בקול רב

לדבר על הכל:המדריך להורה הנבוך

הרב יוני לביא

‮"‬אמא‭, ‬למה‭ ‬דוד‭ ‬חיים‭ ‬לא‭ ‬מגיע‭ ‬יותר‭ ‬לשבת‭?‬‮"‬‭ ‬שואלת‭ ‬מיכל‭ ‬על‭ ‬דודה‭ ‬האהוב‭ ‬שנפטר‭ ‬מסרטן‭. ‬‮"‬אבא‭, ‬מה‭ ‬זה‭ ‬‮'‬לצאת‭ ‬מהארון‮'‬‭?‬‮"‬‭ ‬תוהה‭ ‬יונתן‭ ‬בן‭ ‬ה‭-‬10‭ ‬אחרי‭ ‬ששמע‭ ‬את‭ ‬המושג‭ ‬מחבר‭. ‬רגעים‭ ‬כאלה‭ ‬מעמידים‭ ‬אותנו‭, ‬ההורים‭, ‬במבחן‭ – ‬האם‭ ‬נתחמק‭? ‬נגמגם‭? ‬או‭ ‬אולי‭ ‬נמצא‭ ‬את‭ ‬הדרך‭ ‬הנכונה‭ ‬להסביר‭?‬

הנה‭ ‬עשרה‭ ‬כללים‭ ‬שיעזרו‭ ‬לכם‭ ‬לנהל‭ ‬בקלות‭ ‬ובנעימות‭ ‬שיחות‭ ‬על‭ ‬נושאים‭ ‬רגישים‭ ‬עם‭ ‬ילדיכם‭:‬

1. ‡˙Ì ÓÒ‚ÏÈÌ!

אנחנו‭ ‬מאמינים‭ ‬שאלוקים‭ ‬העניק‭ ‬לנו‭ ‬דווקא‭ ‬את‭ ‬הילדים‭ ‬הספציפיים‭ ‬האלו‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬חושב‭ ‬שאנחנו‭ ‬ההורים‭ ‬הנכונים‭ ‬ביותר‭ ‬עבורם‭. ‬וגם‭ ‬בדור‭ ‬מאתגר‭ ‬של‭ ‬חשיפה‭ ‬מוגזמת‭ ‬ותפיסות‭ ‬עולם‭ ‬מבלבלות‭ – ‬בידינו‭ ‬היכולת‭ ‬להדריך‭ ‬אותם‭ ‬ולהיות‭ ‬הכתובת‭ ‬לשאלותיהם‭. ‬

2. ‡ÈÔ ¢‡ ˘‰Â‡ ˇ·Â ·È‰„Â˙

התורה‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬תורת‭ ‬חיים‭ ‬ואינה‭ ‬מתחמקת‭ ‬מאף‭ ‬נושא‭. ‬כבר‭ ‬בספר‭ ‬בראשית‭ ‬אנו‭ ‬פוגשים‭ ‬סיפורים‭ ‬על‭ ‬קנאת‭ ‬אחים‭ ‬עד‭ ‬לכדי‭ ‬רצח‭, ‬אלימות‭ ‬במשפחה‭, ‬פיתוי‭, ‬אונס‭ ‬ועוד‭. ‬מה‭ ‬המסר‭? ‬כשניגשים‭ ‬אל‭ ‬הנושא‭ ‬מתוך‭ ‬יראת‭ ‬שמים‭ ‬וגישה‭ ‬עניינית‭ – ‬אפשר‭ ‬וצריך‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬ה‭-‬כ‭-‬ל‭.‬

3. ‰ÈÏ„ÈÌ Ù˘ÂËÈÌ, ‡Á ÓÒ·ÎÈÌ

‮"‬אבא‭, ‬איך‭ ‬התינוקי‭ ‬נכנס‭ ‬לבטן‭ ‬של‭ ‬אמא‭?‬‮"‬‭ ‬שאלה‭ ‬ילדה‭ ‬בת‭ ‬5‭ ‬את‭ ‬אביה‭ ‬באמצע‭ ‬ארוחת‭ ‬ערב‭. ‬הוא‭ ‬הסמיק‭ ‬והתחיל‭ ‬להתבלבל‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬פשוט‭ ‬הייתה‭ ‬סקרנית‭. ‬כדאי‭ ‬לדעת‭: ‬לעיתים‭ ‬קרובות‭ ‬המבוכה‭ ‬והחששות‭ ‬הם‭ ‬שלנו‭, ‬המבוגרים‭. ‬כי‭ ‬בראש‭ ‬שלנו‭ ‬לכל‭ ‬נושא‭ ‬מתלווים‭ ‬לפעמים‭ ‬מטענים‭ ‬מורכבים‭ ‬ובעיתיים‭, ‬בגלל‭ ‬דברים‭ ‬שנחשפנו‭ ‬אליהם‭ ‬לאורך‭ ‬חיינו‭. ‬הילדים‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬שואלים‭ ‬מתוך‭ ‬תמימות‭ ‬וסקרנות‭ ‬טבעית‭. ‬אם‭ ‬ניגש‭ ‬אליהם‭ ‬חזרה‭ ‬באופן‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬נגלה‭ ‬שהמשימה‭ ‬קלה‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭.‬

חשוב‭ ‬לזכור‭: ‬לא‭ ‬תמיד‭ ‬הילדים‭ ‬יבואו‭ ‬לשאול‭ ‬בעצמם‭. ‬לפעמים‭ ‬עלינו‭ ‬ליזום‭ ‬את‭ ‬השיחה‭, ‬במיוחד‭ ‬כשאנחנו‭ ‬יודעים‭ ‬שהם‭ ‬נחשפים‭ ‬לנושאים‭ ‬מורכבים‭ ‬דרך‭ ‬חברים‭ ‬או‭ ‬מדיה‭. ‬עדיף‭ ‬שהם‭ ‬ישמעו‭ ‬מאיתנו‭ ‬הסבר‭ ‬מותאם‭ ‬ורגיש‭, ‬מאשר‭ ‬יקבלו‭ ‬מידע‭ ‬לא‭ ‬מדויק‭ ‬או‭ ‬לא‭ ‬מותאם‭ ‬לגילם‭ ‬ממקורות‭ ‬אחרים‭.‬

4. ω˙‡ÈÌ Ï‚ÈÏ ÂÏ˘Ù‰

ההסבר‭ ‬על‭ ‬אותו‭ ‬נושא‭ ‬יהיה‭ ‬שונה‭ ‬לגמרי‭ ‬לילד‭ ‬בן‭ ‬6‭ ‬ולנער‭ ‬בן‭ ‬13‭. ‬חשוב‭ ‬להשתמש‭ ‬במילים‭ ‬שהילד‭ ‬מכיר‭ ‬ומבין‭, ‬ולהימנע‭ ‬ממושגים‭ ‬מופשטים‭ ‬מדי‭. ‬למשל‭, ‬כשמסבירים‭ ‬לילד‭ ‬צעיר‭ ‬על‭ ‬מוות‭, ‬אפשר‭ ‬לומר‭: ‬‮'‬הגוף‭ ‬הפסיק‭ ‬לעבוד‭, ‬אבל‭ ‬הנשמה‭ – ‬שזה‭ ‬החלק‭ ‬המיוחד‭ ‬שבתוכנו‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬לראות‭ – ‬ממשיכה‭ ‬לחיות‭ ‬בגן‭ ‬עדן‭. ‬כל‭ ‬הזכרונות‭ ‬היפים‭ ‬והאהבה‭ ‬שלנו‭ ‬אליו‭ ‬נשארים‭ ‬איתנו‭ ‬תמיד‭, ‬והוא‭ ‬נמצא‭ ‬במקום‭ ‬טוב‭ ‬עם‭ ‬ה‮'"‬‭.‬

5. ‰˙ÊÓÂÔ Â‰‡ÂÂȯ‰ Á˘Â·ÈÌ Ï‡ ÙÁÂ˙ Ó‰ÓÈÏÈÌ

התזמון‭ ‬והאווירה‭ ‬חשובים‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬מהמילים‭. ‬ילדים‭ ‬נוטים‭ ‬לשאול‭ ‬שאלות‭ ‬מאתגרות‭ ‬דווקא‭ ‬ברגעים‭ ‬הכי‭ ‬פחות‭ ‬מתאימים‭ – ‬באמצע‭ ‬סעודת‭ ‬שבת‭ ‬משפחתית‭, ‬כשממהרים‭ ‬לגן‭, ‬או‭ ‬בתור‭ ‬בסופר‭. ‬במקרים‭ ‬כאלה‭ ‬אפשר‭ ‬לומר‭: ‬‮'‬זו‭ ‬שאלה‭ ‬מצוינת‭ ‬וחשובה‭! ‬בוא‭ ‬נדבר‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬בנחת‭ ‬כשנגיע‭ ‬הביתה‮'‬‭. ‬מלבד‭ ‬זמן‭ ‬רגוע‭ ‬כדאי‭ ‬לבחור‭ ‬גם‭ ‬מקום‭ ‬נעים‭ – ‬אולי‭ ‬בחדר‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬או‭ ‬בטיול‭ ‬משותף‭. ‬כשההורה‭ ‬רגוע‭ ‬ומחייך‭, ‬גם‭ ‬נושאים‭ ‬מורכבים‭ ‬הופכים‭ ‬פחות‭ ‬מאיימים‭. ‬כשההורה‭ ‬משדר‭ ‬לחץ‭ ‬ומתח‭ ‬‮–‬‭ ‬זה‭ ‬מקרין‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬הילד‭. ‬הקטנים‭ ‬האלו‭ ‬יודעים‭ ‬לקרוא‭ ‬אותנו‭ ‬מצוין‭.‬

6. Ï„·¯ ··‰È¯Â˙, ·ÏÈ ß‰‰Â‡ß Â߉ʉß

‮"‬סבא‭ ‬חלה‭ ‬במחלה‭ ‬קשה‮"‬‭. ‬למה‭ ‬לא‭ ‬לומר‭ ‬‮'‬סרטן‮'‬‭? ‬דעו‭ ‬שכשאנחנו‭ ‬מתחמקים‭ ‬משמות‭ ‬מפורשים‭ ‬וכל‭ ‬הזמן‭ ‬רומזים‭ ‬על‭ ‬‮'‬ההוא‭ ‬שאין‭ ‬לנקוב‭ ‬בשמו‮'‬‭, ‬אנחנו‭ ‬משדרים‭ ‬לילדים‭ ‬פחד‭. ‬כביכול‭ ‬הנושא‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬מאיים‭ ‬עלינו‭ ‬שאנחנו‭ ‬אפילו‭ ‬לא‭ ‬מסוגלים‭ ‬להוציא‭ ‬מהפה‭ ‬את‭ ‬השם‭ ‬שלו‭. ‬עדיף‭ ‬לדבר‭ ‬בשפה‭ ‬ברורה‭ ‬ומדויקת‭ ‬ש‮'‬קוראת‭ ‬לילד‭ ‬בשמו‮'‬‭ ‬ומסתכלת‭ ‬לנושא‭ ‬בעיניים‭. ‬הכנות‭ ‬הזו‭ ‬מאפשרת‭ ‬להתמודד‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬ולא‭ ‬מייצרת‭ ‬עוד‭ ‬חששות‭ ‬ופחדים‭. ‬

7. Ù˘ÂË ÂÏÚÈÈÔ

כשהילד‭ ‬שמע‭ ‬מחבר‭ ‬שהוריו‭ ‬מתגרשים‭ ‬זה‭ ‬הזמן‭ ‬להסביר‭ ‬בפשטות‭: ‬‮'‬לפעמים‭ ‬קורה‭ ‬שהורים‭ ‬מבינים‭ ‬שהם‭ ‬לא‭ ‬מצליחים‭ ‬להסתדר‭ ‬ביחד‭, ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬מחליטים‭ ‬לגור‭ ‬בנפרד‭. ‬זה‭ ‬מאוד‭ ‬עצוב‭, ‬במיוחד‭ ‬לילדים‭. ‬אבל‭ ‬חשוב‭ ‬לדעת‭ ‬שני‭ ‬דברים‭: ‬ראשית‭, ‬גם‭ ‬כשהורים‭ ‬נפרדים‭, ‬הם‭ ‬תמיד‭ ‬נשארים‭ ‬אבא‭ ‬ואמא‭ ‬של‭ ‬הילדים‭ ‬שלהם‭ ‬ותמיד‭ ‬אוהבים‭ ‬אותם‭. ‬שנית‭, ‬אתה‭ ‬יודע‭ ‬שאני‭ ‬ואמא‭ ‬אוהבים‭ ‬מאוד‭ ‬אחד‭ ‬את‭ ‬השני‭ ‬ובעזרת‭ ‬ה‮'‬‭ ‬נהיה‭ ‬תמיד‭ ‬ביחד‭. ‬חשוב‭ ‬שנדע‭ ‬להיות‭ ‬רגישים‭ ‬ותומכים‭ ‬בחבר‭ ‬שלנו‭ ‬שעובר‭ ‬את‭ ‬זה‮'‬‭.‬

8. ˙ÓÈ„ ‡Ù˘¯ Ï˙˜Ô

‮"‬מתוק‭, ‬זוכר‭ ‬ששאלת‭ ‬אותי‭ ‬אתמול‭ ‬על‭…? ‬חשבתי‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬עוד‭, ‬ורציתי‭ ‬להסביר‭ ‬קצת‭ ‬אחרת‭…‬‮"‬‭. ‬הורים‭ ‬יקרים‭: ‬זה‭ ‬בסדר‭. ‬מותר‭ ‬להודות‭ ‬שלא‭ ‬הסברנו‭ ‬מספיק‭ ‬טוב‭, ‬ולנסות‭ ‬שוב‭. ‬אדרבה‭, ‬הילדים‭ ‬יעריכו‭ ‬את‭ ‬העובדה‭ ‬שאנחנו‭ ‬ממשיכים‭ ‬לחשוב‭ ‬על‭ ‬השאלות‭ ‬שלהם‭ ‬ומרגישים‭ ‬אחריות‭ ‬לדייק‭ ‬את‭ ‬המסרים‭ ‬שלנו‭.‬

9. ʉ ˜Ï ÈÂ˙¯ ÓÓ‰ ˘Á¢·ÈÌ

‮"‬פחדתי‭ ‬לדבר‭ ‬עם‭ ‬הילדים‭ ‬על‭ ‬הפיגוע‮"‬‭, ‬סיפרה‭ ‬לי‭ ‬אם‭ ‬במפגש‭ ‬הורים‭, ‬‮"‬אבל‭ ‬כשעשיתי‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬הופתעתי‭ ‬כמה‭ ‬טבעית‭ ‬וזורמת‭ ‬הייתה‭ ‬השיחה‮"‬‭. ‬רוב‭ ‬ההורים‭ ‬מגלים‭ ‬שהחשש‭ ‬היה‭ ‬גדול‭ ‬בהרבה‭ ‬מהקושי‭ ‬האמיתי‭, ‬ואחרי‭ ‬הביצוע‭ ‬הם‭ ‬רק‭ ‬מצטערים‭ ‬שלא‭ ‬עשו‭ ‬זאת‭ ‬מזמן‭.‬

10. ω˙ÙÏÏ ÏÙÈ

‮"‬ה‮'‬‭ ‬שפתי‭ ‬תפתח‮"‬‭ – ‬תפילה‭ ‬קצרה‭ ‬לפני‭ ‬שיחה‭ ‬חשובה‭ ‬יכולה‭ ‬לחזק‭ ‬ולתת‭ ‬כוחות‭ ‬ותבונה‭ ‬לומר‭ ‬את‭ ‬המילים‭ ‬הנכונות‭.‬

מעל‭ ‬הכל‭, ‬זכרו‭ – ‬השיחות‭ ‬האלו‭ ‬אינן‭ ‬רק‭ ‬‮'‬משימה‮'‬‭ ‬שצריך‭ ‬לבצע‭, ‬אלא‭ ‬הזדמנות‭ ‬יקרה‭ ‬לחיזוק‭ ‬הקשר‭ ‬עם‭ ‬ילדינו‭. ‬כשילד‭ ‬יודע‭ ‬שאפשר‭ ‬לדבר‭ ‬עם‭ ‬ההורים‭ ‬על‭ ‬הכול‭ ‬והם‭ ‬אינם‭ ‬מפחדים‭ ‬להתמודד‭ ‬גם‭ ‬עם‭ ‬נושאים‭ ‬רגישים‭, ‬הוא‭ ‬יבוא‭ ‬אליהם‭ ‬גם‭ ‬בהמשך‭ ‬כשיהיו‭ ‬לו‭ ‬קשיים‭, ‬נפילות‭ ‬או‭ ‬שאלות‭ ‬מורכבות‭ ‬יותר‭. ‬כך‭ ‬נבנה‭ ‬בסיס‭ ‬של‭ ‬אמון‭ ‬ופתיחות‭ ‬שילווה‭ ‬אותנו‭ ‬לאורך‭ ‬כל‭ ‬הדרך‭. ‬

עוד במדור זה

מידות, ועוד תיקון מידות

מידות, ועוד תיקון מידות

ספיחי סוכות בביקור‭ ‬חג‭ ‬אצל‭ ‬מו״ר‭ ‬בעל‭ ‬״נתיבי‭ ‬ישורון״‭ ‬הוא‭…
לכה דודי נצא...

לכה דודי נצא...

עוד על ״העם שבשדות״ ערב‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬אחד‭ ‬נזדמנתי‭ ‬לשיחה‭…
“זה יום כיפור זה?...”

“זה יום כיפור זה?...”

סיפור‭ ‬חשוב‭ ‬מופיע‭ ‬בספרי‭ ‬תלמידי‭ ‬הבעש”ט‭ (‬נדמה‭ ‬לי‭ ‬שנמצא‭ ‬בשבחי‭…
״תורה הקדושה התחנני בבקשה...״

״תורה הקדושה התחנני בבקשה...״

מי אוהב את הגמרא? פעם‭ ‬שאלתי‭ ‬אחד‭ ‬מילדי‭ ‬בהיותו‭ ‬בגיל‭…
אלול!

אלול!

ביקור חולים? הכנסת כלה! בעקבות‭ ‬דברים‭ ‬שכתבתי‭ ‬על‭ ‬הגאון‭ ‬ר׳‭…
נלחמים על הבית

נלחמים על הבית

על ברכה שפג תוקפה בשנים‭ ‬האחרונות‭, ‬מדי‭ ‬שנה‭ ‬ביום‭ ‬י״א‭…
על שופטים ועל השופר

על שופטים ועל השופר

פה קדוש יתקע בשופר  בהמשך‭ ‬לסיפורים‭ ‬על‭ ‬ישוב‭ ‬הארץ‭ ‬ובניינה‭…
 90 שנות אור

 90 שנות אור

השבוע‭, ‬בג‭' ‬אלול‭, ‬ימלאו‭ ‬90‭ ‬שנה‭ ‬לפטירת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬תחילתו‭…
כמה עובדות עלהגאון ר׳ חיים קרייזוירט

כמה עובדות עלהגאון ר׳ חיים קרייזוירט

ראש ישיבה או רב?עצת הרבי מלובביץ׳ סיפר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬יהודי‭…
תבנה ולא תסתור

תבנה ולא תסתור

״לנתוש ולנתוץ…לבנות ולנטוע״ שמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬אברהם‭ ‬רמר‭ ‬זצ״ל‭: ‬׳ירמיהו‭ ‬נחשב‭…
להביט באותיות הפורחות

להביט באותיות הפורחות

״גווילין נשרפין…״ דברים‭ ‬שכתבתי‭ ‬על‭ ‬האדמו״ר‭ ‬מגור‭ ‬בעל‭ ‬״פני‭ ‬מנחם״‭,…
טיול בסמטאות ירושלים ורחובותיה

טיול בסמטאות ירושלים ורחובותיה

יהודי של שבת בנערותי‭ ‬היה‭ ‬הגאון‭ ‬רבי‭ ‬בנציון‭ ‬פריימן‭, ‬איש‭…
אותות ומופתים

אותות ומופתים

פעם‭ ‬מסרתי‭ ‬שיעור‭ ‬שבו‭ ‬לימדתי‭ ‬את‭ ‬אחד‭ ‬מסיפורי‭ ‬הבעל‭ ‬שם‭…
מי מתמרן אותי ליעוד חיי?

מי מתמרן אותי ליעוד חיי?

איך אדע מהו יעודי בעולם? אמר‭ ‬לי‭ ‬מו״ר‭ ‬בעל‭ ‬״נתיבי‭…
תורת חסד

תורת חסד

המתחרה ממליץ בימי‭ ‬מגפת‭ ‬הקורונה‭ ‬הלכתי‭ ‬לבית‭ ‬דפוס‭ ‬ירושלמי‭ ‬להדפיס‭…
בין תל-אביב לירושלים

בין תל-אביב לירושלים

מיהי ״ירושלמית״? לכבודה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭ ‬אביא‭ ‬כמה‭ ‬סיפורים‭ ‬ששמעתי‭ ‬מפי‭…