מאיר דורפמן

תבנה ולא תסתור

מאיר דורפמן


״לנתוש ולנתוץ…לבנות ולנטוע״

שמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬אברהם‭ ‬רמר‭ ‬זצ״ל‭: ‬׳ירמיהו‭ ‬נחשב‭ ‬לנביא‭ ‬החורבן‭. ‬כך‭ ‬הוגדר‭ ‬המנדט‭ ‬שלו‭ ‬בפרק‭ ‬הראשון‭ ‬של‭ ‬הספר‭, ‬בשעת‭ ‬מינויו‭ ‬לתפקיד‭: ‬״לנתוש‭ ‬ולנתוץ‭ ‬ולהאביד‭ ‬ולהרוס‭ ‬לבנות‭ ‬ולנטוע״‭. ‬כלומר‭, ‬נביא‭ ‬יכול‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬המינוי‭ ‬׳לנתוץ‭ ‬ולהרוס׳‭ ‬רק‭ ‬כשיחד‭ ‬עם‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬מקבל‭ ‬את‭ ‬המינוי‭ ‬לבנות‭ ‬ולנטוע‭. ‬אין‭ ‬הריסה‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬לבנות‭ ‬משהו‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭. ‬ירמיהו‭ ‬מנבא‭ ‬על‭ ‬החורבן‭ ‬רק‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬מנבא‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬הבנין‭. ‬קל‭ ‬להחריב‭ ‬עולם‭ ‬ישן‭ ‬עדי‭ ‬יסוד‭, ‬אבל‭ ‬ירמיהו‭ ‬לימד‭ ‬אותנו‭ ‬שהריסה‭ ‬בלי‭ ‬בניה‭ ‬טובה‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬פסולה‭ ‬לחלוטין׳‭. ‬

את‭ ‬השיעור‭ ‬הזה‭ ‬שמעתי‭ ‬ממנו‭ ‬בשנת‭ ‬תשמ״ד‭. ‬גם‭ ‬עד‭ ‬אז‭ ‬היו‭ ‬דוגמאות‭ ‬רבות‭, ‬אבל‭ ‬נזכרתי‭ ‬בו‭ ‬שוב‭ ‬בשנת‭ ‬תשס״ה‭, ‬כשאחת‭ ‬הדוגמאות‭ ‬המוחשיות‭ ‬ביותר‭ ‬לרעיון‭ ‬הזה‭ ‬היתה‭ ‬תכנית‭ ‬הרס‭ ‬יישובי‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭. ‬בצורה‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭, ‬כל‭ ‬גדולי‭ ‬ישראל‭ ‬לגווניהם‭ ‬התנגדו‭ ‬ל״תכנית‭ ‬ההתנתקות״‭, ‬כולל‭ ‬מי‭ ‬שצידד‭ ‬ברעיון‭ ‬מסירת‭ ‬שטחים‭ ‬תמורת‭ ‬שלום‭. ‬מדוע‭? ‬כי‭ ‬היתה‭ ‬שם‭ ‬רק‭ ‬תכנית‭ ‬לחורבן‭, ‬בריחה‭, ‬הרס‭ ‬וגירוש‭, ‬ללא‭ ‬מטרה‭ ‬של‭ ‬בנין‭, ‬ללא‭ ‬שום‭ ‬תכנית‭ ‬חיובית‭. ‬האם‭ ‬המחיר‭ ‬הכבד‭ ‬על‭ ‬ההרס‭ ‬ההוא‭, ‬אותו‭ ‬אנחנו‭ ‬עדיין‭ ‬משלמים‭ ‬בדם‭ ‬בנינו‭, ‬יזכיר‭ ‬לנו‭ ‬תמיד‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭ ‬מנבואת‭ ‬ירמיהו‭?‬

עוד על ה״פני מנחם״

כך‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬אהרל׳ה‭ ‬הראל‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬מוריה‭ ‬בשילה‭ [‬את‭ ‬הסיפור‭ ‬המלא‭ ‬כתב‭ ‬בספרו‭ ‬״חסידות‭ ‬הלכה‭ ‬למעשה״‭]: ‬״בימי‭ ‬נעורי‭, ‬בלומדי‭ ‬בישיבת‭ ‬שעלבים‭, ‬נרקמה‭ ‬בליבי‭ ‬תוכנית‭ ‬לעזוב‭ ‬את‭ ‬ספסל‭ ‬לימודי‭ ‬הישיבה‭ ‬התיכונית‭ ‬בסיום‭ ‬כיתה‭ ‬י׳‭, ‬ולעבור‭ ‬לישיבה‭ ‬גבוהה‭, ‬כדי‭ ‬ללמוד‭ ‬תורה‭ ‬בלבד‭, ‬ללא‭ ‬מקצעות‭ ‬חול‭. ‬בר״ח‭ ‬סיון‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬שנה‭, ‬הסתלק‭ ‬לבית‭ ‬עולמו‭ ‬סבי‭ ‬מורי‭ ‬הגה״ח‭ ‬ר׳‭ ‬שלמה‭ ‬זאב‭ ‬גולינסקי‭ ‬זצ״ל‭. ‬והנה‭, ‬בימי‭ ‬השבעה‭, ‬נתמזל‭ ‬מזלי‭ ‬להיות‭ ‬נוכח‭ ‬בשעה‭ ‬שה׳פני‭ ‬מנחם׳‭ ‬זצ״ל‭ ‬הגיע‭ ‬לנחם‭ ‬את‭ ‬המשפחה‭. ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬כיהן‭ ‬אז‭ ‬כאדמו״ר‭ ‬מגור‭, ‬אלא‭ ‬כראש‭ ‬ישיבת‭ ‬שפת‭ ‬אמת‭, ‬וידידות‭ ‬רבת‭ ‬שנים‭ ‬בינו‭ ‬לבין‭ ‬סבי‭, ‬שהיה‭ ‬חברו‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬של‭ ‬אחיו‭ ‬ה׳לב‭ ‬שמחה׳‭, ‬הביאתו‭ ‬לנחמנו‭ ‬באבלנו‭. ‬פניתי‭ ‬אליו‭ ‬להתייעץ‭ ‬מה‭ ‬עלי‭ ‬לעשות‭, ‬האם‭ ‬להמשיך‭ ‬בלימודי‭ ‬החול‭ ‬ולסיים‭ ‬את‭ ‬הבגרות‭ ‬או‭ ‬שמא‭ ‬עדיף‭ ‬לעבור‭ ‬כבר‭ ‬כעת‭ ‬לישיבה‭ ‬גבוהה‭ ‬בה‭ ‬אלמד‭ ‬רק‭ ‬קודש‭. ‬הייתי‭ ‬בטוח‭ ‬שהוא‭ ‬יחזקני‭ ‬ויאמצני‭, ‬וחמוש‭ ‬בנשק‭ ‬זה‭ ‬אבוא‭ ‬לאבי‭ ‬ז״ל‭, ‬שגדל‭ ‬בחצר‭ ‬גור‭, ‬ותנא‭ ‬דמסייע‭ ‬כזה‭ ‬לא‭ ‬יוכל‭ ‬לדחות‭. ‬

הוא‭ ‬ביקשני‭ ‬להתלוות‭ ‬אליו‭ ‬לביתו‭, ‬כי‭ ‬ממהר‭ ‬הוא‭ ‬לפגישה‭ ‬עם‭ ‬אנשים‭ ‬אשר‭ ‬קבע‭ ‬עימם‭ ‬מראש‭. ‬שמחתי‭ ‬כמובן‭, ‬וכך‭ ‬אני‭, ‬נער‭ ‬בן‭ ‬16‭, ‬התלוויתי‭ ‬לאחד‭ ‬מזקני‭ ‬הדור‭, ‬בן‭ ‬שבעים‭ ‬לשיבה‭, ‬זקן‭ ‬ויושב‭ ‬בישיבה‭. ‬לאורך‭ ‬כל‭ ‬הדרך‭ ‬לביתו‭, ‬הקשיב‭ ‬לי‭ ‬רב‭ ‬קשב‭ ‬בלי‭ ‬לומר‭ ‬מילה‭, ‬למעט‭ ‬שאלות‭ ‬מנחות‭. ‬הגענו‭ ‬לביתו‭. ‬הוא‭ ‬נעמד‭, ‬שעון‭ ‬קלות‭ ‬על‭ ‬מקלו‭, ‬כיווץ‭ ‬גביני‭ ‬עיניו‭, ‬וחשב‭. ‬נדהמתי‭. ‬כסבור‭ ‬הייתי‭ ‬שתשובתו‭ ‬מוכנה‭ ‬מראש‭, ‬הייתכן‭ ‬ולא‭ ‬יתמוך‭ ‬בצעד‭ ‬כזה‭? ‬והנה‭ ‬הוא‭ ‬חושב‭ ‬וחושב‭. ‬ואז‭ ‬פתח‭ ‬עיניו‭ ‬הטובות‭ ‬והחכמות‭ ‬לרווחה‭, ‬התבונן‭ ‬בי‭ ‬ואמר‭: ‬״מה‭ ‬נכון‭ ‬לך‭ ‬לעשות‭, ‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬בוודאות‭; ‬אבל‭ ‬אני‭ ‬יכול‭ ‬לומר‭ ‬לך‭, ‬שכמדומני‭ ‬סבא‭ ‬שלך‭, ‬זכר‭ ‬צדיק‭ ‬לברכה‭, ‬היה‭ ‬שמח‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬היית‭ ‬מצער‭ ‬את‭ ‬הוריך‭, ‬וממשיך‭ ‬עוד‭ ‬שנה‭ ‬אחת‭ ‬שם‭. ‬סיים‭ ‬את‭ ‬המבחנים‭, ‬ובעוד‭ ‬שנה‭ ‬תעבור‭ ‬לישיבה‭. ‬ובכלל‭, ‬הרי‭ ‬יש‭ ‬שם‭ ‬ישיבה‭ ‬גבוהה‭ ‬גם‭, ‬לא‭ ‬כן‭? ‬אני‭ ‬אסדר‭ ‬שאתה‭ ‬תלמד‭ ‬בישיבה‭ ‬הגבוהה‭, ‬ורק‭ ‬אחה״צ‭ ‬תלמד‭ ‬קצת‭ ‬מקצועות‭ ‬חול‭. ‬יהיה‭ ‬בסדר‭, ‬בעזר‭ ‬ה׳‭, ‬אל‭ ‬דאגה‭. ‬אל‭ ‬תשכח‭ ‬לעדכן‭ ‬אותי‭, ‬בבקשה״‭. (‬ממרחק‭ ‬של‭ ‬יותר‭ ‬משלושים‭ ‬שנה‭, ‬ייתכן‭ ‬ואינני‭ ‬מדייק‭ ‬בכל‭ ‬שאמר‭).‬

ראיתי‭ ‬עליו‭ ‬את‭ ‬המתח‭ ‬‮–‬‭ ‬מצד‭ ‬אחד‭, ‬מה‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מנער‭ ‬המבקש‭ ‬להתקדש‭, ‬לנטוש‭ ‬את‭ ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬ולחבוש‭ ‬את‭ ‬ספסלי‭ ‬בית‭ ‬המדרש‭? ‬ומצד‭ ‬שני‭, ‬הרי‭ ‬יש‭ ‬גם‭ ‬בדרך‭ ‬זו‭ ‬אמת‭ ‬מסוימת‭, ‬ורק‭ ‬מפני‭ ‬צוק‭ ‬העיתים‭ ‬אנו‭ ‬נאלצים‭ ‬לחנך‭ ‬את‭ ‬צעירי‭ ‬הצאן‭ ‬שלא‭ ‬לעסוק‭ ‬בחול‭. ‬למחרת‭, ‬הגעתי‭ ‬לישיבה‭, ‬ולהפתעתי‭ ‬הוזמנתי‭ ‬לחדרו‭ ‬של‭ ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬ההסדר‭, ‬הרב‭ ‬מאיר‭ ‬שלזינגר‭. ‬הוא‭ ‬ביקש‭ ‬להבין‭ ‬מי‭ ‬אני‭ ‬וכיצד‭ ‬אני‭ ‬קשור‭ ‬לראש‭ ‬ישיבת‭ ‬שפת‭ ‬אמת‭, ‬שטרח‭ ‬להתקשר‭ ‬אליו‭ ‬מיידית‭ ‬ולבקש‭ ‬עלי‭ ‬ועבורי‭…‬

עשיתי‭ ‬כדבריו‭. ‬חזרתי‭ ‬לישיבה‭ ‬לשנה‭ ‬אחת‭, ‬ובשנה‭ ‬שלאחר‭ ‬מכן‭ ‬כבר‭ ‬עברתי‭ ‬ללמוד‭ ‬בישיבת‭ ‬מרכז‭ ‬הרב‭. ‬בשבוע‭ ‬הראשון‭ ‬ללימודי‭ ‬הגעתי‭, ‬בעצת‭ ‬קרוב‭ ‬משפחתי‭, ‬לשיעור‭ ‬של‭ ‬הפני‭ ‬מנחם‭ ‬בישיבת‭ ‬שפת‭ ‬אמת‭. ‬בסוף‭ ‬השיעור‭ ‬ניגשתי‭ ‬אליו‭, ‬רציתי‭ ‬להציג‭ ‬את‭ ‬עצמי‭, ‬אך‭ ‬הוא‭ ‬חסך‭ ‬זאת‭ ‬ממני‭ ‬‮–‬‭ ‬וואס‭ ‬הערצאך‭ ‬אהרון‭? ‬שאל‭, ‬משאיר‭ ‬אותי‭ ‬המום‭. ‬עניתיו‭ ‬שאני‭ ‬בטוב‭ ‬ב״ה‭, ‬ושזה‭ ‬עתה‭ ‬התחלתי‭ ‬ללמוד‭ ‬בישיבת‭ ‬מרכז‭ ‬הרב‭, ‬כאן‭ ‬בירושלים‭. ‬לעיני‭ ‬התלמידים‭ ‬שעמדו‭ ‬שם‭, ‬החל‭ ‬לדבר‭ ‬בשבחו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬זצ״ל‭, ‬באריכות‭ ‬ובלבביות‭. ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬כמה‭ ‬סיפורים‭ ‬על‭ ‬פגישותיו‭ ‬של‭ ‬אביו‭ ‬עימו‭, ‬ומה‭ ‬שאמר‭ ‬לו‭ ‬אביו‭ ‬על‭ ‬הרב‭, ‬ועוד״‭.‬


איך להסביר את אבלות החורבן?

פעם‭ ‬קראתי‭ ‬מגילת‭ ‬״איכה״‭ ‬באוניברסיטה‭ ‬העברית‭ ‬בהר‭ ‬הצופים‭, ‬אל‭ ‬מול‭ ‬מקום‭ ‬המקדש‭. ‬קשה‭ ‬היה‭ ‬שלא‭ ‬להתרגש‭ ‬בפסוק‭ ‬״שועלים‭ ‬הלכו‭ ‬בו״‭, ‬למשל‭. ‬אחר‭ ‬הקריאה‭ ‬ישבתי‭ ‬עם‭ ‬הסטודנטים‭ ‬ללימוד‭ ‬באגדות‭ ‬החורבן‭, ‬לשיחה‭ ‬על‭ ‬אובדן‭ ‬בית‭, ‬ולמה‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭ ‬מקדש‭ ‬היום‭. ‬ישבנו‭ ‬בחוץ‭ ‬במרפסת‭ ‬גדולה‭ ‬הצופה‭ ‬על‭ ‬הר‭ ‬הבית‭, ‬על‭ ‬העיר‭ ‬העתיקה‭ ‬ועל‭ ‬חלק‭ ‬ניכר‭ ‬מהעיר‭ ‬החדשה‭. ‬חומת‭ ‬ירושלים‭ ‬היתה‭ ‬מוארת‭ ‬באור‭ ‬קסום‭ ‬ואי‭ ‬אפשר‭ ‬היה‭ ‬להתעלם‭ ‬מיופייה‭ ‬של‭ ‬העיר‭. ‬ניכר‭ ‬היה‭ ‬משיחתם‭ ‬שמגילת‭ ‬איכה‭ ‬חדשה‭ ‬היא‭ ‬להם‭. ‬בפתח‭ ‬הלימוד‭ ‬שאל‭ ‬אחד‭ ‬הסטודנטים‭: ‬׳אני‭ ‬לא‭ ‬מבין‭ ‬למה‭ ‬ההתרגשות‭ ‬בקריאת‭ ‬איכה‭ ‬בימינו‭, ‬הרי‭ ‬עכשיו‭ ‬ירושלים‭ ‬שלנו‭, ‬בנויה‭, ‬יפה‭ ‬וגדולה׳‭. ‬אמרתי‭ ‬שאענה‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬בהמשך‭. ‬בתום‭ ‬הלימוד‭ ‬הצעתי‭ ‬להם‭: ‬׳כעת‭ ‬בואו‭ ‬נלך‭ ‬לכותל‭ ‬המערבי‭, ‬זה‭ ‬סך‭ ‬הכל‭ ‬20‭ ‬דקות‭ ‬הליכה‭, ‬יורדים‭ ‬לעמק‭ ‬ועולים‭. ‬מי‭ ‬רוצה‭ ‬לבוא‭?‬׳‭ ‬היה‭ ‬היסוס‭. ‬אותו‭ ‬בחור‭ ‬אמר‭: ‬״איך‭ ‬20‭ ‬דקות‭? ‬מה‭, ‬דרך‭ ‬הערבים‭?‬״‭ ‬אמרתי‭: ‬״למה‭ ‬לא‭?‬״‭ -‬״זה‭ ‬מסוכן״‭, ‬הוא‭ ‬השיב‭. ‬״זה‭ ‬חלק‭ ‬מהתשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלך‭ ‬בהתחלה‭, ‬גם‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬אנחנו‭ ‬בוכים‭…‬״‭, ‬אמרתי‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…