‭ ‬ישראל‭ ‬כולו‭ ‬לאור‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‭ ‬השלמה‭.‬

ואכן‭, ‬כל‭ ‬מרכיב‭ ‬בחזון‭ ‬זה‭ ‬היווה‭ ‬נדבך‭ ‬מהותי‭ ‬במסכת‭ ‬חייו‭. ‬חנן‭ ‬ניחן‭ ‬בכריזמה‭ ‬עצומה‭  ‬וזאת‭ ‬תוך‭ ‬צניעות‭ ‬מופלגת‭, ‬בלי‭ ‬טיפת‭ ‬אגו‭, ‬אך‭ ‬ללא‭ ‬ויתור‭ ‬על‭ ‬השגת‭ ‬המטרות‭ ‬אותן‭ ‬הציב‭ ‬לעצמו‭. ‬עיסוקו‭ ‬בנושאים‭ ‬הרי‭ ‬גורל‭ ‬גם‭ ‬מתוך‭ ‬שליחותו‭ ‬הציבורית‭ ‬כח"כ‭ ‬לא‭ ‬מנעו‭ ‬ממנו‭ ‬לעסוק‭ ‬ב"פכים‭ ‬קטנים‮"‬‭ ‬וכך‭ ‬יכולנו‭ ‬לפגוש‭ ‬את‭ ‬חנן‭ ‬ממלא‭ ‬דלק‭ ‬בגנרטור‭ ‬של‭ ‬התיישבות‭ ‬צעירה‭ ‬שזה‭ ‬עתה‭ ‬נולדה‭, ‬מצייר‭ ‬שלטים‭ ‬למאבקים‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬משתתף‭ ‬בתורנות‭ ‬שמירה‭ ‬על‭ ‬קיבוצו‭ ‬כפר‭ ‬עציון‭ ‬ועוד‭ ‬ועוד‭.‬

תכונותיו‭ ‬הייחודיות‭ ‬הובילו‭ ‬את‭ ‬חנן‭ ‬לעסוק‭ ‬במקביל‭ ‬בחינוך‭, ‬בהרבצת‭ ‬תורה‭, ‬בהדרכת‭ ‬טיולים‭, ‬בהובלת‭ ‬מאבקים‭ ‬להתיישבות‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מאבק‭ ‬בלתי‭ ‬מתפשר‭ ‬על‭ ‬חדירה‭ ‬לליבותיהם‭ ‬של‭ ‬יריבים‭ ‬אידיאולוגיים‭, ‬יצירת‭ ‬חיבורים‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭, ‬עשיית‭ ‬צדקה‭ ‬וחסד‭, ‬שימוש‭ ‬כשליח‭ ‬ציבור‭ ‬הן‭ ‬כבעל‭ ‬תפילה‭ ‬והן‭ ‬בהנהגה‭ ‬הציבורית‭, ‬מתן‭ ‬מענה‭ ‬לפניות‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הרחב‭ ‬בכל‭ ‬תחום‭ ‬ונושא‭ ‬בו‭ ‬פנו‭ ‬אליו‭.‬

העיסוק‭ ‬והשילוב‭ ‬בין‭ ‬התחומים‭ ‬הרבים‭ ‬בהן‭ ‬פעל‭ ‬נבעו‭ ‬מתוך‭ ‬תפיסת‭ ‬עולם‭ ‬תורנית‭ ‬שכל‭ ‬פרט‭ ‬בחיים‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬קדושה‭, ‬שהרי‭ ‬לא‭ ‬בשמיים‭ ‬היא‭, ‬אלא‭ ‬בפיך‭ ‬ובלבבך‭ ‬לעשות‭. ‬יש‭ ‬‮"‬לומר‭ ‬דברים‭, ‬להתפלל‭ ‬דברים‭ ‬ולחיות‭ ‬דברים‮"‬‭.‬

חי‭ ‬את‭ ‬התורה

ואכן‭, ‬חנן‭ ‬חי‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬בכל‭ ‬מאודו‭ ‬ובכל‭ ‬מעשיו‭. ‬גם‭ ‬שטיפת‭ ‬כלים‭ ‬ומעשי‭ ‬היומיום‭ ‬וגם‭ ‬קיום‭ ‬מצוות‭ ‬כדוגמת‭ ‬לינה‭ ‬בסוכה‭ ‬שהייתה‭ ‬המצווה‭ ‬החביבה‭ ‬עליו‭ ‬ביותר‭ ‬‮"‬שהרי‭ ‬כל‭ ‬שנדרש‭ ‬הוא‭ ‬לעלות‭ ‬על‭ ‬יצועך‭ ‬בסוכה‭ ‬ולעצום‭ ‬עיניים‭ ‬והינה‭ ‬שרוי‭ ‬אתה‭ ‬כל‭ ‬כולך‭ ‬בתוך‭ ‬המצווה‮"‬‭ ‬וגם‭ ‬כל‭ ‬פרט‭ ‬בחייו‭ ‬היה‭ ‬כולו‭ ‬מתוך‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬קדושה‭ ‬כפי‭ ‬שהסביר‭ ‬את‭ ‬הכוונת‭ ‬התורה‭ ‬במצוות‭ ‬‮"‬יתד‭ ‬תהיה‭ ‬לך‭ ‬על‭ ‬אזנך‭, ‬והיה‭ ‬מחניך‭ ‬קדוש‮"‬‭. ‬החיים‭ ‬על‭ ‬פרטיהם‭ ‬ומורכבותם‭ ‬הינם‭ ‬מסכת‭ ‬אחת‭ ‬של‭ ‬חיי‭ ‬קודש‭.‬

שפתו‭ ‬העשירה‭ ‬כללה‭ ‬ציטוטים‭ ‬ששולבו‭ ‬מיניה‭ ‬וביה‭ ‬מן‭ ‬התנ"ך‭ ‬מן‭ ‬הספרות‭ ‬התורנית‭ ‬ומן‭ ‬השירה‭ ‬העברית‭ ‬לגווניה‭. ‬ואמנם‭ ‬גם‭ ‬לשירה‭ ‬העכשווית‭ ‬נתן‭ ‬חנן‭ ‬את‭ ‬ההקשרים‭ ‬שהפכו‭ ‬אותם‭ ‬למעין‭ ‬דברי‭ ‬תורה‭.‬

חנן‭ ‬ניחן‭ ‬בעוצמות‭ ‬רוחניות‭ ‬בלתי‭ ‬רגילות‭ ‬לצד‭ ‬יכולת‭ ‬מעשית‭ ‬נדירה‭. ‬כך‭ ‬הרביץ‭ ‬הוא‭ ‬שעורי‭ ‬תורה‭ ‬בהיקף‭ ‬של‭ ‬משרה‭ ‬מלאה‭ ‬במקביל‭ ‬להיותו‭ ‬חבר‭ ‬כנסת‭ ‬ובמקביל‭ ‬להקמת‭ ‬מפעלים‭ ‬כמו‭ ‬ישיבה‭ ‬ביריחו‭, ‬ישיבה‭ ‬בקבר‭ ‬רחל‭, ‬מכינה‭ ‬קדם‭ ‬צבאית‭ ‬בנערן‭, ‬מפעל‭ ‬חסד‭ ‬גדול‭ ‬של‭ ‬אורות‭ ‬חסד‭, ‬הקמת‭ ‬קרן‭ ‬מאמין‭ ‬וזורע‭, ‬ועוד‭ ‬ועוד‭.‬

אותה‭ ‬עוצמה‭ ‬רוחנית‭ ‬באה‭ ‬לידי‭ ‬ביטוי‭ ‬הן‭ ‬במעשיו‭ ‬והן‭ ‬בתפילותיו‭ ‬כפי‭ ‬שהעיד‭ ‬עליו‭ ‬הרב‭ ‬קנוהל‭ ‬זצ"ל‭ ‬רבה‭ ‬של‭ ‬כפר‭ ‬עציון‭ ‬שכאשר‭ ‬הוביל‭ ‬את‭ ‬הציבור‭ ‬בתפילה‭ ‬היה‭ ‬כל‭ ‬הציבור‭ ‬מתרומם‭ ‬יחד‭ ‬עמו‭. ‬או‭ ‬כפי‭ ‬עדותו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬וישליצקי‭ ‬זצ"ל‭: ‬חנן‭ ‬רתם‭ ‬את‭ ‬הציבור‭ ‬למפעל‭ ‬אמוני‭ ‬והרמת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬אנשי‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬ובכך‭ ‬חיזק‭ ‬את‭ ‬רוחם‭ ‬של‭ ‬אנשי‭ ‬הגוש‭ ‬בשעתם‭ ‬הקשה‭. ‬מתוך‭ ‬ההבנה‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬כולו‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬מאוחד‭ ‬ולהתעלות‭ ‬יחד‭ ‬להגשמת‭ ‬החזון‭, ‬חנן‭ ‬לא‭ ‬היסס‭ ‬להגיע‭ ‬לקיבוצים‭ ‬ולמעוזי‭ ‬מתנגדיו‭ ‬האידיאולוגיים‭, ‬לא‭ ‬בכדי‭ ‬להתעמת‭ ‬חלילה‭ ‬לצורך‭ ‬העימות‭ ‬אלא‭ ‬מתוך‭ ‬רצון‭ ‬להידבר‭ ‬ולגבש‭ ‬הנחות‭ ‬מוסכמות‭ ‬איתן‭ ‬ניתן‭ ‬יהיה‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬חיינו‭ ‬המשותפים‭ ‬פה‭ ‬בארץ‭.‬

הפוליטיקה‭ ‬אינה‭ ‬מטרה

המסירות‭, ‬העקשנות‭ ‬וההתמדה‭ ‬של‭ ‬חנן‭ ‬הובילו‭ ‬את‭ ‬פועלו‭ ‬של‭ ‬חנן‭ ‬להישגים‭ ‬דרמטיים‭ ‬החל‭ ‬מהקמת‭ ‬כפר‭ ‬עציון‭ ‬והמשך‭ ‬במפעל‭ ‬ההתיישבות‭ ‬הנמשך‭ ‬עד‭ ‬היום‭. ‬אולם‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬גישתו‭ ‬הממלכתית‭ ‬היה‭ ‬חשוב‭ ‬לו‭ ‬להבהיר‭ ‬כי‭ ‬‮"‬מטרת‭ ‬המאבקים‭ ‬אינה‭ ‬להשפיל‭ ‬את‭ ‬יוקרתה‭ ‬ולפגוע‭ ‬בסמכותה‭ ‬של‭ ‬הממשלה‭, ‬אלא‭ ‬פשוט‭ ‬כדי‭ ‬שישבו‭ ‬כאן‭ ‬יהודים‮"‬‭. ‬כבר‭ ‬פלוגתא‭ ‬של‭ ‬חברו‭ ‬הטוב‭ ‬ושותפו‭ ‬הרב‭ ‬לוינגר‭ ‬שטען‭ ‬שצריך‭ ‬לפעול‭ ‬גם‭ ‬בניגוד‭ ‬למדיניות‭ ‬הממשלה‭, ‬חנן‭ ‬טען‭ ‬שלהגיע‭ ‬להישג‭ ‬פחות‭ ‬אבל‭ ‬על‭ ‬דעת‭ ‬הממשלה‭ ‬זה‭ ‬נכון‭ ‬יותר‭ ‬וחשוב‭ ‬יותר‭ ‬מלהכניע‭ ‬את‭ ‬הממשלה‭.‬

אינו‭ ‬חושש‭ ‬מהמוות

עוצמתו‭ ‬הרוחנית‭ ‬באה‭ ‬לידי‭ ‬ביטוי‭ ‬גם‭ ‬בערוב‭ ‬ימיו‭ ‬עת‭ ‬המחלה‭ ‬פגעה‭ ‬ביכולותיו‭ ‬הפיזיות‭. ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬בא‭ ‬לנחם‭ ‬אותי‭ ‬על‭ ‬פטירת‭ ‬אחי‭ ‬בעודו‭ ‬מתקשה‭ ‬להתהלך‭, ‬שאל‭ ‬אותי‭ ‬האם‭ ‬היתה‭ ‬לאחי‭ ‬איזה‭ ‬מטלה‭ ‬שהוא‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬להשלים‭ ‬אותה‭ ‬לפני‭ ‬מותו‭. ‬ואני‭ ‬הבנתי‭ ‬שחנן‭ ‬בשאלתו‭ ‬מתכוון‭ ‬לומר‭ ‬לי‭ ‬שהרי‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬להשלים‭ ‬את‭ ‬כתיבת‭ ‬מעט‭ ‬מן‭ ‬האור‭ ‬לספר‭ ‬דברים‭ ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬בשל‭ ‬לסיים‭ ‬את‭ ‬חייו‭. ‬ואמנם‭ ‬מתוך‭ ‬מיטת‭ ‬חוליו‭ ‬הוא‭ ‬המשיך‭ ‬להכתיב‭ ‬את‭ ‬מאמריו‭ ‬לספר‭ ‬באומרו‭ ‬כי‭ ‬הגוף‭ ‬אמנם‭ ‬שבור‭ ‬ורצוץ‭ ‬אבל‭ ‬הנפש‭ ‬ממשיכה‭ ‬את‭ ‬פועלה‭. ‬כאשר‭ ‬נשאל‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬אמר‭ ‬כי‭ ‬אינו‭ ‬חושש‭ ‬מהמוות‭ ‬כהוא‭ ‬זה‭. ‬כי‭ ‬אמנם‭ ‬אני‭ ‬נאסף‭ ‬אל‭ ‬עמי‭ ‬אבל‭ ‬מול‭ ‬תחיית‭ ‬המתים‭ ‬הלאומית‭ ‬הכל‭ ‬נראה‭ ‬אחרת‭. ‬בקשתו‭ ‬הצנועה‭ ‬היתה‭ ‬כי‭ ‬‮"‬אם‭ ‬תרצו‭ ‬לזכור‭ ‬אותי‭, ‬הרי‭ ‬לא‭ ‬הייתי‭ ‬צדיק‭ ‬גדול‭, ‬לא‭ ‬הייתי‭ ‬הכי‭ ‬טוב‭, ‬אבל‭ ‬זכרו‭ ‬שרציתי‭ ‬להיות‭ ‬טוב‭, ‬רציתי‭ ‬להיות‭ ‬טוב‮"‬‭.‬

זכיתי‭ ‬לפעול‭ ‬לצידו‭ ‬כעשרים‭ ‬שנה‭ ‬ואני‭ ‬מודה‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬רגע‭ ‬שהייתי‭ ‬במחיצתו‭. ‬ומאחר‭ ‬שצדיקים‭ ‬דבריהם‭ ‬ומעשיהם‭ ‬הם‭ ‬זכרונם‭, ‬אנחנו‭ ‬ממשיכים‭ ‬את‭ ‬מפעל‭ ‬החסד‭ ‬שהקים‭ ‬במסגרת‭ ‬אורות‭ ‬חסד‭. ‬אולם‭ ‬מן‭ ‬הראוי‭ ‬הוא‭ ‬שהנהגת‭ ‬הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬ברמה‭ ‬הממלכתית‭ ‬תשכיל‭ ‬להנציח‭ ‬את‭ ‬דמותו‭ ‬ופועלו‭ ‬כדי‭ ‬שיוכל‭ ‬לשמש‭ ‬השראה‭ ‬לדורות‭ ‬הבאים‭. ‬■

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…