הרב חגי לונדין

על מה חושבים בזמן הצפירה?

01‭ ‬

בשבוע‭ ‬זה‭ ‬של‭ ‬תחילת‭ ‬חודש‭ ‬אייר‭ ‬אנו‭ ‬מציינים‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬השמחה‭ ‬על‭ ‬תקומתה‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭, ‬את‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬על‭ ‬אלה‭ ‬שבזכותם‭ ‬קמה‭ ‬המדינה‭ ‬‮–‬‭ ‬חללי‭ ‬צה"ל‭ ‬ונפגעי‭ ‬פעולות‭ ‬האיבה‭. ‬על‭ ‬מה‭ ‬חושבים‭ ‬בזמן‭ ‬הצפירה‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭? ‬על‭ ‬האובדן‭ ‬והשכול‭? ‬על‭ ‬חייו‭ ‬של‭ ‬הלוחם‭ ‬שנגדעו‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬מהר‭? ‬בוודאי‭. ‬אבל‭ ‬יש‭ ‬עוד‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬לזכור‭ ‬ברגעים‭ ‬הללו‭. ‬לזכור‭ ‬ולבכות‭.‬

02‭ ‬

בתרבות‭ ‬היונית‭, ‬הדרך‭ ‬לזכור‭ ‬דמויות‭ ‬היתה‭ ‬באמצעות‭ ‬פסלים‭. ‬תרבות‭ ‬חומרנית‭ ‬מכירה‭ ‬רק‭ ‬בכאן‭ ‬ובעכשיו‭, ‬ו"זיכרון‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬לפעמים‭ ‬ניסיון‭ ‬נואש‭ ‬לשחזר‭ ‬את‭ ‬העבר‭, ‬רצון‭ ‬‮"‬להקפיא‮"‬‭ ‬את‭ ‬הרגע‭ ‬שאליו‭ ‬אנו‭ ‬מתגעגעים‭, ‬ולהתרפק‭ ‬עליו‭. ‬זו‭ ‬מן‭ ‬הסתם‭ ‬הסיבה‭ ‬שימי‭ ‬הזיכרון‭ ‬תופסים‭ ‬משנה‭ ‬לשנה‭ ‬כיוון‭ ‬חווייתי‭ ‬יותר‭. ‬אם‭ ‬הנחת‭ ‬המוצא‭ ‬היא‭ ‬שהקשר‭ ‬המקסימלי‭ ‬שיש‭ ‬לנו‭ ‬כעת‭ ‬עם‭ ‬הנפטר‭ ‬הוא‭ ‬זיכרון‭ ‬רחוק‭, ‬הרי‭ ‬ככל‭ ‬שנמחיש‭ ‬אותו‭ ‬יותר‭ ‬באמצעות‭ ‬תמונה‭ ‬או‭ ‬אנדרטה‭, ‬ככל‭ ‬שנפיק‭ ‬יותר‭ ‬סרטים‭ ‬שבהם‭ ‬מוזיקה‭ ‬מרגשת‭ ‬‮–‬‭ ‬כך‭ ‬נוכל‭ ‬להעמיק‭ ‬יותר‭ ‬את‭ ‬הזיכרון‭. ‬אם‭ ‬המטרה‭ ‬היא‭ ‬לשחזר‭ ‬את‭ ‬הדמות‭, ‬הרי‭ ‬ככל‭ ‬שהדיבור‭ ‬באזכרה‭ ‬יישא‭ ‬אופי‭ ‬פרטי‭ ‬יותר‭: ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬אהב‭ ‬ללבוש‭, ‬איזה‭ ‬שחקן‭ ‬כדורסל‭ ‬נפלא‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬‮–‬‭ ‬כן‭ ‬ייטב‭. ‬כאשר‭ ‬זו‭ ‬הנחת‭ ‬המוצא‭, ‬דיבורים‭ ‬על‭ ‬המטרה‭ ‬שבעבורה‭ ‬נפל‭ ‬החייל‭, ‬העקרונות‭ ‬הכלליים‭, ‬האידיאליים‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬נתפסים‭ ‬כחיוורים‭ ‬ומופשטים‭ ‬מדי‭ ‬בעבור‭ ‬בלוטות‭ ‬הרגש‭. ‬ואז‭, ‬כאשר‭ ‬סיבת‭ ‬המוות‭ ‬מתערפלת‭, ‬הופך‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬ליום‭ ‬של‭ ‬עצב‭ ‬לשם‭ ‬עצב‭, ‬משהו‭ ‬בסגנון‭ ‬של‭ ‬‮"‬הנצח‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬אפר‭ ‬ואבק‮"‬‭. ‬כאב‭ ‬ללא‭ ‬מטרה‭. ‬יום‭ ‬של‭ ‬דיכאון‭.‬

03‭ ‬

ביהדות‭, ‬המדברת‭ ‬על‭ ‬חיי‭ ‬נצח‭, ‬ישנה‭ ‬תפיסה‭ ‬אחרת‭ ‬של‭ ‬זיכרון‭. ‬זיכרון‭ ‬מלשון‭ ‬זכ"ר‭ ‬‮–‬‭ ‬הצד‭ ‬האקטיבי‭ ‬במציאות‭. ‬הרצון‭ ‬לפעול‭ ‬ולחַיות‭ ‬את‭ ‬הדמות‭. ‬הזיכרון‭ ‬החווייתי‭ ‬והפרטי‭ ‬הוא‭ ‬שער‭ ‬לדבר‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬גדול‭: ‬ליכולת‭ ‬שלנו‭ ‬למלא‭ ‬את‭ ‬החלל‭ ‬שהותיר‭ ‬המת‭, ‬חיים‭ ‬חדשים‭. ‬ביהדות‭, ‬בניגוד‭ ‬לתרבות‭ ‬האלילית‭ ‬או‭ ‬היוונית‭, ‬אין‭ ‬פסלים‭ ‬ואין‭ ‬אנדרטאות‭, ‬אלא‭ ‬יש‭ ‬נשמה‭. ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬מתחברים‭ ‬לחיים‭ ‬שהותירה‭ ‬אותה‭ ‬נשמה‭ ‬בעולם‭ ‬‮–‬‭ ‬אנו‭ ‬זוכרים‭ ‬אותה‭ ‬באמת‭. ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬את‭ ‬תורתו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬לדוגמה‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬חי‭ ‬כביכול‭ ‬מחדש‭, ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬מצטרפים‭ ‬למפעלים‭ ‬החיוביים‭ ‬שהאדם‭ ‬זרע‭ ‬בעולם‭ ‬‮–‬‭ ‬מתרחשת‭ ‬תחיית‭ ‬מתים‭ ‬קטנה‭, ‬כדברי‭ ‬חכמים‭: ‬‮"‬מה‭ ‬זרעו‭ (‬של‭ ‬הנפטר‭) ‬בחיים‭ ‬אף‭ ‬הוא‭ ‬בחיים‮"‬‭, ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬בוחרים‭ ‬להיות‭ ‬אנשים‭ ‬טובים‭ ‬יותר‭ ‬לאור‭ ‬דמותם‭ ‬של‭ ‬הסבתא‭ ‬או‭ ‬הסבא‭ ‬ז"ל‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמתם‭ ‬מלווה‭ ‬אותנו‭ ‬בכל‭ ‬רגע‭ ‬ורגע‭, ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬מתחברים‭ ‬לאידיאל‭ ‬שבעבורו‭ ‬נפל‭ ‬הלוחם‭, ‬אנו‭ ‬מתחברים‭ ‬להנצחה‭ ‬האמתית‭, ‬אנו‭ ‬מתחברים‭ ‬לנצח‭.‬

04‭ ‬

על‭ ‬מה‭ ‬חושבים‭ ‬בזמן‭ ‬הצפירה‭? – ‬על‭ ‬החיים‭ ‬הצעירים‭ ‬שנגדעו‭? ‬על‭ ‬העיניים‭ ‬שלא‭ ‬יזכו‭ ‬לראות‭ ‬יותר‭ ‬את‭ ‬הפריחה‭ ‬באביב‭? ‬מן‭ ‬הסתם‭ ‬כן‭. ‬אבל‭ ‬אני‭ ‬מנסה‭ ‬באופן‭ ‬אישי‭ ‬להרהר‭ ‬למשל‭ ‬גם‭ ‬במילים‭ ‬שכתב‭ ‬בזמנו‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ (‬אורות‭, ‬המלחמה‭, ‬ב‭): ‬‮"‬אָנוּ‭ ‬מִסְתַּכְּלִים‭ ‬בַּדּוֹרוֹת‭ ‬הָרִאשׁוֹנִים‭, ‬הַמְסֻפָּרִים‭ ‬בַּתּוֹרָה‭, ‬בַּנְּבִיאִים‭ ‬וּבַכְּתוּבִים‭, ‬אוֹתָם‭ ‬הַדּוֹרוֹת‭ ‬שֶׁהָיוּ‭ ‬עֲסוּקִים‭ ‬בְּמִלְחָמָה‭, ‬‮–‬‭ ‬וְהֵם‭ ‬הֵם‭ ‬הַגְּדוֹלִים‭ ‬שֶׁאָנוּ‭ ‬מִתְיַחֲסִים‭ ‬אֲלֵיהֶם‭ ‬בִּידִידוּת‭ ‬וּגְדֻלַּת‭-‬קדֶשׁ‭. ‬הִנְנוּ‭ ‬מְבִינִים‭, ‬שֶׁהַזִּיק‭ ‬הַנִּשְׁמָתִי‭ ‬הוּא‭ ‬הַיְסוֹד‭: ‬אוֹתוֹ‭ ‬מַעֲמַד‭-‬הָעוֹלָם‭, ‬שֶׁהָלַךְ‭ ‬בִּמְרוּצָתוֹ‭ ‬אָז‭, ‬שֶׁהָיְתָה‭ ‬הַמִּלְחָמָה‭ ‬כָּל‭-‬כָּךְ‭ ‬נְחוּצָה‭ ‬בּוֹ‭, ‬הוּא‭ ‬גָּרַם‭ ‬לְהוֹפִיעַ‭ ‬אֶת‭ ‬אֵלֶּה‭ ‬הַנְּשָׁמוֹת‭, ‬שֶׁהַרְגָּשָׁתָן‭ ‬הַפְּנִימִית‭ ‬בְּתֹכֶן‭ ‬שָׁלֵם‭ ‬הָיְתָה‭. ‬מִלְחֶמֶת‭ ‬קִיּוּמָם‭, ‬קִיּוּם‭ ‬הָאֻמָּה‭, ‬מִלְחֶמֶת‭ ‬ד‮'‬‭ ‬הָיְתָה‭ ‬בְּהַכָּרָה‭ ‬פְּנִימִית‭. ‬עַזִּיזִים‭ ‬הָיוּ‭ ‬בְּרוּחָם‭ ‬וְיָדְעוּ‭ ‬בְּעמֶק‭ ‬הַחֹשֶׁךְ‭ ‬לִבְחֹר‭ ‬בַּטּוֹב‭ ‬וְלָסוּר‭ ‬מִן‭ ‬הָרַע‭, ‬‮"‬גַּם‭ ‬כִּי‭ ‬אֵלֵךְ‭ ‬בְּגֵיא‭ ‬צַלְמָוֶת‭ ‬לֹא‭ ‬אִירָא‭ ‬רָע‮"‬‭ (‬תהלים‭ ‬כג‭, ‬ד‭). ‬כְּשֶׁאָנוּ‭ ‬מִתְבּוֹנְנִים‭ ‬אֲלֵיהֶם‭, ‬הִנְנוּ‭ ‬בְּכָל‭ ‬הַהוֹפָעָה‭ ‬הָרוּחָנִית‭ ‬שֶׁאָנוּ‭ ‬כָּל‭- ‬כָּךְ‭ ‬שׁוֹקְקִים‭ ‬לָהּ‭, ‬מִשְׁתּוֹקְקִים‭ ‬לְאִמּוּצָם‭, ‬לְכחַ‭ ‬הַחַיִּים‭ ‬הֶחָטוּב‭ ‬וְהַגָּבוּשׁ‭, ‬הָאֵיתָן‭ ‬וְהַמּוּצָק‭, ‬שֶׁשָּׁכַן‭ ‬בְּקִרְבָּם‭, ‬וּמִתּוֹךְ‭ ‬תְּשׁוּקָה‭ ‬זוֹ‭, ‬כּחֵנוּ‭ ‬הָרוּחָנִי‭ ‬מִתְאַמֵּץ‭ ‬וְכחַ‭-‬גְּבוּרָתֵנוּ‭ ‬מִתְעַדֵּן‭, ‬וְאוֹתָן‭ ‬הַנְּשָׁמוֹת‭ ‬הַחֲזָקוֹת‭ ‬חוֹזְרוֹת‭ ‬לִחְיוֹת‭ ‬בָּנוּ‭ ‬כִּימֵי‭ ‬עוֹלָם‮"‬‭.‬

05‭ ‬

השורות‭ ‬הללו‭ ‬מדברות‭ ‬על‭ ‬הגעגוע‭ ‬והרצון‭ ‬לחקות‭ ‬את‭ ‬דמויותיהם‭ ‬הקדומות‭ ‬של‭ ‬אבות‭ ‬האומה‭: ‬אברהם‭, ‬יצחק‭, ‬יעקב‭, ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬ודומיהם‭. ‬דמויות‭ ‬שנאלצו‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬חיים‭ ‬מלאי‭ ‬מאבקים‭ ‬ושפיכת‭ ‬דם‭, ‬אולם‭ ‬ידעו‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬עולמם‭ ‬המוסרי‭ ‬בתוך‭ ‬בית‭ ‬המטבחיים‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭. ‬דמויות‭ ‬שהיו‭ ‬לוחמים‭ ‬נחושים‭ ‬מצד‭ ‬אחד‭ ‬ואנשים‭ ‬טהורים‭, ‬קדושים‭ ‬ועדינים‭, ‬מצד‭ ‬שני‭. ‬מדרגה‭ ‬שבימינו‭ ‬אנו‭ ‬זוכים‭ ‬לראות‭ ‬אותה‭ ‬קורמת‭ ‬עור‭ ‬וגידים‭ ‬ומוחשת‭ ‬בדמויות‭ ‬בשר‭ ‬ודם‭. ‬ברגעי‭ ‬הצפירה‭, ‬כאשר‭ ‬אני‭ ‬מגיע‭ ‬שם‭ ‬למילים‭ ‬‮"‬וְאוֹתָן‭ ‬הַנְּשָׁמוֹת‭ ‬הַחֲזָקוֹת‭ ‬חוֹזְרוֹת‭ ‬לִחְיוֹת‭ ‬בָּנוּ‭ ‬כִּימֵי‭ ‬עוֹלָם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אז‭ ‬אני‭ ‬נזכר‭ ‬גם‭ ‬בדמויות‭ ‬פרטיות‭, ‬בגיבורים‭ ‬של‭ ‬ימינו‭, ‬באותה‭ ‬רשימה‭ ‬כואבת‭ ‬של‭ ‬שמות‭, ‬הגדֵלה‭ ‬משנה‭ ‬לשנה‭. ‬נזכר‭ ‬בשביל‭ ‬מה‭ ‬הם‭ ‬נלחמו‭. ‬נזכר‭ ‬ובוכה‭, ‬נזכר‭ ‬ומתעודד‭.‬

06‭ ‬

ומעל‭ ‬כל‭ ‬זה‭: ‬הדבר‭ ‬העיקרי‭ ‬שעבורו‭ ‬נועד‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬הוא‭ ‬לזכור‭ ‬מהי‭ ‬המטרה‭ ‬שעבורה‭ ‬מסרו‭ ‬הנופלים‭ ‬את‭ ‬נפשם‭ ‬‮–‬‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭. ‬ראשית‭ ‬צמיחת‭ ‬גאולתנו‭. ‬זהו‭ ‬עיקרו‭ ‬של‭ ‬יום‭.‬

07‭ ‬

הנצח‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬אפר‭ ‬ואבק‭, ‬‮"‬הנצח‭ ‬הוא‭ ‬ירושלים‮"‬‭, ‬כתבו‭ ‬חכמי‭ ‬ישראל‭. ‬אסור‭ ‬לשכוח‭ ‬זאת‭ ‬בזמן‭ ‬הצפירה‭. ‬

עוד במדור זה

מידות, ועוד תיקון מידות

מידות, ועוד תיקון מידות

ספיחי סוכות בביקור‭ ‬חג‭ ‬אצל‭ ‬מו״ר‭ ‬בעל‭ ‬״נתיבי‭ ‬ישורון״‭ ‬הוא‭…
לכה דודי נצא...

לכה דודי נצא...

עוד על ״העם שבשדות״ ערב‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬אחד‭ ‬נזדמנתי‭ ‬לשיחה‭…
“זה יום כיפור זה?...”

“זה יום כיפור זה?...”

סיפור‭ ‬חשוב‭ ‬מופיע‭ ‬בספרי‭ ‬תלמידי‭ ‬הבעש”ט‭ (‬נדמה‭ ‬לי‭ ‬שנמצא‭ ‬בשבחי‭…
״תורה הקדושה התחנני בבקשה...״

״תורה הקדושה התחנני בבקשה...״

מי אוהב את הגמרא? פעם‭ ‬שאלתי‭ ‬אחד‭ ‬מילדי‭ ‬בהיותו‭ ‬בגיל‭…
אלול!

אלול!

ביקור חולים? הכנסת כלה! בעקבות‭ ‬דברים‭ ‬שכתבתי‭ ‬על‭ ‬הגאון‭ ‬ר׳‭…
נלחמים על הבית

נלחמים על הבית

על ברכה שפג תוקפה בשנים‭ ‬האחרונות‭, ‬מדי‭ ‬שנה‭ ‬ביום‭ ‬י״א‭…
על שופטים ועל השופר

על שופטים ועל השופר

פה קדוש יתקע בשופר  בהמשך‭ ‬לסיפורים‭ ‬על‭ ‬ישוב‭ ‬הארץ‭ ‬ובניינה‭…
 90 שנות אור

 90 שנות אור

השבוע‭, ‬בג‭' ‬אלול‭, ‬ימלאו‭ ‬90‭ ‬שנה‭ ‬לפטירת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬תחילתו‭…
כמה עובדות עלהגאון ר׳ חיים קרייזוירט

כמה עובדות עלהגאון ר׳ חיים קרייזוירט

ראש ישיבה או רב?עצת הרבי מלובביץ׳ סיפר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬יהודי‭…
תבנה ולא תסתור

תבנה ולא תסתור

״לנתוש ולנתוץ…לבנות ולנטוע״ שמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬אברהם‭ ‬רמר‭ ‬זצ״ל‭: ‬׳ירמיהו‭ ‬נחשב‭…
להביט באותיות הפורחות

להביט באותיות הפורחות

״גווילין נשרפין…״ דברים‭ ‬שכתבתי‭ ‬על‭ ‬האדמו״ר‭ ‬מגור‭ ‬בעל‭ ‬״פני‭ ‬מנחם״‭,…
טיול בסמטאות ירושלים ורחובותיה

טיול בסמטאות ירושלים ורחובותיה

יהודי של שבת בנערותי‭ ‬היה‭ ‬הגאון‭ ‬רבי‭ ‬בנציון‭ ‬פריימן‭, ‬איש‭…
אותות ומופתים

אותות ומופתים

פעם‭ ‬מסרתי‭ ‬שיעור‭ ‬שבו‭ ‬לימדתי‭ ‬את‭ ‬אחד‭ ‬מסיפורי‭ ‬הבעל‭ ‬שם‭…
מי מתמרן אותי ליעוד חיי?

מי מתמרן אותי ליעוד חיי?

איך אדע מהו יעודי בעולם? אמר‭ ‬לי‭ ‬מו״ר‭ ‬בעל‭ ‬״נתיבי‭…
תורת חסד

תורת חסד

המתחרה ממליץ בימי‭ ‬מגפת‭ ‬הקורונה‭ ‬הלכתי‭ ‬לבית‭ ‬דפוס‭ ‬ירושלמי‭ ‬להדפיס‭…
בין תל-אביב לירושלים

בין תל-אביב לירושלים

מיהי ״ירושלמית״? לכבודה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭ ‬אביא‭ ‬כמה‭ ‬סיפורים‭ ‬ששמעתי‭ ‬מפי‭…